KRAJ OLOMOUCKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ OLOMOUCKÝ
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Olomouckého kraje (2020)
GesceSpolugesceSpolupráce
1. Změny ve školském rejstříku
1.1 Předškolní vzdělávání
1.1.1 Navýšení kapacit spádových mateřských škol (MŠ)
a) v místech, kde kapacity spádových mateřských škol nedostačují k přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let,
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových mateřských škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let.
a) v místech, kde kapacity spádových mateřských škol nedostačují k přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let,
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových mateřských škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let.
1.1.2 Navyšování kapacit nespádových mateřských škol a) v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době (zohledněna budou i stanoviska dalších subjektů, např. místní samosprávy a místních spolků věnujících se vzdělávání) a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových mateřských škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné a pouze v těch lokalitách, v nichž by zápisem těchto kapacit nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % z kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení, s výjimkou lokalit, ve kterých bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí do MŠ
1.2 Základní vzdělávání
1.2.1 Navýšení kapacit spádových základních škol
a) v místech s nedostatečnými kapacitami spádových základních škol pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy,
nebo
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových základních škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy.
a) v místech s nedostatečnými kapacitami spádových základních škol pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy,
nebo
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových základních škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy.
1.2.2 Navyšování kapacit nespádových základních škol
a) v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době (zohledněna budou i stanoviska dalších subjektů, např. místní samosprávy a místních spolků věnujících se vzdělávání) a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné,
b) pouze v lokalitách, v nichž by zápisem těchto kapacit nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení.
a) v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době (zohledněna budou i stanoviska dalších subjektů, např. místní samosprávy a místních spolků věnujících se vzdělávání) a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné,
b) pouze v lokalitách, v nichž by zápisem těchto kapacit nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení.
1.2.3 Další zápisy
a) zapisovány nové obory vzdělání 79-01-B/01 Základní škola speciální,
b) zapisovány nové školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona
a) zapisovány nové obory vzdělání 79-01-B/01 Základní škola speciální,
b) zapisovány nové školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona
1.3 Střední vzdělávání
1.3.1 Zápisy nových středních škol, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit středních škol (vyjma středních škol poskytujících vzdělávání v oborech vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami)
a) Nové střední školy a nová místa poskytovaného vzdělávání v rámci kraje budou vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů vzdělání středního vzdělávání a neobsazeným kapacitám škol zapisovány do rejstříku škol a školských zařízení pouze ve výjimečných a odůvodněných případech s ohledem na dostupnost stávajících kapacit středních škol a potřeby trhu práce.
b) Navyšování kapacit středních škol bude vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů středního vzdělání a neobsazeným kapacitám škol do rejstříku škol a školských zařízení zapisováno pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, a to s ohledem na stávající naplněnost dané školy a kvalitu školy s přihlédnutím k uplatnitelnosti absolventů školy na trhu práce a potřebám trhu práce.
a) Nové střední školy a nová místa poskytovaného vzdělávání v rámci kraje budou vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů vzdělání středního vzdělávání a neobsazeným kapacitám škol zapisovány do rejstříku škol a školských zařízení pouze ve výjimečných a odůvodněných případech s ohledem na dostupnost stávajících kapacit středních škol a potřeby trhu práce.
b) Navyšování kapacit středních škol bude vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů středního vzdělání a neobsazeným kapacitám škol do rejstříku škol a školských zařízení zapisováno pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, a to s ohledem na stávající naplněnost dané školy a kvalitu školy s přihlédnutím k uplatnitelnosti absolventů školy na trhu práce a potřebám trhu práce.
1.3.2 Podmínky pro zápis nových oborů vzdělání, navyšování kapacit stávajících
a) Obory vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami mohou být do rejstříku škol a školských zařízení nově zapisovány v návaznosti na demografický vývoj, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit.
b) Nové obory čtyřletého gymnázia nebudou s ohledem na demografický vývoj, dostupnost stávajících kapacit, dostatečně hustou a stabilní síť gymnázií v Olomouckém kraji do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány.
c) V oblasti oborů vzdělání s maturitní zkouškou všeobecného zaměření 6letých a 8letých oborů vzdělání nebudou vzhledem k dopadům nadměrného odchodu žáků 5. a 7. tříd ZŠ do 1. ročníků 6letých a 8letých gymnázií do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, obory ani navyšovány stávající kapacity.
d) V rámci kraje může být do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou (vyjma oborů vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a oborů čtyřletého gymnázia) nově zařazen nebo kapacitně posílen jen obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým potřebám trhu práce a který bude nahrazovat ve stejné kapacitě a stejné formě jiný aktivní obor vzdělání s maturitní zkouškou v rámci kraje.
e) V oblasti oborů vzdělání s výučním listem nebudou navyšovány kapacity oborů vzdělání ve skupinách oborů vzdělání, v nichž je:
- dlouhodobě vykazována míra nezaměstnanosti vyšší, než je průměr míry nezaměstnanosti absolventů v rámci kraje,
- tendence míry nezaměstnanosti rostoucí a jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce.
f) Obory vzdělání s unikátním obsahem nebo obory vzdělání jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové střední školy nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k nadregionální povaze těchto oborů. Seznam těchto oborů vzdělání zveřejní MŠMT na webových stránkách MŠMT a ve Věstníku MŠMT.
g) V oborech nástavbového studia, v nichž míra dlouhodobé nezaměstnanosti absolventů přesahuje průměr míry nezaměstnanosti absolventů, nebudou navyšovány oborové kapacity.
a) Obory vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami mohou být do rejstříku škol a školských zařízení nově zapisovány v návaznosti na demografický vývoj, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit.
b) Nové obory čtyřletého gymnázia nebudou s ohledem na demografický vývoj, dostupnost stávajících kapacit, dostatečně hustou a stabilní síť gymnázií v Olomouckém kraji do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány.
c) V oblasti oborů vzdělání s maturitní zkouškou všeobecného zaměření 6letých a 8letých oborů vzdělání nebudou vzhledem k dopadům nadměrného odchodu žáků 5. a 7. tříd ZŠ do 1. ročníků 6letých a 8letých gymnázií do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, obory ani navyšovány stávající kapacity.
d) V rámci kraje může být do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou (vyjma oborů vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a oborů čtyřletého gymnázia) nově zařazen nebo kapacitně posílen jen obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým potřebám trhu práce a který bude nahrazovat ve stejné kapacitě a stejné formě jiný aktivní obor vzdělání s maturitní zkouškou v rámci kraje.
e) V oblasti oborů vzdělání s výučním listem nebudou navyšovány kapacity oborů vzdělání ve skupinách oborů vzdělání, v nichž je:
- dlouhodobě vykazována míra nezaměstnanosti vyšší, než je průměr míry nezaměstnanosti absolventů v rámci kraje,
- tendence míry nezaměstnanosti rostoucí a jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce.
f) Obory vzdělání s unikátním obsahem nebo obory vzdělání jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové střední školy nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k nadregionální povaze těchto oborů. Seznam těchto oborů vzdělání zveřejní MŠMT na webových stránkách MŠMT a ve Věstníku MŠMT.
g) V oborech nástavbového studia, v nichž míra dlouhodobé nezaměstnanosti absolventů přesahuje průměr míry nezaměstnanosti absolventů, nebudou navyšovány oborové kapacity.
1.4 Vyšší odborné vzdělávání
1.4.1 Do rejstříku škol a školských zařízení budou zapisovány
a) nové vyšší odborné školy (dále jen „VOŠ“), další místo poskytovaného vzdělávání nebo navýšení kapacity VOŠ jen ve zcela výjimečných a ojedinělých případech, zejména v oborech regulovaných povolání (skupiny oborů vzdělání 53 Zdravotnictví a 75 Pedagogika, učitelství a sociální péče) a s ohledem na demografický nárůst, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit a současně také s ohledem na budoucí potřeby trhu práce,
nebo
b) nové VOŠ nebo navýšení kapacity VOŠ v případech, pokud bude zachována stávající kapacita VOŠ a současně pokud bude zachována stávající kapacita oborů vzdělání v rámci kraje.
c) Obory vyššího odborného vzdělání s unikátním obsahem nebo obory VOŠ jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové vyšší odborné školy nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k nadregionální povaze těchto oborů. Seznam těchto oborů vzdělání zveřejní MŠMT na webových stránkách MŠMT a ve Věstníku MŠMT.
a) nové vyšší odborné školy (dále jen „VOŠ“), další místo poskytovaného vzdělávání nebo navýšení kapacity VOŠ jen ve zcela výjimečných a ojedinělých případech, zejména v oborech regulovaných povolání (skupiny oborů vzdělání 53 Zdravotnictví a 75 Pedagogika, učitelství a sociální péče) a s ohledem na demografický nárůst, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit a současně také s ohledem na budoucí potřeby trhu práce,
nebo
b) nové VOŠ nebo navýšení kapacity VOŠ v případech, pokud bude zachována stávající kapacita VOŠ a současně pokud bude zachována stávající kapacita oborů vzdělání v rámci kraje.
c) Obory vyššího odborného vzdělání s unikátním obsahem nebo obory VOŠ jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové vyšší odborné školy nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k nadregionální povaze těchto oborů. Seznam těchto oborů vzdělání zveřejní MŠMT na webových stránkách MŠMT a ve Věstníku MŠMT.
1.5 Konzervatoře
1.5.1 Z důvodu dostatečných volných kapacit na konzervatoři nebudou po dobu platnosti tohoto dlouhodobého záměru v oblasti konzervatoří v Olomouckém kraji do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, nová místa poskytování vzdělávání ani navýšení kapacit.
1.6 Jazykové vzdělávání
1.6.1 Do rejstříku škol a školských zařízení nebudou vzhledem ke klesajícímu počtu žáků a dostačujícím kapacitám zapisovány nové jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky ani nebudou navyšovány kapacity jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky a zapisována nová místa poskytovaného vzdělávání.
1.7 Základní umělecké školy
1.7.1 Kapacity ZUŠ je možné navyšovat, maximálně však do dosažení 20% podílu kapacit ZUŠ na populaci 6-18 let
1.7.2 Zvýšení kapacity konkrétní ZUŠ, případně zřízení ZUŠ nové, které by překročilo 20% podíl kapacit ZUŠ na populaci 6-18 let, bude možné pouze za současného recipročního snížení kapacity jiné ZUŠ v kraji
1.8 Školská zařízení pro zájmové vzdělávání
1.8.1 Povolování zápisu nových zařízení nebo zvyšování kapacity školních družin a školních klubů bude umožněno při současném splnění těchto podmínek:
a) Nové školní družiny nebo školní kluby, případně zvyšování jejich kapacity bude možno zapsat pouze v případě, že činnost školní družiny nebo školního klubu bude vykonávat nebo vykonává stejná právnická osoba, jako činnost příslušné školy.
b) Zápis nebo zvýšení kapacit školních družin a školních klubů bude umožněn pouze v návaznosti na naplněnost školy žadatele v míře odpovídající demografickému vývoji cílové skupiny – účastníků zájmového vzdělávání, potřebnosti, dostupnosti a poptávce např. v souvislosti s novou bytovou výstavbou. V případě, kdy tato školní družina nebo školní klub bude zajišťovat zájmové vzdělávání i pro žáky jiných škol, lze při zápisu nové školní družiny nebo školního klubu nebo zvýšení jejich kapacity přihlédnout ke kapacitám školních družin nebo školních klubů a naplněnosti škol v daném místě.
c) Maximální meziroční zvýšení kapacit školních družin bude činit 120 % nejvyššího meziročního zvýšení kapacit školních družin zapsaných v období od školního roku 2015/2016 do školního roku 2018/2019, což je v Olomouckém kraji nárůst maximálně o 1 187 míst.
a) Nové školní družiny nebo školní kluby, případně zvyšování jejich kapacity bude možno zapsat pouze v případě, že činnost školní družiny nebo školního klubu bude vykonávat nebo vykonává stejná právnická osoba, jako činnost příslušné školy.
b) Zápis nebo zvýšení kapacit školních družin a školních klubů bude umožněn pouze v návaznosti na naplněnost školy žadatele v míře odpovídající demografickému vývoji cílové skupiny – účastníků zájmového vzdělávání, potřebnosti, dostupnosti a poptávce např. v souvislosti s novou bytovou výstavbou. V případě, kdy tato školní družina nebo školní klub bude zajišťovat zájmové vzdělávání i pro žáky jiných škol, lze při zápisu nové školní družiny nebo školního klubu nebo zvýšení jejich kapacity přihlédnout ke kapacitám školních družin nebo školních klubů a naplněnosti škol v daném místě.
c) Maximální meziroční zvýšení kapacit školních družin bude činit 120 % nejvyššího meziročního zvýšení kapacit školních družin zapsaných v období od školního roku 2015/2016 do školního roku 2018/2019, což je v Olomouckém kraji nárůst maximálně o 1 187 míst.
1.8.2 Školní kluby a střediska volného času:
Do rejstříku škol a školských zařízení nebude zapisován nový školní klub ani nebude rozšiřována kapacita stávajícího školního klubu tam, kde působí středisko volného času (nebo školní klub) zajišťující v dostatečné míře zájmové vzdělávání. Vzhledem k dlouhodobě stabilizované sítí středisek volného času v Olomouckém kraji nebudou zapisována nová střediska volného času.
Do rejstříku škol a školských zařízení nebude zapisován nový školní klub ani nebude rozšiřována kapacita stávajícího školního klubu tam, kde působí středisko volného času (nebo školní klub) zajišťující v dostatečné míře zájmové vzdělávání. Vzhledem k dlouhodobě stabilizované sítí středisek volného času v Olomouckém kraji nebudou zapisována nová střediska volného času.
1.9 Školská poradenská zařízení
1.9.1 V oblasti školských poradenských zařízení nebudou po dobu platnosti tohoto dlouhodobého záměru zapisována nová zařízení do rejstříku škol a školských zařízení. V odůvodněných případech a s ohledem na demografický nárůst a dostupnost stávajících zařízení bude podporován zápis nových míst poskytování školských služeb
1.10 Střediska výchovné péče
1.10.1 Nová střediska výchovné péče, případně zapisování a navyšování jejich kapacit, budou do rejstříku škol a školských zařízení zapisována pouze v případech, kdy se v některé lokalitě projeví nedostatečnost stávající nabídky, a to přednostně u stávajícího zařízení pro výkon ústavní výchovy.
1.11 Ostatní školská zařízení
1.11.1 Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků:
Nebude podporován zápis nových zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků ani rozšiřování počtu míst poskytování vzdělávání
Nebude podporován zápis nových zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků ani rozšiřování počtu míst poskytování vzdělávání
1.11.2 Školská výchovná a ubytovací zařízení:
v následujícím období se nepředpokládá zápis nových zařízení. S ohledem na místní podmínky a zabezpečení ubytovacích služeb v dané lokalitě může docházet k optimalizaci disponibilních kapacit v rámci kraje.
v následujícím období se nepředpokládá zápis nových zařízení. S ohledem na místní podmínky a zabezpečení ubytovacích služeb v dané lokalitě může docházet k optimalizaci disponibilních kapacit v rámci kraje.
1.11.3 Zařízení školního stravování:
Návrhy na úpravu sítě či kapacit zařízení školního stravováni budou vždy individuálně posuzovány vzhledem k aktuálním potřebám a kapacitám škol/školských zařízení
Návrhy na úpravu sítě či kapacit zařízení školního stravováni budou vždy individuálně posuzovány vzhledem k aktuálním potřebám a kapacitám škol/školských zařízení
1.11.4 Zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči:
v následujícím období se nepočítá s rozšiřováním této sítě
v následujícím období se nepočítá s rozšiřováním této sítě
2. Strategické návrhy a záměry
2.1 Předškolní vzdělávání
a rámci možností zvyšovat účast dětí ze skupin a lokalit ohrožených sociálním vyloučením na předškolním vzdělávání (např. bezplatné školní stravování – projekt obědy do škol), podporovat rozvoj spolupráce mateřských škol s poskytovateli sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi.
b Podporovat prohlubování a zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků formou dalšího vzdělávání, zvyšování kompetencí učitelů mateřských škol ke vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
c Podporovat odbornou péči pro děti s lehčími vadami řeči v běžných třídách mateřských škol; za tím účelem podporovat vyškolení pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci.
d Pokračovat v podpoře polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické a environmentální), rozvoj digitálních kompetencí a znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti včetně tvořivosti.
e V mateřských školách, které jsou schopny vytvořit vhodné personální podmínky, podporovat seznamování dětí s cizím jazykem.
f Rozvíjet spolupráci mateřských škol se speciálně pedagogickými centry nebo pedagogicko-psychologickými poradnami, tím současně eliminovat počet odkladů povinné školní docházky
g V odůvodněných případech i nadále podporovat vznik tříd s alternativní pedagogikou a přípravných tříd základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do této třídy vyrovná jejich vývoj, a pro děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky.
h Podporovat snahu zřizovatelů efektivně nastavit kapacity mateřských škol v závislosti na demografickém vývoji příslušné věkové kategorie za účelem dostupnosti předškolního vzdělávání
i V odůvodněných případech podporovat vznik firemních mateřských škol, tříd za účelem slaďování pracovního a rodinného života.
j S ohledem na možnosti mateřských škol podporovat snižování naplněnosti tříd mateřských škol a podporovat překrývání pedagogické činnosti mateřských škol.
2.2 Základní vzdělávání
a Vyvíjet aktivitu za účelem zkvalitnění ŠVP na školách v zájmu umožnění mobility žáků a jejich přípravy na studium ve středních školách (zjednodušení ŠVP a začlenění nových technologií a témat).
b Podporovat zavádění opatření pro usnadnění přechodu, začleňování a setrvání dětí a žáků do hlavního vzdělávacího proudu.
c Podporovat odpovědné kariérní poradenství.
d Podporovat přípravu žáků-cizinců, k jejich začlenění do základního vzdělávání, a to zejména za účelem odstranění bariéry nedostatečné znalosti vyučovacího jazyka
e Podporovat zkvalitnění jazykového vzdělávání ve školách.
f Zaměřit se na oblast matematických dovedností žáků a čtenářské a digitální gramotnosti vzhledem k dlouhodobým výsledkům testování žáků.
g Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, jejich propojení s rozvojem technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti.
h Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na rozvoj digitálních kompetencí.
i Podporovat polytechnické vzdělávání na základních školách, manuální zručnost žáků, zvyšování podnikavosti, iniciativy a kreativity.
j Pokračovat v podpoře propojení školního a mimoškolního vzdělávání.
k V rámci možností odstraňovat nedostatek kvalifikovaných a aprobovaných personálních kapacit v základních školách, a to zejména v severních okrajových částech kraje.
l V rámci možností působit na zvyšování úrovně vzdělávání zejména na 2. stupni základních škol; za tím účelem podporovat vznik metodických kabinetů, zavádění a využívání vlastních evaluačních systémů na školách; v rámci možností eliminovat snižování kvality vzdělávání na 2. stupni v důsledku odchodu žáků na víceletá gymnázia.
m V oblastech s nízkou naplněností škol podporovat v případě zájmu zřizovatelů vznik svazkových škol.
n Podporovat zapojení škol do projektů Implementace krajského akčního plánu I a II.
o Podporovat zapojení škol do místních akčních plánů.
2.3 Střední vzdělávání obecně
a Zlepšit vybavenost a podmínky pro studium (budování odborných učeben, sportovišť, prostorů pro projektovou výuku a mimoškolní činnost)
b Realizovat kroky, které povedou ke srovnatelné úrovni v přijímacím řízení na obdobných typech škol.
c Podporovat zapojení škol do Krajského akčního plánu II a projektů Implementace krajského akčního plánu I a II.
d Rozvíjet a prohlubovat spolupráci škol s odborníky z praxe.
e Podporovat odborné vzdělávání využíváním tzv. šablon.
f Podporovat zkvalitnění jazykového vzdělávání ve školách.
g Podporovat mimořádně nadané žáky.
h Usilovat o snížení počtu žáků ve třídě z důvodu individualizace výuky, práce s nadanými žáky a žáky ohroženými školním neúspěchem.
i Podporovat tzv. klíčové kompetence žáků – čtenářská, matematická, finanční gramotnost, podnikavost aj.
j Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, jejich propojení s rozvojem technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti.
k Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na rozvoj digitálních kompetencí.
l Podporovat všechna opatření, která povedou ke snižování administrativní zátěže v projektové i mimoprojektové činnosti škol.
m Podporovat realizaci dalšího vzdělávání na školách.
n Podporovat realizaci projektů zaměřených na rozvoj managementu školství.
2.4 Gymnázia
a Upravit poměrné zastoupení gymnaziálního vzdělávání v nabídce středních škol a v souladu s Dlouhodobým záměrem ČR a nenavyšovat kapacitu gymnaziálního vzdělávání. Nezvyšovat počet gymnázií.
b Podporovat bilingvní gymnázia.
c Vést s řediteli škol diskusi o nastavení kritérií přijímacího řízení s využitím jednotné přijímací zkoušky.
d Podporovat spolupráci Univerzity Palackého v Olomouci a dalších vysokých škol s gymnázií v regionu s cílem zvýšit zájem o přírodovědné a technické studium.
e Podporovat inovativní metody výuky přírodovědných předmětů spojené s praktiky na odborných pracovištích univerzity nebo špičkových technologických pracovištích firem.
f Podporovat spolupráci gymnázií se středními školami v zahraničí.
g Podporovat kariérové poradenství zaměřené na výběr vhodné vysoké školy.
h Podporovat podnikavost, kreativitu k rozvoji vlastního potenciálu žáků a směřování k odpovědnému podnikání.
i Systematicky snižovat administrativní náročnost činností středních škol.
j V rámci pravidelného hodnocení ředitelů škol zohledňovat výsledky jednotných maturitních zkoušek.
2.5 Střední odborné školy
a Podporovat rozvoj technických oborů na školách poskytujících vzdělávání v oborech ukončených maturitní zkouškou.
b Podporovat redukci obsahu učiva ve všech složkách RVP a posílit výuku praxe v maturitních oborech.
c Vést s řediteli škol diskusi o nastavení kritérií přijímacího řízení s využitím jednotné přijímací zkoušky.
d Podporovat materiální vybavení a personální zajištění odborného vzdělávání v souladu s požadavky průmyslu 4.0 (automatizace, robotizace, digitalizace).
e Podporovat prezentace odborných škol ve spolupráci s firmami regionu a VŠ.
f Sledovat a vyhodnocovat výsledky žáků středních odborných škol u maturitních zkoušek a přijmout opatření zajišťující kvalitu středního odborného vzdělávání.
g U solitérních škol podporovat materiálně technickou základnu tak, aby školy mohly plnit hlavní i doplňkovou činnost
h Využívat prvky duálního vzdělávání v technickém vzdělávání (realizace praxí v optimální míře pro zisk potřebných kompetencí, propagace technických oborů, možnost vzdělávání žáků v reálném prostředí budoucích zaměstnavatelů aj.)
i Podporovat činnost a rozšiřování sítě krajských metodických kabinetů odborného zaměření.
j Podporovat činnost krajského metodického kabinetu digitální gramotnosti, automatizace a virtuální reality.
k Systematicky snižovat administrativní náročnost činností středních škol.
l V rámci pravidelného hodnocení ředitelů škol zohledňovat výsledky jednotných maturitních zkoušek.
2.6 Střední odborná učiliště a Odborná učiliště
a Podporovat střední vzdělání s výučním listem v rozsahu potřeb trhu práce a regionu.
b Rozvíjet spolupráci se zaměstnavateli umožňující odbornou praxi žákům středních škol.
c Podporovat spolupráci škol a zaměstnavatelů (např. workshopy, kulaté stoly, zapojení odborníků z praxe do výuky, stáže pedagogů ve firmách, aj.).
d Podporovat unikátní obory v rámci kraje (např. formou stipendií).
e Podporovat standardizaci závěrečných zkoušek oborů středního vzdělání s výučním listem.
f Ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR a profesními svazy a sdruženími podporovat programy, které zvyšují kvalitu oborů středního vzdělání s výučním listem a prestiž řemesla.
g Dlouhodobě podporovat veškeré aktivity vedoucí ke snížení rizik předčasných odchodů žáků z oborů středního vzdělání s výučním listem včetně podpory centra kariérového poradenství.
h Systematicky podporovat učitele při implementaci revidovaného kurikula a podporovat profesní rozvoje pedagogů zaměřené na podporu implementace revidovaného RVP.
i Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, technického myšlení, technické tvořivosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti.
j Systematicky snižovat administrativní náročnost činností středních škol.
k Podporovat činnost sítě krajských metodických kabinetů (KMK) a její rozšiřování.
2.7 Konzervatoř
a Podpořit realizaci vzdělávacích programů v konzervatoři.
2.8 Vyšší odborné školy
a Podporovat inovaci vzdělávacích programů.
b Podporovat spolupráci vyšších odborných škol s vysokými školami při zavádění kreditního systému hodnocení studentů vyšších odborných škol.
c Podporovat spolupráci VOŠ s VŠ vedoucí k lepší prostupnosti mezi vyšším odborným a vysokoškolským vzděláváním.
2.9 Vysoké školy
a Podporovat činnost vysokých škol působících na území Olomouckého kraje.
b Podporovat zvyšování kvality vzdělávání na vysokých školách.
c Podporovat rozvoj spolupráce vysokých škol a středních škol v regionu (včetně podpory nadaných žáků).
d Podporovat rozvoj profesně zaměřených studijních programů na vysokých školách v Olomouckém kraji.
e Podporovat rozvoj akademicky zaměřených studijních oborů na vysokých školách v Olomouckém kraji zaměřených na polytechnické vzdělávání, nové technologie a průmysl.
f Spolupracovat s vysokými školami se sídlem na území Olomouckého kraje v rámci výzkumných a inovačních strategií.
2.10 Další vzdělávání obecně
a Motivovat dospělé k celoživotním vzdělávacím aktivitám koordinační a osvětovou činností.
b Podporovat zapojení škol a školských zařízení do národních projektů a aktivit Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje.
c Podporovat činnost Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje.
d Podporovat implementaci systému uznávání, založeného na Národní soustavě kvalifikací, a dále jej propojovat s dalšími kvalifikačními systémy a rámcovými vzdělávacími programy tak, aby se rozšiřovala jeho uplatnitelnost v kraji.
e Podporovat rozšíření nabídky dalšího vzdělávání s ohledem na modernizaci společnosti a nové potřeby zaměstnavatelů.
2.11 Další vzdělávání pedagogických pracovníků
a Rozvoj dovedností pedagogických pracovníků na poli nových didaktických metod a forem výuky, které povedou k rozvoji klíčových kompetencí a gramotností dětí, žáků a studentů.
b Rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti formativního hodnocení, dovednost komunikace se zákonnými zástupci žáků, vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných.
c Podporovat zvýšení dostupnosti DVPP v koordinaci s NPI ČR i mimo velká centra.
d Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na oblast digitálních dovedností včetně kybernetické bezpečnosti.
e Podporovat rozvoj sítě krajských metodických kabinetů jako center podpory rozvoje odborných kompetencí pedagogických pracovníků.
f Podporovat zvyšování profesního rozvoje vedoucích pracovníků v oblasti strategického řízení rozvoje škol a pedagogického vedení včetně kvalifikačních studií.
g Podporovat DVPP zaměřené na uplatňování formativního hodnocení žáka včetně metodických postupů, které se k nim váží, a využívání formativního hodnocení podporovat
2.12 Školy zřízené podle § 16 odst. 9 zákona
a Zefektivnit systém školských poradenských zařízení zavedením sjednocených postupů při poskytování poradenských služeb, a to zejména při identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a doporučování podpůrných opatření.
b Podporovat zavádění opatření pro usnadnění přechodu, začleňování a setrvání dětí a žáků do hlavního vzdělávacího proudu.
c Podporovat vznik multidisciplinárních služeb prevence a včasné intervence, včetně přímé odborné multidisciplinární podpory škol v práci s dětmi s problémovým chováním, emoční zátěží, duševním onemocněním.
d Zasazovat se o maximální rozvoj potenciálu všech dětí, žáků a studentů, včetně rozvoje jejich tvořivosti.
e Podporovat činnost Krajského centra kariérového poradenství v oblasti podpory nadání.
f Podporovat činnost Regionálního centra aplikovaných pohybových aktivit.
g Nadále podporovat školy a třídy zřízené v souladu s § 16 odst. 9 školského zákona a jejich počet optimalizovat v souladu s reálnými potřebami Olomouckého kraje.
h Podporovat práci Spolku speciálních škol a zařízení Olomouckého kraje.
i Podporovat vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra a nastavení jejich vzdělávání tak, aby se žák mohl co nejvíce rozvíjet.
2.13 Základní umělecké školy
a Po vzájemné dohodě zainteresovaných stran (škola, obec, kraj) umožnit přechod základních uměleckých škol zřizovaných krajem do zřizovatelské kompetence obcí.
b Umožnit přesuny mezi kapacitami jednotlivých uměleckých oborů v rámci stávající kapacity škol.
c Provádět průběžné vyhodnocování školních vzdělávacích programů ve všech ročnících studia v ZUŠ.
d V souladu s vyhodnocením realizace RVP ZUV začleňovat nové (zejména digitální) technologie do výuky.
f Podporovat spolupráci ZUŠ v rámci Olomouckého kraje prostřednictvím dotačních titulů a grantů.
g Podporovat spolupráci ZUŠ se zahraničními školami obdobného zaměření formou dotačních titulů a grantů.
2.14 Školy a školská zařízení jiných zřizovatelů
a Pohlížet na školství v Olomouckém kraji jako na celek bez ohledu na zřizovatele.
2.15 Jazykové školy
a Podporovat zachování jednoletých kurzů cizích jazyků na jazykových školách.
b Podporovat spolupráci jazykových škol s dalšími subjekty.
c Podporovat jazykové školy v organizaci zkoušky A1 z českého jazyka pro trvalý pobyt.
2.16 Školská zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy
a Účastnit se aktivně efektivní, systémové, jednotné a kooperující spolupráce všech subjektů participujících na oblasti péče o ohrožené děti.
b Podporovat vzdělávání pedagogů dětských domovů.
c Vytvářet podmínky a podporovat vznik možnosti samostatného bydlení.
d V odůvodněných případech podporovat vznik elokovaných pracovišť (rodinné domy, byty v běžné zástavbě,…).
e Nadále prosazovat zachování dětských domovů v gesci školství.
f Podporovat možnosti dětských domovů čerpat finanční prostředky ze strukturálních fondů.
g Usilovat o návrat dětí do rodin, popř. náhradních rodin.
2.17 Školní kluby a družiny
a Řešit komplexně volnočasové a zájmové vzdělávací aktivity tak, aby si nekonkurovaly ŠK a ŠD se středisky volného času.
2.18 Střediska volného času
a Po vzájemné dohodě zainteresovaných stran (škola, obec, kraj) umožnit přechod SVČ zřizovaných krajem do zřizovatelské kompetence obcí.
b Vytvářet podmínky pro rozvoj činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání.
c Vytvářet podmínky pro užší spolupráci škol všech stupňů a školských zařízení pro zájmové vzdělávání k rozvoji nadání dětí, žáků, studentů včetně nabídky pomoci školám, programů, soutěží a stimulujících mimoškolních aktivit (odborná soustředění, přípravné kurzy, on-line vzdělávání, stáže, badatelská a zájmová činnost aj.).
d Zaměřit další vzdělávání pedagogů školských zařízení na oblast práce s nadanými dětmi, žáky a studenty.
e Usilovat o vybudování Edukačního parku Olomouckého kraje.
2.19 Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum
a Podporovat rozšíření nabídky služeb pedagogicko-psychologického poradenství formou dalších míst poskytování školských služeb s ohledem na potřeby regionu a zřizovatele v rámci stávajících kapacit.
b Zefektivnit systém školských poradenských zařízení zavedením sjednocených postupů při poskytování poradenských služeb, a to zejména při identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a doporučování podpůrných opatření.
c Podporovat aktivity vedoucí k prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání.
d Převést SPC fungující pod školami zřizovanými Olomouckým krajem pod PPP a SPC OK.
2.20 Kariérové poradenství
a Zajistit organizaci prezentační výstavy oborů vzdělání středních škol a vyšších odborných škol Olomouckého kraje.
b Podílet se i nadále na vydávání Atlasů školství.
c Informovat veřejnost o podpoře Olomouckého kraje žákům vybraných oborů požadovaných na trhu práce.
d Organizovat setkání výchovných poradců základních škol Olomouckého kraje, pravidelně alespoň 1x ročně informovat výchovné poradce o aktuální situaci na trhu práce, podmínkách přijímacího řízení atd.
e Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti kariérového poradenství.
f Podporovat spolupráci výchovných poradců a Úřadu práce a výchovných poradců se zaměstnavateli.
Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
2.21 Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
a Udržet stabilní systém veřejnoprávního výkonu primární prevence v Olomouckém kraji, síť služeb a organizací podílejících se na primární prevenci a zajistit zvýšení efektivity realizace primární prevence na školách.
b V rámci koordinačních aktivit dosáhnout zvýšení podpory práce školních metodiků prevence, funkčnosti školních poradenských pracovišť, realizace třídnických hodin na školách a navýšení finančního krytí primární prevence ze strany Olomouckého kraje.
c Udržet systém průběžného vzdělávání pedagogů v tématech primární prevence, každoroční realizaci Krajské konference primární prevence a zajistit informovanost škol o nabídce vzdělávání v primární prevenci. Cíleně podporovat vzdělávání školních metodiků prevence ve specializačním 250hodinovém studiu.
d Vést školní metodiky prevence k včasnému zachycení rizikového chování žáků a studentů a následné intervenci, podporovat využití systému výkaznictví a zaměřit se na vybrané rizikové projevy chování žáků.
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta
2.22 Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta
a Aktualizovat krajskou koncepci EVVO.
b V souladu s finančními možnostmi Olomouckého kraje realizovat aktivity vycházející z Koncepce environmentální výchovy a osvěty Olomouckého kraje zejména v oblasti školství.
c Podporovat environmentální projekty škol, školských zařízení a dalších subjektů prostřednictvím vyhlašovaných dotačních titulů Olomouckého kraje, vyhlašovaných soutěží, hledáním dalších finančních zdrojů a prezentací úspěšných projektů.
d Rozvíjet spolupráci s organizacemi (př. nevládní neziskové organizace) poskytujícími služby v oblasti EVVO zacílenými na děti, mládež a veřejnost.
e Rozvíjet komunitní funkci škol, kdy se školy stávají prostředím pro rozvíjení spolupráce a zájmu o udržitelný rozvoj a také prostorem pro sdílení zkušeností s dalšími školami a s mimoškolním prostředím (veřejná správa, NNO, podniková sféra, veřejnost).
2.23 Evropské vzdělávací programy
a Podporovat a propagovat evropské vzdělávací programy v Olomouckém kraji.
2.24 Partnerství škol a školských zařízení
a Podporovat vznik partnerství škol a školských zařízení navzájem a s dalšími subjekty působícími na poli vzdělávání, zejména mezinárodní a regionální partnerství.
b Podporovat spolupráci škol a školských zařízení na území Olomouckého kraje se školami a školskými zařízeními v partnerských regionech.
c V oblasti odborného vzdělávání podporovat spolupráci s podnikatelskou sférou.
d Podporovat realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na spolupráci škol a školských zařízení.
2.25 Studium na zahraničních školách
a Propagovat studium žáků a studentů z Olomouckého kraje na zahraničních školách a univerzitách.
b Finančně podporovat studium žáků a studentů z Olomouckého kraje na zahraničních školách a univerzitách.
2.26 Duální vzdělávání
a Zavádět prvky duálního vzdělávání na odborných školách.
b Rozvíjet spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy, Hospodářskou komorou ČR a dalšími sociálními partnery.
2.27 Sektorové dohody a memoranda o spolupráci
a V případě zájmu sociálních partnerů a potřeb trhu práce uzavřít další sektorové dohody, případně memoranda o spolupráci.
2.28 Spolupráce středních škol a sociálních partnerů
a Rozvíjet a prohlubovat spolupráci škol s odborníky z praxe.