Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR
Portál strategických dokumentů v ČR
Názvy hierarchických úrovní |
I. | "Oblast" |
I.1 | "Opatření" |
I.1.1 | "Aktivita" |
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hl. m. Prahy 2016-2020
I. Předškolní vzdělávání
I.1 Navyšování kapacity MŠ a předškolního vzdělávání v místech aktuální potřeby
I.1.1 Otevírání nových tříd ve stávajících objektech.
I.1.2 Otevírání detašovaných pracovišť v budovách základních škol
I.1.3 Povolování naplnění tříd na maximální počet dětí, tj. 28 dětí ve třídě všude, kde to dovolují hygienické normy a s ohledem na případnou integraci.
I.1.4 Podpora zřizování dětských skupin a podpora transformace dětských skupin fungujících na základě živnostenského zákona na dětské skupiny dle platného zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů.
I.1.5 Podpora zřizování přípravných tříd základních škol.
I.1.6 Podpora výstavby nových objektů a přístaveb stávajících pro rozšíření kapacit předškolního vzdělávání – pouze v místě dlouhodobé potřeby a v souladu s prioritami DZ ČR.
I.2 Podpora výuky jazyků a rozvoj polytechnické výchovy v předškolním vzdělávání
I.2.1 Podpora výuky mateřského jazyka (českého).
I.2.2 Podpora pedagogů MŠ ve studiu metodiky
výuky cizích jazyků.
I.2.3 Dotace výuky cizího jazyka pro předškoláky.
I.2.4 Podpora polytechnické výchovy a vzdělávání v mateřských školách za pomoci aktuálních a doporučených metodik.
I.3 Podpora nabídky logopedické péče
I.3.1 Podpora zřizování logopedických tříd pro děti s těžšími vadami řeči.
I.3.2 Podpora vzdělávání pedagogů v oblasti
logopedické péče.
I.4 Podpora rozvíjení integrace dětí se zdravotním postižením
I.4.1 Podpora vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti speciální pedagogiky.
I.4.2 Vytváření takových podpůrných opatření, kdy bude nutné v nezbytných případech zapojovat do výuky asistenta pedagoga.
I.5 Podpora integrace dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
I.5.1 Podpora zvýšení nabídky vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti vzdělávání dětí s OMJ.
I.5.2 Podpora předškolní přípravy dětí s OMJ na vstup do základního vzdělávání.
I.5.3 Zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka v potřebném rozsahu.
I.5.4 Podpora přirozené výchovy dětí k respektu odlišné kultury.
I.5.5 Zajištění efektivní komunikace s rodiči (využívání komunitních tlumočníků, překlady materiálů).
I.6 Podpora výuky základních tělovýchovných návyků a sportovních činností a prevence proti úrazům a zraněním dětí předškolního věku
I.6.1 Podpora praktické výuky základním tělocvičným návykům a pravidelným programům výuky širokého spektra sportovních činností na sportovištích i v přírodě s přiměřením k věku i zdravotnímu stavu za metodické podpory lokálních sportovních spolků s cílem pohybového vyžití, zábavy, sociálního kontaktu a nastavení organismu ke zlepšování zdravotní i psychické kondice.
I.6.2 Podpora zapojení do projektů Českého
olympijského výboru (ČOV) a České sportovní
unie (ČSU) pro předškolní výchovu
I.6.3 Podpora vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy.
I.6.4 Podpora vzdělávání dětí předškolního věku v prevenci proti úrazům a zraněním při různých činnostech s ohledem na věk dítěte.
I.6.5 Podpora vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti první pomoci při úrazech a zranění dětí způsobených při různých činnostech. Podpora vzdělávání formou zážitkové činnosti.
I.7 Podpora spoluúčasti rodičů na činnosti školy a zapojování do společných aktivit
I.7.1 Podpora rozvoje forem spoluúčasti a zapojování rodičovské veřejnosti do aktivit realizovaných MŠ a podpora spoluúčasti rodičů (komunity) na programu mateřské školy, a to formou realizace
konkrétních projektů, zveřejňování již fungujících příkladů dobré praxe, nalézání nových forem a systémů spolupráce apod.
II. Základní vzdělávání
II.1 Navyšování kapacity ZŠ a základního vzdělávání v místech aktuální potřeby
II.1.1 Zřizování nových základních škol pouze v místech, ve kterých bude trvalá potřeba vybavenosti základní školou
II.1.2 Podpora otevírání nových tříd zvýšením kapacity stávající základní školy
II.1.3 Nebude podporováno navyšování podílu žáků na nižším stupni víceletých gymnázií.
II.2 Pravidelná aktualizace školních vzdělávacích programů
II.2.1 Pravidelné zkvalitňování výuky matematiky, přírodovědných předmětů, informační, čtenářské a finanční gramotnosti apod.
II.2.2 Podpora pravidelného zjišťování výsledků vzdělávání (zapojení rodičovské veřejnosti do činnosti školy).
II.2.3 Podpora zavádění polytechnické výchovy do školních vzdělávacích programů.
II.2.4 Podpora zavádění opatření v oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji podle platné krajské koncepce.
II.2.5 Podpora multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání, předání znalosti a o národnostech, etnických minoritách a otázkách migrace v kontextu etických hodnot jejich sociokulturního prostředí.
II.2.6 Zkvalitnění interpersonálních kompetencí, tolerance a vzájemného porozumění při komunikaci a jednání s lidmi odlišných kultur a tradic.
II.3 Podpora integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
II.3.1 Vytváření podpory žákům s odlišným mateřským jazykem.
II.3.2 Zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka v odpovídajícím rozsahu.
II.3.3 Zvýšit nabídku vzdělávání pedagogů v oblasti vzdělávání žáků s OMJ.
II.3.4 Spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi pracujícími v oblasti multikulturní výchovy a výuky českého jazyka pro cizince, popř. v oblasti odborného poradenství pedagogům.
II.3.5 Zkvalitnění interpersonálních kompetencí, tolerance a vzájemného porozumění při komunikaci a jednání s lidmi odlišných kultur a tradic.
II.3.6 Podpora práce s rodinou.
II.4 Podpora výuky cizích jazyků
II.4.1 Podpora grantových programů jazykového vzdělávání.
II.4.2 Podpora mezinárodní spolupráce (například formou zahraničních studijních pobytů) a podpora spolupráce se zahraničními školami.
II.4.3 Podpora soutěží a olympiád.
II.5 Podpora polytechnické výchovy, matematické a přírodovědné gramotnosti na
základních školách
II.5.1 Podpora spolupráce základních škol se středními školami poskytujícími technické vzdělávání.
II.5.2 Podpora vzdělávání pedagogů a jejich osvěta v oblasti polytechnické výchovy.
II.5.3 Podpora soutěží zručnosti.
II.5.4 Podpora spolupráce s firmami.
II.5.5 Podpora matematické a přírodovědné
gramotnosti na základních školách
prostřednictvím metodických doporučení,
projektů a dalších vhodných aktivit.
II.6 Zvyšování a prohlubování odborné kvalifikace pedagogických pracovníků a zvyšování jejich prestiže
II.6.1 Pořádání kurzů a seminářů k vybraným tématům.
II.6.2 Poskytování finančních prostředků z rozpočtu zřizovatele i HMP na posílení mzdových prostředků.
II.6.3 Podpora vzdělávání pedagogů základních škol ve vybraných oblastech.
II.6.4 Podpora při získávání gramotnosti v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy tělovýchovných pedagogů s cílem dosažení příslušných vědomostí a dovedností.
II.7 Zlepšování vybavenosti škol
II.7.1 Podpora vybavování odborných i běžných učeben moderním technickým a specifickým vybavením určené primárně pro výuku.
II.7.2 Modernizace tělocvičen a hřišť s důrazem na bezpečnost a podporu efektivnímu i hospodárnému využití ve volném čase pro sportující veřejnost.
II.7.3 Podpora vzdělávání pedagogů základních škol ve vybraných oblastech.
II.8 Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů
II.8.1 Podpora školních poradenských pracovišť pro kariérové a jiné poradenství. Zajišťování jejich
dlouhodobé činnosti zejména v lokalitách, kde je zvýšená poptávka po těchto službách nebo činnost takového pracoviště výrazně posílí nedostatečné informační zázemí pro žáky ZŠ.
II.8.2 Podpora školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost, zajišťování a průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty apod.
II.9 Podpora zavádění konkrétních opatření v souvislosti s legislativními změnami ve školské legislativě do praxe
II.9.1 Podpora implementace a zavádění konkrétních opatření vyplývajících z novelizovaného zákona
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, které se týkají vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami.
III. Základní umělecké vzdělávání
III.1 Zachování sítě ZUŠ i jejich oborové rozvrstvení
III.1.1 Zřizování nových subjektů základních uměleckých škol nebude na území HMP podporováno.
III.1.2 V případě aktuální potřeby budou zřizována odloučená pracoviště ZUŠ stávajících ZUŠ v dynamicky se rozvíjejících oblastech HMP a na základě demografické analýzy.
III.2 Zahraniční prezentace žáků ZUŠ
III.2.1 Spolupráce se zahraničními školami.
III.2.2 Spolupráce a výměna zkušeností mezi jednotlivými ZUŠ.
III.2.3 Podpora grantových projektů.
III.3 Podpora a rozvoj vzdělávání seniorů na ZUŠ prostřednictvím Akademie umění a kultury pro seniory HMP
III.3.1 Zvyšování počtu míst v ZUŠ pro poskytování vzdělávání v Akademiích umění a kultury pro seniory HMP.
IV. Střední vzdělávání
IV.1 Zřizování nových středních škol a konzervatoří, úpravy kapacity středních škol a konzervatoří, úpravy oborové nabídky středních škol a konzervatoří
IV.1.1 Na území HMP nebude podporováno zřizování nových středních škol a konzervatoří a to vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů vzdělání a disponibilní kapacitě škol. Zřizování nových škol bude možné pouze ve výjimečných případech a s odůvodněním, které je v souladu s DZ ČR a DZ HMP 2016 – 2020
IV.1.2 Do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou může být v rámci HMP nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude nahrazovat jiný aktivní obor vzdělání s maturitní zkouškou. Výjimku budou tvořit odůvodněné žádosti o zařazení nebo posílení oborů vzdělání, které budou mít technické nebo přírodovědné zaměření nebo se bude jednat o obory vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo obory čtyřletého gymnázia v návaznosti na demografický vývoj.
IV.1.3 Do struktury oborů vzdělání může být nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným
dlouhodobým budoucím potřebám trhu práce a podpořen odůvodněným stanoviskem zástupce relevantních sociálních partnerů.
IV.1.4 Při optimalizaci kapacit oborů vzdělání bude utlumen obor, jehož absolventi vykazují dvojnásobně anebo vyšší míru nezaměstnanosti, než je průměr v HMP.
IV.1.5 Obory vzdělání, které mají unikátní obsah nebo jsou jedinečné v rámci ČR nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí
potřeb trhu práce, jejichž seznam byl dohodnut společně s MŠMT a Asociací krajů, zahrne MŠMT do podkladů pro vydání rozhodnutí k zařazení uvedeného oboru vzdělání do struktury oborů vzdělání či zvýšení kapacity těchto oborů odůvodněný souhlas Asociace
krajů ČR. Seznam vyjmenovaných oborů
vzdělání MŠMT uveřejní na svých webových stránkách a Věstníku MŠMT.
IV.1.6 V případě oborů vzdělání s výučním listem nebudou zvyšovány kapacity oborů vzdělání ve skupinách oborů, které mají dlouhodobě nezaměstnanost vyšší než průměr nezaměstnaných absolventů v rámci HMP nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah, dle specifikace uvedené v bodě IV. 1.5.
IV.1.7 V případě oborů vzdělání s maturitní zkouškou odborného zaměření s výjimkou oborů vzdělání technického nebo přírodovědného zaměření nezvyšovat kapacity maturitních oborů, u kterých nezaměstnanost absolventů dlouhodobě překračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita je postačující pro
dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah ve smyslu bodu IV. 1.5.
IV.1.8 V oborech nástavbového studia, kde dlouhodobá nezaměstnanost absolventů denní formy vzdělávání v krajích přesahuje 15 %, nezvyšovat oborové kapacity oproti kapacitám
uvedeným v rejstříku škol a školských zařízení v roce 2014. Přehled skupin oborů vzdělání, v nichž bude dosahováno dlouhodobé nezaměstnanosti, může být upraven na základě údajů Úřadu práce. Upravený přehled skupin
oborů vzdělání bude vždy zveřejněn MHMP do 31. 7. příslušného roku způsobem umožňující dálkový přístup a aplikován pro řízení v následujícím školním roce.
IV.1.9 V případě oborů vzdělání s maturitní zkouškou všeobecného zaměření nebudou navyšovány kapacity 6 a 8 letých gymnázií.
IV.2 Podpora technických oborů, matematické a přírodovědné gramotnosti
IV.2.1 Účinná propagace požadovaných oborů vzdělání s výučním listem.
IV.2.2 Rozvoj a pokračování v programu podpory odborného vzdělávání na území hl. m. Prahy, který obsahuje kampaně ŘEMESLO ŽIJE! a ODBORNOST ŽIJE!
IV.2.3 Transformace vybraných aktivit Programu na podporu odborného vzdělávání na území hl. m. Prahy a zapracování nových účelných aktivit podpory odborného vzdělávání do projektů realizovaných v rámci OP VVV
IV.2.4 Podpora komunikace středních odborných škol a středních odborných učilišť s podniky a firmami v daném oboru.
IV.2.5 Komunikační propojení středního školství se školami základním.
IV.2.6 Podpora kontaktů s odbornými školami evropských zemí zejména formou odborných stáží.
IV.2.7 Podpora matematické a přírodovědné gramotnosti ve středních školách prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit.
IV.3 Podpora výuky cizích jazyků
IV.3.1 Podpora grantových programů jazykového vzdělávání.
IV.3.2 Pokračování v Metropolitním programu středoškolské jazykové výuky – zvýšení hodinové dotace pro výuku jazyků.
IV.3.3 Podpora soutěží a olympiád.
IV.3.4 Podpora mezinárodní spolupráce a spolupráce se zahraničními školami.
IV.4 Podpora inovace školních vzdělávacích programů
IV.4.1 Stanovování klíčových kompetencí žáků ve spolupráci se zaměstnavateli, profesními sdruženími a odbornými cechy.
IV.4.2 Transformace oborů vzdělání v souladu s potřebami trhu práce.
IV.4.3 Odborná spolupráce s vysokými školami a ústavy AV ČR.
IV.4.4 Podpora sportovních a tělovýchovných programů jako prevence rizikového chování.
IV.5 Podpora integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
IV.5.1 Zajištění jazykové podpory pro žáky s odlišným mateřským jazykem.
IV.5.2 Zajištění efektivní komunikace s rodiči (využívání komunitních tlumočníků, překlady materiálů).
IV.6 Podpora spolupráce se zaměstnavateli a sociálními partnery
IV.6.1 Vytváření prostředí pro rozsáhlejší spolupráci podnikatelských subjektů, profesních společenstev, škol a sociálních partnerů.
IV.6.2 Podpora dalšího vzdělávání učitelů na pracovištích smluvních firem a odborné stáže.
IV.6.3 Podíl zaměstnavatelů na tvorbě ŠVP a hodnocení žáků z hlediska kompetencí získaných v praktickém vyučování a odborném výcviku.
IV.6.4 Podpora zavádění prvků duálního vzdělávání ve středních odborných školách. Analýza stavu a možností zavedení duálního vzdělávání na území HMP v pilotních školách a ve spolupráci se zaměstnavateli.
IV.7 Podpora zvyšování a prohlubování kvalifikace pedagogů a posilování jejich prestiže
IV.7.1 Poskytování finančních prostředků z rozpočtu HMP na mzdové prostředky pedagogům.
IV.7.2 Podpora výměny pedagogických zkušeností v rámci mezinárodních projektů
IV.7.3 Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v potřebných tématech.
IV.7.4 Propagovat povolání pedagogů jako
nezbytnou, důležitou a společensky
považovanou profesi.
IV.7.5 Podpora začínajících pedagogů při možnosti získání nájemní smlouvy k bytu ve vlastnictví HMP z kvóty pro učitele, v případě, že pedagog bude mít platnou pracovní smlouvu na dobu neurčitou sjednanou se školou zřizovanou HMP
IV.7.6 Navázání užší spolupráce středních škol a vysokoškolských pracovišť (fakult) připravujících budoucí pedagogy při vzájemné výměně informací a podpoře činností, které budou směřovat k vyšší profesní zdatnosti budoucích pedagogů.
IV.7.7 Podpora při získávání gramotnosti v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy tělovýchovných pedagogů s cílem dosažení příslušných vědomostí a dovedností.
IV.8 Podpora vybavení škol a školských zařízení
IV.8.1 Podpora pořízení nového vybavení a techniky pro specializované učebny (jazykové, počítačové, laboratoře apod.).
IV.8.2 Podpora pořízení nových technologií, technologických celků a zařízení pro školy s důrazem na co největší zapojení nových technologií ve výuce.
IV.8.3 Podpora inovace a pořízení technologií a zařízení, které je důležité pro udržení standardu odborného a praktického vyučování.
IV.8.4 Podpora technologického vybavení, odborných pracovišť a dílen zejména v případě středních škol, které budou v případě přesunů identických oborů vzdělání potřebovat zajistit odpovídající vybavení a techniku pro udržení standardu moderní profesní výuky.
IV.9 Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů
IV.9.2 Podpora školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost. Průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty, kteří potřebují pomoc se zvládáním učiva a dalších situací související se školou.
V. Vyšší odborné vzdělání
V.1 Zřizování nových vyšších odborných škol, úpravy kapacit vyšších odborných škol a úpravy oborové nabídky VOŠ
V.1.1 Na území HMP nebude podporováno zřizování nových VOŠ, a to vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů vzdělání a disponibilní kapacitě škol. Zřizování nových VOŠ bude možné pouze ve výjimečných případech a s odůvodněním, které je v souladu s DZ ČR a DZ HMP 2016 – 2020.
V.1.2 Do struktury oborů vzdělání ve VOŠ může být v rámci HMP nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude nahrazovat jiný aktivní obor vzdělání. Výjimku budou tvořit odůvodněné žádosti o zařazení
nebo posílení oborů vzdělání, které budou mít technické nebo přírodovědné zaměření nebo se bude jednat o obory vzdělání pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami.
V.1.3 Do struktury oborů vzdělání může být nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým budoucím potřebám trhu práce a podpořen odůvodněným stanoviskem zástupce relevantních sociálních partnerů.
V.1.4 Při optimalizaci kapacit oborů vzdělání bude utlumen obor, jehož absolventi vykazují dvojnásobně anebo vyšší míru nezaměstnanosti, než je průměr v HMP.
V.1.5 Obory vzdělání, které mají unikátní obsah nebo jsou jedinečné v rámci ČR nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí
potřeb trhu práce, jejichž seznam byl dohodnut společně s MŠMT na a Asociací krajů, zahrne MŠMT do podkladů pro vydání rozhodnutí k zařazení uvedeného oboru vzdělání do struktury oborů vzdělání či zvýšení kapacity těchto oborů odůvodněný souhlas Asociace
krajů ČR. Seznam vyjmenovaných oborů
vzdělání MŠMT uveřejní na svých webových stránkách a Věstníku MŠMT
V.1.6 Nebudou zvyšovány kapacity v oborech vyššího odborného vzdělání s výjimkou oborů vzdělání technického, přírodovědného a pedagogického zaměření.
V.1.7 Nový akreditovaný vzdělávací program oboru vyššího odborného vzdělávání do vzdělávací nabídky VOŠ může být zapsán do rejstříku pouze v případě, že vzdělávací program by měl
v daném regionu ojedinělý charakter a jehož koncepce by vznikla na základě projevené dlouhodobé společenské potřeby příslušně vzdělaných absolventů na trhu práce.
V.2 Podpora vyššího odborného vzdělávání při realizaci opatření vedoucích k funkčnímu a modernímu systému vyššího odborného vzdělávání
V.2.1 Podpora odborné přípravy studentů v souladu s potřebami kvalifikačních požadavků trhu práce a odbornosti budoucích absolventů.
V.2.2 Podpora inovace vzdělávacích programů ve spolupráci se zaměstnavateli a relevantními partnery.
V.2.3 Podpora nastavení optimálních podmínek pro spolupráci VOŠ s VŠ s cílem zvýšení odbornosti budoucích absolventů VOŠ (například při možnosti využívání odborných učeben, laboratoří apod.).
V.2.4 Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblastech prohlubování a rozšiřování poznatků v příslušném oboru.
VI. Speciální vzdělávání, pedagogicko – psychologické poradenství
VI.1 Zachování sítě školských poradenských zařízení na území HMP (PPP, SPC)
VI.1.1 Podpora zvyšování odborných kompetencí pracovníků poradenských zařízení.
VI.1.2 Analýza a optimalizace počtu poradenských pracovníků v jednotlivých školských poradenských zařízeních v souvislosti s rozšířením nabídky jejich služeb v souladu s novelizací školského zákona (§ 16)
VI.1.3 Podpora spolupráce mezi poradenskými zařízeními, školami, školskými zařízeními a dalšími subjekty poskytujícími služby dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími
potřebami.
VI.1.4 Metodické sjednocení výstupů pro školy a zákonné zástupce v souladu s platnou legislativou.
VI.1.5 Nebude podporován vznik nových PPP a SPC na území HMP.
VI.2 Podpora a zachování sítě škol poskytujících vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami zřizovaných HMP
VI.2.1 Zvyšování odborné kvalifikace pedagogů, zajištění odpovídajících materiálně technických podmínek a potřebných kapacit škol, optimalizace vzdělávací nabídky škol
VI.2.2 Podpora individuální integrace dětí a žáků vyžadujících vysokou míru podpůrných opatření s asistentem pedagoga
VI.2.3 Zachování sítě škol poskytujících vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami zřizovaných HMP
VI.3 Podpora integrace a inkluze dětí a žáků
VI.3.1 Podpora prostřednictvím asistentů pedagoga.
VI.3.2 V rámci sjednocení přístupu k integraci dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami na území hl. m. Prahy aktualizovat „Zásady“ schválené ZHMP v roce 2009.
VI.3.3 Doporučení MČ: podpora postupného přechodu k inkluzi, a to již od MŠ, postupná změna v organizaci běžných základních a mateřských škol tak, aby mohlo dojít k naplnění potřeb žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
VI.3.4 Podpora spolupráce mezi školami při zajišťování procesu integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
VI.4 Podpora programů primární prevence v PPP
VI.4.1 Další vzdělávání psychologů a speciálních pedagogů oblasti primární prevence
VI.4.2 Metodická podpora PPP a školám v oblasti prevence rizikového chování, metodické vedení metodiků prevence
VI.4.3 Provázání programů s dalšími subjekty působícími v této oblasti.
VI.5 Péče o ohrožené děti na území HMP
VI.5.1 Zajištění bytů pro rodinné skupiny dětských domovů v běžné občanské zástavbě.
VI.5.2 Zajištění cvičných a startovacích
malometrážních bytů pro 18leté a starší klienty DD zřizovaných HMP
VI.5.3 Podpora vzájemné spolupráce dětských domovů s organizacemi působícími v sociální, zdravotnické, pedagogicko-psychologické oblasti za účelem zkvalitňování péče o děti v tomto druhu školského zařízení.
VI.5.4 Podpora ukotvení standardů kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy (dětské domovy) podle platných metodických pokynů a platné legislativy
VI.6 Rozšíření nabídky vzdělávacích akcí v oblasti vzdělávání dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
VI.6.1 Podpora zvyšování odborných kompetencí managementu škol a pedagogických pracovníků ve školách hlavního vzdělávacího proudu v souvislosti s integrací dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
VI.6.2 Podpora zvyšování odborné kvalifikace pedagogů ve školách.
VI.6.3 Pořádání odborných konferencí a seminářů pro pedagogické pracovníky škol a školských zařízení.
VI.7 Transformace základních škol praktických
VI.7.1 Podpora transformace praktických škol – postupná, v delším časovém úseku, časově a v jednotlivých krocích vymezena, informovanost
rodičů je velmi důležitá; při transformaci je důležitá spolupráce školy, všech vzdělávacích institucí, rodiny, speciálně – pedagogických
center tak, aby se žáci se SVP mohli zařadit do hlavního vzdělávacího proudu.
VII. Zájmové vzdělávání a volnočasové aktivity
VII.1 Zkvalitňování mimoškolního života dětí a mládeže
VII.1.1 Systémové a komplexní řešení problematiky volného času dětí a mládeže prostřednictvím metodického vedení a finanční podpory aktivit.
VII.1.2 Udržení a rozvoj kvality výchovně vzdělávacích a rekreačních činností pro děti a mládež.
VII.1.3 Vytváření a rozvoj účinného a všeobecně dostupného informačního systému o nabídce volnočasových aktivit pro děti a mládež.
VII.1.4 Podpora rozvoje nabídky volnočasových aktivit neziskových organizací pro mládež.
VII.1.5 Zapojování žáků ZŠ do zájmového vzdělávání jako prevence negativních jevů a rozvoje osobnostně sociálních dovedností v rámci neformálního vzdělávání.
VII.1.6 Spolupráce se školami v oblasti využití volného času dětí a mládeže.
VII.1.7 Systematické hodnocení kvality nabídky a využití finančních prostředků příjemců finanční podpory HMP.
VII.2 Podpora vyšší kvalifikace a vzdělávání pedagogických pracovníků ZV
VII.2.1 Podpora péče o rozvoj lidských zdrojů včetně dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
VII.3 Podpora rozvoje zařízení pro volnočasové aktivity
VII.3.1 Zřízení DDM nebo zřízení odloučeného pracoviště některého ze stávajících pražských DDM v městské části Praha 1.
VII.3.2 Podpora a rozvoj stávajících pražských DDM a dalšího rozvoje venkovních víceúčelových volnočasových areálů.
VIII. Jazykové vzdělávání, školská zařízení a služby
VIII.1 Zřizování nových škol a rozšiřování kapacit škol s právem státní jazykové zkoušky
VIII.1.1 Pro období platnosti DZ HMP 2016 – 2020 nebudou zařazovány do RŠ nové jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky.
VIII.1.2 Nebude podporováno navyšování kapacit ve vzdělávacích programech škol s právem státní jazykové zkoušky. Výjimku bude tvořit řádně odůvodněná žádost nebo situace vyžadující řešení v podobě navýšení kapacity.
VIII.2 Podpora školských zařízení služeb
VIII.2.1 Zápis nových školských zařízení, zapisovaných školských služeb a kapacity nových školských zařízení, případně kapacity zapisovaných školských služeb bude prováděn na základě přiměřeného počtu dětí, žáků, studentů vzdělávajících se ve školách na území HMP a demografickému vývoji v patřičných územích a lokalitách.
VIII.2.2 Podpora domovů mládeže a internátů ve smyslu školského výchovného zařízení s cílem dalšího rozvoje pedagogické činnosti pracovníků domovů mládeže a internátů a také rozvoje mimoškolních / volnočasových aktivit pro klienty.
VIII.2.3 Podpora modernizace vybavení domovů mládeže a internátů s cílem vytvořit vhodné podmínky pro vzdělávání a ubytování klientů a také vhodné pracovní prostředí pro tamní pracovníky.
VIII.2.4 Podpora zařízení školního stravování v různých oblastech jejich činnosti. Metodická podpora pro oblast implementace legislativních změn souvisejících se školním stravováním.
VIII.3 Podpora efektivní péče o ohrožené děti a podpora odborné péče v Dětských
domovech
VIII.3.1 Podpora multidisciplinárního přístupu v péči o ohrožené děti vedoucího k pozitivním výsledkům ve výchově a vzdělávání v dětských domovech.
VIII.3.2 Podpora vzdělávacích aktivit pro pracovníky dětských domovů s cílem zvýšení jejich profesních kompetencí.
IX. Průřezová témata
IX.1.1 Podpora zkvalitňování výuky cizích jazyků na všech stupních a typech škol
IX.1.1.1 Udržení metropolitního programu
středoškolské jazykové výuky v jeho
maximálně možném rozsahu a jeho případný
další rozvoj podle aktuální potřeby škol.
IX.1.1.2 Spolupráce se zahraničními školami při realizaci výměnných programů pro žáky a pedagogy v zahraničních školách.
IX.1.1.3 Podpora organizace jazykových soutěží.
IX.1.2 Zkvalitňování vybavenosti a modernizace informačních technologií ve vzdělávání
IX.1.2.1 Podpora pořízení nových a modernizace stávajících informačních technologií určených zejména pro výuku žáků ve školách.
IX.1.2.2 Výchova žáků k bezpečnému užívání ICT – například prostřednictvím projektu „Kraj pro bezpečný internet“.
IX.1.2.3 Podpora vzdělávání pedagogů v oblasti informačních technologií a pro získávání nových poznatků z této oblasti.
IX.1.2.4 Zavádění otevřeného software.
IX.1.3 Snižování výskytu sociálně patologických jevů
IX.1.3.1 Rozšiřování spolupráce škol s protidrogovými koordinátory a neziskovými organizacemi.
IX.1.3.2 Rozšiřování spolupráce poskytovatelů primární prevence.
IX.1.3.3 Rozšiřování a zkvalitňování preventivních aktivit.
IX.1.3.4 Podpora komplexního systému primární prevence rizikového chování na území hl. m. Prahy.
IX.2.3 Zlepšování sociálního klimatu ve školách
IX.2.3.1 Rozšiřování spolupráce škol s rodiči.
IX.2.3.2 Důsledná prevence v oblasti kyberšikany, a to i ve vztahu k pedagogickým pracovníkům.
IX.1.4 Systematické vzdělávání pedagogických i dalších pracovníků školských zařízení
v oblasti EVVO
IX.1.4.1 Realizace studií k výkonu specializovaných činností v oblasti EVVO pro školní koordinátory EVVO.
IX.1.4.2 Realizace seminářů a pracovních seminářů EVVO s důrazem na aktivizující metody výuky (např. projektová, problémová a kooperativní výuka, integrovaná tematická výuka, místně zakotvené učení, badatelsky orientované vyučování).
IX.1.4.3 Podpora pedagogů k realizaci EVVO přímo ve výuce (mentoring, využívání metodických materiálů a serverů EVVO apod.).
IX.1.4.4 Setkávání koordinátorů EVVO a dalších pracovníků škol a školských zařízení s cílem výměny a předávání zkušeností.
IX.2.4 Podpora sítí škol v oblasti EVVO a propojení mezi aktivitami EVVO ve školách a školských zařízeních i v rámci mimoškolní činnosti
IX.2.4.1 Posilování síťování a partnerství škol.
IX.2.4.2 Výměna a sdílení příkladů dobré praxe (semináře apod.) a propojení neformálního, zájmového a odborného vzdělávání, které bude zaměřené na inovace a efektivní výuku odborných kompetencí v EVVO.
IX.2.4.3 Rozšiřování spolupráce mezi školami vzájemně, školami a dalšími organizacemi za účelem realizace EVVO.
IX.2.4.4 Uspořádání krajské konference EVVO pro školy a školská zařízení.
IX.3.4 Zajištění výuky v bezprostředním kontaktu s přírodou
IX.3.4.1 Zavádění výuky v terénu a v přírodě do širšího spektra vyučovaných předmětů.
IX.3.4.2 Využívání školních prostor k tvorbě zahrad, učeben v přírodě, arboret, demonstračních objektů, naučných stezek, atd. pro efektivní výuku odborných kompetencí v EVVO.
IX.3.4.3 Podpora škol v přírodě.
IX.4.4 Realizace kvalitních vzdělávacích programů EVVO ve školách a školských zařízeních
IX.4.4.1 Podpora pedagogů v tvorbě a realizaci Školních programů EVVO.
IX.4.4.2 Podpora environmentálního zaměření škol s důrazem na mateřské školy.
IX.4.4.3 Vytváření a realizace ekologických výukových programů (EVP) pro školy a školská zařízení.
IX.4.4.4 Vytváření a realizace dlouhodobých programů EVVO pro školy a školská zařízení.
IX.5.4 Rozvoj mimoškolní činnosti pro děti a mládež
IX.5.4.1 Rozšiřování nabídky mimoškolních akcí a aktivit za účelem zapojení dětí a mládeže do ochrany životního prostředí.
IX.5.4.2 Podpora environmentálně zaměřených letních táborů a soustředění dětí a mládeže.
IX.5.4.3 Vzdělávání vedoucích zájmových oddílů a kroužků specializovaných na EVVO a ochranu životního prostředí.
IX.1.5 Zkvalitňování výuky nadaných dětí, žáků a studentů
IX.1.5.1 Rozšiřování služeb pro nadané děti, žáky a studenty ve školách i školských zařízeních.
IX.1.5.2 Podpora škol orientujících své ŠVP na nadané děti, žáky a studenty.
IX.1.5.3 Podpora PPP v práci s nadanými dětmi, žáky a studenty.
IX.1.6 Podpora zavedení systému celoživotního učení na území HMP
IX.1.6.1 Podpora center celoživotního vzdělávání
IX.1.6.2 Zavádění nových míst v ZUŠ pro poskytování vzdělávání v Akademiích umění a kultury pro seniory HMP.
IX.1.6.3 Koordinace činnosti center celoživotního vzdělávání.
IX.1.6.4 Podpora vzniku tzv. autorizovaných osob ve školách zřízených HMP na území HMP v rámci Národní soustavy kvalifikací.
IX.1.6.5 Podpora různých forem zapojení škol zřizovaných HMP do Národní soustavy
kvalifikací.
IX.1.6.6 Podpora rekvalifikačních kurzů a vzdělávacích aktivit pro širokou veřejnost, na základě všeobecné potřebnosti takové vzdělávací aktivity realizovat, ve středních a vyšších
odborných školách zřízených HMP.
IX.1.6.7 Volné sdílení učebních materiálů vydaných školami: pilotní projekt otevřených vzdělávacích materiálů na pražských středních školách.
IX.1.7 Podpora kvality, monitorování a hodnocení vzdělávání
IX.1.7.1 Podpora zavádění osobního portfolia žáka jako součásti ověřování výsledků vzdělávacího procesu.
IX.1.7.2 Podpora autoevaluace školy a školského zařízení jako plánovaného a systematického procesu při hodnocení kvality vzdělávacího zařízení.
IX.1.7.3 Podpora pro vytvoření standardů kvality přípravy žáků odborných středních škol na pracovišti sociálních partnerů škol.
X. Zvyšování profesionality pedagogických pracovníků
X.1 Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků a zvyšování jejich kvalifikace a prestiže
X.1.1 Vzdělávací programy a finanční podpora vzdělávání z prostředků ESF a nových projektů z navazujícího programovacího období 2014 – 2020.
X.1.2 Podpora konkrétních vzdělávacích akcí z prostředků Celoměstských programů
podpory vzdělávání (grantů).
X.1.3 Podpora seminářů a workshopů a dalších vzdělávacích akcí pro pedagogické
pracovníky.