| Národní akční plán pro duševní zdraví 2020-2030 [akt. 2020] |
1. | Zlepšení řízení a poskytování péče v oblasti duševního zdraví vedené
spolehlivými informacemi a vědomostmi |
1.1 | Zajistit koordinaci mezirezortní veřejné politiky duševního zdraví prostřednictvím
funkčního nadrezortního koordinačního systému. |
| Opatření 1.1.1
Zajistit mezirezortní systém řízení péče o duševní zdraví v ČR. Zřídit orgány a vytvořit
institucionální, finanční mechanismy a vytvoření právního základu k naplnění Národního
akčního plánu péče o duševní zdraví 2030 na národní úrovni, včetně efektivního
mechanismu zapojení uživatelů péče do procesu řízení. |
| Opatření 1.1.2
Zajistit implementační jednotky na jednotlivých rezortech formou zřízení mezirezortního
koordinačního týmu. |
1.2 | Zajistit efektivní koordinaci a řízení služeb péče o duševní zdraví na regionální
a lokální úrovni. |
| Opatření 1.2.1
Pilotovat model řízení péče v oblasti péče o duševní zdraví na regionální úrovni s cílem
propojit zdravotně-sociální pomezí. |
| Opatření 1.2.2
Zpracovat organizační, finanční i změny v právních předpisech, které budou reflektovat
poznatky z pilotních projektů a implementovat je do praxe. |
1.3 | Vytvořit nástroje koordinovaného poskytování služeb v oblasti péče o duševní zdraví a přechodu od institucionální péče ke komunitní. |
| Opatření 1.3.1
Zajistit financování přechodné fáze reformy s plánovaným úbytkem následných lůžek
v u poskytovatelů zdravotních služeb následné lůžkové péče v oboru psychiatrie. Modelovat
a vyčlenit náklady potřebné na transformační fázi. Rozdělit tyto náklady dle jejich povahy
mezi náklady ze státního rozpočtu a náklady z veřejného zdravotního pojištění (v.z.p). |
| Opatření 1.3.2
Ve vzdělávání lékařů a nelékařského zdravotnického personálu, sociálních pracovníků
a klinických psychologů a psychologů ve zdravotnictví revidovat náplň všech stupňů
vzdělávání (pregraduální, specializační, postgraduální, celoživotní) tak, aby umožňovala
efektivní práci v komunitě, práci v multidisciplinárním týmu, práci s nemocnými
se zvýšeným rizikem (ochranná léčení), práci zaměřenou na zotavení (recovery)
a naplňování lidských práv u lidí s duševním onemocněním nebo v riziku jeho rozvoje
a jejich zplnomocňování při zachování vysoké kompetence ve své odbornosti.
Systematická podpora zapojení peer lektorů do vzdělávacích programů. |
| OPATŘENÍ 1.3.3
Nastavit efektivní využívání lidských zdrojů v rámci zajištění oblasti péče o duševní
zdraví včetně využívání existujících lidských zdrojů, zvyšování kompetencí dostupných
skupin pracovníků či přebírání nových rolí, motivace jednotlivých skupin poskytovatelů
péče / zaměstnanců v návaznosti na Strategii Zdraví 2030. |
1.4 | Zavést kvalitu péče jako důležitý aspekt v řízení sítě služeb v oblasti duševního zdraví. |
| Opatření 1.4.1
Nastavit monitorování kvality péče o duševní zdraví ve vazbě na vynakládané prostředky.
Doplnit v rámci projektu MERRPS nastavená kritéria pro makro-úroveň (systém psychiatrické
péče) a mikro-úroveň (individuální úroveň, tzn. zdravotně-sociální přínos pro
lidi s duševním onemocněním) o mezo-úroveň, tj. kritéria kvality pro zdravotní, zdravotně-
sociální a sociální služby pro oblast duševního zdraví (včetně využití procesních
map) a zavést systém jejich reportování a monitorování cestou MZd, zdravotní pojišťovny,
ÚZIS, MPSV a MSp (za oblast zabezpečovací detence a ochranné léčby). |
1.5 | Zavést metodiku pro výzkum a hodnocení politiky a služeb v oblasti duševního zdraví. |
| Opatření 1.5.1
Zavést systém výzkumu a hodnocení politik a služeb v oblasti duševního zdraví. |
| Opatření 1.5.2
Vybudovat a zprovoznit specificky zacílený informační systém sledující oblasti péče
(péče o neurodegenerativní onemocnění ve stáří, duševní poruchy dětí a mladistvých,
onemocnění schizofrenního okruhu, ochranná léčení apod.) a dokončit rekonstrukci
NZIS zejména v napojení dílčích komponent na služby eGovernmentu a posílit
ochranu osobních údajů. |
| Opatření 1.5.3
Vybudovat datovou základnu pro hodnocení nejen zdravotních, ale i komplementárních
sociálních služeb. |
| Opatření 1.5.4
Vyvinout zcela nový informační systém na sledování nákladů na péči o osoby
s duševním onemocněním a pro optimalizaci úhrad na tento segment péče. |
1.6 | Umožnit pilotování inovativních metod v poskytování péče v oblasti duševního zdraví. |
| Opatření 1.6.1
Vytvořit variantní návrh hrazení dlouhodobé zdravotní i sociální péče o lidi s duševním
onemocněním z integrovaného zdravotně sociálního rozpočtu stojícího nezávisle
vedle systému veřejného zdravotního pojištění a stávajícího finančního zabezpečení
sociálního systému. |
| Opatření 1.6.2
Pilotně otestovat modely služeb v oblasti bydlení s různou mírou podpory zaměřených
na dosažení zotavení a zlepšení situace u lidí s duševním onemocněním (například
Recovery house, Housing first, Dům na půl cesty) ve vybraných místech ČR. Vytvořit
nástroje financování a dle výsledku pilotního provozu implementovat nejlepší kombinaci
modelů do systému péče v ČR. |
| Opatření 1.6.4
Pilotně ověřit a rozvinout specifickou službu – „Mother and baby unit“ (jednotka
pro matku a dítě), tj. pilotáž specifické formy psychiatrické, klinicko-psychologické
a psychosociální podpory ve všeobecných nemocnicích s cílem podpory a ochrany
zdraví matky a harmonického emocionálního vývoje dítěte. |
| Opatření 1.6.5
Podpořit další inovativní programy, projekty a služby v oblasti duševního zdraví
pilotující efektivitu komunitního systému péče, postaveného na principech zotavení
a mezisektorové spolupráce v péči o duševní zdraví pro všechny cílové skupiny.
Implementovat efektivní pilotní projekty do systému péče o duševní zdraví v ČR. |
2. | Zajištění toho, aby měl každý člověk srovnatelnou příležitost na duševní zdraví
v průběhu celého svého života, především ti nejvíce zranitelní nebo v riziku |
2.1 | Zvýšit podíl financí plynoucích do oblasti péče o duševní zdraví s cílem rozvoje
komunitního systému péče a prevence chudoby lidí s duševním onemocněním. |
| Opatření 2.1.1
Pokračovat v navyšování finančních prostředků z v.z.p. alokovaných do oblasti
psychiatrické péče o cca ¼ mld. ročně při zajištění zvyšování poměru alokovaných
finančních zdrojů v komunitní péči oproti následné lůžkové péči. |
| Opatření 2.1.2
Zpracovat analýzu k možnostem změny mechanismu posuzování invalidity a nastavení
výše přiznaného invalidního důchodu tak, aby flexibilně reagoval na aktuální
kompetence lidí s duševním onemocněním, rozvíjel potenciál k zotavení a zohledňoval
specifika duševních onemocnění. |
| Opatření 2.1.3
Revidovat kritéria pro hodnocení funkčních schopností a disability lidí s duševním
onemocněním v rámci posuzování výše příspěvku na péči tak, aby reflektovala funkční
postižení související s typem a tíží onemocnění .Optimalizovat čekací dobu na přiznání
příspěvku na péči. |
| Opatření 2.1.4
Navrhnout a implementovat systémové změny pro aktivní snižování míry nezaměstnanosti
osob s duševním onemocněním využitím nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti.
Zpracovat komplexní analýzu zapojení lidí s duševním onemocněním na trhu práce.
Pokud to bude v souladu s výsledkem analýzy, pak legislativně a metodicky zakotvit
metody IPS (Indvidual placement and support) a zpracovat metodické postupy, které
sjednotí existující přístupy a procesy. Podpořit rozvoj sociálního podnikání při zachování
pracovní příležitosti na chráněném pracovním trhu. |
2.2 | Vytvořit funkční systém primární prevence a včasné intervence v oblasti duševního
zdraví pokrývající celý životní cyklus od narození až do seniorského věku. |
| Opatření 2.2.1
Vytvořit a pilotně ověřit systém včasné identifikace / depistáže dětí v psychosociálním
ohrožení, zvláštní pozornost přitom věnovat dětem v nejranějším věku. Navrhnout
model včasného záchytu žen v období těhotenství a po porodu s psychosociální zátěží,
resp. duševním onemocněním. Vytvořit doporučené postupy pro multidisciplinární
spolupráci při depistáži a následné podpoře zapojení dítěte v psychosociálním ohrožení
a jeho rodiny do vhodné formy intervence ve zdravotním, sociálním a školském
segmentu. |
| Opatření 2.2.2
Zavést specializované programy zaměřené na rozvoj rodičovských dovedností –
zejména u rodin v psychosociální zátěži (rodiče s mentálním postižením, duševním
onemocněním, se závislostmi, mladiství apod.) s cílem snížení rizika traumatizace dětí.
Pilotní ověření programu Triple P a následná implementace do působnosti služeb
v oblasti podpory rodin s dětmi. |
| Opatření 2.2.3
Umožnit v rámci dotačních titulů MŠMT nebo dotačních titulů MZd finanční podporu
pro nastavení efektivního systému studijního a psychologického poradenství studentům
a pracovníkům veřejných vysokých škol a uchazečům o studium, popř. dalším osobám
(např. účastníkům kurzů celoživotního vzdělávání), a to v souladu se zákonnými povinnostmi
vysokých škol v oblasti poradenství a podpory studentů se specifickými potřebami.
Finanční podpora může být směřována na projekty rozvojového charakteru, které
přispějí ke zvýšení kvality a dostupnosti služeb, navrhnou standardy poskytování těchto
služeb a zajistí vyšší povědomí o těchto službách v cílových skupinách. Hrazení provozních
nákladů zajistí veřejné vysoké školy z finančních prostředků poskytovaných ze státního
rozpočtu na činnost vysoké školy. |
| Opatření 2.2.4
Zajistit péči a podporu duševního zdraví v zaměstnání, kdy všichni zaměstnavatelé
mají povinnost zařadit preventivní opatření a vhodné intervence zaměřené zejména
na včasnou detekci duševních onemocnění do agendy BOZP (Bezpečnost a ochrana
zdraví při práci). Dále mají povinnost pravidelně každé 2 roky provést dopadovou
evaluaci zařazených intervencí a preventivních opatření u všech zaměstnanců. |
| Opatření 2.2.5
Podpořit prevenci a časnou intervenci v oblasti duševního zdraví a komunikační
plán na podporu orientace seniorů a jejich neformálních pečovatelů v systému péče
o duševní zdraví. |
2.3 | Zajistit podporu dětského duševního zdraví ve vzdělávacím systému. |
| Opatření 2.3.1
Začlenit témata psychosociální výchovy a managementu žákovského chování
do společného základu pregraduální přípravy pedagogických pracovníků. |
| Opatření 2.3.2
Rozvinout kompetence pracovníků ve školství (pedagogických pracovníků škol
a školských poradenských zařízení, krajských školských koordinátorů) v oblasti
prevence a podpory dětského duševního zdraví prostřednictvím dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků (DVPP) a zajištění jejich metodického vedení v této oblasti. |
| Opatření 2.3.3
Zrevidovat zařazení psychosociální gramotnosti do rámcových vzdělávacích programů
pro mateřské, základní a střední školy. Vytvořit a implementovat ověřený program
podpory psychosociální výchovy na základních školách. |
| Opatření 2.3.4
Navrhnout program cíleného managementu žákovského chování a rozvoje dětského
duševního zdraví ve školním prostředí a pilotně ho ověřit v rámci činnosti středisek
výchovné péče, pedagogicko-psychologických poraden, speciálně-pedagogických
center a školních poradenských pracovišť. |
2.4 | Realizovat celostátní destigmatizační iniciativu. |
| Opatření 2.4.1
Navrhnout plán pokračování celostátní destigmatizační kampaně včetně
destigmatizačních programů pro stávající cílové skupiny a rozvinout destigmatizační
aktivity pro další cílové skupiny a zajistit jejich udržitelnost. |
3. | Zajištění toho, aby lidská práva osob s obtížemi v oblasti duševního zdraví
byla plně respektována, chráněna a podporována |
3.1 | Systematicky upravit společenské prostředí tak, aby byla možná implementace závazků
plynoucích pro ČR z mezinárodních dokumentů v oblasti kvality a lidských práv. |
| Opatření 3.1.1
Identifikovat a odstranit překážky (včetně legislativních) v plnění závazků vyplývajících
ČR z mezinárodních dokumentů v oblasti kvality a lidských práv osob s duševním
onemocněním a zajistit efektivní implementaci potřebných opatření. |
| Opatření 3.1.2
Navrhnout a realizovat komplexní strategii prevence a snižování používání omezovacích
prostředků s využitím režimových a omezujících opatření respektujících lidskou
důstojnost a zajišťujících právní ochranu uživatelů péče. |
3.2 | Zavést oblast lidských práv jako integrální součást hodnocení kvality poskytované péče
o duševní zdraví. |
| Opatření 3.2.1
Implementovat oblast lidských práv do systému hodnocení kvality péče ve zdravotním,
sociálním i školském systému a zajistit udržitelnost a reálný dopad na zlepšování kvality
života uživatelů péče. |
| Opatření 3.2.2
Zapojit uživatele a blízké osoby do systému hodnocení kvality služeb
v oblasti duševního zdraví. |
3.3 | Zohlednit rovné příležitosti mužů a ženy v oblasti duševního zdraví. |
| Opatření 3.3.1
Zpracování analýzy, která se bude zaměřovat na genderové aspekty duševního zdraví
a potřeb znevýhodněných uživatelů a uživatelek péče a jejich přístupu ke službám
v oblasti duševního zdraví. |
| Opatření 3.3.2
V návaznosti na doporučení vymezená v Opatření 3. 3. 1 zpracovat metodické nástroje
a vzdělávací programy, které budou cílit na odbornou i laickou veřejnost působící
v oblasti duševního zdraví. Předmětem metodických nástrojů a vzdělávacích kurzů
bude téma rovnosti žen a mužů, genderu a vícečetných znevýhodnění v kontextu
duševního zdraví. |
4. | Zajištění plné dostupnosti služeb v oblasti duševního zdraví v čase, místě, kapacitě i ceně,
zajištění jejich dostupnosti v komunitě dle potřeby |
4.1 | Na základě evaluace realizovaných pilotních projektů rozvinout do roku 2030
multidisciplinární týmy jako stěžejní služby zajišťující potřebnou péči v komunitě. |
| Opatření 4.1.1
Ukotvit multidisciplinární týmy pro všechny cílové skupiny (Centra duševního zdraví) v relevantních zákonech (zákon č. 372 / 2011 Sb., č. 48 / 1997 Sb., č. 108 / 2006 Sb., č. 95 / 2004 Sb., č. 96 / 2004 Sb.) a prováděcích právních předpisech, včetně personálního obsazení, sdílení informací, zodpovědnosti jednotlivých zaměstnanců,
vzdělávání a úhrad. |
| Opatření 4.1.2
Ke stávajícím 30 CDZ pro lidi se závažným duševním onemocněním a 3 týmům pro
děti a pacienty / klienty s problematikou závislosti založit dalších 70 Center duševního zdraví rovnoměrně rozložených po celé ČR, upravit standard pro tuto službu tak, aby zajistil možnost poskytování péče všem dospělým lidem s duševním onemocněním
a potřebou vysoce komplexní péče (mimo cílové skupiny uvedeny dále a v opatření
4.1.3) a rozvinout sítě CDZ pro děti s duševním onemocněním či s rizikem jeho rozvoje a sítě CDZ v oblasti problematiky závislostí. |
| Opatření 4.1.3
Na základě evaluace pilotního provozu 2 multidisciplinárních týmů (CDZ) pro oblast
pro osoby trpící demencí rozvinout komunitní péči pro tuto cílovou skupinu dle
specifikace v NAP Alzheimerovy demence a jiných obdobných onemocnění (včetně
pacientů / klientů se získaným onemocněním mozku a různými kognitivními deficity). |
4.2 | Do roku 2030 realizovat další fázi deinstitucionalizace jako postupný přechod
od velkých zařízení poskytovatelů zdravotních služeb následné lůžkové péče v oboru psychiatrie k péči komunitní, zajistit rozvoj širokého spektra dostupných služeb v komunitě, včetně rozvoje kapacit pro akutní péči v psychiatrických a pediatrických
odděleních všeobecných nemocnic. |
| Opatření 4.2.1
Zajistit efektivní využití stávající sítě akutních psychiatrických lůžek a další rozvoj jejich kapacit
ve všeobecných nemocnicích a u poskytovatelů následné lůžkové péče v oboru psychiatrie
k cílovému stavu cca 2800 lůžek pro všechny cílové skupiny (včetně dětské populace)
rovnoměrně regionálně rozložených a jejich funkční propojení s multidisciplinárními týmy.
Na základě vyhodnocení pilotního projektu zajistit financování akutní psychiatrické péče
a nastavit udržitelné financování se sledováním markerů kvality poskytované péče. |
| Opatření 4.2.2
Vybudovat dostatečnou síť sociálních služeb v přirozené komunitě pro lidi s duševním
onemocněním dlouhodobě hospitalizované ve zdravotnických zařízeních následné
lůžkové péče v psychiatrii včetně osob s potřebou vysoké míry podpory a s rizikem
chování tak, aby vytvořené kapacity reagovaly na proces deinstitucionalizace. |
| Opatření 4.2.3
V návaznosti na opatření 4.2.2 snížit počet lůžek následné péče u poskytovatelů
zdravotních služeb následné lůžkové péče v oboru psychiatrie o 2 / 3 oproti stávajícímu
stavu 8490 lůžek (ke dni 31. 8. 2018). |
| Opatření 4.2.4
Zajistit rozvoj ambulancí s rozšířenou péčí (ARP) s regionálně potřebnou specializací,
založený na základě evaluace pilotního projektu 6 ambulancí s rozšířenou péčí.
V rámci plánovaných 200 ARP zřídit 20 adiktologických krajských ambulancí pro
dospělé pacienty / klienty jako formu specializovaných ARP. Pilotovat služby konziliární
psychiatrické péče. Rozvoj psychiatrických ambulancí pro děti a dorost. |
| Opatření 4.2.5
Provést mapování počtu klientů s duševním onemocněním umístěných v DZR a DOZP,
včetně jejich potřeb a kompetencí a zpracovaného individuálního plánu podpory. |
| Opatření 4.2.6
Vytvořit mechanismus prevence umísťování dětí s duševním onemocněním do zařízení
institucionální výchovy a prioritizovat alternativní cesty k identifikaci a naplnění individuálních
potřeb dětí v přirozeném sociálním prostředí. |
4.3 | Realizovat rozvoj dalších potřebných komunitních služeb podporujících deinstitucionalizaci. |
| Opatření 4.3.1
Posílit krizová centra a služby, zejména na pomoc obětem násilí, traumatu a prevence
sebevražd. Zřídit specializovaná centra zaměřená na děti s komplexním traumatem. |
| Opatření 4.3.2
Rozvinout stacionární péči pro dětskou i dospělou populaci osob s duševním
onemocněním podle regionálních potřeb a struktury obyvatelstva (zaměřenou také
na osoby s mentálním postižením a vývojovými poruchami včetně poruch autistického
spektra). |
| Opatření 4.3.3
Rozvinout síť ambulancí klinických psychologů, ambulancí dětských klinických
psychologů a zajištění dostupnosti široké škály psychoterapie (zajištěné odbornostmi:
psychiatrie, klinická psychologie, psychiatrická sestra, adiktologie a další nelékařské
profese) a podpůrných psychoterapeutických intervencí, včetně služeb potřebných
konzultací pro ostatní služby v systému péče. |
4.4 | Zavést systém pro zapojování pacientů / klientů a rodinných příslušníků, který umožňuje a podporuje rozvoj přirozených zdrojů pacientů / klientů k jejich zotavení, včetně podpory peer konzultantů a svépomocných skupin do péče o duševní zdraví. |
| Opatření 4.4.1
Zajistit rozvoj a financování uživatelských a rodičovských organizací. |
| Opatření 4.4.2
Zakotvit peer konzultanty v systému péče o duševní zdraví, včetně úpravy legislativy
a zajištění financování. |
5. | Budování systémů péče o duševní zdraví pracujících v dobře koordinované partnerské
spolupráci s ostatními sektory, včetně rovného přístupu k péči o somatické zdraví |
5.1 | Systémově (mezirezortně) vyřešit problematiku ochranného léčení
(ústavní, ambulantní, komunitní). |
| Opatření 5.1.1
Vytvořit koncepci následné lůžkové péče, ambulantní a komunitní péče pro
pacienty / klienty s potřebou ochranné léčby, včetně implementačního plánu. |
| Opatření 5.1.2
Analyzovat konkrétní zákony a prováděcí předpisy upravující nařízení, výkon, ukončení
a přeměnu ochranného léčení a předpisy související včetně norem upravujících sběr dat
a údajů o této skupině nemocných. s cílem zajištění komplexního a efektivního řešení
problematiky ochranného léčení jak v oblasti zdravotnické, tak i v zařízeních vězeňské
služby a v Ústavech výkonu zabezpečovací detence. Na základě provedené mezirezortní
analýzy pak novelizovat zákony a podzákonné normy. |
| Opatření 5.1.3
Rozvoj lůžkové, komunitní a ambulantní péče o pacienty / klienty se soudně nařízenou
ochrannou léčbou (na základě schválené koncepce). |
5.2 | Zapojit kraje a obce do tvorby a realizace efektivní sítě péče o duševní zdraví. |
| Opatření 5.2.1
Na úrovni obcí zavést mechanismus funkčního case managementu (koordinace péče)
a multidisciplinární spolupráce. |
| Opatření 5.2.2
Zavést systém dostupných pobytových sociálních služeb poskytovaných v přirozené
komunitě s různou mírou zdravotně-sociální podpory dle individuálních potřeb uživatelů
služeb s duševním onemocněním, včetně specializované pobytové sociální služby
komunitního typu pro osoby s komplexními potřebami vycházejících z jednotlivých
druhů duálních diagnóz a diagnóz typu F00-F03 v rozsahu poskytované celodenní
sociální služby. Bydlení musí být domácího charakteru, s nízkým počtem uživatelů
v jednotlivých domácnostech a nesmí mít institucionální charakter. Poskytovatel musí
systematicky předcházet institucionalizaci těchto osob. |
| Opatření 5.2.3
Vytvořit systém bydlení pro duševně nemocné ve standardní civilní zástavbě. Využít
modely sociálního bydlení, housing first, spolupráce s obcemi, realitními makléři aj.
Propojit systém na službu terénních komunitních týmů, které realizují podporu a rozvoj
kompetencí u člověka s duševním onemocněním. |
5.3 | Zajistit efektivní koordinaci péče o duševní a somatické zdraví. |
| Opatření 5.3.1
Integrovat péči o duševní zdraví do primární péče praktických lékařů a zajistit péči
o nemocné s psychosomatickou problematikou a psychologickou a psychiatrickou péči
o somaticky nemocné. |