hlavní město PRAHA
www stránky
www stránky
hlavní město PRAHA
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hl. m. Prahy 2020-2024
I. Předškolní vzdělávání
I.1 Zápis nové MŠ – navýšení kapacity stávající MŠ – zápis nového místa poskytování vzdělávání na území HMP v místech aktuální a dlouhodobé potřeby do rejstříku.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.1.1 Zápis nového subjektu spádové mateřské školy, navýšení kapacity stávající spádové mateřské školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové mateřské školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ), kde kapacity spádových mateřských škol nedostačují k přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let.
I.1.2 Zápis nového subjektu spádové mateřské školy, navýšení kapacity stávající spádové mateřské školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové mateřské školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ), ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových mateřských škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let.
I.1.3 Zápis nového subjektu nespádové mateřské školy, navýšení kapacity stávající nespádové mateřské školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání nespádové mateřské školy na území HMP bude prováděno pouze v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových mateřských škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné. Zápis do rejstříku škol a školských zařízení bude možný pouze v lokalitách (městských částech HMP), ve kterých by zápis jakýchkoliv změn kapacit uvedených v opatření I. 1.3 nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % z kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. Roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení, s výjimkou lokalit, ve kterých bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí do MŠ.
I.2 Navyšování kapacit předškolního vzdělávání v místech aktuální potřeby a snižování počtu dětí ve třídách.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.3 Podpora výuky jazyků a rozvoj polytechnické výchovy v předškolním vzdělávání.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.6 Podpora výuky základních tělovýchovných návyků a sportovních činností a prevence proti úrazům a zraněním dětí předškolního věku.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.7 Podpora spoluúčasti rodičů na činnosti školy a zapojování do společných aktivit.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.7.1 Podpora rozvoje forem spoluúčasti a zapojování rodičovské veřejnosti do aktivit realizovaných MŠ a podpora spoluúčasti rodičů (komunity) na programu mateřské školy, a to formou realizace konkrétních projektů, zveřejňování již fungujících příkladů dobré praxe, nalézání nových forem a systémů spolupráce apod.
II. Základní vzdělávání
II.1 Zápis nové ZŠ – navýšení kapacity stávající ZŠ – zápis nového místa poskytování vzdělávání na území HMP v místech aktuální a dlouhodobé potřeby do rejstříku.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.1.1 Zápis nového subjektu spádové základní školy, navýšení kapacity stávající spádové základní školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové základní školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ) s nedostatečnými kapacitami spádových základních škol pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy.
II.1.2 Zápis nového subjektu spádové základní školy, navýšení kapacity stávající spádové základní školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové základní školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ), ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových základních škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy.
II.1.3 Zápis nového subjektu nespádové základní školy, navýšení kapacity stávající nespádové základní školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání nespádové základní školy na území HMP bude prováděno pouze v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné. Zápis do rejstříku škol a školských zařízení bude možný pouze v lokalitách (městských částech HMP), ve kterých by zápis jakýchkoliv změn kapacit uvedených v opatření II. 1.3 nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % z kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení.
II.2 Pravidelná aktualizace školních vzdělávacích programů.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.2.1 Podpora zavádění opatření v oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji podle platné krajské koncepce.
II.2.2 Podpora multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání, předání znalosti a o národnostech, etnických minoritách a otázkách migrace v kontextu etických hodnot jejich sociokulturního prostředí.
II.2.3 Zkvalitnění interpersonálních kompetencí, tolerance a vzájemného porozumění při komunikaci a jednání s lidmi odlišných kultur a tradic.
II.2.5 Při realizaci ŠVP podporovat intenzivnější následující oblasti RVP ZV – gramotností, dovedností, schopností a postojů, vytvářejících předpoklady pro aktivní občanství, a demokratické vládnutí. Podpora rozvojových programů v oblasti sebepoznání a soft-skills zejména pro žáky ZŠ (podpora porozumění vlastní osobnosti, posilování silných stránek a skrze to zvýšení motivace ke vhodnému výběru SŠ a dalšímu studiu, aktivní procesy kariérového poradenství na školách).
II.3 Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ).
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.3.4 Spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi pracujícími v oblasti multikulturní výchovy a výuky českého jazyka pro cizince, popř. v oblasti odborného poradenství pedagogům.
II.3.5 Zkvalitnění interpersonálních kompetencí, tolerance a vzájemného porozumění při komunikaci a jednání s lidmi odlišných kultur a tradic.
II.5 Podpora polytechnické výchovy, matematické, finanční, čtenářské a přírodovědné gramotnosti na základních školách a podpora výchovy ke kreativitě.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.5.1 Podpora spolupráce základních škol se středními školami poskytujícími technické, matematické, přírodovědné, umělecké a uměleckoprůmyslové vzdělávání.
II.5.2 Podpora vzdělávání pedagogů a jejich osvěta v oblastech: polytechnické výchovy, matematické gramotnosti, finanční gramotnosti, čtenářské gramotnosti. Dále v oblastech participativních metod výuky (učení zážitkem, spolupráce s profesionály z praxe v rámci výuky) a v oblasti kreativních přístupů k výuce a rozvoji klíčových kompetencí.
II.5.3 Podpora polytechnických soutěží na základních školách. Podpora matematických soutěží. Podpora soutěží orientovaných na čtenářskou gramotnost. Podpora kreativních a uměleckých soutěží. Podpora soutěží orientovaných na rozvoj klíčových kompetencí.
II.5.4 Podpora spolupráce se sociálními partnery a podpora spolupráce s profesionály z oblasti kulturních a kreativních průmyslů a spolupráce s kulturními institucemi (podniky, kulturní organizace, neziskové organizace a další sociální partneři škol).
II.5.5 Podpora matematické, čtenářské, finanční a přírodovědné gramotnosti na základních školách prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit, včetně podpory participativních metod výuky (učení zážitkem, spolupráce s profesionály z praxe v rámci výuky), kreativních přístupů k výuce a rozvoje klíčových kompetencí.
II.6 Zvyšování a prohlubování odborné kvalifikace pedagogických pracovníků a zvyšování jejich prestiže.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.6.1 Pořádání kurzů a seminářů k vybraným tématům – například
dlouhodobými rozvojovými programy pro profesní a osobnostní rozvoj pedagogů, zahrnující tréninky, přímou a reflektovanou praxi ve výuce, včetně partnerské spolupráce ve výuce s experty z praxe, mentoring, supervize a další nástroje profesního a osobnostního rozvoje pedagogů.
II.6.2 Poskytování finančních prostředků z rozpočtu zřizovatele i HMP na posílení mzdových prostředků.
II.6.3 Podpora vzdělávání pedagogů základních škol ve vybraných oblastech, včetně dlouhodobých rozvojových programů pro profesní a osobnostní rozvoj pedagogů, které zahrnují tréninky, přímou a reflektovanou praxi ve výuce, včetně partnerské spolupráce ve výuce s experty z praxe mentoring, supervize a další nástroje profesního a osobnostního rozvoje pedagogů.
II.6.4 Podpora při získávání gramotnosti v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy tělovýchovných pedagogů s cílem dosažení příslušných vědomostí a dovedností.
II.7 Podpora investičních akcí a podpora vybavenosti základních škol.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.7.1 Podpora vybavování odborných i běžných učeben moderním technickým a specifickým vybavením určené primárně pro výuku.
II.7.2 Modernizace tělocvičen a hřišť s důrazem na bezpečnost a podporu efektivnímu i hospodárnému využití ve volném čase pro sportující veřejnost.
II.8 Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů a odstraňování vnější diferenciace na základním stupni vzdělávání.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.8.1 Podpora školních poradenských pracovišť pro kariérové a jiné poradenství. Zajišťování jejich dlouhodobé činnosti zejména v lokalitách, kde je zvýšená poptávka po těchto službách nebo činnost takového pracoviště výrazně posílí nedostatečné informační zázemí pro žáky ZŠ.
II.8.2 Podpora školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost, zajišťování a průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty apod.
II.8.3 Podpora programů ke zvyšování kompetencí a osobnostního rozvoje žáků od 1. Stupně ZŠ. Podporovat tvorbu školních koncepcí kariérového poradenství a sebepoznání pro žáky ZŠ v době, kdy “sami sebe nejvíce poznávají” a mohou (v průběhu dalších let) rozvíjet své silné stránky.
II.8.4 Podpora odstraňování vnější diferenciace na základním stupni vzdělávání metodickým působením MHMP na zřizovatele jednotlivých základních škol, aby nedocházelo k záměrným selekcím v podobě výběrovosti tříd a zaměření tříd na specifickou výuku apod.
II.9 Podpora kreativity, podnikavosti a spoluúčasti žáků na činnosti školy, včetně spoluúčasti žáků na výuce.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.9.1 Podpora tvůrčího, kreativního a participativního prostředí škol a rozvoj spolupráce s místními aktéry a komunitou.
II.9.2 Posílení role kulturních organizací do vzdělávacího procesu žáků jako institucí podporující celoživotní vzdělávání.
II.9.3 Podpora rozvoje kreativity na ZŠ jako prostředek k zodpovědnému výběru další vzdělávací dráhy a dále jako prostředek k řešení sociálních ekonomických a environmentálních problémů.
III. Základní umělecké vzdělávání
III.1 Zápis nové ZUŠ – navýšení kapacity stávající ZUŠ – zápis nového místa poskytování vzdělávání na území HMP v místech aktuální a dlouhodobé potřeby do rejstříku.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
III.1.1 Zápis nového subjektu základní umělecké školy (ZUŠ), navýšení kapacity stávající ZUŠ do rejstříku nebude podporován, v případě, že v době rozhodování o žádosti bude podíl kapacit ZUŠ na populaci ve věku 6-18 překračovat 20% na celém území HMP. Zřízení nové ZUŠ, popřípadě zvýšení kapacity stávající ZUŠ bude možné pouze za současného recipročního snížení kapacity jiné ZUŠ na území HMP.
III.1.2 Zápis nového subjektu ZUŠ, navýšení kapacity stávající ZUŠ do rejstříku bude podporován, pouze v případě, že v době rozhodování o žádosti nebude podíl kapacit ZUŠ na populaci ve věku 6-18 překračovat 20% na celém území HMP. Zvýšení kapacity stávající ZUŠ bude možné pouze v souladu s demografickým vývojem, stávajícími kapacitami ZUŠ a jejich obsazeností na území HMP. Zvyšování kapacit ZUŠ na území HMP bude možné pouze do dosažení 20% podílu kapacit ZUŠ na populaci 6-18 let.
III.2 Zahraniční prezentace žáků ZUŠ, mobilita a podpora projektů ZUŠ.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
IV. Střední vzdělávání
IV.1 Zápisy nových středních škol, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit středních škol.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.1.1 Zápis nového subjektu SŠ, případně zápis nového místa poskytovaného vzdělávání SŠ v rámci území HMP budou do rejstříku škol a školských zařízení prováděny pouze v odůvodněných případech s ohledem na dostupnost stávajících kapacit SŠ, na potřebách trhu práce a demografickém vývoji na území HMP a v jeho zázemí.
Přičemž zápis nové SŠ, případně zápis nového místa poskytovaného vzdělávání může být realizováno pouze v případech, je-li naplňováno některé z opatření IV. 1.3.
IV.1.2 Kapacitu SŠ bude možné navýšit pouze s ohledem na stávající naplněnost dané školy, kvalitu školy s přihlédnutím k uplatnitelnosti absolventů školy na trhu práce a potřeb trhu práce a demografického vývoje. Přičemž kapacita může být navýšena pouze v případech, je-li naplňováno některé z opatření IV. 1.3.
IV.2 Podpora technických oborů, matematické a přírodovědné gramotnosti.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.2.2 Rozvoj a pokračování v programu podpory odborného vzdělávání na území hl. m. Prahy, který obsahuje kampaně ŘEMESLO ŽIJE! a ODBORNOST ŽIJE!
IV.2.3 Podpora čtenářské gramotnosti ve středních školách prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit.
IV.2.4 Podpora komunikace středních odborných škol s podniky, firmami a profesionály v daném oboru – včetně oblasti kreativních průmyslů a dalších sociálních partnerů v daném oboru.
IV.4 Podpora inovace školních vzdělávacích programů.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.5 Podpora integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ).
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.6 Podpora spolupráce se zaměstnavateli, sociálními partnery a spolupráce s partnery z oblasti kulturních a kreativních průmyslů.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.6.1 Vytváření prostředí pro rozsáhlejší spolupráci podnikatelských subjektů, profesních společenstev, škol, sociálních partnerů, včetně spolupráce s partnery z oblasti kulturních a kreativních průmyslů.
IV.6.2 Podpora dalšího vzdělávání učitelů na pracovištích smluvních firem a odborné stáže – včetně přímé spolupráce na výuce s profesionály z kulturních a kreativních průmyslů a dalšími relevantními sociálními partnery.
IV.7 Podpora zvyšování a prohlubování kvalifikace pedagogů a posilování jejich prestiže.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.7.5 Podpora začínajících pedagogů při možnosti získání nájemní smlouvy k bytu ve vlastnictví HMP z kvóty pro učitele, v případě, že pedagog bude mít platnou pracovní smlouvu na dobu neurčitou sjednanou se školou zřizovanou HMP.
IV.7.6 Navázání užší spolupráce středních škol a vysokoškolských pracovišť (fakult) připravujících budoucí pedagogy při vzájemné výměně informací a podpoře činností, které budou směřovat k vyšší profesní zdatnosti budoucích pedagogů.
IV.7.7 Podpora při získávání gramotnosti v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy tělovýchovných pedagogů s cílem dosažení příslušných vědomostí a dovedností.
IV.8 Podpora investičních akcí, vybavení škol a školských zařízení, digitalizace a inovace výukových pomůcek.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.8.1 Podpora pořízení nového vybavení a techniky pro specializované učebny (jazykové, počítačové, laboratoře apod.).
IV.8.2 Podpora pořízení nových technologií, technologických celků a zařízení pro školy s důrazem na co největší zapojení nových technologií ve výuce.
IV.8.3 Podpora inovace a pořízení technologií a zařízení, které je důležité pro udržení standardu odborného a praktického vyučování.
IV.8.4 Podpora technologického vybavení, odborných pracovišť a dílen pro udržení standardu moderní profesní výuky.
IV.9 Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.9.1 Podpora školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost. Průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty, kteří potřebují pomoc se zvládáním učiva a dalších situací související se školou.
IV.10 Podpora kreativity, podnikavosti a spoluúčasti žáků na činnosti školy, včetně spoluúčasti žáků na výuce.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.10.1 Podpora tvůrčího, kreativního a participativního prostředí škol a rozvoj spolupráce s místními aktéry a komunitou.
IV.10.2 Posílení role kulturních organizací do vzdělávacího procesu žáků jako institucí podporující celoživotní vzdělávání.
IV.10.3 Podpora rozvoje kreativity na SŠ jako prostředek k lepšímu uplatnění na trhu práce a dále jako prostředek k řešení sociálních ekonomických a environmentálních problémů.
V. Vyšší odborné vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích
V.1 Zápisy nových vyšších odborných škol, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit vyšších odborných škol (VOŠ).
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
V.1.1 Zápis nového subjektu VOŠ, navýšení kapacity stávající VOŠ, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání VOŠ na území HMP bude prováděno pouze ve výjimečných a ojedinělých případech a s ohledem na demografický vývoj, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit a s ohledem na budoucí potřeby trhu práce.
V.1.2 Kapacitu VOŠ bude možné navýšit pouze s ohledem na stávající naplněnost dané školy, kvalitu školy s přihlédnutím k uplatnitelnosti absolventů školy na trhu práce a potřeb trhu práce a demografického vývoje. Přičemž kapacita může být navýšena pouze v případě zachování stávajících kapacit oborů vzdělání v rámci kraje.
V.1.3 Obory vyššího odborného vzdělání s unikátním obsahem nebo obory VOŠ jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové vyšší odborné škol nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k neregionální povaze těchto oborů.
V.1.4 Z důvodu dostatečných kapacit konzervatoří nebudou po dobu platnosti DZ HMP v oblasti konzervatoří do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, nová místa poskytování vzdělávání ani navýšení kapacit. Úprava kapacit stávajících konzervatoří na území HMP bude možná pouze v případě zániku jiného subjektu vykonávající činnost konzervatoře s aktivními obory vzdělání a za předpokladu, že k tomu budou relevantní důvody a vhodné materiální a prostorové podmínky.
V.2 Podpora vyššího odborného vzdělávání při realizaci opatření vedoucích k funkčnímu a inovativnímu systému vyššího odborného vzdělávání.
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
V.2.1 Podpora odborné přípravy studentů v souladu s potřebami kvalifikačních požadavků trhu práce a odbornosti budoucích absolventů.
V.2.2 Podpora inovace vzdělávacích programů ve spolupráci se zaměstnavateli a relevantními partnery.
VI. Speciální vzdělávání, školská poradenská zařízení
VI.1 Zápisy nových základních škol speciálních, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit základních škol speciálních, zápis nových oborů vzdělání Základní škola speciální.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.1.1 Zápis nového subjektu školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona nebude podporován vyjma případů vycházejících z reálné potřeby navyšování kapacit těchto škol v HMP. Reálná potřeba zápisu nového subjektu bude doložena skutečnostmi, které budou predikovat dlouhodobou potřebu vzniku nové školy na určitém území HMP.
VI.1.2 Do rejstříku škol a školských zařízení nebude na území HMP zapisován nový obor vzdělání 79-01-B/01 Základní škola speciální vyjma případů vycházejících z reálné potřeby navyšování kapacit tohoto oboru. Nový obor vzdělání Základní škola speciální nebude také zapisován tam, kde by nedošlo k naplnění minimálního počtu žáků ve třídě stanoveného právním předpisem. Reálná potřeba zápisu nového oboru vzdělání Základní škola speciální bude doložena skutečnostmi, které budou predikovat aktuální potřebu zápisu nového oboru vzdělání.
VI.2 Zápisy nových subjektů školských poradenských zařízení, nových míst poskytování školských služeb.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.3 Zachování sítě školských poradenských zařízení na území HMP (PPP, SPC).
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.4 Podpora a zachování sítě škol poskytujících vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami zřizovaných HMP.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.5 Podpora programů primární prevence v PPP a zefektivnění podpory školských poradenských zařízení.
Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
IX.c sociální prevence
VI.6 Péče o ohrožené děti na území HMP.
Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
VI.7 Rozšíření nabídky vzdělávacích akcí v oblasti vzdělávání dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VII. Zájmové vzdělávání a volnočasové aktivity
VII.1 Zápis nových školských zařízení pro zájmové vzdělávání, zvyšování kapacit školních družin a školních klubů.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VII.1.1 Zápis nových školních družin do rejstříku nebo školních klubů nebo zvyšování jejich kapacity bude umožněno pouze v případě, že činnost školní družiny nebo školního klubu bude vykonávat nebo vykonává stejná právnická osoba, jako činnost příslušné školy.
VII.1.2 Zápis nebo zvýšení kapacit školních družin a školních klubů bude umožněn pouze v návaznosti na naplněnost školy žadatele, přiměřeně k počtu žáků 1. Stupně ZŠ (u školních družin) a žáků 2. Stupně ZŠ, nižšího stupně šestiletého nebo osmiletého gymnázia nebo odpovídajících ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře (u školních klubů) v míře odpovídající demografickému vývoji cílové skupiny – účastníků zájmového vzdělávání, potřebnosti, dostupnosti a poptávce. V případě, kdy tato školní družina nebo školní klub bude zajišťovat zájmové vzdělávání i pro žáky jiných škol, lze při zápisu nové školní družiny nebo školního klubu nebo zvýšení jejich kapacity přihlédnout ke kapacitám školních družin nebo školních klubů a naplněnosti škol v daném místě na území BUC nebo MČ.
VII.1.3 Zápis nového školního klubu nebo zvýšení jeho kapacity se přihlédne ke skutečnosti, zda v místě působí středisko volného času nebo školní klub. Povolení zápisu nového střediska volného času bude návazné na demografický vývoj účastníků zájmového vzdělávání v místě s přihlédnutím ke skutečnosti, zda v místě působí středisko volného času nebo školní klub. Do rejstříku škol a školských zařízení nebude zapisován nový školní klub ani nebude rozšiřována kapacita stávajícího školního klubu tam, kde působí středisko volného času (nebo školní klub) zajišťující v dostatečné míře zájmové vzdělávání, a naopak tam, kde působí školní klub (nebo středisko volného času) zajišťující v dostatečné míře zájmové
vzdělávání, nebude zapisováno nové středisko volného času.
VII.1.4 Magistrát hlavního města Prahy stanovuje hodnotu maximálního meziročního zvýšení kapacit u školních družin 40 %. Stanovená hodnota maximálního meziročního zvýšení kapacit školních družin nepřesahuje 1,2 násobek nejvyššího meziročního zvýšení kapacit školních družin zapsaných v období od školního roku 2015/2016 do školního roku 2018/2019. Meziroční zvýšení kapacit školních družin bude možné provádět pouze do výše uvedené hodnoty.
VII.1.5 Střediska volného času (SVČ) nebudou do rejstříku zapisována. S ohledem na počet dětí, žáků a studentů vzdělávajících se ve školách na území HMP a v závislosti na demografickém vývoji na určitém území HMP (MČ, BUC, pochůzkou dostupné místo poskytování služeb) bude možné případné posílení kapacit SVČ pouze u existujících školských subjektů s přihlédnutím k případným alternativám zájmového vzdělávání, které jsou v oblasti dostupné (služby jiných školských zařízení). V případě, že je v místě zajištována dostatečná služba zájmového vzdělávání, nebude posílení kapacit SVČ podporováno.
VII.2 Zkvalitňování mimoškolního života dětí a mládeže.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VII.2.1 Systémové a komplexní řešení problematiky volného času dětí a mládeže prostřednictvím metodického vedení a finanční podpory aktivit.
VII.2.3 Vytváření a rozvoj účinného a všeobecně dostupného informačního systému o nabídce volnočasových aktivit pro děti a mládež.
VII.2.4 Zapojování žáků ZŠ do zájmového vzdělávání jako prevence negativních jevů a rozvoje osobnostně sociálních dovedností v rámci neformálního vzdělávání.
VII.2.5 Zapojování žáků ZŠ do zájmového vzdělávání jako prevence negativních jevů a rozvoje osobnostně sociálních dovedností v rámci neformálního vzdělávání.
VII.2.7 Systematické hodnocení kvality nabídky a využití finančních prostředků příjemců finanční podpory HMP.
VII.2.8 Podpora zkvalitňování prostředí školních družin, např. přesunem třídy družiny z budovy školy do budov na školních zahradách – venkovní třídy. Podpora trávení volného času po školním vyučování na čerstvém vzduchu. Zpracování koncepce využití prostor v rámci základních škol s cílem řešit problematiku potřeby zázemí školních družin ve vztahu (souvislosti) k potřebě dlouhodobého uvolňování (využívání) kmenových tříd pro základní vzdělávání.
VII.3 Zkvalitňování mimoškolního života dětí a mládeže.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VIII. Jazykové vzdělávání, školská zařízení a služby
VIII.1 Zřizování nových škol a rozšiřování kapacit škol s právem státní jazykové zkoušky.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VIII.2 Podpora školských zařízení a služeb.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VIII.2.1 Zápis nových školských zařízení, zapisovaných školských služeb a kapacity nových školských zařízení, případně kapacity zapisovaných školských služeb bude prováděn na základě přiměřeného počtu dětí, žáků, studentů vzdělávajících se ve školách na území HMP a demografickému vývoji na konkrétním území a specifikovaných lokalitách.
VIII.2.2 Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků budou zapisována pouze v případech nutnosti zajištění odpovídajících služeb na území HMP s ohledem na existující síť těchto specifických zařízení.
VIII.2.3 Školská výchovná a ubytovací zařízení budou zapisována pouze v případech nutnosti zajištění odpovídajících služeb na území HMP s ohledem na existující síť těchto specifických zařízení.
VIII.2.4 Podpora domovů mládeže a internátů ve smyslu školského výchovného zařízení s cílem dalšího rozvoje pedagogické činnosti pracovníků domovů mládeže a internátů a také rozvoje mimoškolních / volnočasových aktivit pro klienty.
VIII.2.5 Podpora modernizace vybavení domovů mládeže a internátů s cílem vytvořit vhodné podmínky pro vzdělávání a ubytování klientů a také vhodné pracovní prostředí pro tamní pracovníky.
VIII.2.6 Podpora zařízení školního stravování v různých oblastech jejich činnosti. Metodická podpora pro oblast implementace legislativních změn souvisejících se školním stravováním.
IX. Preventivně výchovná péče, ústavní a ochranná výchova, odborná péče v dětských domovech
IX.1 Podpora efektivní péče o ohrožené děti a podpora odborné péče v dětských domovech.
Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
IX.2 Podpora klientů ústavní a ochranné výchovy, vzdělávání pedagogických pracovníků při práci s dětmi které jsou klienty ústavní ochranné výchovy.
Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
IX.2.1 Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků formou kurzů, mentoringu, konáním cílené praxe a dalších forem pro práci s klienty ústavní a ochranné výchovy.
IX.2.2 Podpora strukturovaného rozšiřování
sítě středisek výchovné péče zřizovaných MŠMT jako detašovaných pracovišť při již existujících zařízeních a propojování činnosti středisek výchovné péče se školskými poradenskými zařízeními (SPC, PPP).
IX.2.3 Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a školská zařízení pro výkon ochranné výchovy budou zapisována pouze v případech nutnosti zajištění odpovídajících služeb na území HMP s ohledem na existující síť těchto specifických zařízení a rovněž s ohledem na probíhající rozvoj specializovaných služeb, které jsou/budou poskytovány ambulantně – tj. v závislosti na postupném budování sítě středisek výchovné péče na území HMP a v zázemí města.
X. Průřezová témata
X.1 Podpora zkvalitňování výuky cizích jazyků na všech stupních a typech škol.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.1.1 Udržení, finanční posílení a další rozvoj metropolitního programu středoškolské jazykové výuky v jeho maximálně možném rozsahu a jeho případný další rozvoj podle aktuální potřeby škol.
X.2 Zkvalitňování vybavenosti a modernizace informačních technologií ve vzdělávání.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.2.1 Podpora pořízení nových a modernizace stávajících informačních technologií určených zejména pro výuku žáků ve školách.
X.2.2 Výchova žáků k bezpečnému užívání ICT – posílení účasti škol na projektu „Kraj pro bezpečný internet“.
X.3 Podpora aktivit k posílení prevence rizikového chování a podpora sociálního klimatu ve školách.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
IX.c sociální prevence
XX.b kriminalita a prevence kriminality
X.4 Systematické vzdělávání pedagogických i dalších pracovníků školských zařízení v oblasti EVVO.
Deskriptory:
VI.f lidské zdroje VaV
X.4.1 Realizace studií k výkonu specializovaných činností v oblasti EVVO pro školní koordinátory EVVO.
X.4.2 Realizace seminářů a pracovních seminářů EVVO s důrazem na aktivizující metody výuky (např. projektová, problémová a kooperativní výuka, integrovaná tematická výuka, místně zakotvené učení, badatelsky orientované vyučování).
X.5 Podpora sítí škol v oblasti EVVO a propojení mezi aktivitami EVVO ve školách a školských zařízeních i v rámci mimoškolní činnosti.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.6 Zajištění výuky v bezprostředním kontaktu s přírodou, podpora zřizování venkovních učeben a badatelen pro výuku obsahující informace o EVVO.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.7 Realizace kvalitních vzdělávacích programů EVVO ve školách a školských zařízeních.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.8 Rozvoj mimoškolní činnosti pro děti a mládež.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
X.9 Zkvalitňování výuky nadaných dětí, žáků a studentů.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
X.10 Podpora zavedení a udržení systému celoživotního učení na území HMP.
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
X.10.2 Zavádění optimálního počtu míst v ZUŠ a dalších školách pro poskytování vzdělávání v Akademiích umění a kultury pro seniory HMP a v Akademiích pro seniory.
X.10.4 Podpora vzniku tzv. autorizovaných osob ve školách zřízených HMP na území HMP v rámci Národní soustavy kvalifikací.
X.10.6 Podpora rekvalifikačních kurzů a vzdělávacích aktivit pro širokou veřejnost, na základě všeobecné potřebnosti takové vzdělávací aktivity realizovat, ve středních a vyšších odborných školách zřízených HMP.
X.10.7 Volné sdílení učebních materiálů vydaných školami: pilotní projekt otevřených vzdělávacích materiálů na pražských středních školách.
X.10.8 Zřízení nových center celoživotního vzdělávání ve školách a školských zařízeních zřízených HMP.
X.11 Zkvalitňování výuky pro žáky se specifickými poruchami učení a chování.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
X.12 Podpora zavádění nových opatření směřujících k rovnému přístupu ke vzdělávání.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.12.1 Podpora participace všech aktérů vzdělávací politiky pro oblast rovného přístupu ke vzdělávání při realizaci Školské inkluzivní koncepce kraje s návrhem opatření relevantních pro území HMP.
X.13 Podpora mobilit žáků, studentů a pedagogů a podpora mezinárodní spolupráce škol a školských zařízení.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.13.1 Zachování a případné rozšíření grantového programu „Programy celoměstské podpory vzdělávání na území hlavního města Prahy“.
X.13.2 Podpora mezinárodní spolupráce škol a školských na území HMP zařízení formou administrace žádostí o podporu, metodické a odborné podpory, sdílením kontaktů na zahraniční partnery a další.
XI. Podpora zřizovatelů, managementu škol, pedagogických a nepedagogických pracovníků
XI.1 Podpora pedagogických pracovníků, jejich vzdělávání, zvyšování jejich kvalifikace a prestiže.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
XI.1.1 Posilování mzdových prostředků pro pedagogické i nepedagogické pracovníky ve školách zřízených HMP a MČ.
XI.1.2 Zajištění nájemních bytů ve vlastnictví HMP významným navýšením kvóty profese „pro učitele“ z bytového fondu HMP, jako motivační benefit pro výkon profese učitele ve školách zřízených HMP, případně MČ a za podmínek stanovených zvláštními pravidly.
XI.1.3 Zajištění náborových bytů pro nové učitele a nepedagogické pracovníky – tvorba nového programu pro přidělování bytů z kvóty profese „pro učitele“.
XI.1.4 Rozšíření ankety „Pražský učitel“ i na školy dalších zřizovatelů a prezentace pedagogického povolání veřejnosti jako povolání se společenskou prestiží.
XI.1.5 Podpora DVPP pedagogických pracovníků v oblasti jejich zájmů v rámci programů vyhlášených HMP.
XI.1.6 Podpora začínajících učitelů prostřednictvím interních i externích mentorů a cíleného vzdělávání v oblasti vedení týmů, prací s jednotlivci a v koncepčním myšlení.
XI.2 Podpora řídících pracovníků a širšího managementu škol na všech úrovních.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
XI.2.1 Vytvoření metodické podpory řídících pracovníků škol a školských zařízení s cílem sestavit baterii opatření pro všechny typy a druhy škol a školských zařízení, která cíleně povedou k efektivnímu odstranění administrativní zátěže řídících pracovníků.
XI.2.2 Podpora vzdělávání řídících pracovníků (včetně zástupců ředitelek/ředitelů) ve vedení lidí „leadershipu“.
XI.2.3 Metodická podpora a pomoc školám a školským zařízením při realizaci projektů a podpor z fondů EU, dotací a rozvojových programů, která bude poskytována Pražským inovačním institutem.
XI.3 Podpora zřizovatelů škol a školských zařízení, snížení přebujelé administrativy ve školách a podpora metodického vedení na všech úrovních.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
XII. Řízení školského systému na území HMP
XII.1 Podpora řízení školského systému na území HMP v souladu se zaváděním nových opatření Strategií 2030+.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání