Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ OLOMOUCKÝ
KRAJ OLOMOUCKÝ
www stránky

KRAJ OLOMOUCKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast"
1.1 "Podoblast/opatření"
1.1.1 "Opatření"

Koncepce ochrany přírody a krajiny pro území Olomouckého kraje (2004)

1. Zemědělské ekosystémy

Revitalizační opatření vedoucí k posílení přirozených přírodních složek prostředí v intenzívně zemědělsky využívaných oblastech, zejména obcí s rozšířenou působností: Uničov (74,8%zemědělské půdy z celkové rozlohy), Přerov (74,5%), Prostějov (74,4%) a Hranice na Moravě (64,3%)


Iniciovat kroky vedoucí k zásadní změně hospodaření v ochranných pásmech následujících zvláště chráněných územních:NPP Park v Bílé Lhotě (ORP Litovel), NPP Na skále (Olomouc), NPP Hrdibořické rybníky (Prostějov), NPP Křéby (Prostějov), NPP Státní lom (Prostějov)


Ve spolupráci se správci povodí vytipovat takové vodní toky, které jsou přímo dotčeny zemědělskou prvovýrobou


Iniciovat a následně pro tato území poskytnout součinnost a nezbytnou pomoc při zpracování projektů řešících zatravnění či výsadbu dřevin na břehových partiích v šířce alespoň 6m


Alespoň pro jedno území s převažujícím zastoupením zemědělské půdy z celkové rozlohy vypracovat vzorový projekt revitalizačních opatření vedoucí k posílení přirozených přírodních složek prostředí


V rámci stávajících maloplošných zvláště chráněných území, která jsou obklopena intenzivně zemědělsky obdělávanými pozemky zajistit vytvoření ochranného travnatého pásma po obvodu ZCHÚ.


V souvislosti s revitalizačními projekty nejvíce odpřírodněných oblastí podporovat takové navržené trvalé zábory ZPF, které ve svém důsledku budou znamenat revitalizaci a povedou ke zvýšení stability území (např. výsadby dřevin na orné půdě, maloplošná těžba nerostných surovin v údolních nivách s ponecháním volné vodní hladiny po jejím ukončení, apod.).


Na parcelách využívaných k zemědělské výrobě podporovat v rámci svých vyjádření a stanovisek ve spolupráci s MŽP a MZE programy na ochranu a obnovu životního prostředí v zemědělství (Agroenvironmentální programy České republiky) prostřednictvím finančních prostředků Společné zemědělské politiky z podpůrných programů zaměřených na rozvoj venkova (viz. HRDP – Horizontální plán rozvoje venkova).


Ve spolupráci se správci povodí podporovat vytvoření ochranných travnatých či dřevinných pásů podél vodních toků. Především v agrární krajině Hané se často setkáváme s jevem, kdy polní pozemky jsou zorány a následně obhospodařovány až k břehové hraně toku.


Při trvalém vynětí trvalých travních porostů a jejich převodu na pozemky určené k plnění funkce lesa ve svých stanoviscích zohlednit případný výskyt zvláště chráněných druhů živočichů.


2. Lesní ekosystémy

Zvýšení rozmanitosti (biodiverzity), v lesních ekosystémech


Zlepšení stability (schopnosti odolávat vnějším vlivům)


Podporu polyfunkčnosti (schopnosti uspokojovat různé požadavky)


Optimalizace výměry a rozmístění


Dodržení zásad trvale udržitelného hospodaření


Zpracovat metodiku pro vydávání závazných stanovisek k LHP a LHO


Zpracovat systém pozitivních motivací vlastníků lesů pro cíle ochrany přírody a osvětové činnosti (seznam a podmínky možných dotací, příspěvků, grantů, daňových úlev, naturálních výhod, pozitivní publicity-reklamy a p.)


Podpora rozmanitosti dřevinné skladby


Podpořit vytváření porostních plášťů


Motivovat vlastníky k ponechání výstavků při seči větších výměr přes další obmýtí


Podporovat ponechání určitého množství stojícího a ležícího dříví až do úplného rozpadu


Aktivní přístup k zalesňování nelesních půd


Myslivost v krajině (regulace spárkaté zvěře na výši, která umožní růst zastoupení MZD; zvýšení stavů zajíců, koroptví, jeřábků, tetřívků, tetřevů a p. - v této souvislosti optimalizace populační hustoty predátorů, expandujících a invazních druhů - liška, psík mývalovitý, norek americký, krkavcovití, racci)


3. Vodní ekosystémy

Tekoucí vody

Ve spolupráci se správci povodí (Povodí Moravy, s.p., Povodí Odry, s.p.) zjistit hlavní zdroje znečištění u toků spadajících do IV. a V. třídy jakosti

Ve spolupráci s podnikem Povodí Moravy, s.p. posoudit možnosti výstavby rybích přechodů na jezech řeky Moravy a Bečvy

Ve spolupráci se všemi správci vodních toků (Povodí Moravy, s.p., Povodí Odry, s.p., ZVHS, Lesy ČR, s.p.) vytipovat určitý počet toků (např. 5) či jejich úseků vhodných k revitalizaci a posoudit možnosti financování akcí

U nejhodnotnějších vodních toků s dochovaným fyzickým prostředím a výskytem
zvláště chráněných druhů zahájit kroky k ochraně těchto lokalit

V spolupráci s vodoprávním úřadem posoudit možnost a popř. iniciovat zvýšení plochy záplavových území Olomouckého kraje

Ve spolupráci s vodoprávním orgánem a ČIŽP u největších průmyslových a komunálních znečišťovatelů vodních toků ověřit dodržování stanovených emisních limitů a možnosti zlepšení kvality vypouštěných odpadních vod

Docílit migračního zprůchodnění jezů na řece Moravě a Bečvě na území kraje

Zvýšit podíl toků s přírodními koryty podporou revitalizací

V rámci svých rozhodnutí či stanovisek nepovolovat nevhodné úpravy koryt vodních toků, které odporují revitalizačním principům

Při údržbě vodních toků požadovat od správců toků jasné zdůvodnění nutnosti plánovaných zásahů

Pří posuzování žádosti o kácení břehových porostů vyžadovat jasné zdůvodnění nutnosti zásahu. Jako jednu z podmínek udělení souhlasu požadovat ponechání části břehového porostu (např. jednotlivé doupné stromy, stromy přirozeně chránící břehy před erozí)

U významnějších zásahů do vodních toků jakožto významného krajinného prvku požadovat zpracování biologického hodnocení dle zákona o ochraně přírody a krajiny

Aktivně spolupracovat se správci vodních toků na návrzích revitalizací

V rámci probíhajících řízení pečlivě posoudit výstavbu nových vzdouvacích objektů

Při rekonstrukcích příčných objektů vždy požadovat jejich migrační zprůchodnění dle dikce vodního zákona

Při obnově manipulačních řádů vzdouvacích objektů nově stanovit hodnotu minimálního zůstatkového průtoku podle zásad příslušného metodického pokynu MŽP

V rámci svých rozhodnutí a stanovisek podporovat výstavbu čistíren odpadních vod

Stojaté vody

Vytvořit jednotnou evidenci lokalit stojatých vod specifikovaných výše v textu, u nejhodnotnějších lokalit zjistit jejich přírodní a ekologickou hodnotu (provést inventarizační průzkumy) a zdroje rizik z pohledu ochrany přírody

Na základě údajů zjištěných o jednotlivých lokalitách v rámci jejich inventarizace zvážit případnou možnost přírodně nejhodnotnější lokality s výskytem zvláště chráněných druhů vyhlásit jako zvláště chráněná území

Ve spolupráci se správcem povodí prověřit technické a finanční možnosti odbahnění Plumlovské přehrady a Podhradského rybníka

Ve spolupráci s orgánem státní správy na úseku rybářství a orgánem vodního hospodářství docílit snížení intenzity rybnikářského hospodaření na Podhradském rybníku (nad Plumlovskou přehradou) – snížit rybí obsádku, zamezit hnojení

Ve spolupráci s orgánem státní správy na úseku rybářství upravit podmínky sportovního rybolovu na Plumlovské přehradě, vhodně upravit zarybňovací plán, vyloučit vnadění a přikrmování ryb

Zjistit možnosti a vhodnost znovunapojení ramen na vodní tok a možnost financování akce

V případě zásahu do výše uvedených lokalit stojatých vod, jakožto významného krajinného prvku, požadovat zpracování biologického hodnocení dle zákona č. 114/92 Sb.

Ve spolupráci s vodoprávními úřady systematicky kontrolovat kvalitu vody lokalit stojatých vod

U nově zakládaných štěrkopískovišť požadovat od investora jasnou a podrobnou představu o podobě jezera po ukončení těžby (rekultivační plán) s důrazem na biologický aspekt rekultivace

Nepovolovat výstavbu nových údolních nádrží jakožto protipovodňového opatření

Podporovat výstavbu ČOV v obcích v povodí

Ve spolupráci s orgánem státní správy na úseku ochrany zemědělského půdního fondu, vlastníky a nájemci pozemků realizovat protierozní opatření v povodí nádrží

Podporovat výrazné zvýšení podílu rybníků s výhradně mimoprodukční funkcí

Podporovat odbahňování rybníků, jež primárně neslouží chovu ryb. Tato opatření provádět s ohledem na obojživelníky pouze ve vhodném ročním období.

Na vhodných lokalitách (nízká přírodní hodnota) podporovat výstavbu nových nádrží rybničního typu s výhradně mimoprodukční funkcí

Ve spolupráci s podniky Povodí napojit vybraná zazemněná ramena znovu na tok

Ve spolupráci s orgánem státní správy na úseku rybářství regulovat a kontrolovat rybářské využívání ramen

Ve svých rozhodnutích a vyjádřeních nepovolovat zavážení ramen

Podporovat obnovu zazemněných ramen jejich citlivým odbahněním

Podporovat vytváření a obnovu tůní ve volné krajině z finančních prostředků z Programu péče o krajinu či jiných zdrojů

Mokřady

Vytvořit databázi mokřadů Olomouckého kraje

Vytvářet podmínky pro vznik či obnovu mokřadních území

Podzemní vody

Ve spolupráci se správci toků podporovat zvýšení zásob mělké podzemní vody v krajině pomocí revitalizačních opatření

4. Ochrana přírody a krajiny

4.1 Významné krajinné prvky

U VKP les iniciovat výrazné zvýšení procentuálního zastoupení lesních porostů v nejlepších třech třídách (tj. 0,1,2) přirozenosti lesů tím, že patřičné změny budou zapracovány do lesních hospodářských plánů.

VKP vodní tok a údolní niva: v rámci vydávání závazného stanoviska k zásahu do těchto VKP bude důsledně dbáno na minimalizaci negativních dopadů a zároveň bude požadováno navrácení do původního stavu přechodně dotčených lokalit u následujících typů biotopů: vřesoviště, vlhké trávníky, xerofilní trávníky, vrbiny, křoviny, olšiny, acidofilní doubravy, teplomilné doubravy.

Zpřístupnit evidenci registrovaných VKP na svých oficiálních www stránkách

Aktualizovat evidenci registrovaných VKP prezentovaných na oficiálních www
stránkách

Provést revizi stávajících registrovaných VKP z pohledu jejich opodstatnění, vyhodnotit jejich stav

Zajistit finanční prostředky na údržbu registrovaných VKP

Zajistit u registrovaných VKP takový stav, pro který byla registrace provedena

4.2 Přechodně chráněné plochy

Zpřístupnit evidenci přechodně chráněných ploch na svých oficiálních www stránkách

Aktualizovat evidenci přechodně chráněných ploch prezentovaných na oficiálních www stránkách

Pro lokality, které zůstanou přechodně chráněnými plochami vypracovat zásady managementu a zajistit případné finanční prostředky na jeho realizaci

4.3 Přírodní parky

Zpřístupnit evidenci přírodních parků na svých oficiálních www stránkách

Ve spolupráci s příslušnými stavebními úřady provést revizi nejproblémovějších staveb na území přírodních parků Velký Kosíř a Údolí Bystřice a zahájit případná řízení o odstranění stavby

Dosáhnout odstranění černých staveb majících zásadní, negativní dopad na krajinářské hodnoty hájené v rámci přírodních parků Velký Kosíř a Údolí Bystřice

4.4 Územní systém ekologické stability

Podporovat ochranu stávajících funkčních prvků ÚSES a zakládání nových

Při komplexních pozemkových úpravách zajistit optimální polohu pozemků navržených pro funkci ÚSES – především jejich návaznost bez migračních bariér

Při realizaci skladebných prvků ÚSES tyto přednostně umisťovat do ekologicky nejméně stabilních oblastí (např. území souvislých agrocenóz, zakládání břehových porostů podél vodních toků v agrární krajině apod.)

Při schvalování investičních záměrů či změn ÚPD chránit systém ÚSES, bránit tvorbě možných ekologických bariér

Revidovat seznam pozemků vhodných pro náhradní výsadbu s důrazem na pozemky, které jsou součástí skladebných prvků ÚSES

S výjimkou území obce s rozšířenou působností Jeseník provést revizi stávajícího lokálního ÚSES v obvodu své působnosti včetně garantování návaznosti jeho skladebných prvků na sousedících správních územích

Všechny obecní úřady obcí s rozšířenou působností zajistí převedení plánů lokálního ÚSES obcí ve svém správním území do digitální podoby a poskytnout ji pro potřeby Krajského úřadu

V případě střetu prvků ÚSES lokální úrovně s ložisky nerostných surovin všechny obecní úřady obcí s rozšířenou působností připraví materiály pro převedení zásob do kategorie zásob vázaných

Ve vztahu k aktualizaci VÚC Olomouckého kraje zajistit revizi ÚSES regionální úrovně na území celého kraje

U skladebných prvků ÚSES regionální úrovně Krajský úřad připraví materiály pro převedení zásob do kategorie zásob vázaných. U skladebných prvků nadregionálního ÚSES Krajský úřad iniciuje odpis zásob či převedení do kategorie zásob vázaných u MŽP

Při povolování kácení dřevin mimo les budou důsledně uplatňovat institut náhradní
výsadby. Tyto výsadby budou přednostně umístěny do navržených prvků ÚSES.

4.5 Zvláště chráněná území

Zajistit zpracování nebo schválení připravovaných plánů péče pro následující MZCHÚ v působnosti krajského úřadu

Zajistit provedení základního botanického a fytocenologického průzkumu (další specializované průzkumy definovat s ohledem na předmět ochrany) u následujících MZCHÚ na území kraje (průzkumy starší 10 let)

Zajistit zveřejnění seznamu ZCHÚ na internetových stránkách Kraje

U MZCHÚ kategorie přírodní rezervace a přírodní památka Krajský úřad prověří vhodnost odpisu zásob, případně převedení zásob do zásob vázaných. Následně připraví příslušné podkladové materiály. U MZCHÚ národní kategorie Krajský úřad iniciuje odpis zásob či převedení do kategorie zásob vázaných u MŽP

Zajistit převedení zásob nerostných surovin do zásob vázaných či jejich odpis

Zajistit provedení základního botanického a fytocenologického průzkumu (průzkumy definovat s ohledem na předmět ochrany) u následujících MZCHÚ (průzkumy starší 5 let)

U MZCHÚ(PP Bázlerova pískovna – obojživelníci, PP Nebeský rybník – obojživelníci, ptáci, PP Modlen – mravenec množivý, PP Studený kout – mravenec lesní, PR Škrabalka – ptáci), u kterých je předmětem ochrany populace zvláště chráněného druhu živočicha, prověřit důvod ochrany: inventarizační průzkum

Zajišťování managementu ZCHÚ v souladu s plány péče

Aktualizace dat zveřejněných na internetových stránkách Kraje

U MZCHÚ, jejichž lesní porosty neodpovídají svou druhovou skladbou přirozeným poměrům, připravit podkladové materiály a ve spolupráci s orgánem státní správy lesů zajistit jejich zapracování do nových LHP či LHO pro tato území

Zahájit v rámci managementu ZCHÚ ve spolupráci s vlastníky pozemků přeměnu druhové skladby lesních porostů

U MZCHÚ, která jsou obklopena zemědělsky obhospodařovanými plochami, prověřit vhodnost zatravnění jejich ochranného pásma a v odůvodněných případech ve spolupráci s příslušnými orgány státní správy, vlastníky a nájemci dotčených pozemků provést vlastní zatravnění

4.6 Krajinotvorné programy

Na svých internetových stránkách každoročně aktualizovat informace (včetně všech potřebných kontaktů) o možnosti získání finančních prostředků v rámci krajinotvorných programů pro veřejnost

4.7 Zvláště chráněné druhy živočichů a rostlin, záchranné programy

Věnovat zvýšenou pozornost lokalitám s prokázaným výskytem zvláště chráněného a/nebo „naturového“ druhu

V případě uvažovaných zásahů do přírodně cenných lokalit vždy ukládat zpracování biologického hodnocení s důrazem na výskyt zvláště chráněných druhů či druhů náležejících do seznamu Natura 2000

V případě zásahů, které by mohly ovlivnit populace či biotopy zvláště chráněných a/nebo Naturových druhů prosazovat eliminaci negativních dopadů a po ukončení zásahů pak návrat stanoviště do původního stavu. Pouze v nezbytných, zdůvodněných případech, přistoupit k záchrannému transferu.

Vybrat zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů spadající pod kompetence
krajského úřadu a pro druhy bezprostředně ohrožené zpracovat záchranný program

Zahájit záchranné programy pro výše uvedené druhy rostlin a živočichů

4.8 Nepůvodní druhy

Na území ve své působnosti zmapovat lokality s výskytem výše uvedených invazních druhů rostlin a ve spolupráci s vlastníky pozemků zajistit jejich likvidaci. Doporučujeme metodu likvidace konzultovat s AOPK, aby byla zajištěna optimální účinnost s ohledem na jednotlivé druhy

Připravit propagační materiály o nepůvodních druzích rostlin za účelem zvýšení informovanosti obyvatel

4.9 Památné stromy

Zpřístupnit evidenci památných stromů na svých oficiálních www stránkách včetně GIS

Aktualizovat evidenci památných stromů prezentovaných na oficiálních www stránkách

Předání vyhlašovacích dokumentů k jednotlivým památným stromům do Ústředního seznamu ochrany přírody

U vytipovaných památných stromů provést základní ošetření tak, aby došlo ke stabilizaci jejich stavu a ten se dále závažným způsobem nezhoršoval

Provést kontrolu označení památných stromů a popřípadě zajistit jejich označení, které musí odpovídat platné legislativě

Sledovat stav vyhlášených památných stromů v obvodu své územní působnosti a přijímat adekvátní opatření k zajištění jejich ochrany a vyhovujícího stavu včetně zajištění řádného označení v souladu s platnou legislativou

V případě vyhlášení nových památných stromů postoupit vyhlašovací dokumentaci ústřednímu seznamu ochrany přírody, obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností a krajskému úřadu

4.10 Natura 2000

Krajské úřady se podílejí na vytváření soustavy Natura 2000 zejména podle ustanovení § 45c zákona o ochraně přírody a krajiny

Krajské úřady vydávají stanoviska podle § 45i a zajišťují sledování stavu podle § 45f zákona o ochraně přírody a krajiny pro (A) evropsky významné lokality, chráněné jako ZCHÚ v kategorii PR nebo PP nebo požívající smluvní ochranu, byla-li pro ně v „národním seznamu“ navržena kategorie PR nebo PP a leží-li současně mimo CHKO a pro (B) ptačí oblasti, v nichž se nenachází CHKO, NPR nebo NPP

Zpřístupnit Databázi ochrany přírody na svých oficiálních www stránkách včetně GIS

Zpřesnit hranice chráněných území všech stupňů ochrany

Vyřešení kategorizace území se statutem ochrany a jejich zpřístupnění

Aktualizovat Databázi ochrany přírody prezentovanou na oficiálních www stránkách