| Akční plán snižování hluku aglomerace Praha (2019) |
1. | Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z automobilové dopravy |
1.A | Urbanisticko-architektonická opatření |
1.A.1 | Komplexním řešením obytných souborů z hlediska funkčního uspořádání (např. bloková zástavba) |
1.A.2 | Plánování nové chráněné zástavby v dostatečné vzdálenosti od hlavních pozemních komunikací |
1.A.3 | Využití bariérového efektu ochrany území pomocí staveb nevyžadujících protihlukovou ochranu |
1.A.4 | Vhodné architektonické řešení obytných budov - dispoziční i tvarové |
1.B | Urbanisticko-dopravní opatření |
1.B.1 | Nové trasy komunikací vést vždy v dostatečné vzdálenosti od chráněných budov |
1.B.2 | Dálnice a komunikace I. třídy s vysokou intenzitou dopravy vést mimo obytná území a území s vyššími nároky na hlukovou ochranu |
1.B.3 | Optimalizovat přepravní nároky a zefektivnit přepravní vztahy |
1.B.4 | Minimalizovat tranzitní dopravu z centra a obytných území |
1.B.5 | Vyloučit těžkou nákladní dopravu v blízkosti obytných souborů |
1.B.6 | Jednotlivé druhy dopravy soustředit do hlavních tras a koridorů s možností vytvoření protihlukových opatření |
1.B.7 | Ve městech vytvořit podmínky pro preferenci městské hromadné dopravy a minimalizaci individuální dopravy |
1.B.8 | Novou akusticky vistlivou výstavbu plánovat a povolovat v dostatečné vzdálenosti od zatížených komunikací |
1.B.9 | Parkoviště a další dopravní plochy navrhovat v dostatečné vzdálenosti od chráněných objektů a území obytného, zdravotnického, školního a rekreačního typu |
1.B.10 | Organizovat klidové zóny s vyloučením automobilové dopravy a s časově omezeným vjezdem vozidel pro zásabování v centrálních částech měst a sídel |
1.C | Dopravně-organizační opatření |
1.C.1 | Omezení rychlosti všech nebo jen nákladních vozidel |
1.C.2 | Omezení, resp. dodržení rychlosti jízdy vozidel v noční době |
1.C.3 | Snížení intenzity dopravy zákazem vjezdu nákladních vozidel, zřizováním objížděk a určením jednosměrných ulic |
1.C.4 | Vyčlenění zvláštního jízdního pruhu pro určité druhy vozidel např. autobusy |
1.C.5 | Vhodné umístění zastávek hromadné dopravy a parkovacích ploch |
1.C.6 | (opatření na úrovni státní politiky) Vhodná regulace automatizovaně vybíraných silničních poplatků především pro nákladní vozidla |
1.D | Stavebně-technická opatření |
1.D.1 | Zabezpečení podmínek pro plynulý pohyb vozidel |
1.D.2 | Budování krytů vozovky ze speciálních asfaltů a se zajištěním dobré rovinatosti |
1.D.3 | Vedení tras v zářezu, tunelem, galerií |
1.D.4 | (opatření na úrovni státní politiky) Vhodná motivační opatření pro urychlení obměny vozidlového parku v ČR |
1.D.5 | (opatření na úrovni státní politiky) Tlak na výrobce pneumatik na vývoj tišších pneumatik a zvýhodnění jejich distribuce a prodeje |
1.D.6 | Opatření na dráze šíření hluku (např. protihlukové clony, zemní valy, hmotné objekty atd.) |
1.D.7 | Opatření na budovách (zabudování zvukové izolace do pláště budov atd.) |
1.E | Další opatření |
1.E.1 | Snižování zátěže již nyní neúnosně zatížených území |
1.E.2 | Pokud možno nerealizovat další záměry a umísťování staveb do již nyní neúnosně zatížených území |
1.E.3 | Pokud možno nepřesouvání problému z jedné dílčí lokality na druhou, obdobně nebo ještě více zatíženou lokalitu |
1.E.4 | Jakékoliv dílčí opatření je nutné před jeho realizací posoudit i v kontextu dopadu na imisní zatížení území (typicky např. snížení rychlosti) |
2. | Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z kolejové dopravy |
2.A | Urbanisticko-architektonická opatření (popsány v kapitole 1.A) |
2.B | Urbanisticko-dopravní opatření |
2.B.1 | Nové dopravní trasy vést vždy v dostatečné vzdálenosti od chráněných budov |
2.B.2 | Železniční koridory vést mimo obytná území a území s vyššími nároky na hlukovou ochranu |
2.B.3 | Optimalizovat přepravní nároky a zefektivnit přepravní vztahy |
2.B.4 | Novou akusticky citlivou výstavbu plánovat a povolovat v dostatečné odstupové vzdálenosti od zatížených tratí, resp. nepovolovat v území s již existující nebo výhledovou předpokládanou vysokou akustickou expozicí |
2.C | Dopravně-organizační opatření |
2.C.1 | Ve vybraných úsecích snížení maximálně povolené rychlosti jízdy železničních a tramvajových souprav v závislosti na dodržení principu bezpečnosti této dopravy |
2.C.2 | Ve vybraných úsecích omezení rychlosti jízdy souprav v noční době |
2.D | Stavebně-technická opatření |
2.D.1 | Zabezpečení podmínek pro plynulý pohyb souprav |
2.D.2 | Postupné rekonstrukce či novostavby tramvajových a železničních tratí |
2.D.3 | Instalace protihlukových prvků v rámci rekonstrukcí a novostaveb majících vliv na pokles akustických emisí – osazení pryžových bokovnic na kolejnice, podkladní pryžové pásy, odhlučňovací systémy pro žlábkové kolejnice |
2.D.4 | U stávajících typů tramvajových tratí je možné dosáhnout snížení hluku vznikajícího při průjezdu vozů oblouky o malém poloměru osazováním kolejových mazníků či mazáním okolků vlastním mazacím systémem vozidla |
2.D.5 | Údržba tratí – strojní broušení vlnkovitosti a reprofilace kolejnic, souvislá oprava geometrické polohy koleje, navařování provozem opotřebených kolejnic a kolejových konstrukcí, výměna kolejnic a kolejových konstrukcí |
2.D.6 | Obnova železničního a tramvajového vozového parku |
2.D.7 | Akustické krytování spodků tramvajových souprav |
3. | Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z letecké dopravy |
3.A | Urbanisticko-architektonická opatření |
3.A.1 | Vyhlášení ochranného hlukového pásma letiště pro plánovaný výhledový provoz společně s omezujícími podmínkami pro jednotlivá hluková pásma v okolí letiště pro stávající i novou výstavbu a územní plánování |
3.A.2 | Aktualizace ochranného hlukového pásma letiště v případě významných změn v provozu letiště (výstavba nové dráhy, výrazné zvýšení provozu letiště apod.) |
3.A.3 | Plánování nové chráněné a jinak citlivé zástavby mimo ochranné hlukové pásmo letiště |
3.B | Organizační opatření při plánování letecké dopravy |
3.B.1 | Snížení hlukové expozice v noční době na maximálně 5 % z celkového počtu pohybů |
3.B.2 | Snížení hlukové expozice v noční době vyvolané ostatními provozními vlivy. Omezení motorových zkoušek v noční době na nezbytné minimum. Vykonávání motorových zkoušek v noční době pouze na motorovém stání s protihlukovým vybavením |
3.B.3 | Vymezení a kontrola dodržování letových tratí |
3.B.4 | Při výrazném zvýšení provozu na letištích v Praze případně využít systému monitorování hluku, který umožní komplexní kontrolu hluku z provozu letiště |
3.B.5 | Úprava režimů provádění motorových zkoušek letadel. Motorové zkoušky v jiném, než volnoběžném režimu by měly být prováděny pouze na motorovém stání s protihlukovým vybavením |
3.C | Stavebně-technická opatření |
3.C.1 | Obnova leteckého parku. Omezení pohybů starších dopravních letadel o vysokých akustických emisích, jejich postupná náhrada moderními typy a verzemi se sníženou hlučností |
3.C.2 | Snížení hluku ze stacionárních zdrojů na letišti (především povolení provozu pomocných energetických jednotek letadel pouze na nezbytně nutnou dobu pro připojení pozemního zdroje energie) |
3.C.3 | Výstavba akusticky vybavených motorových stání |
3.D | Aplikace ekonomických nástrojů |
3.D.1 | Uplatnění poplatkové politiky. Ekonomické nástroje spočívají v uplatňování ekonomických pobídek k postupného omezení hlučných letadel formou aktualizací bonus listu a případně při výrazném zvýšení provozu na letišti oproti stávajícímu stavu i zavedení hlukových poplatků |
4. | Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z integrovaných zařízení |
4.A | Urbanisticko-architektonická opatření |
4.A.1 | Plánování nové chráněné zástavby v dostatečné vzdálenosti od průmyslových zdrojů |
4.A.2 | Využití bariérového efektu ochrany území pomocí staveb nevyžadujících protihlukovou ochranu |
4.A.3 | Vhodné architektonické řešení obytných budov - dispoziční i tvarové |
4.A.4 | Omezení nové bytové výstavby v těsné blízkosti průmyslových zdrojů |
4.B | Stavebně-technická opatření |
4.B.1 | Pokud je to technicky možné, zajištění snížení akutických emisí zařízení např. pomocí zmenšení otáček, regulace výkonu zařízení, regulace provozu zařízení, apod. |
4.B.2 | Zatlumení zdrojů pomocí tlumičů. |
4.B.3 | Zvolení akusticky příznivější technologie (výměna zařízení). |
4.B.4 | V případě umístění zařízení v objektech je nutné zajistit pružné uložení zařízení a jeho oddilatování od kolních konstrukcí. |
4.B.5 | Zesílení plášťů objektů průmyslových hal, apod. |
4.B.6 | Akustické úpravy vnitřních prostorů výrobních hal – zesílení plášťů objektů průmyslových hal |