KRAJ OLOMOUCKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ OLOMOUCKÝ
Krajský plán vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením Olomouckého kraje (2016)
Vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením Olomouckého kraje
Práce s veřejností
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
Opatření 1.1
Všechny nové zaměstnance Olomouckého kraje zařazené do Krajského úřadu Olomouckého kraje v rámci vstupního vzdělávání vzdělat v problematice specifik komunikace s osobami se zdravotním postižením.
Opatření 1.2
Podporovat vzdělávání pracovníků samospráv o problematice osob se zdravotním postižením.
Opatření 1.3
Udělovat "Cenu hejtmana Olomouckého kraje za práci ve prospěch osob se zdravotním postižením".
Opatření 1.4
Při udělování jiných cen Olomouckým krajem brát při hodnocení v úvahu možnosti vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením.
Opatření 1.6
Umožnit v prostorách Krajského úřadu Olomouckého kraje jednání krajského výboru Národní rady osob se zdravotním postižením Olomouckého kraje a konání krajského shromáždění Národní rady osob se zdravotním postižením Olomouckého kraje. Podle možností umožnit další konání akcí Národní rady osob se zdravotním postižením Olomouckého kraje (konference, semináře či další vzdělávací akce, které se vztahují k problematice osob se zdravotním postižením).
Přístupnost prostředí
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
Opatření 2.1
Zajistit označení budov Krajského úřadu Olomouckého kraje popisky v Braillově písmu a orientačním systémem pro nevidomé.
Opatření 2.2
Zmapovat stavební přístupnost a značení Braillovým písmem a orientačním systémem pro nevidomé budov v majetku kraje dle jednotné metodiky, zpracovat návrhy pro možné odstranění nedostatků.
Opatření 2.3
Pokračovat v mapování přístupnosti objektů sloužících k poskytování veřejných služeb. Rozvinout při mapování spolupráci se studenty vzdělávacích institucí.
Opatření 2.4
Ve spolupráci s organizacemi sdružujícími osoby se zdravotním postižením a dalšími zainteresovanými subjekty realizovat vzdělávání pracovníků stavebních úřadů zaměřené na problematiku aplikace technických požadavků zabezpečujících bezbariérové užívání staveb pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Tato hlediska uplatnit i při metodické činnosti vůči obecním stavebním úřadům.
Přístupnost k informacím
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
Opatření 3.1
Důležité informace na webu Olomouckého kraje zpřístupňovat lidem používajícím ke komunikaci Český znakový jazyk.
Opatření 3.3
Postupně zpřístupňovat weby organizací zřizovaných Olomouckým krajem osobám se zdravotním postižením.
Doprava
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
Opatření 4.1
V souvislosti s výběrovými řízeními na provozování autobusové dopravy v Olomouckém kraji po roce 2018 je jednou ze zadávacích podmínek, že každé nově pořízené vozidlo veřejné linkové autobusové dopravy v kraji bude nízkopodlažní.
Vzdělávání
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
Opatření 5.1
Podporovat rozvoj dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti speciální pedagogiky, především v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu v organizacích pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Opatření 5.2
Podporovat volnočasové a tělovýchovné aktivity zdravotně postižených z dotačních programů Olomouckého kraje.
Opatření 5.3
Podporovat vzdělávání žáků v oborech vzdělání typu E v dotačním programu: Na podporu polytechnického vzdělávání a řemesel v Olomouckém kraji.
Opatření 5.4
Prostřednictvím krajského měsíčníku „Zpravodaj školství Olomouckého kraje“ a webových stránek Olomouckého kraje informovat pedagogickou veřejnost o projektových a jiných aktivitách škol a školských zařízení a neziskových organizací.
Opatření 5.5
Podporovat vybavenost škol všech zřizovatelů kompenzačními pomůckami z rozvojových a jiných programů MŠMT.
Opatření 5.6
Rozšířit vybavenost speciálně pedagogických center pro osoby se zdravotním postižením kompenzačními pomůckami za účelem jejich efektivního zapůjčování klientům formou průběžného vybavování speciálně pedagogických center těmito pomůckami prostřednictvím zapojení speciálně pedagogických center do rozvojového programu MŠMT, případně realizací investičního projektu.
Opatření 5.7
Zajistit podporu sociální inkluze na středních školách v Olomouckém kraji prostřednictvím budování bezbariérových přístupů a nákupem kompenzačních pomůcek a zařízení pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci projektů financovaných z Integrovaného regionálního operačního programu, a dále prostřednictvím projektových záměrů v rámci Integrované teritoriální investice Olomoucké aglomerace. Realizovat podpůrná opatření vedoucí k posílení sociální inkluze na středních školách v Olomouckém kraji, kde u studijních oborů není vyžadována zdravotní způsobilost dle nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
Opatření 5.8
Vybavit pracoviště Pedagogicko-psychologické poradny a Speciálně pedagogického centra z důvodu společného vzdělávání a navýšit počet úvazků psychologů o cca 8 úvazků a počet úvazků speciálních pedagogů o cca 5 úvazků. Rozšířit místa poskytovaní služeb Pedagogicko-psychologickou poradnou v Litovli, Uničově a Šternberku.
Zaměstnávání
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VIII.c rovné příležitosti
Sociální služby
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
IX.a sociální poradenství
IX.f transformace sociálních služeb
Opatření 7.1
Pokračovat v procesu deinstitucionalizace služeb sociální péče pro osoby se zdravotním postižením a toto hledisko zohlednit i při plánování rozvoje pobytových služeb sociální péče.
Opatření 7.2
Do střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb zahrnout rozvoj služeb pro osoby vyžadující vysoce individualizovaný přístup (např. s PAS, s poruchami chování).
Opatření 7.3
Zajistit průběžnou aktualizaci Elektronického katalogu poskytovatelů sociálních služeb v Olomouckém kraji.
Zdravotnictví
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
Kultura, sport a volný čas
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti