| Koncepce Smart Prague do roku 2030 (2017) |
1. | Mobilita budoucnosti |
1.1 | Celoměstská sdílená
elektromobilita |
1.1.1 | Cenově výhodné sdílené moderní elektromobily tak, aby Pražané neměli potřebu vlastnit vůz na městské popojíždění (např. husté pokrytí města elektromobily, možnost okamžitého přistavení vozu, možnost jet kamkoli a to bez starostí majitele vozu jako např. parking, náklady, údržba). |
1.1.2 | Budování sítě ultra rychlých dobíječek a otevření sítě i soukromým elektromobilům. |
1.1.3 | Využití partnerství soukromého a veřejného sektoru v obchodním modelu, např. Praha vybuduje infrastrukturu, soukromý partner zajistí provoz (vozy, integrace na Lítačku a mobilní rezervační systém). |
1.2 | Čisté autobusy |
1.2.1 | Zhodnocení využití potenciálu technických řešení na výměnu baterií ve veřejné přepravě. |
1.2.2 | Zhodnocení potenciálu vodíku na bázi evropských a světových projektů. |
1.2.3 | Porovnání realizovaných pilotních projektů DPP v oblasti elektrifikace autobusů oproti alternativám a podpoření výběru správné varianty migrace na čistou flotilu. |
1.3 | Inteligentní doprava |
1.3.1 | Zavedení adaptivního řízení světelné signalizace na křižovatkách, které zvýší průjezdnost a sníží dobu čekání na dopravní signalizaci, a to prostřednictvím senzorického měření a online řízení reálného toku dopravy (např. upgrade stávajících indukčních smyček a kamer, které nejsou online). |
1.3.2 | Online zobrazení obsazenosti parkovacích míst ve městě a výhledově umožnit i rezervaci parkovacích míst např. přes mobilní aplikaci. |
1.3.3 | Systémy informování pasažérů a dalšího zefektivnění toku dopravy. |
1.4 | Samořídící dopravní prostředky |
1.4.1 | Určení strategie přechodu na samořiditelnost pro jednotlivé typy dopravních prostředků (např. tramvaje, osobní automobily, metro apod.). |
1.4.2 | Iniciace pilotních projektů a sběr dat za účelem komplexní podpory zavádění samořídících dopravních prostředků v Praze, resp. v ČR (zejména návrh legislativních a technických opatření). |
1.5 | Mobilita v mobilu |
1.5.1 | Integrace veškerých informací různých způsobů dopravy (např. B+R, P+R, taxi, sdílení kol/aut a MHD) do jedné platformy (např. mobilní aplikace, internet) za účelem zpřehlednění těchto informací. |
2. | Chytré budovy a energie |
2.1 | Pražský fond čisté energie |
2.1.1 | Podpora finanční úspory Pražanů za topení a teplou vodu prostřednictvím využití čistých a udržitelných zdrojů energie. |
2.1.2 | Posílení udržitelnosti zásobování energiemi města prostřednictvím autonomních čistých zdrojů energie. |
2.1.3 | Využití finančních nástrojů na zavádění chytrých řešení, např. částečná dotace a dlouhodobá bezúročná půjčka pro SVJ/družstva/vlastníky a další subjekty. |
2.1.4 | Finanční podpora perspektivních projektů zaměřených na udržitelnost, nezávislost a redukci škodlivých vlivů při využívání energických zdrojů. |
2.2 | Zdravé a inteligentní veřejné budovy |
2.2.1 | Využití senzorů ve veřejných budovách za účelem sledování stavu budov z hlediska znečištění jejich vnitřního a vnějšího prostředí (např. vzduch ve školkách a školách u dopravních tepen, neoptimální teplota atd.) a hospodaření s energiemi. |
2.2.2 | Využití pokročilé ventilace a rekuperace vnitřního vzduchu u budov s nezdravým prostředím (např. prašné prostředí, infekční prostředí apod.). |
2.3 | Smart osvětlení |
2.3.1 | Modernizaci pražského osvětlení na inteligentní osvětlení, které např. přizpůsobí svou intenzitu dle pohybu osob, umožní vzdálenou údržbu, bude alespoň částečně napájeno vlastním zdrojem energie a bude využívat senzorické měření (znečištění ovzduší, parkovací místa, tok lidí, popř. dopravy). |
2.4 | Chytré lokální nezávislé sítě |
2.4.1 | Zajištění částečné nebo plné nezávislosti kritické infrastruktury Prahy (např. nemocnice, úprava vody, veřejné osvětlení), a to pomocí chytrých sítí, které disponují vlastní inteligentní výrobou, skladováním a řízením spotřeby elektrické energie. |
3. | Bezodpadové město |
3.1 | Materiálové využití odpadu |
3.1.1 | Moderní velkokapacitní automatizované technologie na třídění jednoho toku směsného komunálního odpadu i tříděného odpadu (např. senzory, mechanická a fyzikální cesta), které budou schopny oddělit např. organickou složku, kovy, papír, plasty a sklo a zbytkový odpad. |
3.1.2 | Další inovativní přístupy pro podporu materiálového využití odpadů. |
3.2 | Inteligentní systém svozu a přechovávání odpadu |
3.2.1 | Určení strategických variant pořízení a provozování inteligentního systému svozu odpadu (systém pořídí město např. OICT/PSAS/svozové firmy). |
3.3 | Energetické a surovinové využití odpadní a dešťové vody |
3.3.1 | Maximalizace využití odpadní vody jako surovinového zdroje (např. biopolymery, fosfáty, dusík, amoniak, syntézní plyn, oxid uhličitý, síra a celulóza), zdroje energie (např. čistírenského kalu a teplo v kanalizaci) a zdroje pročištěné vody pro další využití (např. zalévání, splachování, návrat do krajiny). |
3.3.2 | Retence a další využití dešťové vody na území města. |
4. | Atraktivní turistika |
4.1 | Big data v turismu |
4.1.1 | Funkční automatický sběr agregovaných dat (např. geografická data, data ze sociálních sítí, kreditních karet, senzorů a kamer). |
4.1.2 | Řízení turistického ruchu na základě dat. |
4.1.3 | Zveřejňování dat (např. za účelem komerčního vývoje aplikací). |
4.2 | Turismus v mobilu |
4.2.1 | Vytvoření funkčních moderních turistických mobilních aplikací, které např. v několika jazykových verzích usnadní základní orientaci návštěvníka po městě (např. zobrazení zajímavých míst na mapě, navigace do vybraného místa) a navrhnou varianty strávení pobytu ve městě (např. tematicky řazené podle zájmů různých skupin/ profilů lidí). |
4.2.2 | Propojení mobilní aplikace a dalších služeb pro turisty (např. jízdenky na MHD, vstupenky do pamětihodností a atrakcí, slevy apod.). |
4.3 | Pokročilé technologie pro turismus |
4.3.1 | Zapojení 3D reality/vizualizací do prohlídek pražských pamětihodností za účelem stimulace zájmu turistů a řízení/přesměrování toku turistů do méně vytížených lokalit. |
4.3.2 | Zapojení umělé inteligence (např. průvodcovských robotů) do turistického ruchu jako zábavné interaktivní formy prohlídky města. |
5. | Lidé a městský prostor |
5.1 | Asistivní a pokročilé technologie pro domácí péči o seniory a nemocné |
5.1.1 | Využití asistivních technologií při péči o nemohoucí (např. seniory a nemocné) a zvýšení jejich samostatnosti s důrazem na zachování domácí péče. |
5.2 | Online detekce rizikových jevů |
5.2.1 | Zprovoznění inteligentního systému, který by online v reálném čase upozorňoval na kriminalitu a krizové jevy ve městě a postupným učením (umělá inteligence) by dokázal předcházet trestným činům a výskytu krizových jevů v Praze. |
5.3 | Nové funkce na městském mobiliáři a ve veřejných budovách |
5.3.1 | Měření kvality pražského ovzduší a sběr přesných a aktuálních informací o jeho stavu pomocí stacionárních i mobilních senzorů (např. i zapojením Pražanů do aktivního sběru dat). |
5.3.2 | Nové funkce v městském prostoru (např. WiFi, informační tabule, dobíjení). |
5.4 | Městské farmaření |
5.4.1 | Efektivní využití dostupného městského prostoru a zvyšování potravinové soběstačnosti Prahy prostřednictvím zdravotně nezávadných potravin pěstovaných za využití pokročilých technologií (např. akvaponie, celoroční solární skleníky, pěstování bez slunečního svitu apod.) |
6. | Datová oblast |
6.1 | Centralizované zajištění datové infrastruktury |
6.1.1 | Sjednocování a případné dobudování datových sítí a konektivity s jednotnou správou , a to s ohledem na požadavky projektů Smart City a požadavky dalších subjektů. |
6.1.2 | Zajištění bezpečného přenosu dat s ohledem na jejich charakter (např. speciální bezpečnostní požadavky pro data, která budou automatizovaně řídit prvky Smart City např. inteligentní dopravní světla). |
6.2 | Datová platforma pro zobrazení a analýzu dat z projektů Smart City |
6.2.1 | Ukládání a zpřístupnění dat ze všech Smart City projektů kromě těch, kde to bude vylučovat závažný, např. bezpečnostní důvod (např. Městský kamerový systém). |
6.2.2 | Poskytování všech dat stejným způsobem jak soukromému, tak veřejnému sektoru (open data) za účelem podpory vzniku eko systému pro vývoj aplikací. |
6.2.3 | Datová analýza s ohledem na potřeby Smart City projektů. |
6.2.4 | Implementace pokročilých funkcí řídícího centra. |
6.3 | 3D datový model města |
6.3.1 | Vybudování 3D datového modelu města, který:
• Bude shromažďovat data z širokého spektra zdrojů (big data koncept)
• Zajistí 3D vizualizaci
• Umožní reálnou simulaci opatření na úrovni města
• Podpoří spolupráci se soukromým sektorem při zavádění pokročilých
technologií |