| Koncepce boje proti extremismu pro rok 2014 |
1. | Komunikací proti demagogii |
1.1 | Otevřené a zodpovědné zpravodajství a PR |
1.1.1 | Pravidelně aktualizovat stávající informační a analytické materiály na webových stránkách.
Zajistit jejich snadnou dostupnost. Pravidelně publikovat kvartální zprávy o scéně od Odboru
bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra. |
1.1.2 | Aktivně kontaktovat novináře a zodpovědně jim poskytovat informace s přidanou hodnotou.
V případě informování o extremistické agresi volit aktivní přístup zohledňující, respektive předvídající,
možné dopady těchto násilností. Platí zásada nulové tolerance vůči násilnostem ze strany extremistů.
Korektně informovat o pachatelích z hlediska národnosti, respektive etnicity. |
1.2 | Internet bez nenávistné propagandy |
1.2.1 | Pokračovat v činnosti policejní internetové Helpline pro hlášení nelegálního a nežádoucího
obsahu pro veřejnost. Na konci roku 2014 činnost Helpline vyhodnotit. |
1.2.2 | Komunikovat s komerčními subjekty v případě výskytu nelegálních extremistických obsahů na
Internetu hostovaných na serverech třetích zemí. Ministerstvu vnitra poskytne součinnost v případě
potřeby a v rámci své působnosti Ministerstvo průmyslu a obchodu. |
1.3 | Protiextremistická kampaň |
1.3.1 | Pokračovat v realizaci celostátní kampaně upozorňující na problematiku násilí z nenávisti,
zaštítěnou Agenturou pro sociální začleňování. |
2. | Vědomostí proti totalitářům |
2.1 | Vzdělávání žáků a učitelů |
2.1.1 | Podporovat projekty primární prevence na školách a školských zařízeních zaměřených
na prevenci kriminality, kde jednou z priorit je i oblast extremismu. |
2.1.2 | Plnit úkoly v Národní strategii primární prevence rizikového chování dětí a mládeže v působnosti
MŠMT na období 2013-2018. |
2.1.3 | Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového
chování ve školách, školských zařízeních a v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy
zaměřené na oblast prevence extremismu. |
2.1.4 | Stávající informační a analytické materiály v rámci primární prevence extremismu na webových
stánkách pravidelně aktualizovat a doplňovat. |
2.1.5 | Poskytovat všestrannou pomoc a podporu při provádění stávajících preventivních, vzdělávacích
projektů ze strany Ministerstva vnitra a Policie ČR. |
3. | Jednotná protiextremistická platforma |
3.1 | Prevence |
3.1.1 | Podporovat protiextremistické preventivní projekty. |
3.1.2 | Podporovat projekty v oblasti sociálního vyloučení. |
3.1.3 | Vyvíjet a následně podporovat zavádění probačních programů pro mladistvé pachatele, které
jsou cíleny na snížení projevů násilí a dále podporovat (rozšiřovat, inovovat) týmy pro mládež, tzn.
podporovat multidisciplinární přístup k řešení kriminality mládeže spojené s projevy násilí, včetně
extremismu. |
3.2 | Města a obce |
3.2.1 | Pořádat konzultační dny pro zpracovatele shromažďovací agendy na krajské úrovni. |
3.2.2 | Průběžně doplňovat na webových stránkách Ministerstva vnitra informace ke shromažďovací
agendě. |
3.2.3 | Navrhnout změny zákona o právu shromažďovacím, nebo usměrňovat praxi výkladovými
stanovisky. |
4. | Odbornost a imunita |
4.1 | Vzdělávání policistů |
4.1.1 | Školení velitelů bezpečnostních opatření. |
4.1.2 | Školení pro specialisty Služby kriminální policie a vyšetřování. |
4.1.3 | Vzdělávacích aktivitách pro členy Antikonfliktních týmů, včetně celostátního instruktážně metodického
zaměstnání. |
4.2 | Organizační opatření v Policii ČR |
4.2.1 | V oblasti institucionálního zabezpečení plnit Mimořádné opatření „Extremismus 2014“. |
4.2.2 | Klást důraz na operativní rozpracovávání extremistické trestné činnosti. V oblasti získávání
poznatků k extremismu klást důraz nejen na činnost Služby kriminální policie a vyšetřování, ale
zaměřit pozornost k projevům extremismu ze strany pořádkové policie v rámci běžného výkonu
služby. Takto zjištěné informace předávat prostřednictvím stávajících informačních systémů
analytickému pracovišti Krajského ředitelství policie ČR, které je zpracuje a předá příslušnému
specialistovi Služby kriminální policie a vyšetřování na extremismus. |
4.2.3 | Seznamovat policisty základních útvarů o specialistech na extremismus o možnosti tyto
kontaktovat k zajištění správného kvalifikování a ujednocení postupu ve vyšetřování, a zároveň
včasné informovanosti specialistů o trestné činnosti s extremistickým podtextem. |
4.2.4 | Využívat analytické podpory Národního kontaktního bodu pro terorismus, přičemž zároveň
bude platit hlásná povinnost krajských ředitelství policie vůči Útvaru pro odhalování organizovaného
zločinu. |
4.2.5 | Klást důraz na spolupráci policistů po linii extremismu a styčných důstojníků pro menšiny. |
4.2.6 | Zaměřit se na trestnou činnost s extremistickým podtextem na Internetu a sociálních sítích. |
4.2.7 | Důsledné rozpracovávat neonacistické struktury s důrazem na nově se etablující subjekty. |
4.2.8 | Zpracovat Soubor doporučených postupů vyšetřování trestných činů s extremistickým podtextem. |
4.2.9 | Do konce roku provést analýzu a rozhodnout o možné reorganizaci stávajících pracovních skupin
„Extrem“ Policie ČR, tedy o vytvoření jednotné struktury na úrovni krajských ředitelství Policie ČR za
účelem zvýšení efektivity, flexibility a samotné operability. |
4.3 | Vzdělávání soudců a státních zástupců |
4.3.1 | Zařadit problematiku extremismu, rasismu a xenofobie do vzdělávacího plánu v roce 2014,
zaměřit se na příčiny těchto jevů i na procesní opatření v boji proti nim. |
4.4 | Systémové a paušální zamezení infiltrace extremistů |
4.4.1 | Pokračovat v nastavených opatřeních proti infiltraci extremistů do bezpečnostních sborů (Policie
ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Vězeňská služba ČR, Celní správa ČR) a Armády ČR. Tímto jsou
myšleny lustrace, preventivní, vzdělávací, organizační, legislativní či jiné aktivity. |
5. | Efektivně a korektně proti násilí |
5.1 | Bezpečnostní opatření při extremistických akcích |
5.1.1 | Prohlubovat spolupráci pořádkové policie a Služby kriminální policie a vyšetřování
při bezpečnostních opatřeních, zejména v oblasti předávání informací mezi jednotlivými součástmi.
Týká se to především instruktáží policistů pořádkových jednotek před bezpečnostním opatřením ze
strany specialistů na extremismus k zájmovým osobám, rizikům vyplývajícím u účasti konkrétních
extremistických subjektů a osob z řad extremistů. |
5.1.2 | Důsledně postihovat trestnou činnosti během shromáždění s extremistickým prvkem. Zaměřit
se na extremisty, hooligans a mladé výtržníky. Důsledně dokumentovat a následně vyhodnocovat
trestnou činnost. |
5.1.3 | Novelizovat interní policejní materiály pro zvládání policejních bezpečnostních opatření.
Zohlednit evaluaci činnosti jednotlivých zainteresovaných složek. |
5.1.4 | 1x ročně pořádat specializované instrukčně metodické zaměstnání pro velitele bezpečnostních
opatření všech krajských ředitelství Policie ČR. |
5.1.5 | Využívat v rámci zvládání extremistických akcí metody policejní práce „Low profile policing“
a strategii „3D“1. V praxi jde zejména o efektivní a bezpečné využívání Antikonfliktních týmů.
Při předcházení extremistickým akcím komunikovat a spolupracovat s partnery ze samosprávy
i neziskového sektoru. |
5.2 | Oběti trestné činnosti z nenávisti |
5.2.1 | Usilovat o implementaci příkladů dobré praxe z konceptu hate (bias) crimes. Spolupracovat
s nestátními a mezinárodními institucemi. Zohlednit ustanovení zákona o obětech trestné činnosti
v policejní praxi. |