hlavní město PRAHA
www stránky
www stránky
hlavní město PRAHA
Koncepce návrhů řešení problematiky bezdomovectví v hl. m. Praze 2013-2020
Minimalizace dopadů bezdomovectví do roku 2014
Prevence před ztrátou bydlení
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
V souvislosti s reformami MPSV (a převedením dávkových agend na ÚP) je důležité metodicky zajistit, aby sociální pracovníci na MČ realizovali aktivní terénní sociální práci zaměřenou na osoby, kterým hrozí propad do bezdomovectví. U sociálních pracovníků především na SO MČ klást důraz na jejich vzdělávání s akcentací na case management
Rozpracovat metodické doporučení o vzájemné informovanosti mezi bytovými
odbory, resp. správci nemovitostí a sociálními odbory MHMP a ÚMČ s cílem
zavedení sociální intervence u domácností, kterým z důvodu dluhů za bydlení hrozí
vystěhování. Zejména v obecních bytech za aktivní participace sociálního pracovníka
hledat způsoby, jak neztratit bydlení
Posoudit možnosti pro založení systému podpůrného sociálního bydlení v HMP a co
nejrychleji takový systém legislativně, organizačně a finančně zabezpečit
Sociální služby
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
XVI.d dostupné bydlení
Dotačně posílit terénní programy o 1/3 na území města včetně mobilního servisu, s cílem pokrýt území s nejvyšší koncentrací bezdomovců
Rozvíjet v rámci terénních programů cílenou kontaktní sociální práci s bezdomovci přežívajícími aktuálně na ulici, které z důvodu nulového příjmu a vysokého stupně zdravotního a psychického narušení není možné ubytovat v běžném zařízení sociálních služeb
Zřídit dvě nová nízkoprahová denní centra podporovaná terénním programem v centrálních částech Prahy (každé o kapacitě cca 30 míst) k odlehčení současných denních center; nová denní centra situovat v lokalitách s velkou koncentrací bezdomovců (okolí Anděla, smíchovského nádraží, Palmovky, Dejvické náměstí)
Zřídit jeden nový azylový dům v dosahu kolejové dopravy; mimo centrální MČ Praha
1 – 10 (o kapacitě cca 30 míst)
Zřizovat územně diverzifikované lůžkové kapacity (mobilní obytné moduly, stany)
pro zimní období (cca 150 míst)
Zřídit jeden bezbariérový azylový dům (či domov se zvláštním režimem) pro bezdomovce přežívající aktuálně na ulici, kterým z důvodu nulového příjmu a vysokého stupně zdravotního a psychického narušení není možné poskytnout služby v zařízeních sociálních služeb (v kapacitě cca 10 míst). Jedná se o dočasný pobyt doplněný systematickou sociálně-psychologickou prací, který dokáže tyto lidi v čase
umístit do běžných sociálních služeb pro bezdomovce
Zdravotní péče
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
Další aktivity
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
Zřídit resocializační fond HMP k využití SO MČ 1 – 22 na realizaci aktivit pro osoby na svém území, u kterých je, v případě využití těchto aktivit, pravděpodobná příležitost zapojení osoby do většinové společnosti (zaměřené na oblasti zaměstnanosti a bydlení)
Realizovat multidisciplinární výzkum zaměřený na začlenění (sociální inkluzi) bezdomovců zpět do společnosti. Výzkum bude založený na definování možností vedoucích k jejich začlenění, jejich schopností začlenit se a na jejich motivaci změnit svůj stav
V rámci realizačních opatření SPRSS se zaměřit na zapracování metodického hodnocení sociálních služeb (jejich podporu a zvýhodnění), které se věnují péči a práci s uživatelem trpícím duální (vícerou) diagnózou (např. bezdomovec s tělesným či duševním onemocněním nebo bezdomovec závislý na nealkoholových drogách)
Pod patronací HMP nastavit pravidla a systém spolupráce poskytovatelů sociálních služeb (především terénních pracovníků) s Městskou policií a PČR v místech, kde se ve větším množství zdržují viditelní bezdomovci (Praha 1, Praha 2, Praha 5, Praha 6, Praha 8)
Vytvořit jednotné informační centrum, kde budou evidovány výstupy od poskytovatelů
služeb pro bezdomovce. Informační centrum bude mít přehled o kapacitách jednotlivých zařízení (lůžka, místa, lékařská péče), z terénu potom informace o okamžitém stavu na území HMP. K evidenci a mapování situace by měla přispívat spolupráce s PČR i Městskou policií (viz aktivita výše)
Návrh aktivit vylepšující obraz bezdomovectví ve veřejnosti
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
Věnovat výraznou pozornost trvalé kultivaci odborných a politických dialogů na území HMP s vědomím, že pokles politické kultury je jedním z vážných zdrojů růstu napětí a konfliktností při řešení běžných situací života města
Po ukončení prací na koncepci a jejím projednání ve vedení města uskutečnit tiskovou konferenci a založit následnou informační kampaň
Ještě do konce roku 2014 vytvořit podmínky pro pravidelné tiskové zprávy o stavu a řešení problematiky bezdomovectví v HMP, pololetní tisková zpráva zároveň bude zveřejněna na webových stránkách Portál pro sociální oblast města Prahy, zaměřit se především na prezentaci dobrých příkladů
Každý rok věnovat jednu tiskovou konferenci naplňování a rozvoji Koncepci práce s bezdomovci v HMP a její realizaci
Připravit vzdělávací a informační aktivity především pro pracovníky PČR a Městské policie, aby práce s bezdomovci byla efektivní a zahrnovala výrazněji preventivní rozměr
Podporovat existující a nové aktivity zabývající se kultivací bezdomovců prostřednictvím sportovní, kulturní a dalších činností a v tomto směru také spolupracovat s médii
Založit systém vzájemného informování o stavu a struktuře lidí bez domova jako součást nově vytvořeného Call centra. Toto centrum učinit zároveň základem pro poskytování oficiálních informací o lidech bez domova v HMP a pro průběžný monitoring kapacity služeb, počtů bezdomovců a jejich struktury. Sběr relevantních informací potom využít ve strategii rozvoje potřebných služeb
Minimalizace dopadů bezdomovectví mezi roky 2014 až 2020
Prevence před ztrátou bydlení
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
XVI.d dostupné bydlení
Sociální služby
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
Dotačně dále personálně a kapacitně posílit terénní programy na území města včetně
mobilního servisu, a to o dalších 50% s cílem pokrýt území celého města
Návazné služby
Deskriptory:
III.e sociální podnikání
VI.h další vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
Využít výstupu multidisciplinárního výzkumu zaměřeného na začlenění (sociální inkluzi) bezdomovců zpět do společnosti založeného na definování možností vedoucích k jejich začlenění, jejich schopností začlenit se a na jejich motivaci změnit svůj stav
Návrh aktivit vylepšující obraz bezdomovectví ve veřejnosti
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence