..vyberte místo
Zaslat DOTAZ / NÁMĚT
Často kladené dotazy
vstup do terminálu
Portál strategické práce
Metodika přípravy veřejných strategií
Databázi pro MMR zajišťuje NSZM na platformě infosystému DATAPLÁN
Databázi pro MMR zajišťuje NSZM na platformě infosystému DATAPLÁN
NUTS 2 (CZ01): Praha
www stránky
www stránky
NUTS 2 (CZ01): Praha
Rozbalit detaily
Operační program Praha-Konkurenceschopnost 2007-2013
1. DOPRAVNÍ DOSTUPNOST A ROZVOJ ICT
1.1 Podpora ekologicky příznivé povrchové veřejné dopravy
- Popis / Komentář:
- Jde zejména o rozvoj sítě tramvajových tratí, zatraktivnění stávajících tramvajových tratí především zajištěním preference v uličním provozu (lze uplatnit také na významných trasách pravidelné autobusové dopravy), zlepšování přestupních vazeb v systému veřejné dopravy (včetně vazeb na příměstskou železnici), rozšiřování nabídky a zvyšování atraktivity systému záchytných parkovišť P+R (park ride) doplněného také o možnost B+R (bike ride - úschovny jízdních kol u stanic veřejné... »Jde zejména o rozvoj sítě tramvajových tratí, zatraktivnění stávajících tramvajových tratí především zajištěním preference v uličním provozu (lze uplatnit také na významných trasách pravidelné autobusové dopravy), zlepšování přestupních vazeb v systému veřejné dopravy (včetně vazeb na příměstskou železnici), rozšiřování nabídky a zvyšování atraktivity systému záchytných parkovišť P+R (park ride) doplněného také o možnost B+R (bike ride - úschovny jízdních kol u stanic veřejné dopravy a jejich dostupnost) a K+R (kiss ride - vymezená místa pro zastavení automobilů u stanic veřejné dopravy). Vhodné jsou také projekty informačních systémů pro cestující a projekty zvyšující bezpečnost provozu veřejné dopravy a zlepšující bezbariérovou přístupnost veřejné dopravy. Oblast podpory se bude rovněž zaměřovat na podporu alternativní formy osobní dopravy formou výstavby cyklostezek. Vzhledem k významu dopravní infrastruktury, který program předpokládá, je nutné při celkové evaluaci projektů a při výběru projektů patřičně zvážit dopad na životní prostředí s ohledem na podporu projektů s minimálním dopadem na životní prostředí.
Příjemci:
Hlavní město Praha
Provozovatel městské hromadné dopravy (Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s., apod.)
Vlastníci železniční infrastruktury, stanic a zastávek (Správa železniční dopravní cesty, státní organizace apod.)
«
1.2 Rozvoj a dostupnost ICT služeb
- Popis / Komentář:
- Zavádění a efektivní využívání ICT veřejnou správou, MSP a jednotlivci jsou podmíněny dostupností ICT pro tyto subjekty, rozvojem sítí a přístupem k nim a dostatečnou nabídkou služeb a praktických softwarových (SW) aplikací.... »Zavádění a efektivní využívání ICT veřejnou správou, MSP a jednotlivci jsou podmíněny dostupností ICT pro tyto subjekty, rozvojem sítí a přístupem k nim a dostatečnou nabídkou služeb a praktických softwarových (SW) aplikací. Vzhledem k vcelku uspokojivému rozvoji optických sítí v Praze (zejména páteřních) se oblast podpory zaměřuje na podporu rozvoje kapacitních přípojek všech objektů města, obytných domů a menších firem, přenosu ICT, zavádění a efektivního využívání těchto technologií včetně rozvoje e-služeb městské správy (e-Governmentu). Podpora bude určena i pro rozvoj inovativních mobilních služeb. Intervence v této oblasti budou v případě naplňování národních politik harmonizovány s intervencemi v rámci příslušných operačních programů v cíli EU „Konvergence“.
Příjemci:
Hlavní město Praha
Městské části
Nestátní neziskové organizace
«
2. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
2.1 Revitalizace a ochrana území
- Popis / Komentář:
- Předmětem oblasti podpory je regenerační činnost, která může zahrnovat území, jejichž budoucí využití není známo, avšak které představují aktuální ohrožení životního prostředí bránící hospodářskému rozvoji. Dále mohou být revitalizována území, jejichž budoucí využití (zejména pro aktivity vytvářející pracovní místa) je známo, ale není bezprostředně součástí podporovaných projektů.... »Předmětem oblasti podpory je regenerační činnost, která může zahrnovat území, jejichž budoucí využití není známo, avšak které představují aktuální ohrožení životního prostředí bránící hospodářskému rozvoji. Dále mohou být revitalizována území, jejichž budoucí využití (zejména pro aktivity vytvářející pracovní místa) je známo, ale není bezprostředně součástí podporovaných projektů. Podporovat lze také revitalizaci území, na nichž bude v rámci podporovaných projektů realizováno cílové prostorové a funkční využití (např. parkové úpravy, veřejné prostory s mobiliářem, veřejně přístupná sportoviště, vodní plochy a nádrže apod.). Pro transformaci a úplnou regeneraci těchto území je často nezbytné např. odstranění starých ekologických zátěží (zejména bývalých a nepovolených „živých“ skládek), doplnění potřebné infrastruktury šetrné k životnímu prostředí apod. Součástí oblasti podpory je regenerace veřejných prostranství v obytných územích, včetně sídlišť nebo sociálně problémových (rizikových) lokalit. Jejich bezpečnost lze zvýšit např. posílením veřejného osvětlení a instalací bezpečnostních kamerových systémů. Projekty by měly také řešit urbanistické, funkční a estetické nedostatky obytného parteru a v přímé návaznosti na to i zlepšení stavu zeleně, rozšíření zelených ploch a celkové posílení rekreačně-ekologického potenciálu prostředí. V rámci oblasti podpory 2.1 se počítá také s obnovou nevyužívaných, historicky cenných objektů a areálů, zejména pak těch, které jsou součástí revitalizovaného území a které byly dosud opomíjeny (např. z důvodu periferní polohy).
Aktivity jsou zaměřeny dále na posílení retenční schopnosti území, zlepšení odtokových poměrů a čistoty vody pomocí revitalizace vodních toků včetně revitalizace vodních nádrží a doprovodné městské zeleně. Nedostatky lze odstranit provedením úpravy koryt, vyčištěním a úpravou okolí vodních toků, výsadbou nových stromů a keřů, odbahněním nádrží spojeným s nutnou opravou objektů a hrází, zvětšením retenčních objemů zadržované vody.
Protipovodňová ochrana Vltavy a Berounky je realizovaná ze zdrojů Prahy. OP PK bude podporovat projekty řešící protipovodňovou ochranu území potenciálně zasažených povodněmi na menších vodních tocích (Rokytka, Botič nebo Šárecký potok). Podporována budou opatření malého rozsahu (doplňující významnější, již realizovanou protipovodňovou ochranu Prahy) s cílem dokončení kompletní protipovodňové ochrany Prahy.
V oblasti prevence nadměrného hluku z dopravy se počítá s realizací protihlukových zdí, valů a vysazováním pásů stromů, keřů a další doprovodné zeleně podél komunikací.
Některé intervence realizované zejména v okrajových částech Prahy mohou mít bezprostřední vliv také na sousední region NUTS II Střední Čechy. Na projektové úrovni budou takové intervence koordinovány s ŘO ROP Střední Čechy.
Podpora není určena pro novou výstavbu.
Příjemci:
Hlavní město Praha
Městské části hl. m. Prahy
Organizace zřízené a založené hl. m. Prahou a městskými částmi hl. m. Prahy
Nestátní neziskové organizace
«
2.2 Úsporné a udržitelné využívání energií a přírodních zdrojů
- Popis / Komentář:
- Předmětem oblasti podpory je podpora realizace energetických úspor zejména při provozu budov, využití odpadního tepla a obnovitelných zdrojů energie (s přihlédnutím k vhodnosti daného zdroje pro místní podmínky). Oblast podpory je určena projektům menšího rozsahu s lokálním či regionálním významem (cílem není výstavba nových velkých zařízení pro výrobu tepelné nebo elektrické energie, případně pro jejich kombinovanou výrobu).... »Předmětem oblasti podpory je podpora realizace energetických úspor zejména při provozu budov, využití odpadního tepla a obnovitelných zdrojů energie (s přihlédnutím k vhodnosti daného zdroje pro místní podmínky). Oblast podpory je určena projektům menšího rozsahu s lokálním či regionálním významem (cílem není výstavba nových velkých zařízení pro výrobu tepelné nebo elektrické energie, případně pro jejich kombinovanou výrobu). Jde o uplatnění reálných energetických úspor a současně možností doplňkového využití obnovitelných zdrojů energie sloužících pro ohřev teplé užitkové vody, přitápění či vytápění objektů, případně jako lokální záložní nebo přídavný zdroj elektrické energie apod.
Náklady vynaložené na úsporu energií by měly být adekvátní dosažitelným úsporám, přičemž výchozí stav i očekávaný efekt musí být doloženy energetickým auditem. Typ, výkon a způsob instalace zařízení na využití obnovitelných zdrojů energie budou respektovat nejen energetický potenciál lokality, ale i její urbanisticko-architektonický charakter (včetně panoramatu), zejména v památkově a přírodně hodnotném území. Vzhledem ke klimatickým a fyzickogeografickým podmínkám Prahy bude primárně podporováno využití tepelných čerpadel, solárních systémů (zejména pro ohřev teplé užitkové vody, příp. pro vytápění). Lokálně je možné podpořit také (znovu)využití vodní energie některých vodnatějších toků, případně využití energie z biomasy (v okrajových částech města) nebo uplatnění kogeneračních technologií (např. při spalování skládkového plynu apod.).
Preference bude dána projektům, které budou prokazatelně mít výrazný ekologicko-energetický přínos bez významnějších negativních efektů. Celkově bude dána přednost projektům, které řeší problematiku úsporného a udržitelného využívání energií komplexně. Podporovány budou přitom jen projekty týkající se stávajících veřejně přístupných objektů.
Podpora není určena pro novou výstavbu.
Příjemci:
Hlavní město Praha
Městské části hl. m. Prahy
Organizace zřízené a založené hl. m. Prahou a městskými částmi hl. m. Prahy
Nestátní neziskové organizace
«
3. INOVACE A PODNIKÁNÍ
3.1 Rozvoj inovačního prostředí a partnerství mezi základnou výzkumu a vývoje a praxí
- Popis / Komentář:
- Oblast podpory se zaměří na projekty rozvíjející inovační infrastrukturu, tj. vědecké parky, inkubátory, inovační centra, centra excelence apod., která umožní využívat potenciál výzkumu a vývoje soustředěný na území města. Důležitá jsou také poradenská a informační centra pro inovace a transfer technologií. Aktivity budou sledovat i nejvhodnější formy plnění úlohy Prahy jako zdroje růstu kvality inovačních schopností celého státu. ... »Oblast podpory se zaměří na projekty rozvíjející inovační infrastrukturu, tj. vědecké parky, inkubátory, inovační centra, centra excelence apod., která umožní využívat potenciál výzkumu a vývoje soustředěný na území města. Důležitá jsou také poradenská a informační centra pro inovace a transfer technologií. Aktivity budou sledovat i nejvhodnější formy plnění úlohy Prahy jako zdroje růstu kvality inovačních schopností celého státu.
Vzhledem ke stále nedostatečnému propojení výzkumné základny s praxí bude předmětem podpory vytváření partnerských vazeb a klastrů mezi výzkumnými ústavy, Akademií věd ČR, vysokými školami a podniky, umožňujících efektivně využít inovační infrastrukturu. Dalším prvkem bude podpora výzkumu a vývoje směřujícího k praktickým aplikacím, případně dodavatelského výzkumu pro malé a střední podniky. Z hlediska synergických efektů bude současně sledována inovační infrastruktura, vážící se na jiné oblasti podpory tohoto programu. Všechny podpořené projekty musí být šetrné k životnímu prostředí a v souladu s principem rovných příležitostí.
Příjemci:
Organizace výzkumu a vývoje (vysoké školy, Akademie věd ČR, výzkumné ústavy apod.)
Podnikatelské subjekty (zejména malé a střední podniky)
Nestátní neziskové organizace
Profesní a zájmová sdružení (podnikatelská sdružení, hospodářské komory apod.)
«
3.2 Podpora příznivého podnikatelského prostředí
- Popis / Komentář:
- Obsahem oblasti podpory je posílení základních faktorů růstu výkonnosti a jejich efektivity, kam patří zejména.... »Obsahem oblasti podpory je posílení základních faktorů růstu výkonnosti a jejich efektivity, kam patří zejména. podpora aktivit zaměřených na rozvoj inovačních schopností existujících podniků, vytvoření podnikatelského prostředí pro podporu MSP v oblasti vývoje ICT a zakládání technologicky orientovaných firem, zlepšování podnikatelské infrastruktury, podpora transferu výsledků výzkumu a vývoje do praxe, efektivnější využití podmínek pro cestovní ruch, zvyšování kvality vzdělávacích procesů v přímé vazbě na znalostní ekonomiku a řešení problémů zaměstnávání některých skupin obyvatel města.
Součástí aktivit budou i takové, které vytvářejí vhodné podnikatelské podmínky pro subjekty zajišťující pracovní příležitosti skupinám osob s obtížným uplatněním na pracovním trhu (např. handicapovaní, rodiče pečující o malé děti).
Podporována bude stimulace nových forem spolupráce firem, městské správy, podnikatelských sdružení, neziskového sektoru, výzkumných a dalších institucí. Zejména se to bude týkat klastrů a jiných progresivních organizačních struktur zajišťujících nové informační, komunikační a koordinační metody při přenosu know-how, vytváření systémů nabídky a poptávky pro inovační aktivity, šíření znalostí dobré praxe, racionálního využití území města apod.
Všechny podpořené projekty musí být šetrné k životnímu prostředí a musí být v souladu s principem rovných příležitostí.
Příjemci:
Hlavní město Praha
Městské části hl. m. Prahy
Organizace zřízené a založené hl. m. Prahou a městskými částmi hl. m. Prahy
Nestátní neziskové organizace
Profesní a zájmová sdružení (podnikatelská sdružení, hospodářské komory apod.)
«
3.3 Rozvoj malých a středních podniků
- Popis / Komentář:
- Obsahem oblasti podpory je posílení především transferu výsledků výzkumu a vývoje do praxe, rozvoj inovačních schopností existujících podniků, podpora rozvoje MSP v oblasti vývoje ICT a technologicky orientovaných firem. Součástí aktivit budou i takové, které vytvářejí vhodné podnikatelské podmínky pro subjekty zajišťující pracovní příležitosti skupinám osob s obtížným uplatněním na pracovním trhu (např. handicapovaní, rodiče pečující o malé děti). ... »Obsahem oblasti podpory je posílení především transferu výsledků výzkumu a vývoje do praxe, rozvoj inovačních schopností existujících podniků, podpora rozvoje MSP v oblasti vývoje ICT a technologicky orientovaných firem.
Součástí aktivit budou i takové, které vytvářejí vhodné podnikatelské podmínky pro subjekty zajišťující pracovní příležitosti skupinám osob s obtížným uplatněním na pracovním trhu (např. handicapovaní, rodiče pečující o malé děti).
Všechny podpořené projekty musí být šetrné k životnímu prostředí a musí být v souladu s principem rovných příležitostí. Základním hlediskem výběru projektů bude také soulad s principy udržitelného rozvoje, především zaměření na snižování energetické náročnosti.
Příjemci:
Podnikatelské subjekty (MSP)
«
4. TECHNICKÁ POMOC
4.1 Podpora řízení programu
- Popis / Komentář:
- zejména pak: - komplexní agenda SMV - příprava, výběr, ocenění a sledování projektů - audit a kontrola projektů/činností - řízení rizik - příprava, organizace a zajištění informačních a propagačních akcí, seminářů - zpracování analýz, studií ohledně OP PK, životního prostředí a dalších souvisejících oblastí - studie a zprávy o postupu realizace programu jako podklady pro jednání SMV, včetně zpracování podkladů pro přípravu výroční a závěrečné zprávy... »zejména pak:
- komplexní agenda SMV
- příprava, výběr, ocenění a sledování projektů
- audit a kontrola projektů/činností
- řízení rizik
- příprava, organizace a zajištění informačních a propagačních akcí, seminářů
- zpracování analýz, studií ohledně OP PK, životního prostředí a dalších souvisejících oblastí
- studie a zprávy o postupu realizace programu jako podklady pro jednání SMV, včetně zpracování podkladů pro přípravu výroční a závěrečné zprávy
- příprava, výběr, hodnocení a monitorování činností spojených s realizací OP PK
- odměňování pracovníků podílejících se na zajišťování OP PK a pracovníků dočasně přidělených k plnění aktivit souvisejících s účelným a kvalitním zajišťováním realizace programu, a to včetně příspěvků na sociální zabezpečení
- zvyšování kvalifikace a odbornosti pracovníků zapojených do implementace
- pořízení a instalace monitorovacího systému OP PK, který bude kompatibilní s národním monitorovacím systémem
- zajištění informovanosti (komunikačního plánu OP PK), vydávání informačních materiálů a zpracování informačních analýz dopadů těchto akcí a dopadů atd.
- vyhodnocení výsledků a zpracování studií, sledování a analyzování procesu realizace programu
- zlepšování metod hodnocení a výměny informací o praktických postupech v oblasti realizace pomoci ze strukturálních fondů a také zlepšování metod hodnocení operací
- zpracování analýz, podkladových studií k přípravě programových dokumentů pro další programové období
Příjemce:
Řídící orgán
«