Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR
Portál strategických dokumentů v ČR
Názvy hierarchických úrovní |
1. | "Cíle" |
1.1 | "Cílové opatření" |
1.1.1 | "Opatření" |
Plán odpadového hospodářství původce odpadů - hl. m. Prahy (2012)
1. Je zajištěna informovaná součinnost
občanů na systému nakládání s odpady hl. m. Prahy
K1 - Pravidelné vzdělávání úředníků veřejné správy
a Při přijímání nových zaměstnanců klást zvýšený důraz na jejich odbornou způsobilost
b Pravidelně vysílat pracovníky magistrátu na vzdělávací semináře a školení
c Podporovat sebevzdělávání pracovníků Magistrátu hl. m. Prahy
d Pořádat vzdělávací exkurze pro městské zastupitele a pracovníky Magistrátu hl. m. Prahy
e Iniciovat a následně se účastnit odborných setkání úředníků městských částí a úředníků z okolních měst zabývajících se odpadovým hospodářstvím
K2 - Výchova a vzdělávání občanů
a Zpracovat a realizovat „Informační kampaň" zaměřenou na zvýšení informovanosti obyvatel města v oblasti odpadového hospodářství; kampaň bude obsahovat minimálně níže uvedené prvky:
* pravidelně v místním tisku informovat občany o odpadovém hospodářství
* do periodik místních částí města pravidelně přispívat články zaměřenými na problematiku odpadového hospodářství
* pořádat vzdělávací exkurze a dny otevřených dveří v zařízeních na nakládání s odpady
* pořádat vzdělávací a informační semináře pro občany města zaměřené na problematiku odpadového hospodářství
* podporovat a využívat programy koncepce EVVO
* podporovat soutěže škol zaměřené na sběr a separování odpadů
* využívat programy společnosti EKO-KOM pro vzdělávání občanů
* realizovat projekt „Kompostování na školních zahradách“ za finanční podpory města (nákup pomůcek pro kompostování) a
pravidelně jej vyhodnocovat
* informovat o správném způsobu nakládání se stavebními odpady, názorný manuál pro individuální stavebníky
* podporovat oddělený sběr a nakládání s bioodpady přímo u občanů
b Kampaň každý rok vyhodnocovat a pro další roky přijímat příslušná opatření ke zlepšení výsledku kampaně
2. Je systémově zajištěno upřednostňování
předcházení vzniku a využívání odpadů
A2 - Udržovat nádoby na shromažďování směsného KO v počtu a stavu vyhovujícím potřebám obyvatel města
a Udržovat (případně dovybavit a modernizovat) unifikované nádoby na shromažďování směsného KO na standard minimálně 4 l/obyvatele a den (studie optimalizace počtu nádob na směsný KO)
b Stanoviště nádob na směsný komunální odpad v sídlištních částech města umisťovat v souladu s obecně závaznou vyhláškou (např. do
ohraničených typizovaných přístřešků, pokud je to technicky možné)
c V historických částech města nádoby na směsný komunální odpad umísťovat na vnitřní nádvoří domů
A3 - Podporovat naplnění republikového cíle POH na zvýšení materiálového využití komunálních odpadů na 50 %
a Při zpracování směsného komunálního odpadu, v závislosti na technických a ekonomických možnostech, upřednostňovat využívání směsného komunálního odpadu před jeho odstraňováním skládkováním
b Podporovat rozvoj sběru využitelných složek komunálního odpadu (papír, plasty, sklo, nápojové kartony) a zajistit jejich materiálové zpracování
c Provést rozbor SKO - podíl separovatelných složek KO (včetně NO a bioodpadu pro podporu cílů D1 a E1)
D1 - Podporovat kompostování BRKO přímo u občanů
a Realizovat informačně osvětovou kampaň zaměřenou na podporu domácího kompostování
b Nabídka finanční podpory pro nákup pomůcek pro domácí kompostování pro občany města mající možnost kompostovat, podpora komunitního kompostování
c Nabízet školním zařízením na území města účast na projektech podporujících kompostování za finanční podpory města (nákup pomůcek pro kompostování)
d Projekty pravidelně vyhodnocovat + kontrolní rozbor SKO (zahrnut v cíli A3)
e Provést vyhodnocení projektu „Podpora domácího kompostování občany hlavního města Prahy“ realizovaného v letech 2011 – 2014 a na základě výsledků stanovit další postup realizace
D2 - Zajistit oddělený sběr a využití biologicky rozložitelných komunálních odpadů
a V rámci provozování sběrných dvorů sbírat samostatně biologicky rozložitelné (kompostovatelné) odpady
b V rámci provozování sběrných dvorů samostatně sbírat dřevní odpady (například dřevěný nábytek, trámy atp.)
c Ve vhodných lokalitách pravidelně umísťovat velkoobjemové kontejnery na biologicky rozložitelný odpad s možností využití mobilního štěpkovače
d Odděleně sebraný biologicky rozložitelný odpad zpracovávat kompostováním a materiálově využívat
e Legislativně podpořit oddělený sběr bioodpadu na území hl. m. Prahy (obecně závazná vyhláška města)
H1 - Podporovat republikový cíl snížit hmotnostní podíl odpadů ukládaných na skládky o 20 % ve srovnání s rokem 2000
a Ukládat odpady na skládky jen v případě, že s nimi v závislosti na ekonomických a technických podmínkách nelze v daném místě a
čase nakládat jiným způsobem
b Uplatňovat podmínku přednostního využívání odpadů při zadávání veřejné zakázky na svoz a nakládání s odpady města
c Požadovat zvyšování provozní a technologické úrovně provozované skládky v souladu se zpracovaným plánem úprav skládky
d Na skládku neukládat biologicky rozložitelné odpady, uplatňovat podmínku přednostního materiálového využití
J1 - Podporovat ochranu ŽP a odpadové hospodářství při zadávání veř. zakázek k zajištění nakládání s KO
a V rámci zadávání veřejných zakázek uplatňovat požadavky:
* použití recyklovaných materiálů a recyklovatelných výrobků
* použití kompostů z odpadů
* nepoužití materiálů a postupů produkujících nebezpečné odpady pokud je to technicky realizovatelné a ekonomicky přijatelné
* použití recyklátů stavebních a demoličních odpadů
b Certifikáty kvality EMAS, ISO
J2 - Podporovat ochranu ŽP a odpadové hospodářství při poskytování podpor z rozpočtu města
V rámci poskytování podpor z rozpočtu města uplatňovat následující kriteria:
* certifikace systému řízení (ISO 9000/14000)
* použití ekologicky šetrných výrobků
* použití recyklovaných materiálů a recyklovatelných výrobků
* použití kompostů z odpadů
* nepoužití materiálů a postupů produkujících nebezpečné odpady pokud je to technicky realizovatelné a ekonomicky přijatelné
* použití recyklátů stavebních a demoličních odpadů
3. Je systémově zajištěno minimalizování vlivů nakládání s odpady na životní prostředí
A1 - Pravidelný svoz směsného komunálního odpadu
a Pravidelný svoz směsného komunálního odpadu pro 100 % obyvatel města
b Umožnit smluvní zajištění svozu původcům odpadů, kteří nemají uzavřenou smlouvu s oprávněnou osobou
c Zpracovat studii řešící aplikaci ukazatelů produkce odpadů z činnosti právnických osob a fyzických osob oprávněných k podnikání do plateb za odpady pro tyto osoby, využívající smluvně systém pro nakládání s odpady města
C1 - Provozování sběrných dvorů
a V souladu s územním plánem určit přesné lokality pro výstavbu nových sběrných dvorů a zajistit jejich celkovou předrealizační přípravu
b Výhledově zprovoznit další 6 nových sběrných dvorů v závislosti na dostupných pozemcích (od roku 2012)
c Zajistit bezpečný provoz sběrných dvorů
d Na sběrných dvorech důsledně evidovat odpady přijaté od občanů města a odpady přijaté od firem; údaje evidovat na centrálním serveru
e Na sběrných dvorech bezplatně přijímat stavební a demoliční odpady od občanů města do objemu 1 m3 na osobu a měsíc
f Zpracovat studii ekonomické náročnosti provozu sběrných dvorů ve vztahu k nabízeným službám a množství přijímaných odpadů, včetně
návrhu na zkvalitnění systému
g Provozování mobilních sběrných dvorů zejména v lokalitách, kde nejsou provozovány sběrné dvory
C2 - Svoz objemných odpadů pro občany žijící v lok. s doch. vzdáleností na sběrný dvůr větší než 2 km
a Postupně omezovat svoz VOK
b Zajistit obsluhu a svoz pro pravidelně přistavované VOK, ve spolupráci s ÚMČ VOK přistavovat na vhodná místa a ve vhodnou
dobu
c Pravidelně informovat občany o službách sběrných dvorů a svozech VOK
d Hledat způsoby upřednostnění využití složek objemných odpadů na sběrných dvorech před jejich uložením na skládku s ohledem na
technické a finanční možnosti města
e Posoudit účinnost a přínos „mobilních“ sběrných dvorů provozovaných na území hl. m. Prahy a ekonomickou náročnost dotřídění objemných odpadů sbíraných v rámci svozu VOK
G2 - Odkládat stavební a demoliční odpad dle obecně závazné vyhlášky hl.m. Prahy
a Podpořit využívání odložných ploch na stavební a demoliční odpady
b Nastavovat platební podmínky za využívání systému odpadového hospodářství města pro velké objemy stavebních odpadů tak, aby bylo
výhodnější využívat pro zpracování stavebních odpadů přímo služeb poskytovaných recyklačními středisky
c Při udělování kolaudačního rozhodnutí požadovat předložení dokladu o nakládání se stavebními odpady vzniklými v průběhu stavby
d Prokazatelně při vydávání stavebního povolení informovat o nutnosti předložit při kolaudačním řízení doklad o způsobu nakládání se stavebními odpady vzniklými v průběhu stavby
I1 - Vést a aktualizovat evidenci starých ekologických zátěží
a Vést v elektronické podobě evidenci starých ekologických zátěží na území města
b Provádět podrobnou identifikaci, klasifikaci a průzkum evidovaných černých skládek a starých zátěží na území města ve spolupráci s MŽP
I2 - Odstranit černé skládky a sanovat staré zátěže
a Odstranit černé skládky a sanovat staré zátěže
b Ve spolupráci s ostatními orgány státní správy dohlížet na odstraňování starých zátěží soukromého charakteru
I3 - Ochrana ŽP a zamezení environmentálním škodám v době mimořádných situací
a Aktualizovat průběžně Havarijní plán pro nakládání s odpady hl. m. Prahy
b Při aktualizaci Havarijního plánu spolupracovat podle potřeby s KÚ Středočeského kraje
4. Zvýšení využití složek papír, sklo,
plasty, kovy odpadů z domácností a
podobných na 50 % potenciální produkce v
roce 2015
B1 - Zahustit síť sběrných nádob na separované odpady
a Postupně zahušťovat síť hnízd sběrných nádob na tříděný odpad dle následujících kritérií:
- průměrně 270 spádových obyvatel na jedno stanoviště v roce 2017
- ročně vybudovat minimálně 50 nových stanovišť (včetně Pražské památkové rezervace)
- doporučená docházková vzdálenost 150 m
b Dle technických možností postupně doplnit veřejně přístupná stanoviště kontejnery na nápojový karton a bílé sklo (v Pražské
památkové rezervaci doplnit stanoviště nádobami, aby obsahovaly nádoby na papír, plasty a sklo)
c Postupně dle potřeb dané lokality zvyšovat četnost svozu separovaných komodit dle potřeb lokality a finančních možností města
d Vybavit sběrné nádoby vícejazyčnými popiskami, co do nich lze odkládat
e Optimalizovat osazení a obslužnost stanovišť – zpracovat analýzu optimalizace svozu stanovišť na separovaný odpad (přednostně pro oblast Pražské památkové rezervace)
f Zpracovat metodický pokyn pro zapojení podzemních kontejnerů do systému města
g Podporovat zapojení stanovišť s podzemními kontejnery na tříděný odpad, přednostně v Pražské památkové rezervaci, a to při splnění
podmínek Metodického pokynu
B2 - Zajistit oddělený sběr bílého a barevného skla
a Vybavovat stávající a nová stanoviště sběrných nádob na separovaný sběr kontejnery na oddělený sběr bílého (pokud je to technicky možné) a barevného skla
b Pravidelně informovat občany o prospěšnosti odděleného sběru bílého a barevného skla (regionální tisk - minimálně 1x ročně)
B3 - Podporovat separovaný sběr odpadů u firem a objektů občanské vybavenosti
a Nabízet prostřednictvím svozové firmy smluvní zajištění svozu separovaného sběru právnickým a fyzickým osobám oprávněným k
podnikání s povinností ohlašování odpadů
b Pravidelný sběr a svoz papíru, lepenky, plastů a skla z objektů občanské vybavenosti (úřady, školy)
c Vybavit všechny budovy Magistrátu hl. m. Prahy nádobami na oddělený sběr papíru a plastů
d Realizovat pilotní projekt „Vybavení škol (mateřských, základních a středních) nádobami na separovaný odpad“
5. Je zajištěna infrastruktura pro rozvoj odpadového hospodářství hl. m. Prahy
B5 - Podpořit vybudování dotřiďovacích linek
a V závislosti na postupném ročním nárůstu odděleně sbíraných komodit pravidelně vyhodnocovat kapacitu a dostupnost dotřiďovacích linek
b Spolupracovat se zájemci o vybudování třídících linek na území města popř. zpracování studie posuzující ekonomickou rentabilitu výstavby vlastních dotřiďovacích linek
c Podpořit výstavby dotřiďovacích linek na plasty, a to po 1 lince na každém břehu Vltavy
D3 Výstavba kompostáren na území hl. m. Prahy
a Podporovat a iniciovat výstavbu kompostáren na kompostování BRO pocházejících z území města (min. 2 nová zařízení - jedna kompostárna na každém břehu Vltavy)
b Podpořit provoz kompostáren pro kompostování BRKO
c Biologicky rozložitelné odpady předávat k dalšímu zpracování na kompostárny
d Podporovat využívání kompostů z kompostáren při rekultivacích skládek a starých zátěží, na zemědělské půdě, v bývalých průmyslových zónách apod.
J4 - Mezikrajská a meziresortní spolupráce při řešení problematiky odpadového hospodářství
a Společně se Středočeským krajem sledovat toky odpadů předávaných mimo území hlavního města Prahy
b Spolupracovat se Středočeským krajem při plánování nadregionálních aktivit vedoucích ke zkvalitnění odpadového hospodářství hlavního města Prahy
c Spolupracovat se Středočeským krajem při zpracování havarijního plánu a při řešení krizových situací
d Společně se Středočeským krajem koordinovat poskytování podpor na zajištění kapacit pro využívání, případně odstraňování
problematických odpadů
e Podporovat zpracování a podání žádostí o finanční podporu z fondů EU na projekty řešící problematické oblasti odpadového
hospodářství
f Spolupracovat s organizacemi s majetkovou účastí města a podporovat je při řešení problematiky odpadového hospodářství
6. Je zajištěno oddělené nakládání s
nebezpečnými odpady
E1 - Odložení nebezpečné složky KO
a Zajistit dostatečné množství kontejnerů na nebezpečné odpady odkládané na sběrný dvůr
b Zabránit míšení jednotlivých druhů přijatých nebezpečných odpadů
c Při předávání odpadů oprávněným osobám upřednostňovat materiálové a energetické využití nebezpečných odpadů před jejich
odstraněním
d Kontrolní rozbor SKO (zahrnut v cíli A3)
E2 - Pravidelný mobilní sběr nebezpečných složek KO
a Stanovit zastávková místa pro mobilní sběr nebezpečných odpadů, optimální docházková vzdálenost pro občany by měla být max. 500 m
b Minimálně 2x za rok provádět ve vybraných lokalitách mobilní sběr nebezpečných odpadů
c Informovat občany o mobilním sběru nebezpečných odpadů minimálně 14 dní před jeho realizací
E3 - Zajištění sběru a odstranění nebezpečných složek komunálních odpadů oprávněnou osobou
a Pravidelně kontrolovat zajištění sběru nebezpečných odpadů
b Při zjištění využívání systému pro sběr a odstranění nebezpečných odpadů města bez platného smluvního zajištění s obcí ukládat pokuty
F1 - Podpořit provozem sběrných dvorů naplnění kvót pro zpětný odběr vybraných výrobků
a Zajišťovat smluvně mezi městem a kolektivními systémy sdružujícími výrobce a dovozce výrobků s povinností zpětného odběru
zapojení sběrných dvorů do systému zpětného odběru
b S podporou povinných osob využívat sběrné dvory pro zpětný odběr vybraných výrobků
F2 - Provozovat plochu k uskladnění autovraků u nichž není znám majitel
a Dále provozovat zpevněnou odvodněnou plochu k uskladnění autovraků, u nichž není znám majitel a které jsou odstaveny na
komunikacích a na veřejných plochách
b Autovraky bez známého majitele po marném uplynutí zákonné lhůty předávat k dalšímu zpracování do schválených demontážních středisek