| Strategie resortu ministerstva zemědělství s výhledem do roku 2030 |
| Zemědělství |
| Zajištění potravinového zabezpečení při podstatném zlepšení dopadů zemědělství na přírodní zdroje |
| Podpora nákupu zemědělské půdy farmářům, a to zejména prostřednictvím PGRLF, s preferencí rezidentů v místě lokalizace této půdy |
| Důsledné dodržování zákona o ochraně ZPF, zpřísnění podmínek převodu zemědělské půdy na jiné užití a důslednější uplatnění principu „znečišťovatel/poškozovatel platí“ |
| Důsledné uplatňování podmínek Kontroly podmíněnosti (Cross Compliance). Rozšíření a zvýraznění podmínek standardů DZES (především úpravu protierozních opatření například zavedením ochrany proti účinkům větrné erozi, zviditelnění ...
|
| Důsledné plnění opatření, které vyplývá z materiálu „Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody“ schváleného vládou usnesením č. 620/2015 |
| Zavedení nové funkcionality LPIS pro prostorové přednastavení ploch využívaných v ekologickém zájmu pro dosažení maximální účinnosti a vyváženosti ekonomických a environmentálních efektů ochrany vod, půdy, biodiverzity a lesa |
| Důsledné uplatňování stávajících podmínek tzv. „ozelenění přímých plateb“ (diverzifikace plodin, zachování TTP a vyčlenění ploch v ekologickém zájmu). Návaznost dusík vázajících plodin v rámci EFA na specifickou podporu bílkovinných plodin v rámci ...
|
| Poskytování plateb kompenzujících přírodní znevýhodnění v oblastech LFA |
| Realizace účinnějších stimulačních/kompenzačních AEKO opatření k ochraně přírodních zdrojů na bázi jejich většího cílení (až „šití na míru“ dílům půdních bloků), včetně nastavení efektivních podpor ekologického a integrovaného zemědělství směrem k ...
|
| Důsledné promítnutí Rámcové vodní směrnice EU do opatření politiky, včetně např. systémů hospodaření v ochranných pásmech vod |
| Využití plateb vázaných na produkci k podpoře stavů zvířat |
| Zacílení podpor na zajištění životních podmínek zvířat nad rámce minimálních požadavků |
| Komplexní hodnocení celospolečenských přínosů a nákladů podporovaných investičních projektů |
| Umožnění realizace a společenského uznání specifických certifikačních systémů zaměřených na komplexní udržitelný rozvoj krajiny (např. certifikačních systémů na bázi Evropské organizace vlastníků půdy) |
| Podmínění podpor výstavby a provozu BPS stanoveným minimálním podílem suroviny v podobě zbytkové biomasy včetně odpadů z vlastní ŽV a využitím zbytkového tepla |
| Specifická podpora trvalých kultur s pozitivními dopady do zachování a zlepšování ekologických a estetických funkcí krajiny, včetně obnovy kultur (např. ovocné sady) |
| Specifická podpora udržování národních (krajových) odrůd, plemen a odpovídajícího genetického potenciálu |
| Důsledné plnění opatření, které vyplývají z materiálu „Národní akční plán na snížení používání pesticidů v ČR“ schváleného vládou usnesením č. 660/2012 |
| Zajistit maximální podporu přístupu ke všem informacím v oblasti ochrany půdy, které je možné poskytnout |
| Zajistit maximální podporu aktualizace a zpřesňování informací v oblasti ochrany půdy |
| Vytvoření struktury webového informačního systému monitorujícího parametry zemědělského sucha |
| Zajistit monitoring bilance organické hmoty a pohybu uhlíku v půdním profilu |
| Rozšíření a zdokonalení podpůrného metodického nástroje „Protierozní kalkulačka“ |
| Podmínění státní podpory řízení rizik (pojištění a kompenzací za katastrofické povětrnostní a nákazové události) realizací preventivních opatření podniků |
| Postupná realizace ostatních opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody, zejména obnovy a budování krajinných prvků a malých vodních nádrží, v kombinaci financování ze soukromých a veřejných zdrojů |
| Podpora doplňkových a synergických vazeb nástrojů politiky mezi blízkými resorty |
| Podpora výzkumu, vzdělávání a poradenství, zaměřeného na vztahy zemědělství k ŽP (na bázi AKIS) |
| Důsledně využívat prvky integrované ochrany rostlin jako komplexní opatření proti šíření a negativním vlivům škodlivých organismů |
| Zajištění komplexního monitoringu kvality zemědělské půdy |
| Zefektivnění systému Monitoringu eroze |
| Vytvoření podmínek pro měření odběrů vody pro závlahy |
| Realizace opatření investičního i provozního charakteru pomáhajících zvýšit retenční schopnost krajiny a předcházet tak dopadům povodní i sucha (zejména v regionech dlouhodobě takto postižených) také cestou zvýšení účinnosti stimulačních opatření ke ...
|
| Zvýšení efektivnosti a konkurenceschopnosti zemědělských podniků |
| Další podpora modernizace podniků, inovací, zlepšování vztahu zemědělství k životnímu prostředí a zpracování produkce v podnicích, podpora investic na realizaci dlouhodobých záměrů vedoucích k restrukturalizaci, zvýšení efektivnosti a dalšímu rozvoji zemědělských podniků, zejména prostředky z programu Zemědělec PGRLF |
| Podpora vzdělávání a poradenství prostřednictvím systému AKIS, včetně využívání metod skupinového, individuálního či on-line poradenství na bázi benchmarkingu a BAT (nejlepší dostupná technika) a poradenství k vývoji trhů |
| Přizpůsobování zemědělského školství (rozsahu, struktury, náplně oborů) potřebám zemědělské praxe |
| Podpora mladým začínajícím zemědělcům přímými platbami, odůvodněnými podporami a preferencemi v investičních opatřeních a zvyšováním „kreditu“ zemědělského povolání |
| Pokračování v zajištění daňového zvýhodnění převodu majetku souvisejícího se zemědělským podnikáním v rámci generační obměny |
| Podpora funkčních odbytových organizací a seskupení, zajišťujících nejen nákup vstupů a/nebo odbyt výrobků, ale i komplexní servis včetně poradenství, resp. Podpora „krátkých řetězců“ |
| Trvalá a účinná normativní a kontrolní ochrana zemědělských podniků před deformacemi a falšováním na trhu vstupů i výstupů (monopolizace, kartelové dohody apod.) a včetně poskytování informací o trzích |
| Za předpokladu snižování důchodových podpor v celé EU i ve třetích zemích, postupné snižování důchodových podpor podniků v ČR při zachování racionální míry podpor vázaných s produkcí komodit, resp. Stavy zvířat |
| Podpora vstupu kapitálu do koncentrovaného odvětví produkce monogastrů |
| Zajištění systémově vyváženého finančního rozdělení mezi I. a II. pilířem za přísné podmínky využití ve prospěch řešení strukturálních problémů agrobyznysu, zejména živočišné výroby, produkčních odvětví s vysokou přidanou hodnotou a zpracování ...
|
| Podpora investic do zpracování zemědělské produkce přímo v podnicích |
| Zajištění vyváženého ekonomického rozvoje a životaschopnosti zemědělských podniků |
| Co nejširší uplatnění postupně snižovaných přímých plateb vázaných na plochu (SAPS) s racionálním užitím části přímých plateb na vázané podpory společensky citlivých komodit, např. stavů zvířat u přežvýkavců |
| Uplatnění podmínek ozelenění u podniků dle výměry o. p. |
| Uplatnění účinné degresivity plateb LFA podle velikosti podniků, při zohlednění jejich poskytování na veškerou příslušnou z. p. podniků |
| Podpora účinnosti odbytových organizací a seskupení, resp. „krátkých řetězců“. |
| Trvalá a účinná legislativní ochrana zemědělských podniků před deformacemi na trhu vstupů i výstupů |
| Využívání přímých plateb jako základního nástroje ke zmírňování dopadů zejména produkčních a cenových rizik a využívání PGRLF jako národního nástroje pro efektivní modernizaci a ekonomickou stabilizaci zemědělských podniků |
| V okamžiku narušení trhu EU využívání opatření pro podporu tržních cen (intervenční nákupy, podpory soukromého skladování a další opatření záchranné sítě) |
| Podpora diverzifikace činností zemědělských podniků |
| Podpora preventivních protipovodňových, resp. vodozádržných opatření v rámci PRV a případně i jiných programů |
| Podpora krytí vybraných zemědělských rizik |
| Částečná eliminace dopadů katastrofických událostí s podmínkou účasti podniků ve fondu těžko pojistitelných rizik |
| Maximální diferenciace přímých plateb (v rámci dohodnutých pravidel SZP) ve prospěch plateb spojených s produkcí vybraných (citlivých) komodit. Jde zejména o zaměření podpory přežvýkavců a dočasně i cukrovky a dalších komodit definovaných pravidly EU |
| Podpora realizace projektů s plněním daňové povinnosti v místě podnikání |
| Podpora investic do zpracování zemědělské produkce přímo v podnicích |
| Zmírnění/eliminace dopadů rizik, zejména v případě jejich opakovaného výskytu |
| Rozvoj využití zemědělské biomasy jako obnovitelného zdroje energie |
| Podpora využití biopaliv tzv. druhé a třetí generace |
| Zpracovávat v BPS určitý podíl zemědělských odpadů nebo BRKO |
| Nastavení podmínek poskytování investičních i provozních podpor BPS pro produkci elektřiny a využití tepla, zejména pokud jde o cíleně pěstovanou zemědělskou biomasu a odpady (využití kejdy apod.) s ohledem na efektivitu jejich využívání ...
|
| Podpora obnovy kotelního fondu na pevnou biomasu v malých lokálních výtopnách |
| Posílení podpory produkce, zpracování a spotřeby OZE i v integrovaných projektech na lokální/regionální úrovni včetně lokálního/regionálního využití biomasy na výrobu pelet a briket |
| Přiměřená podpora chovu prasat s vazbou na využití kejdy v BPS |
| Podpora výrobkových inovací – vývoje a využití biopaliv druhé generace |
| Zajištění osvěty veřejnosti ve prospěch používání biomasy pro energetické účely |
| Zlepšení vztahů zemědělství k venkovu |
| Trvalé zajištění dostatečných preferencí v důchodových i investičních podporách mikro, malým a středním podnikům |
| Podpora investic do diverzifikace zemědělských činností, zejména ve sféře partnerství s municipalitami (odpadové hospodářství, komunální služby, lokální energie atd.) |
| Podpora realizace projektů s plněním daňové povinnosti v místě podnikání |
| Ekonomicky odůvodněná a vyvážená investiční podpora odvětví se zvýšenou potřebou lidské práce s preferencí chovu přežvýkavců |
| Podpora tzv. sociálního zemědělství pro uplatnění handicapovaných osob |
| Podpora MAS a přístupu LEADER (komunitně vedený místní rozvoj) |
| Preference investičních podpor pro renovace zemědělských brownfields, pro zvelebení zemědělských usedlostí v intravilánu obcí a diverzifikace (agroturistika ve spojení s ŽV) |
| Posílení vazeb mezi městem a venkovem prostřednictvím potravin (např. mléko do škol), vzdělávací programy pro žáky městských škol, které je budou seznamovat s přírodou a potravinami (návštěvy farem) |
| Důsledné uplatňování principu „znečišťovatel platí“ poškozenému (např. erozí půdy, poškozováním cestní sítě apod.) v rámci municipalit |
| Podpora realizace pozemkových úprav |
| Případná úprava podmínek nabývaní z. p. s preferencí farmářů – rezidentů |
| Rozvoj a využití poznatků vědecko-technologického vývoje ve prospěch reálné konkurenceschopnosti |
| Podpora inovačních projektů za podmínek vedoucích ke zlepšení vazeb mezi výzkumem a transferem jeho výstupů do praxe; Implementace zemědělského znalostního a informační systém (AKIS) |
| Podpora chovu plemenných zvířat (podpora vedení plemenných knih, podpora výpočtu plemenných hodnot aj.) |
| Podpora využívání certifikovaného osiva a sadby formou stanovených podmínek k opatřením v rámci I. pilíře VCS i PRV |
| Podpora tuzemského šlechtění |
| Využívání benchmarkingu BAT (best available techniques) a transfer znalostí a výsledků technologického rozvoje do zemědělsko-potravinářské praxe jako hlavní podmínka investičních podpor PRV |
| Podpora technologických platforem |
| Udržování a trvalá inovace programu evidence sadů (Registr sadů) |
| Udržování a aktualizace programu Registru vinic s ohledem na změny vyplývající z evropské i národní právní úpravy a celkové změny filozofie rozvoje vinic |
| Snížení dopadů rizikovosti podnikání v zemědělství |
| Přímé platby jako základní opatření ke zmírňování dopadů zejména produkčních a cenových rizik |
| Opatření pro podporu tržních cen (záchranné sítě) v rámci podmínek SZP EU |
| Podpora diverzifikace činností zemědělských podniků |
| Další rozvoj poskytování podpor pojištění hospodářských rizik prostřednictvím programů PGRLF s tím, že krytí vybraných zemědělských rizik bude podmíněno realizací preventivních opatření podniků |
| Částečná eliminace dopadů katastrofických událostí s podmínkou realizace preventivních opatření podniků |
| Stabilita postupů a opatření státu (legislativa, sankce, administrativa apod.) |
| Zmírnění/eliminace dopadů rizik, zejména v případě jejich opakovaného výskytu |
| Zvyšování ochrany půdy v době klimatické změny s ohledem na udržitelné hospodaření a na komplexní rozvoj a tvorbu krajiny |
| Rozšíření a zdokonalení podpůrného metodického nástroje „Protierozní kalkulačka“ |
| Vytvořit soulad mezi parametry protierozní kalkulačky a protierozní vyhláškou |
| Vytvoření podmínek pro konsenzus při krajinném plánování |
| Usilovat o soulad intenzivní zemědělské výroby s ochranou půdy |
| Vytipování a příprava vzorových podniků zařazených do systému demonstračních farem a jejich využití pro výchovu a vzdělávání |
| Ustanovit platformu aktivní spolupráce všech resortních organizací s provázaností na vzdělávací zařízení |
| Příprava metodiky a vyhlášky pro rekultivaci a snaha o vyšší součinnost s resortem MŽP při aktualizaci legislativy a při dodržování této legislativy |
| Vytvoření vzorové pachtovní smlouvy |
| Aktualizace metodiky půdního průzkumu pro vlastníky zemědělské půdy a její rozpracování na všechny vlastnické struktury |
| Návrh a realizace optimalizačních opatření na základě multikriteriálních analýz |
| Tvorba databáze údajů o půdě: digitalizace polohy sond, digitalizace databáze popisných informací k sondám a digitalizace půdních okrsků |
| Naplnění povinnosti ČR vyplývající ze směrnice INSPIRE č. 2007/2/ES |
| Důsledné dodržování zákona o ochraně ZPF, zpřísnění podmínek převodu zemědělské půdy na jiné užití a důslednější uplatnění principu „znečišťovatel/poškozovatel platí“ |
| Podpora realizace pozemkových úprav včetně realizace společných zařízení a včetně podpory realizace šetrných způsobů obdělávání půdy, navržených v KoPÚ pro jednotlivé pozemky, na bázi cíleného poradenství. Současně zahrnout realizovaná opatření ...
|
| Potravinářství |
| Zajištění racionální míry potravinového zabezpečení z hlediska dostatečných zpracovatelských kapacit |
| Investiční podpory přednostně orientované na naplňování uvedeného cíle |
| Přísnější podmínky podpor pro vstup kapitálu do potravinářství ve vybraných oborech pro zajištění jeho dlouhodobějšího působení v ČR |
| Ekologicky šetrný růst efektivnosti a produktivity českého potravinářství |
| Investiční podpory z evropských i národních zdrojů, přednostně orientované na technologické a výrobkové inovace u mikro, malých a středních podniků |
| Podpora vstupu kapitálu do potravinářství, avšak s přísnějšími podmínkami podpor pro zajištění dlouhodobějšího působení kapitálu v potravinářství ČR |
| Zvýšení účinnosti ochrany před deformacemi trhu ve vztahu k odběratelům potravinářské produkce, zejména obchodním řetězcům, a tím dosáhnout především zvýšení spravedlnosti v rozložení obchodních rizik mezi dodavateli a obchodem. Aktualizace zákona o významné tržní síle |
| Podpora potravinářského výzkumu a realizace jeho výsledků v praxi, včetně projektů spolupráce v rámci výrobkové vertikály |
| Podpora programů spolupráce odborného středního a vysokého školství s výrobními podniky |
| Podpora mikropodniků (zjednodušení označování výrobků, podpora regionálních potravin a marketing zaměřený na regionální potraviny) |
| Posilování významu potravinářství na domácím trhu a růst jeho exportní výkonnosti |
| Investiční podpory, přednostně orientované na mikro, malé a střední podniky a výrobkové inovace |
| Rozvoj marketingu českých potravin, při zvýšení organizační i finanční spoluúčasti soukromé sféry |
| Legislativní a administrativní předpoklady pro počáteční rozběh specifických soukromých systémů kvality produkce ve vazbě na domácí surovinu |
| Podpora exportu především prostřednictvím státních institucí (typu EGAP apod.), pomoci při hledání trhů v třetích zemích a marketingových a propagačních podpor v zahraničí |
| Trvalá kvalitní a důrazná činnost orgánů kontroly agrární produkce a další optimalizace jejích procesů |
| Vzdělávání široké veřejnosti ohledně výroby, složení a kvality potravin |
| Zvýšení významu potravinářství v zaměstnanosti a rozvoji venkova |
| Investiční podpory modernizace a inovací přispívající k růstu konkurenceschopnosti, přednostně orientované na mikro, malé a střední podniky v ekonomicky citlivých regionech |
| Podpora rozvoje zpracovatelských kapacit zemědělských podniků a všech forem „krátkých řetězců“ |
| Podpora rozvoje regionálních prodejních sítí potravinářských podniků (např. formou příspěvku na zřízení prodejních prostor) |
| Podpora zpracování domácí bioprodukce |
| Podpora „České technologické platformy pro potraviny“ v činnostech, vedoucích k naplňování uvedeného cíle |
| Podpora zpracovatelů v regionu, optimalizace logistických a dopravních podmínek |
| Tvorba potravinářské právní úpravy zohledňující podmínky malých zpracovatelských kapacit |
| Důraz na zvyšování bezpečnosti potravin a ochranu spotřebitelů |
| Marketingová podpora mikro, malých a středních regionálních podnikatelů produkujících kvalitní výrobky v souladu se zdravým životním stylem |
| Pravidelné periodické kontroly potravin v celém řetězci |
| Podpora firem s příklady dobré praxe |
| Výzkum zaměřený na bezpečnost potravin, funkčních potravin |
| Zapojení SŠ i VŠ do výzkumu kvality potravin |
| Podpora Projektu ovoce a zelenina do škol a Projektu mléko do škol |
| Oblast agrárního zahraničního obchodu |
| Zvýšení exportní výkonnosti zejména produktů s vyšší přidanou hodnotou a hledání nových odbytišť mimo EU |
| Cílení proexportní podpory na vybrané prioritní země |
| Optimální fungování a další rozšiřování sítě zemědělských diplomatů ve třetích zemích |
| Zvýšení podpory účasti firem na mezinárodních veletrzích a výstavách se zvláštním zaměřením na kontinuitu účastí MZe ČR na světově nejvýznamnějších akcích |
| Pokračování v aplikaci dotačního programu MZe „Podpora účasti na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí“ |
| Zvýšení podílu projektů na podporu ekonomické diplomacie v oblasti zemědělství a potravinářství |
| Realizace podnikatelských misí ministra zemědělství do třetích zemí |
| Realizace incomingových misí zahraničních partnerů do ČR ve spolupráci s oborovými svazy a komorami |
| Vzdělávání a osvěta zemědělsko-potravinářské veřejnosti o možnostech exportu do třetích zemí |
| Zvýšení celkového zapojení komor a svazů z oblasti zemědělství a potravinářství do podpory exportu |
| Součinnost s MPO a MZV v proexportní politice státu, zejm. s ohledem na mapu oborových příležitostí |
| Širší zpřístupnění služeb ČEB a EGAP zemědělsko-potravinářským podnikům |
| Využití prostředků propagační politiky EU |
| Lesní hospodářství |
| Trvale udržitelné hospodaření v lesích za soustavného zlepšování jejich stavu |
| Omezování fragmentace lesů, minimalizace trvalých záborů (odnětí) nebo omezení výstavbou (zejména plošných nebo liniových dopravních nebo energetických staveb) |
| Prevence erozního ohrožení, protipovodňová prevence (realizace opatření meliorací a hrazení bystřin ve veřejném zájmu podle §35 zákona o lesích, zadržování vody v lesních částech povodí, prevence erozního ohrožení s využitím opatření PRV, protipovodňová a protipožární prevence) |
| Hospodářské využívání a podpora stanovištně a sukcesně vhodných druhů dřevin, mimo jiné s využíváním přirozené obnovy |
| Zlepšování degradovaných půd dlouhodobě antropicky zatěžovaných zejména vlivem imisí (biologická meliorace – zvyšováním podílu melioračních dřevin, chemická meliorace – vápnění a hnojení lesních porostů) |
| Vytvoření dotačních titulů podporujících obnovu lesa stanovištně vhodnými dřevinami (včetně dřevin odolných proti suchu) |
| Obnovit jednotný ucelený systém poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích z rozpočtové kapitoly MZe, včetně titulů dosud poskytovaných z rozpočtů krajů |
| Zajistit softwarové řešení systému pro vyplácení dotací ve všech odvětvích v gesci MZe, včetně lesního hospodářství |
| Vytvořit komplexní aplikaci založenou na geografickém IS pro administraci plošných lesnických opatření, která umožní podávat a administrovat geoprostorové žádosti, provádět softwarové kontroly a kontroly na místě |
| Vytvořit komplexní webovou aplikaci určenou pro podporu rozhodovacích procesů orgánů státní správy lesů na všech úrovních rozhodování |
| Zabezpečit pokračování vývoje robustního informačního a datového centra zajišťujícího správu a dostupnost všech relevantních datových kolekcí pořizovaných napříč resortem lesního hospodářství. Datové úložiště bude určeno pro poskytování informací a ...
|
| V návaznosti na výsledky druhého cyklu NIL upřesnit těžební výhledy |
| Motivovat vlastníky lesa k zapojení do Národního programu ochrany a reprodukce genofondu lesních dřevin a k naplňování cílů tohoto programu, zejména pak zajistit dostatek uznaných zdrojů reprodukčního materiálu a reprodukci těchto zdrojů |
| Optimalizovat dostupnost reprodukčního materiálu požadovaného původu pro producenty sadebního materiálu lesních dřevin |
| Ve spolupráci s největšími vlastníky lesa (zejména státními lesy) optimalizovat smluvní pěstitelství (jasné zadání a jistota odběru pro producenty sadebního materiálu lesních dřevin) |
| Zajištění plošné (pro širokou veřejnost) i cílené (pro odbornou veřejnost) osvětové a informační činnosti týkající se významu trvale udržitelného obhospodařování lesů |
| Vytvoření sítě demonstračních objektů trvale udržitelného obhospodařování v lesích v různých formách vlastnictví |
| Komplexní řešení strukturálních nedostatků ve vlastnictví lesů ve formě legislativní, finanční a osvětové podpory arondace lesů |
| Prostřednictvím PGRLF v oblasti pojištění stabilizovat rizika hospodaření vážící se k této činnosti |
| Prostřednictvím podpůrných programů PGRLF nadále podporovat konkurenceschopnost a rozvoj subjektů podnikajících v oblasti lesního hospodářství a zpracování dřeva |
| Spolupracovat se strategicky významnými odbornými lesnickými školami. Spolupodílet se na tvorbě a změnách v jejích školních vzdělávacích programech tak, aby absolventi škol byli v souladu s aktuálními požadavky trvale udržitelného hospodaření v lesích |
| Konkurenceschopnost hodnotového řetězce založeného na lesním hospodářství |
| Analyzovat současnou spotřebu dřeva v ČR |
| Zhodnotit dostupnou legislativu týkající se využívání dřeva a dřevěných výrobků |
| Zrevidovat technické normy platné pro využívání dřeva |
| Vytvořit ekonomické nástroje státu směřující materiálové toky dřeva k tuzemskému zpracování s cílem posílit hodnotový řetězec (daňovou výtěž) |
| Analyzovat a navrhnout optimalizaci daňových nástrojů pro podporu využívání a zpracovávání dřeva v ČR |
| Podporovat informační a osvětové kampaně pro veřejnost a vzdělávací akce pro architekty a jiné odborné skupiny pracující se dřevem |
| Zachovat nediskriminační přístup ke dřevu pocházejícího z lesů ve vlastnictví státu pro všechny skupiny jeho zpracovatelů“ |
| Ve spolupráci s nejvýznamnějšími vlastníky lesů navrhnout motivační nástroj pro nové investice do dřevozpracujícího průmyslu |
| Zajistit odpovídající PR sektoru zdůrazňující využívání obnovitelných zdrojů, příznivý vliv na krajinu, ekosystémové služby a přírodu |
| Pravidelně hodnotit a postupně zpřesňovat statistická data zahraničního obchodu s dřevem a dřevařskými výrobky |
| Formou zákona založit lesnicko-dřevařský fond, který bude podporovat shora uvedené dílčí cíle a opatření, konkrétně: ...
|
| Rybářství |
| Zachování konkurenceschopné a ekonomicky životaschopné tradiční akvakultury s pozitivními mimoprodukčními funkcemi |
| Podporovat a využívat národní dotace a účelné využívání dotačních titulů EU |
| Prezentovat a podporovat akvakulturu jakožto významný prvek trvale udržitelného hospodaření |
| Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství |
| Propagace akvakultury prostřednictvím masmédií (televize, rozhlas, noviny, atd.) |
| Zajistit koordinovanost zájmů zemědělské politiky s politikou životního prostředí pro dosažení zájmů rybářské politiky |
| Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi |
| Zajistit vyhodnocování predačního tlaku a koordinovanost postupu v problematice rybožravých predátorů |
| Zajistit zásady správného zemědělského hospodaření |
| Podporovat polointenzivní chov ryb v rybnících v takovém složení obsádky, která bude omezovat možnosti zvýšeného výskytu invazivních druhů (např. karas stříbřitý, střevlička východní) |
| Posilování technologického rozvoje, inovací a předávání znalostí v sektoru akvakultury včetně souvisejícího zpracování, investice do vývoje moderní intenzivní technologie chovu umožňující udržitelnou produkci ryb při nízké spotřebě vody a minimálním zatížení životního prostředí a zajištění welfare ...
|
| Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace |
| Prezentovat a podporovat akvakulturu jakožto významný prvek trvale udržitelného hospodaření |
| Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství |
| Propagace akvakultury prostřednictvím masmédií (televize, rozhlas, noviny, atd.) |
| Zajistit koordinovanost zájmů zemědělské politiky s politikou životního prostředí pro dosažení zájmů rybářské politiky |
| Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi |
| Zajistit stabilní, druhově rozmanitá rybí společenstva v rybářských revírech |
| Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace |
| Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství |
| Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi |
| Zajistit koordinovanost zájmů zemědělské politiky s politikou životního prostředí pro dosažení zájmů rybářské politiky |
| Zajistit vyhodnocování predačního tlaku a koordinovanost postupu v problematice rybožravých predátorů |
| Zajistit vhodné podmínky pro výskyt ryb v rybářských revírech |
| Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace |
| Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství |
| Zajistit koordinovanost zájmů zemědělské politiky s politikou životního prostředí pro dosažení zájmů rybářské politiky |
| Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi |
| Zajistit koordinovanost cílů rekreačního rybářství se zájmy ostatních uživatelů vod a správců vodních toků |
| Zajistit zásady správného zemědělského hospodaření |
| Zajistit součinnost uživatelů rybářských revírů společně s kompetentními orgány státní správy při řešení problematiky činností MVE |
| Podporovat výstavbu ČOV (nejlépe i s terciálním stupněm čištění) |
| Zvýšit zájem a využití potenciálu rekreačního rybolovu v rámci regionálního rozvoje a podpora vzdělání a komunikace |
| Využívat národní dotace a dotace EU |
| Propagace rekreačního rybářství prostřednictvím masmédií |
| Zajistit koordinovanost zájmů zemědělské politiky s politikou životního prostředí pro dosažení zájmů rybářské politiky |
| Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi |
| Zajistit koordinovanost cílů rekreačního rybářství se zájmy ostatních uživatelů vod a správců vodních toků |
| Včelařství |
| Stabilizovat počet včelstev na území ČR a podporovat rovnoměrné rozmístění včelstev v krajině k zajištění biologické rovnováhy v opylení kulturních a planě rostoucích rostlin a podporovat přísuny včelstev k zemědělským plochám |
| Využívaní dotačních podpor z evropských fondů a národních zdrojů pro začínající a stávající včelaře |
| Napomáhat opatřením, která povedou k rozšíření a zkvalitnění včelí pastvy, a současně ke zvyšování biodiverzity krajiny |
| Kvalitním a zodpovědným chovem včel zajistit dostatečné stavy zdravých včelstev pro opylování zemědělských entomofilních plodin a zachování biodiverzity krajiny |
| Myslivost |
| Optimalizace početních stavů jednotlivých druhů zvěře podle věku a pohlaví v souladu se zájmy a požadavky vlastníků a nájemců honebních pozemků a přírodními podmínkami krajiny, které umožňují přirozený vývoj populací a ekosystémů bez škod zvěří |
| Změny v legislativě (zejména ve vztahu k praseti divokému) |
| Důsledná kontrola skutečných početních stavů zvěře a odlovených kusů |
| Schvalování plánu lovu ze strany držitele honitby a státní správy myslivosti |
| Změna vyhlášky – prodloužení doby lovu mláďat |
| Sankce za neplnění plánu lovu |
| Úprava vyhlášky zařazující honitby do jakostních tříd a to ve vztahu k reálným a únosným početním stavům, s ohledem na aktuální stav potravní nabídky zatížení krajiny a akceptovatelné přirozené škody |
| Usilovat o změnu tváře dnešní jednostranně intenzivně využívané kulturní krajiny jako životního prostředí nejen lidí, ale i volně žijících živočichů a zvěře ve prospěch vyšší mozaikovitosti (diverzita krajinné matrice a plošek); hospodaření v krajině (střídání plodin, rozčlenit současné velkoplošné hospodaření) |
| Úprava legislativních předpisů a dotačních titulů v návaznosti na strategické cíle vytyčené koncepčními dokumenty |
| Prohloubit, příp. zpřístupnit, stanovit a připravit dostupné dotační tituly EU i národních dotací, a to jak pro zemědělsky či lesnicky hospodařící subjekty, tak i uživatele honiteb a nestátní neziskové organizace zabývající se myslivostí |
| Podnítit změny v rostlinné výrobě, zvláště pak vyšší pestrosti pěstovaných plodin na menších půdních celcích |
| Vytváření vhodných stanovišť s dostatkem vody a přirozené potravy |
| Snižování predačního tlaku na populace drobné zvěře důsledným lovem lišky obecné, prasete divokého a místně jezevce lesního, dále pak usmrcováním v přírodě nežádoucích druhů: mývala severního, psíka mývalovitého a norka amerického |
| Dotační politika při vypouštění drobné zvěře do volné přírody s citlivým přístupem ochrany genofondu autochtonních populací |
| Získávání údajů v rámci ročního statistického zjišťování Mysl (MZe) 1 – 01 |
| Zvýšit obecné povědomí o funkci myslivosti v oblasti péče o přírodu, podporu komunikace s veřejností a vzdělávání |
| Vzdělávání a pořádání kulturních akcí |
| Využívat kapacity, zemědělských, lesnických, rybářských a veterinárních škol pro zvyšování odbornosti myslivců i státní správy |
| Vodní hospodářství |
| Zkvalitnění prevence před povodněmi |
| Předložit vládě k projednání návrh na zabezpečení finančních prostředků na realizaci uvedených opatření v rámci programu Prevence před povodněmi |
| Předložit vládě zásady pro vypořádávání práv k nemovitostem pro využití k realizaci vodních děl nadregionálního významu |
| Realizace efektivních technických protipovodňových opatření (upřednostňována opatření směřující ke zvýšení retence) |
| Podporovat opatření v oblastech s potenciálně významným povodňovým rizikem |
| Ve spolupráci s MŽP a se zapojením s. p. Povodí aktualizovat kvantifikaci počtů ohrožených obyvatel a majetku na základě map s významným povodňovým rizikem a ze znalosti záplavových území pro různé úrovně povodňových situací v souladu s naplňováním požadavků Povodňové směrnice |
| Legislativně zajistit nezbytnost stanoviska správce povodí k územně plánovací dokumentaci |
| Realizace opatření směřujících ke zvýšení retenční schopnosti krajiny uvedených v kap. A.1 |
| Zmírnění následků sucha v souvislosti se změnou klimatu |
| Navržení zvýšení počtu lokalit s rezervou státní půdy v územích s identifikovanými problémy za sucha |
| Zahájit přípravu realizace technických a přírodě blízkých opatření v suchem nejohroženějších lokalitách |
| Dokončení administrace současného dotačního titulu a připravit navazující dotační titul určený k podpoře rekonstrukcí, modernizací a rozvoje závlah |
| Připravit nový dotační titul, jehož hlavním cílem bude podpora zvýšení retence vody v krajině prostřednictvím posílení retenčních schopností půdy, obnovy stávajících rybníků, výstavby nových rybníků a malých vodních nádrží, podpora obnovy historicky ...
|
| Vytvořit institucionální strukturu (subjekt), který by zabezpečil údržbu a provoz HOZ a přivaděčů závlahových vod, a tím bezkonfliktně podpořil hospodaření na z. p. |
| Zadat výzkumný projekt (se zapojením s. p. Povodí, ČHMÚ, VÚMOP, VÚV TGM), který na základě scénářů vývoje klimatu rozpracuje možnosti posílení vodních zdrojů v nejohroženějších oblastech. Financování z NAZV (alternativně z TA ČR) |
| Zadat výzkumný projekt k praktickému řešení recyklace vyčištěné odpadní vody (k využití pro zavlažování, jako užitkovou vodu, atd.) |
| Širší uplatnění a kontrola dodržování standardů DZES |
| Udržitelná péče o vodní zdroje ČR |
| Zajistit podporu na provoz a údržbu vodních cest prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury („SFDI“) úpravou zákona o SFDI pro správce vodních cest |
| Iniciovat legislativní obnovení dotací na kapitálové dovybavení, které na rozdíl od stávajících investičních dotací umožňuje zahrnutí dotace do pořizovací ceny vzniklého majetku |
| V návaznosti na vládou schválený materiál (usnesení č. 620 z roku 2015) „Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody“ připravit dvě novely vodního zákona: ...
|
| Podpora a regulace oboru vodovodů a kanalizací pro zabezpečení vodohospodářských služeb obyvatelstvu |
| Zvýšit dohled a kontrolní činnost s ohledem na vysoký počet vlastnických a provozovatelských subjektů. Tento dohled bude adresný. MZe vydá každoročně publikaci „Vodovody a kanalizace ČR – ekonomika, ceny, informace“, v rámci které budou doplněny údaje ...
|
| Zajistit koordinaci regulujících subjektů zřízením centralizovaného místa pro metodickou pomoc při vyřizování stížností, námětů a žádostí o vysvětlení v rámci problematiky VaK. Tato role bude doplněna „poradním orgánem“, který by obsahoval zástupce ...
|
| Zpracovat metodiku benchmarkingu pro obor vodovodů a kanalizací a v souvislosti s tím sjednotit data majetkové a provozní evidence |
| Zpracovat analýzu sociální únosnosti aktuálních reálných cen pro vodné a pro stočné a jejich dopady na výdaje jednotlivých skupin domácností, včetně návrhu případné úpravy pravidel regulace cen |
| Zajištění aktualizace PRVKÚ ČR podle průběžných aktualizací PRVKÚK v návaznosti na opatření vyplývajících z Plánu povodí |
| Zajistit administraci současného dotačního titulu „Podpora výstavby a technického zhodnocení infrastruktury vodovodů a kanalizací“ a připravit nový dotační titul pro zajištění plynulého pokračování |
| Připravit navazující dotační titul k podpoře odstraňování případných povodňových škod na infrastruktuře VaK |
| Zlepšení stavu vodních ekosystémů prostřednictvím realizace opatření z Plánů povodí |
| Prověřit možné způsoby financování provozního monitoringu z jiných zdrojů než jsou výnosy s. p. Povodí |
| Zajistit aktualizaci Národních plánů povodí pro období 2021– 2027 (souběžně budou pořízeny Plány dílčích povodí a Plány mezinárodních povodí) |
| V rámci realizace opatření na zlepšení stavu vodních ekosystémů využít Programy opatření obsažené v plánech povodí |
| Zajistit opatření na zlepšení hydromorfologického stavu a na zlepšení situace drobných vodních toků (koryt a břehů) k dosažení dobrého ekologického stavu prostřednictvím správců vodních toků |
| Připravit „spící“ dotační tituly, které bude možno otevřít bezprostředně po povodních tak, aby bylo možné v co nejkratším možném termínu započít s odstraňováním povodňových škod |
| Zkvalitnění činnosti státní správy, zajištění veřejně dostupných informací o vodním hospodářství a rozvoj „public relations“ |
| Zajistit financování projektu k realizaci moderních informačních a komunikačních technologií |
| Zajistit ve spolupráci s MŽP jednotnou prezentaci všech výstupních dat prostřednictvím jednoho meziresortního systému |
| Zajistit další funkčnost, podporu, rozvoj a financování systému pro podporu vzájemného přenosu informací, evidencí a dokumentů mezi jednotlivými subjekty prostřednictvím moderních informačních a komunikačních technologií |
| Zajistit realizaci požadavků stanovených zákonem č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů a vyhláškou č. 317/2014 Sb., o významných informačních systémech a jejich určujících kritériích |
| Zajistit ve spolupráci s ČÚZK a MŽP jednotnou prezentaci říční sítě vycházející z geometrie ZABAGED, která bude státem garantovaná a bude plnit úlohu jediného uznávaného datového zdroje a nastavit přesná pravidla spravování takové prezentace |
| Pokračovat v osvětě veřejnosti o nenahraditelném významu vody, vodních zdrojů a vodních děl, jejich ochraně, dostupnosti, zachování a využívání, a o opatřeních proti hydrologickým extrémům souvisejících se změnou klimatu |
| Problematiku rozpracovat do každoročních programů využitelných pro vzdělávání pracovníků vodoprávních úřadů a starostů a zastupitelů malých obcí |
| Věda a výzkum |
| Zajistit dostatek talentů pro výzkum ve výzkumných organizacích podporovaných MZe |
| Finančně podporovat instituce podle dosažených výsledků |
| MZe ve spolupráci s Českou akademií zemědělských věd v rámci dvou veřejných soutěží oceňuje nejlepší realizovaný výsledek výzkumu a experimentálního vývoje a mladé vědecké pracovníky (Ceny ministra) |
| Uplatňovat systém hodnocení výstupů výzkumu |
| Zajistit další rozvoj IS NAZV MZe, ve kterém jsou technicky zajišťovány veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji a hodnocení periodických a závěrečných zpráv řešených výzkumných projektů |
| Podpořit spolupráci mezi výzkumnými organizacemi a aplikační sférou |
| Zabezpečení předávání údajů stanovených zákonem č. 130/2002 Sb. Do Informačního systému VaVaI Rady pro výzkum a vývoj Úřadu vlády ČR |
| Ustanovit platformu aktivní spolupráce všech resortních stakeholderů, kteří by jasně formulovali aktuální a reálné problémy, na které je nutné obrátit pozornost resortního výzkumu |
| Zvýšit komerční využití výsledků VaVaI a znalostí výzkumných organizací |
| Vytvořit Infobanku výzkumu MZe |
| Rozvoj právní a administrativní činnosti MZe |
| Zajištění kvalitního a komplexního právního a legislativního servisu |
| Vyšší zapojení kvalitních dopadových studií do tvorby legislativy |
| Širší zapojení odborné veřejnosti a nevládních organizací zastupujících zainteresovanou veřejnost, včetně plné transparentnosti při zveřejňování připravované legislativy |
| Plná koordinovanost a řízení činností odvolacích a přezkumných komisí |
| Rozšíření elektronizace informačních systémů pro právní a legislativní činnosti, včetně zapojení se do projektů eLegislativa a eSbirka |
| Nastavení procesů a proškolení ohledně ochrany duševního vlastnictví a jednotná licenční podpora v rámci MZe, resortních organizací i nevládního sektoru |
| Spravedlivé, uspokojivé a trvalé řešení majetkových vztahů k půdě a dalšímu zejména zemědělskému majetku ve vlastnictví státu či resortních organizací |
| Legislativními a právními opatřeními přispívat k úspěšnému uzavření zemědělských restitucí, zejména v kontextu zákona o půdě a zákona o SPÚ |
| Dosažení rozhodnutí o téměř 100 % výměry zemědělské a lesní půdy v rámci církevních restitucí v roce 2016 a následném vyřešení zbývajících nejsložitějších případů v delším horizontu v návaznosti na soudní řízení |
| Uskutečnění výmazu z obchodního rejstříku u všech zbývajících resortních státních podniků v likvidaci |
| Uplatňování společensky odpovědného zadávání |
| Za účelem postupného prosazení, řízení a vyhodnocování uplatňování principů společensky odpovědného zadávání zavede MZe propracovaný systém koordinace veřejných zakázek v resortu, včetně centrálního zadávání veřejných zakázek v případě komodit, kde je to výhodné vzhledem k hospodárnosti procesu |
| Cílem systému koordinace a kontroly veřejných zakázek v resortu bude v rámci širší supervize a metodické podpory veřejných zakázek i dohled nad uplatňování výše uvedených principů, koordinace a sdílení dobré praxe |
| V maximální míře bude podporován princip transparentnosti a zveřejňování informací o veřejných zakázkách v širokém významu, včetně resortního multiprofilu, jakož i elektronizace a maximální rychlost zadávacího řízení |