hlavní město PRAHA
www stránky
www stránky
hlavní město PRAHA
Krajský akční plán vzdělávání v hl. m. Praze II (2020) [akt. 2020]
1. Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě
1.1 V oblasti podnikavosti, iniciativy a kreativity rozšířit služby pro nadané žáky a studenty ve školách i školských zařízeních. Podpořit řešení problematiky volného času žáků a studentů. Podpořit rozvoj účinného a všeobecně dostupného informačního systému o nabídce volnočasových aktivit pro děti a mládež.
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
1.1.1 Zajištění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti vedení mimořádně nadaných žáků a studentů.
1.1.2 Podpora mimoškolních aktivit pro děti/žáky a studenty zaměřených na podporu podnikavosti, iniciativy a kreativity, konstruktivního i kritického myšlení a etiky.
1.1.3 Zavést pozice pracovníka, který má podnikavost ve své pracovní náplni a škola mu zajistí prostor pro profesionalizaci, síťování a mezioborovou spolupráci
1.2 Podpořit užší propojení teoretické výuky s praxí a intenzivnější spolupráci škol se zaměstnavatelskou sférou a vysokými školami. Zajistit seznámení žáků a studentů s reálně fungujícími firmami, účinnou prezentací těchto firem, nácvikem prezentačních a komunikačních dovedností, samotnou prezentací členů podnikatelských klubů a oblasti Junior Achievement.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
1.2.1 Podpora společných aktivit žáků, studentů a pedagogických pracovníků v oblasti spolupráce ZŠ, SŠ, VOŠ a VŠ.
1.2.2 Podpora společných aktivit žáků, studentů a pedagogických pracovníků v oblasti spolupráce ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ se zaměstnavateli.
1.3 Podpora studentských firem (fiktivních i reálných) a jejich využití jako nástroje pro rozvoj kompetencí k podnikavosti. Využívat interaktivní předměty, kde se prostřednictvím počítačových simulací žáci učí hospodařit s penězi nebo se stávají manažery výrobních firem či bank. Pomoci žákům a studentům vyzkoušet si podnikání v praxi. Trénovat iniciativu, samostatnost a také poskytnout žákům a studentům znalosti, jak založit a vést vlastní obchodní společnost nebo živnost. Zavést podporu tzv. projektového vyučování jako vyučovací metodu, v níž jsou žáci/studenti vedeni k samostatnému zpracování určitých projektů a k získávání zkušeností praktickou činností, prožitkovými metodami a událostmi.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
1.4 Podpořit realizaci workshopů, seminářů a exkurzí na téma podnikavosti, iniciativy a kreativity. V souvislosti s tím také posílit sdílení praxe napříč školami. Motivovat školy i pedagogické pracovníky k zájmu o oblast podpory podnikavosti, iniciativy a kreativity. Zajistit přednášky a jiné formy účasti odborníka z praxe (úspěšného mladého podnikatele) ve výuce. Podpora školních projektů.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
1.4.1 Zorganizování workshopů pro pedagogické pracovníky v oblasti podpory podnikavosti, iniciativy a kreativity. Zorganizování zážitkové výuky, rozšíření o projektové dny.
1.4.2 Zajištění přednášek a seminářů pro SŠ a VOŠ s odborníky z praxe. Participativní, dlouhodobé rozvojové programy.
2. Podpora polytechnického vzdělávání
2.1 Realizovat polytechnické vzdělávání na školách ve spolupráci se zaměstnavateli a VŠ. Podpořit přímé zapojení zaměstnavatelů do výuky polytechnických oborů. Podpořit matematickou a přírodovědnou gramotnost na základních školách, prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit ve spolupráci se středními a vyššími odbornými školami.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VII.h odborné vzdělávání
2.2 Podpořit vzdělávání formou technicky zaměřených workshopů a soutěží na ZŠ a SŠ. Zajistit spolupráci pedagogů ZŠ a SŠ v oblasti polytechnických oborů. Účast pedagogických pracovníků na IT školení specializovaného zaměření (např. CAD apod.) - rozvíjení specifické digitální gramotnosti. Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti polytechniky podle jejich aprobace (inovace).
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VII.h odborné vzdělávání
2.3 Podpořit vybavování odborných i běžných učeben moderním technickým a specifickým vybavením, určeným primárně pro výuku. V souvislosti s tím zajistit i odborné školení pedagogů pro využití potenciálu tohoto vybavení. Zvýšení počtu a kvality PC/notebooků/tabletů ve škole/dalších zařízeních. Zkvalitnění IT sítí ve škole, včetně připojení na internet a vybavení IT učeben. Zlepšení vybavení odborných učeben, laboratoří a dílen odborného výcviku. Možnost nákupu učebnic, pomůcek, výukových materiálů. Nákup softwarového vybavení do škol pro podporu polytechnického vzdělávání.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VII.h odborné vzdělávání
3. Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů
3.1 Podpořit tvorbu a nákup učebnic a studijních materiálů v tištěné i elektronické podobě, pro odborné i všeobecné vzdělávání. Podpořit nastavení optimálních podmínek pro spolupráci ZŠ, SŠ, VOŠ s VŠ s cílem zvýšení odbornosti budoucích absolventů SŠ a VOŠ.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.h odborné vzdělávání
3.2 Podpořit stáže v českých i zahraničních firmách pro učitele odborné výuky. Podpořit vzdělávání odborných pedagogických pracovníků jejich vzájemnou komunikací a sdílením příkladů dobré praxe. Modernizovat pojetí všeobecného vzdělávání v odborném školství s důrazem na základní gramotnosti a klíčové kompetence podporující uplatnění nejen v profesním životě.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.h odborné vzdělávání
3.3 Podpořit vybavování odborných i běžných učeben moderním technickým a specifickým vybavením určeným pro výuku (pořízení nových technologií, technologických celků a zařízení). Podpořit zřizování odborných pracovišť zaměřených na výuku specifických dovedností (dílny, laboratoře, cvičné kuchyně atd.) s možností jejich sdílení.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.h odborné vzdělávání
3.4 Podporovat matematickou a přírodovědnou gramotnost na středních školách prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit. Prostřednictvím středních škol zapojit do této oblasti i základní školy. Podpořit komunikaci a spolupráci škol s firmami (potenciálními zaměstnavateli) a sociálními partnery (vytváření vhodného prostředí), popřípadě VŠ. Podpořit konání seminářů, workshopů a exkurzí – zkvalitnění výuky žáků středních škol prostřednictvím kontaktu s odborníky z profesní praxe.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.h odborné vzdělávání
3.5 Podpořit stáže žáků v zahraničních firmách (podpora výuky cizích jazyků), odborný výcvik nebo praxe žáků na pracovištích zaměstnavatelů. Zajistit stáže pro pedagogy na pracovištích v moderních provozech firem.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.h odborné vzdělávání
4. Rozvoj kariérového poradenství (včetně ZŠ) a prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
4.1 Systematicky budovat kapacity kariérových poradců na různých typech škol, komplexně podporovat školní poradenská pracoviště, dodávat závazné metodické materiály, zajišťovat kariérovým poradcům aktuální informace, koordinovat jejich součinnost (v příkladech dobré praxe, školeních, workshopech). Zajistit podporu školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost. Průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty, kteří potřebují pomoc se zvládáním učiva a dalších situací souvisejících se školou. Zajistit další rozšíření a zkvalitnění informační, vzdělávací a metodické podpory kariérového poradenství a vzdělávání na školách.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
4.2 Zajistit kvalitní vzdělávání výchovným a kariérovým poradcům v oblasti práce s žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a možnosti jejich uplatnění na trhu práce. Zajistit vyšší propojenost prevence předčasných odchodů ze vzdělávacího systému se vzděláváním výchovných a kariérových poradců. Podpořit osvětu žáků v této oblasti prostřednictvím realizace workshopů a distribuce informačních materiálů.
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
4.3 Podpořit možnosti exkurzí do provozů různých zaměstnavatelů pro vyučující, rozvoj spolupráce s VŠ. Zapojit zaměstnavatele do výuky i mimo učební aktivity. Podpořit účast žáků a studentů při náborových strategiích přímo u zaměstnavatelů a dále i ve školách a školských zařízeních. Zajistit podporu koordinace těchto aktivit s dalšími poradenskými subjekty a posílit tak objektivitu podávaných informací. Zajistit, aby nabízené aktivity byly připraveny i pro žáky a studenty se zdravotním znevýhodněním.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
5. Rozvoj škol jako center celoživotního učení
5.1 Podpořit realizaci rekvalifikačních a vzdělávacích kurzů na školách. Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení, včetně uznávání výsledků neformálního vzdělávání i formálního učení. Zajistit funkční systém celoživotního kariérového poradenství. Školy by měly umět oslovit všechny potenciální zájemce a jasně jim deklarovat, které služby v oblasti dalšího vzdělávání a profesního rozvoje jim mohou nabídnout.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.h odborné vzdělávání
5.2 Podpořit odborné vzdělávání ve sféře dalšího profesního vzdělávání zaměstnanců škol a školských zařízení. Příprava pedagogických pracovníků jako lektorů dalšího vzdělávání.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.h odborné vzdělávání
5.3 Podpořit vzdělávání starší generace. Zajistit metodickou podporu koncepce vzdělávání seniorů středními a vyššími odbornými školami s využitím mezigeneračního učení. Zajistit podporu celoživotního vzdělávání ve spolupráci s univerzitami třetího věku. Podpořit občanské vzdělávání – environmentální vzdělávání, finanční gramotnost, digitální gramotnost, výuka cizích jazyků, výchova ke zdraví včetně duševního zdraví, právní gramotnost a další. Podpořit vzdělávání cizinců v rámci center celoživotního učení za účelem jejich integrace a profesního rozvoje.
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.i celoživotní učení
6. Podpora inkluze
7. Nepovinné oblasti
7.1 Nabídka dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti matematické gramotnosti a vzdělávání pedagogických pracovníků k podpoře čtenářské gramotnosti. Prostředky pro personální a materiální zajištění, systematická práce s žáky se zájmem o literaturu.
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.h odborné vzdělávání
7.2 Rozvoj výuky cizích jazyků
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
7.3 Digitální kompetence
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VII.h odborné vzdělávání
7.3.2 Pořádání přednášek, seminářů nebo workshopů pro žáky a studenty za účelem podpory IT gramotnosti.
7.3.3 Pořádání přednášek, seminářů nebo workshopů pro pedagogické pracovníky za účelem podpory IT gramotnosti.
7.3.4 Zajištění dostatečné podpory pro distanční výuku pro všechny žáky. Detekce hlavních problémů při zajišťování distanční výuky a vytvoření plánu na jejich odstranění (např. postupný přechod na paralelní online komunikaci mezi učiteli, žáky a rodiči; zajištění distanční výuky i pro žáky, kteří nemají přístup k internetu).
7.4 Supervize, zdravý životní styl a finanční gramotnost
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání