KRAJ OLOMOUCKÝ
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Olomouckého kraje (2024)
GesceSpolugesceSpolupráce
1. Strategie rozvoje regionálního školství v kraji
1.1 Předškolní vzdělávání
A) Redukce odkladů povinné školní docházky
B) Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
C) Zvyšování kvalifikovanosti učitelů v MŠ
D) Podpora aktivit rozvíjejících obor vzdělávání zaměřený na přípravu učitelů MŠ včetně zvyšování kvality pedagogických praxí
E) Podpora odborné péče pro děti s lehčími vadami řeči v běžných třídách mateřských škol a s tím související podpora vzdělávání pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci
F) Pokračovat v podpoře polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické a environmentální), rozvoj digitálních kompetencí a znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti včetně tvořivosti
G) V mateřských školách, které jsou schopny vytvořit vhodné personální podmínky, podporovat seznamování dětí s cizím jazykem
H) V odůvodněných případech (viz kapitola 4.1) i nadále podporovat vznik tříd s alternativní pedagogikou
I) Podporovat vznik přípravných tříd základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do této třídy vyrovná jejich vývoj, a pro děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky
J) V odůvodněných případech podporovat vznik firemních mateřských škol, tříd za účelem slaďování pracovního a rodinného života
1.2 Základní vzdělávání
A) Metodická podpora zvyšování kompetencí a dovedností pedagogických pracovníků
B) Zefektivnění používání digitálních technologií a aktivizačních metod ve výuce
C) Podpora kariérového poradenství
D) Rozvoj gramotností žáků (matematická, čtenářská, digitální)
E) Podporovat zkvalitnění výuky cizích jazyků
F) Zaměřit se na oblast matematických dovedností žáků a čtenářské a digitální gramotnosti vzhledem k dlouhodobým výsledkům testování žáků
G) Podpora vzdělávání pro udržitelnost
H) Podpora alternativních způsobů pedagogiky (např. (Waldorfská škola, Montessori) v odůvodněných případech – viz kapitola 4.2.
I) S ohledem na změnu systému financování a přesunem finanční zátěže na zřizovatele v oblastech s nízkou naplněností škol podporovat vznik svazkových škol
J) Podpora zapojení škol do místních akčních plánů
K) Pokračující podpora propojení školního a mimoškolního vzdělávání formou kroužků ve školách
1.3 Střední vzdělávání
1.3.1 Zvýšení uplatnitelnosti absolventů na trhu práce a zvýšení kvality odborného vzdělávání
1.3.2 Podpora Jesenicka jako specifické části regionu
A) Optimalizace nabídky vzdělávacích oborů středních škol v souladu s demografickým vývojem a poptávkou na trhu práce
B) Zlepšení vybavenosti a podmínky pro studium (budování odborných učeben, sportovišť, prostorů pro projektovou výuku a mimoškolní činnost)
C) Podpora zapojení do projektových aktivit včetně programu Erasmus+
D) Podpora spolupráce základních a středních škol při popularizaci technických, přírodovědných a řemeslných oborů
E) Podpora spolupráce se zaměstnavateli včetně implementace prvků duálního vzdělávání
F) Podpora polytechnického vzdělávání a řemesel formou stipendií
G) Podpora rozvoje digitálních kompetencí včetně znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti, podpora environmentálních, polytechnických, jazykových a finančních kompetencí
H) Podporovat zkvalitnění výuky cizích jazyků
I) Podpora kompetencí k rozvoji podnikavosti, iniciativy a kreativity jako prostředku rozvoje vlastního potenciálu a získání nástrojů k vytváření pozitivní změny ve svém okolí
J) Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
K) Podpora zapojení škol do aktivit projektu IDZ
L) Podpora mezinárodní spolupráce středních škol
M) Podpora činnosti krajského centra předčasných odchodů ze vzdělávání
N) Podpora činnosti krajských metodických kabinetů odborného zaměření a kabinetů pro podporu čtenářské a matematické gramotnosti
1.4 Konzervatoř
A) Podpořit realizaci vzdělávacích programů v konzervatoři
1.5.1 Vyšší odborné školy
A) Podpora spolupráce VOŠ se zaměstnavateli v regionu, zejména v oblasti odborné praxe a budoucího uplatnění absolventů
B) Podpora spolupráce zdravotnických VOŠ s Fakultou zdravotnických věd Univerzity Palackého v Olomouci
1.5.2 Vysoké školy
A) Podporovat činnost vysokých škol působících na území Olomouckého kraje
B) Podporovat zvyšování kvality vzdělávání na vysokých školách
C) Podporovat rozvoj spolupráce vysokých škol a středních škol v regionu (včetně podpory nadaných žáků)
D) Podporovat rozvoj profesně zaměřených studijních programů na vysokých školách v Olomouckém kraji
E) Podporovat rozvoj akademicky zaměřených studijních oborů na vysokých školách v Olomouckém kraji zaměřených na polytechnické vzdělávání, nové technologie a průmysl
F) Spolupracovat s vysokými školami se sídlem na území Olomouckého kraje v rámci realizace projektů
1.6.1 Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
A) Zvýšení kvality poradenských služeb, posílení školních poradenských pracovišť
B) Rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti rovných příležitostí
C) Podpora vzdělávání dětí a žáků s poruchou autistického spektra PAS, prostupnost vzdělávacího systému
D) Podpora žáků ze znevýhodněného socioekonomického prostředí
E) Zavedení sociální práce ve školách
F) Spolupráce speciálních škol se sociálními službami
G) Podpora dostupnosti mimoškolního vzdělávání
H) Vzdělávání žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka
I) Vzdělávání pedagogických pracovníků v práci s heterogenním kolektivem
J) Podpora dostupnosti školního stravování
K) Podpora práce Spolku speciálních škol a zařízení Olomouckého kraje
1.6.2 Nadaní a mimořádně nadaní
A) Zvýšení kvality poradenských služeb
B) Rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti rovných příležitostí
C) Podpora nadání
D) Podporovat spolupráci s Krajskou sítí podpory nadání
1.7 Prevence a náhradní výchovná péče
A) Zpracování Strategie rozvoje systému péče o ohrožené děti v Olomouckém kraji
1.7.1 Školská zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy
A) Transformace péče o ohrožené děti v dětských domovech
B) Efektivní meziresortní spolupráce se všemi subjekty participujícími v oblasti prevence a náhradní výchovné péče
C) Podpora pracovníků dětských domovů v oblasti prevence rizikového chování dětí
1.7.2 Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
A) Udržet stabilní systém veřejnoprávního a poradenského výkonu primární prevence a zajistit zvýšení efektivity realizace primární prevence na školách cílenou podporou školních metodiků prevence
B) Zvýšení podpory práce školních metodiků prevence, funkčnosti školních poradenských pracovišť, realizace třídnických hodin na školách
C) Zaměřit se v oblasti vzdělávání v primární prevenci na témata řešení vybraných rizikových projevů chování, dále na prohlubování způsobů a forem on-line spolupráce mezi metodiky primární prevence, zajistit tvorbu metodických a dalších dokumentů společně se zvýšením kompetencí pro případ další pandemické (případně válečné) situace a reflektovat možná rizika distanční výuky na školách
D) Zaměřit se na evaluaci preventivních programů škol
1.8 Podpora profesního rozvoje pracovníků ve vzdělávání a rozvoje kompetencí k vedení škol a školských zařízení
A) Podpora síťování pracovníků ve vzdělávání a sdílení inspirativní praxe napříč různými typy a stupni škol
B) Rozvoj dovedností pedagogických pracovníků na poli nových didaktických metod a forem výuky, které povedou k rozvoji klíčových kompetencí a gramotností dětí, žáků a studentů
C) Rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti formativního hodnocení, dovednost komunikace se zákonnými zástupci žáků, vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných
D) Podpora zvyšování profesního rozvoje vedoucích pracovníků v oblasti strategického řízení rozvoje škol a pedagogického vedení včetně kvalifikačních studií a příprava budoucích vedoucích pracovníků školských organizací
1.9 Vzdělávání v celoživotní perspektivě
A) Propojení formálního a zájmového vzdělávání ve škole
B) Propojování formálního, zájmového a neformálního vzdělávání
C) Podpora dobrovolnictví
1.9.1 Základní umělecké školy
A) Umožnit přesuny mezi kapacitami jednotlivých uměleckých oborů v rámci stávající kapacity škol
B) Podporovat spolupráci ZUŠ se zahraničními školami obdobného zaměření formou dotačních titulů a grantů
1.9.2 Jazykové vzdělávání
A) Podporovat zachování jednoletých kurzů cizích jazyků na jazykových školách
B) Podporovat spolupráci jazykových škol s dalšími subjekty
C) Podporovat jazykové školy v organizaci zkoušky A1 z českého jazyka pro trvalý pobyt
1.9.3 Zájmové vzdělávání
A) Vytvářet podmínky pro rozvoj činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání
B) Podporovat inovativní metody vzdělávání a implementaci nových technologií
C) Zaměřit další vzdělávání pedagogů školských zařízení na oblast práce s dětmi, žáky a studenty se SVP včetně nadaných, dále na oblast digitálních kompetencí včetně kybernetické bezpečnosti
D) Finančně podporovat organizaci soutěží v zájmovém vzdělávání
E) Podporovat propojování formálního, zájmového a neformálního vzdělávání
1.9.4 Další vzdělávání v rámci celoživotního učení
A) Motivovat dospělé k celoživotním vzdělávacím aktivitám koordinační a osvětovou činností
B) Podpora činnosti Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje
C) Podpora mezinárodní spolupráce v oblasti dalšího vzdělávání
1.10.1 Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum
A) Navýšení kapacity PPP a SPC OK
B) Zvýšení kvality zázemí pracovišť PPP a SPC OK
C) Zkvalitnění metodiky při stanovování podpůrných opatření
D) Podpora vzdělávání pracovníků ŠPZ v diagnostických metodách
E) Zvýšení kvality poradenských služeb
F) Zkvalitnění metodické podpory školám, zajištění supervizí
1.10.2 Kariérové poradenství
A) Podpora činnosti Krajského centra kariérového poradenství
B) Podpora činnosti Krajského centra podpory podnikavosti
1.11 Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta
A) Podpora environmentálních projektů škol, školských zařízení a dalších subjektů
B) Rozvoj spolupráce s organizacemi (př. nevládní neziskové organizace) poskytujícími služby v oblasti EVVO za účelem pořádání vzdělávacích akcí zacílenými na děti, mládež a pedagogickou i širokou veřejnost
C) Rozvoj komunitní funkce škol, kdy se školy stávají prostředím pro rozvíjení spolupráce a zájmu o udržitelný rozvoj a také prostorem pro sdílení zkušeností s dalšími školami a s mimoškolním prostředím (veřejná správa, NNO, podniková sféra, veřejnost)
1.12 Spolupráce aktérů vzdělávací politiky
A) Zřízení platformy pro setkávání vedoucích pracovníků SŠ
B) Zřízení platformy pro setkávání vedoucích pracovníků ŠPZ
C) Zřízení platformy pro setkávání s realizátory projektu MAP
D) Podpora činnosti středního článku podpory
2. Strategie dalšího rozvoje sítě škol a školských zařízení
2.1 Předškolní vzdělávání
V oblasti předškolního vzdělávání bude do rejstříku škol a školských zařízení zapisováno navýšení kapacit spádových mateřských škol (MŠ), další místa poskytovaného vzdělávání, případně spádové mateřské školy nové, pouze:
a) v místech, kde kapacity spádových mateřských škol nedostačují k přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let, nebo
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových mateřských škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let, nebo
c) v případě reálného zájmu ze strany zákonných zástupců dětí mladších 3 let, který není možné v důsledku nedostatečných kapacit uspokojit.
a) v místech, kde kapacity spádových mateřských škol nedostačují k přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let, nebo
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových mateřských škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let, nebo
c) v případě reálného zájmu ze strany zákonných zástupců dětí mladších 3 let, který není možné v důsledku nedostatečných kapacit uspokojit.
Navyšování kapacit nespádových mateřských škol, další místa poskytovaného vzdělávání, případně nové nespádové mateřské školy budou do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány pouze:
a) v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době (zohledněna budou i stanoviska dalších subjektů, např. místní samosprávy a místních spolků věnujících se vzdělávání) a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity
nespádových mateřských škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné, a
b) pouze v těch lokalitách, v nichž by zápisem těchto kapacit nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % z kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 30. 9. roku, který předchází školnímu roku, v němž má nastat účinnost zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení, s výjimkou lokalit, ve kterých bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí do MŠ. Při tomto tempu nárůstu může docházet k postupnému navyšování kapacit nespádových škol tak, aby nebyla ohrožena soustava škol spádových a nedošlo k meziročnímu skokovému nárůstu kapacit nespádových škol, který by zapříčinil nedostatek dětí na školách spádových, a tím podstatnou mírou snížil ekonomickou efektivnost systému spádových škol.
a) v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době (zohledněna budou i stanoviska dalších subjektů, např. místní samosprávy a místních spolků věnujících se vzdělávání) a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity
nespádových mateřských škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné, a
b) pouze v těch lokalitách, v nichž by zápisem těchto kapacit nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % z kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 30. 9. roku, který předchází školnímu roku, v němž má nastat účinnost zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení, s výjimkou lokalit, ve kterých bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí do MŠ. Při tomto tempu nárůstu může docházet k postupnému navyšování kapacit nespádových škol tak, aby nebyla ohrožena soustava škol spádových a nedošlo k meziročnímu skokovému nárůstu kapacit nespádových škol, který by zapříčinil nedostatek dětí na školách spádových, a tím podstatnou mírou snížil ekonomickou efektivnost systému spádových škol.
2.2 Základní vzdělávání
V oblasti základního vzdělávání bude do rejstříku škol a školských zařízení zapisováno navýšení kapacit spádových základních škol, další místa poskytovaného vzdělávání, případně spádové základní školy nové pouze:
a) v místech s nedostatečnými kapacitami spádových základních škol pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy, nebo
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových základních škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy
a) v místech s nedostatečnými kapacitami spádových základních škol pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy, nebo
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových základních škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy
Navyšování kapacit nespádových základních škol, další místa poskytovaného vzdělávání, případně nové nespádové základní školy, budou do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány pouze:
a) v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době (zohledněna budou i stanoviska dalších subjektů, např. místní samosprávy a místních spolků věnujících se vzdělávání) a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné, a
b) pouze v lokalitách, v nichž by zápisem těchto kapacit nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 30. 9. roku, který předchází školnímu roku, v němž má nastat účinnost zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení. Při tomto tempu nárůstu může docházet k postupnému navyšování kapacit nespádových škol tak, aby nebyla ohrožena soustava škol spádových a nedošlo k meziročnímu skokovému nárůstu kapacit nespádových škol, který by zapříčinil nedostatek žáků na školách spádových, a tím podstatnou mírou snížil ekonomickou efektivnost systému spádových škol
a) v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době (zohledněna budou i stanoviska dalších subjektů, např. místní samosprávy a místních spolků věnujících se vzdělávání) a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné, a
b) pouze v lokalitách, v nichž by zápisem těchto kapacit nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 30. 9. roku, který předchází školnímu roku, v němž má nastat účinnost zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení. Při tomto tempu nárůstu může docházet k postupnému navyšování kapacit nespádových škol tak, aby nebyla ohrožena soustava škol spádových a nedošlo k meziročnímu skokovému nárůstu kapacit nespádových škol, který by zapříčinil nedostatek žáků na školách spádových, a tím podstatnou mírou snížil ekonomickou efektivnost systému spádových škol
U základních škol zřizovaných podle § 16 odst. 9 školského zákona mohou být kapacity školy i oborů vzdělání upravovány tak, aby byly dostatečné pro celý segment žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým bylo doporučeno vzdělávání ve školách podle § 16 odst. 9 školského zákona
Zápis oboru 79-01-B/01 Základní škola speciální bude možný v případě převodu činností a kapacit ze základní školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona na běžnou základní školu a v případech hodných zvláštního zřetele (zejména s ohledem na přiměřenou dostupnost vzdělávání), a to za předpokladu naplnění minimálního počtu žáků ve třídě v souladu s platnou legislativou
Zápis oboru 79-01-B/01 Základní škola speciální bude možný v případě převodu činností a kapacit ze základní školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona na běžnou základní školu a v případech hodných zvláštního zřetele (zejména s ohledem na přiměřenou dostupnost vzdělávání), a to za předpokladu naplnění minimálního počtu žáků ve třídě v souladu s platnou legislativou
2.3 Střední vzdělávání
a) Obory vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami mohou být do rejstříku škol a školských zařízení nově zapisovány v návaznosti na demografický vývoj, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit.
b) Nové obory vzdělání čtyřletého gymnázia, popřípadě navyšování kapacity těchto oborů vzdělání, budou s ohledem na dostatečnou dostupnost stávajících kapacit a hustou a stabilní síť gymnázií v Olomouckém kraji zapisovány pouze v případě ekvivalentního snížení kapacit oborů vzdělání šestiletého gymnázia a/nebo oborů vzdělání osmiletého gymnázia na stejné škole
c) V oblasti šestiletých a osmiletých oborů vzdělání nebudou vzhledem k dopadům nadměrného odchodu žáků 5. a 7. tříd základních škol do 1. ročníků šestiletých a osmiletých gymnázií do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, obory ani navyšovány stávající kapacity. Navýšení kapacity oboru vzdělání šestiletého gymnázia lze zapsat za předpokladu současného ekvivalentního snížení kapacity oboru vzdělání osmiletého gymnázia na dané škole nebo na jiném gymnáziu stejného zřizovatele
d) V rámci kraje může být do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou (vyjma oborů vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a oborů čtyřletého gymnázia) nově zařazen nebo kapacitně posílen jen obor vzdělání, který bude nahrazovat ve stejné kapacitě a stejné formě jiný aktivní obor2 vzdělání s maturitní zkouškou v rámci kraje, přičemž bude zohledňována analýza uplatnění absolventů příslušné skupiny oborů vzdělání na trhu práce, dojezdová vzdálenost jiné školy, která má stejný obor vzdělání zařazen ve své nabídce vzdělávání, a stávající kapacity požadovaných oborů vzdělání v kraji
e) V oblasti oborů vzdělání s výučním listem nebudou navyšovány kapacity oborů vzdělání ve skupinách oborů vzdělání, v nichž je:
- v posledních pěti letech vykazována míra nezaměstnanosti vyšší, než je průměr míry nezaměstnanosti absolventů v rámci kraje,
- tendence míry nezaměstnanosti rostoucí a jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce
- v posledních pěti letech vykazována míra nezaměstnanosti vyšší, než je průměr míry nezaměstnanosti absolventů v rámci kraje,
- tendence míry nezaměstnanosti rostoucí a jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce
f) Obory vzdělání s unikátním obsahem nebo obory vzdělání jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové střední školy nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k nadregionální povaze těchto oborů vzdělání. Seznam těchto oborů vzdělání zveřejní MŠMT na webových stránkách MŠMT a ve Věstníku MŠMT
g) V oborech nástavbového studia, v nichž míra dlouhodobé nezaměstnanosti absolventů přesahuje průměr míry nezaměstnanosti absolventů, nebudou navyšovány oborové kapacity
h) V rámci kraje nebudou do struktury oborů vzdělání nově zapisovány ani kapacitně posíleny obory vzdělání 41-46-M/01 Lesnictví, 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika, 82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů a 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva, nově zapisován nebude obor vzdělání 78-42-M/03 Pedagogické lyceum
i) V okrese Jeseník mohou být zapisovány do struktury oborů či kapacitně posíleny i obory, které nabízejí jiné školy v rámci kraje, a vzhledem k obecně vyšší nezaměstnanosti v okresu Jeseník i obory, které vykazují míru nezaměstnanosti vyšší, než je průměr míry nezaměstnanosti absolventů v rámci kraje. Tato výjimka se netýká oborů dle bodu f)
j) Nebudou podporovány žádosti o zápis údajů do rejstříku škol a školských zařízení právnických osob se sídlem mimo území Olomouckého kraje, které vykonávají činnost školy nebo školského zařízení
2.4 Vyšší odborné vzdělávání
a) Nebudou po dobu platnosti tohoto dlouhodobého záměru v oblasti vyššího odborného vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové vyšší odborné školy nebo další místo poskytovaného vzdělávání
b) Navýšení kapacity VOŠ bude do rejstříku škol a školských zařízení zapisováno pouze v případech, kdy bude zachována současně celková stávající kapacita VOŠ a stávající kapacita oborů vzdělání v rámci kraje
c) Obory vyššího odborného vzdělání s unikátním obsahem nebo obory VOŠ jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové vyšší odborné školy nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k nadregionální povaze těchto oborů. Seznam těchto oborů vzdělání zveřejní MŠMT na svých webových stránkách a ve Věstníku MŠMT
2.5 Konzervatoře
Z důvodu dostatečných volných kapacit na konzervatoři nebudou po dobu platnosti tohoto dlouhodobého záměru v oblasti konzervatoří v Olomouckém kraji do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, nová místa poskytování vzdělávání ani navýšení kapacit
2.6 Jazykové vzdělávání
Do rejstříku škol a školských zařízení nebudou vzhledem ke klesajícímu počtu žáků a dostačujícím kapacitám zapisovány nové jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky ani nebudou navyšovány kapacity jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky a zapisována nová místa poskytovaného vzdělávání
2.7 Základní umělecké vzdělávání
Po dobu platnosti tohoto Dlouhodobého záměru nebudou do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové ZUŠ
Kapacity základních uměleckých škol mohou být, vzhledem k tomu, že podíl kapacit ZUŠ v Olomouckém kraji na populaci ve věku 6–18 let nepřekračuje 20 %, navyšovány v souladu s demografickým vývojem, stávajícími kapacitami ZUŠ a jejich obsazeností v rámci kraje, maximálně však do dosažení 20 % podílu kapacit ZUŠ na populaci 6–18 let. Zvýšení kapacity konkrétní ZUŠ, které by překročilo 20% podíl kapacit ZUŠ na populaci 6-18 let, bude možné pouze za současného recipročního snížení kapacity jiné ZUŠ v kraji
2.8 Školská zařízení pro zájmové vzdělávání
a) Povolování zápisu nových školních družin nebo školních klubů nebo zvyšování jejich kapacity bude umožněno pouze v případě, že činnost školní družiny nebo školního klubu bude vykonávat nebo vykonává stejná právnická osoba jako činnost příslušné školy (dále jen „žadatel“). Tedy v případě školních družin základní škola s 1. stupněm a v případě školního klubu základní škola s 2. stupněm, šestileté nebo osmileté gymnázium nebo konzervatoř s osmiletým vzdělávacím programem
b) v případě, kdy školní družina nebo školní klub bude zajišťovat zájmové vzdělávání i pro žáky jiných škol, lze při zápisu nové školní družiny nebo školního klubu nebo zvýšení jejich kapacity přihlédnout ke kapacitám školních družin nebo školních klubů a naplněnosti škol v daném místě
Vzhledem k dlouhodobě stabilizované síti středisek volného času v Olomouckém kraji nebudou zapisována nová střediska volného času. Nebudou rovněž zapisována nová místa poskytovaného vzdělávání nebo školských služeb na území kraje, a to v případech, kdy o zápis žádá právnická osoba, která má sídlo v jiném kraji.
Výjimečně mohou být zapisována nová střediska volného času, a to v místech, která nejsou v přiměřené dojezdové vzdálenosti od místa, kde už středisko volného času působí. Jedná se především o oblasti s obtížnou dopravní obslužností. Podporována budou především ta střediska volného času, která budou rozvíjet přírodovědné a polytechnické dovednosti a nebudou suplovat například činnost základních uměleckých škol.
Výjimečně mohou být zapisována nová střediska volného času, a to v místech, která nejsou v přiměřené dojezdové vzdálenosti od místa, kde už středisko volného času působí. Jedná se především o oblasti s obtížnou dopravní obslužností. Podporována budou především ta střediska volného času, která budou rozvíjet přírodovědné a polytechnické dovednosti a nebudou suplovat například činnost základních uměleckých škol.
2.9 Školská poradenská zařízení
Oblast školských poradenských služeb je v Olomouckém kraji zabezpečována dostatečnou sítí školských poradenských zařízení, a tudíž nová zařízení nebudou do rejstříku škol a školských zařízení po dobu platnosti tohoto dlouhodobého záměru zapisována. V odůvodněných případech, s ohledem na demografický nárůst a dostupnost stávajících zařízení, bude podporován zápis nových míst poskytování školských služeb, případně navyšování jejich personálních kapacit
2.10 Střediska výchovné péče
Nová střediska výchovné péče, případně zapisování a navyšování jejich kapacit, budou do rejstříku škol a školských zařízení zapisována pouze v případech, kdy se v některé lokalitě projeví nedostatečnost stávající nabídky, a to přednostně u stávajícího zařízení pro výkon ústavní výchovy
2.11 Ostatní školská zařízení
V Olomouckém kraji působí čtyři zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků zapsaná v rejstříku škol a školských zařízení: Základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení a mateřská škola logopedická Schola Viva, o.p.s., Středisko volného času a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Doris Šumperk, Středisko volného času a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků DUHA Jeseník a SCHOLA education – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám, s.r.o.
DVPP dále v rámci celoživotního vzdělávání nabízí Univerzita Palackého v Olomouci a také střední školy ve své doplňkové činnosti. Současná nabídka DVPP v kraji tak adekvátně pokrývá potřeby klientů a po dobu platnosti tohoto dlouhodobého záměru nebude podporován zápis nových zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků ani rozšiřování počtu míst poskytování vzdělávání