| Strategie rozvoje bydlení v hl. m. Praze (2021) |
1. | Výstavba dostupného a kvalitního bydlení |
1.1 | Vytvořit stavebníkům podmínky pro rychlejší bytovou výstavbu |
1.1.1 | Přijmout procesní kroky nezbytné ke zrychlení nové bytové výstavby (zejména urychleně schválit Metropolitní plán) |
1.1.2 | Institucionálně a personálně posílit činnost stavebních úřadů (zřídit centrální pražský stavební úřad posuzující významné záměry, personálně posílit stavební úřady městských částí s cílem zvýšit vymahatelnost stavebního práva a dodržování zákonných lhůt) |
1.2 | Připravovat strategicky významné rozvojové lokality pro bytovou výstavbu |
1.2.1 | Vybrat a následně koncepčně a investičně připravit omezenější počet pozemků a rozvojových území vhodných pro bytovou výstavbu (město jako land-developer) |
1.2.2 | Zajistit technickou a dopravní infrastrukturu v rámci vybraných rozvojových území pro bydlení (preferovat rozvojová území v bezprostřední blízkosti kompaktní zástavby) |
1.2.3 | Uplatňovat nástroje územních studií a regulačních plánů |
1.2.4 | Realizovat akvizice a směny vhodných pozemků (aktivní majetková politika města) |
1.2.5 | Implementovat stavební projekty v režii města ve vybraných transformačních/rozvojových územích |
1.3 | Realizovat stavební projekty dostupného bydlení s aktivní účastí města |
1.3.1 | Stavět nové obecní byty prostřednictvím městského developera (Pražská developerská společnost bude prioritně připravovat projekty v lokalitách Nových Dvorů a Palmovky a rovněž v dalších, v rámci nichž má svěřeny pozemky) |
1.3.2 | V souladu se schválenými zásadami realizovat projekty družstevní bytové výstavby s účastí města, které za tímto účelem poskytne vhodné stavební pozemky, spoluzaloží a stane se členem nově vzniklých bytových družstev a následně na poskytnutých pozemcích zřídí právo stavby na dobu až 99 let (město bude mít dispoziční právo cca k jedné třetině bytů a zároveň náklady na pořízení družstevního bytu budou až o cca 30 % nižší v porovnání s tržními cenami v dané lokalitě) |
1.3.3 | Podporovat spolkové formy bytové výstavby (tzv. „baugruppe“), kdy město na základě soutěže poskytne vybraným spolkům konkrétní městské pozemky s právem stavby a na stavebních nákladech se samo nepodílí (v nově vzniklém objektu následně město získá určitý počet bytů, se kterými může disponovat) |
1.3.4 | Využít část bytů v nově zahajovaných soukromých stavebních projektech pro účely dostupného bydlení (aktivní role města jako účastníka řízení při povolování nových staveb, různé formy protiplnění ze strany města za využití bytů v developerských projektech) |
1.3.5 | Podporovat vznik různých forem sdíleného bydlení (co-living, cohousing apod.), a to například poskytnutím zvýhodněného pronájmu městských pozemků, podporou financování konkrétních projektů apod. |
1.3.6 | Navázat spolupráci s významnými zahraničními institucionálními investory (např. z Německa, Nizozemí), kteří jsou dostatečně kapitálově silní a zároveň mají bohaté zkušenosti s investováním do projektů dostupného nájemního bydlení s dlouhodobou finanční návratností |
1.3.7 | Využít navázaných kontaktů se zahraničními institucionálními investory i s ohledem na rozhýbání stavebního trhu – oživení stavební činnosti by přinesly i v ČR dosud nepůsobící velké zahraniční stavební firmy s patřičným zázemím a infrastrukturou |
1.3.8 | Jednoznačně vymezit kompetence jednotlivých organizačních složek města (i členů Rady hl. m. Prahy) v oblasti bytové výstavby realizované za účasti města: týká se zejména Pražské developerské společnosti, Odboru investičního MHMP, Odboru hospodaření s majetkem MHMP |
1.4 | Zvýšit kvalitu nově vystavěného prostředí s důrazem na jeho udržitelnost |
1.4.1 | Stavět nové byty za účasti města s důrazem na ekonomickou, environmentální, sociální a kulturní udržitelnost |
1.4.2 | Realizovat architektonické soutěže u všech rozsáhlejších projektů veřejné bytové výstavby |
1.4.3 | Provádět výběrová řízení na zpracovatele architektonických a urbanistických studií nejenom s důrazem na cenu, ale i na kvalitu (vždy dodržovat zásady transparentního procesu při výběru) |
1.4.4 | Vytvořit zejména legislativní podmínky pro uplatňování experimentální bytové výstavby |
2. | Rozvíjející se městský bytový fond |
2.1 | Posilovat roli podporovaného nájemního bydlení ve městě |
2.1.1 | Realizovat projekty výstavby obecních bytů a bytové výstavby za aktivní účasti města (viz podrobněji SC 1.3) |
2.1.2 | Vykupovat byty v rámci stávajícího bytového fondu za účelem zvýšení nabídky dostupného nájemního bydlení (komplementární aktivita k nové výstavbě) |
2.1.3 | Motivovat soukromé vlastníky k dlouhodobému pronajímání bytů (na místo jejich krátkodobého poskytování prostřednictvím Airbnb apod.) a po vzoru Lisabonu implementovat model, v rámci kterého si bude město pronajímat od soukromých vlastníků byty, které bude dále v režimu dostupného nebo sociálního bydlení podnajímat či jinak poskytovat koncovým uživatelům (město vlastníkovi bytu garantuje předem dohodnutý fixní příjem a pokrývá rizika spojená s výpadkem výnosu či s eventuálním poničením bytu) |
2.1.4 | Zamezit další privatizaci obecního bytového fondu ve správě MHMP a aktivně v této oblasti působit i na MČ (případná změna Statutu hlavního města Prahy a podmínění privatizace bytů svěřených MČ souhlasem hl. m. Prahy) |
2.1.5 | Zlepšit informovanost o možnostech občanů ve vztahu k získání dostupného či sociálního nájemního bydlení (prostřednictvím MHMP i úřadů MČ) |
2.1.6 | Personálně posílit MHMP a především Odbor bytového fondu v souvislosti s některými opatřeními navrženými zejména v rámci SC 2.1, které město doposud nikdy nerealizovalo |
2.1.7 | Zavést předkupní právo pro město zejména v případě prodeje nemovitých věcí v majetku státu, které mají význam pro další rozvoj města či pro naplňování cílů bytové politiky |
2.2 | Rekonstruovat městské byty (ve správě MHMP i MČ) a snižovat jejich neobsazenost |
2.2.1 | Průběžně modernizovat a zhodnocovat obecní bytový fond ve prospěch stávajících i nových nájemníků, a to i s ohledem na snižování jeho energetické náročnosti (přispět k plnění klimatického závazku města) |
2.2.2 | Rekonstruovat městské domy a byty ve špatném stavebně-technickém stavu, mj. s cílem snížení míry neobsazenosti obecního bytového fondu |
2.2.3 | Zohlednit požadavky na flexibilní využívání obecního bytového fondu při prováděných rekonstrukcích (především co se týče možnosti pružných změn v dispozicích bytů, pokud jde o jejich eventuální slučování, rozdělování aj.) |
2.3 | Spravovat městský bytový fond transparentně, odpovědně a s jasnými ekonomickými cíli |
2.3.1 | Redukovat počet správcovských firem a zvýšit efektivitu správy městských bytů |
2.3.2 | Převést dohled nad správcovskými firmami z Odboru hospodaření s majetkem na Odbor bytového fondu MHMP |
2.3.3 | Výrazně zvýšit nájemné v obecních bytech všem nájemníkům bez specifických sociálních potřeb (uplatňovat systém adresných slev na nájemném) |
2.3.4 | Převádět veškeré výnosy z pronájmu a privatizace obecních bytů výhradně do Fondu rozvoje dostupného bydlení a v případě potřeby tento Fond navýšit o prostředky z jiných zdrojů za účelem financování nákladných investičních projektů (využívat sdružené financování, nutnost identifikace všech potenciálních finančních zdrojů) |
2.3.5 | Ze strany MHMP metodicky podporovat MČ v záležitostech správy a péče o svěřený bytový fond |
2.4 | Koordinovat bytové politiky napříč městskými částmi |
2.4.1 | Sladit základní principy a pravidla bytové politiky na úrovni hl. m. Prahy a jednotlivých městských částí |
2.4.2 | Zavést jednotný digitální systém monitorující stav, vývoj a základní charakteristiky obecního bytového fondu ve správě MHMP a MČ a rovněž i stav podaných žádostí o přidělení bytu |
3. | Udržitelné a standardní bydlení pro specifické skupiny
obyvatel |
3.1 | Rozvíjet programy dostupného bydlení pro specifické skupiny obyvatel |
3.1.1 | Implementovat nástroje ústupového seniorského bydlení |
3.1.2 | Zprostředkovávat výměny obecních nájemních bytů (zejména větších za menší) napříč městskými částmi a pomáhat nájemníkům (především starším) větších obecních bytů s organizací stěhování do bydlení více odpovídajícímu jejich možnostem a zdravotnímu stavu |
3.1.3 | Zavádět programy startovacího bydlení (je nutné úzce vymezit podporované cílové skupiny z řad mladých lidí a rodin) |
3.1.4 | Zvýšit dostupnost bezbariérového bydlení (včetně bytů zvláštního určení) |
3.1.5 | Podporovat projekty komunitního bydlení se zaměřením na seniory, rodiče samoživitele, mladé singles i na lidi s potížemi v učení |
3.2 | Pronajímat městské byty prioritně potřebným skupinám obyvatel |
3.2.1 | Rozvíjet stávající programy zvýhodněného nájemního bydlení pro vybrané zaměstnance veřejného sektoru a poskytovat tyto byty jen po dobu výkonu podporované profese |
3.2.2 | Zpracovat celopražskou analýzu jednotlivých cílových sociálních skupin z hlediska potřebnosti dostupného a sociálního bydlení |
3.2.3 | Revidovat všechny stávající nájemní smlouvy s cílem zvýšit podíl obecního bytového fondu pronajímaného skutečně potřebným skupinám obyvatel |
3.3 | Snižovat počty osob v bytové nouzi a aktivně působit v oblasti prevence ztráty bydlení |
3.3.1 | Podrobně rozpracovat problematiku bezdomovectví a sociálního vyloučení v rámci samostatného koncepčního materiálu, resp. aktualizovat Koncepci návrhů řešení problematiky bezdomovectví v Praze (stávající materiál má platnost jen do roku 2020) |
3.3.2 | Zavést transparentní celoměstský systém sociálního bydlení včetně potřebného posílení doprovodných sociálních služeb |
3.3.3 | Podporovat zavádění a institucionalizaci prevence ztráty bydlení pro nájemce v nesvěřeném i svěřeném městském bytovém fondu i na volném trhu (mj. zřizovat kontaktní místa pro bydlení disponující širokou paletou nástrojů pro řešení bytové nouze) |
3.3.4 | Zřídit městský nadační sociální fond, který bude mj. poskytovat příspěvky umožňující udržet stávající bydlení a eliminovat bariéry pro získání nového bydlení |
3.3.5 | Rozvíjet kapacity, odbornou přípravu a koordinaci a vyhodnocování podpory domácností s komplexními potřebami |
3.3.6 | Rozvíjet neziskové realitní zprostředkování bydlení na volném trhu (zřídit městskou realitní agenturu, jež bude poskytovat vlastníkům garance placení nájemného a náhrady případných dalších škod) |
3.3.7 | Průběžně monitorovat počet a strukturu lidí v bytové nouzi a vyhodnocovat efektivitu nástrojů řešení bytové nouze |
3.3.8 | Aktivně spolupracovat s úřadem práce a získávat podrobné informace a data o příjemcích sociálních dávek |
4. | Atraktivní bydlení na území celého města |
4.1 | Zvýšit rezidenční atraktivitu historického centra |
4.1.1 | Regulovat poskytování ubytovacích služeb v rámci bytového fondu (Airbnb a další online ubytovací platformy) a eliminovat související negativní dopady spojené s vysokou mírou jejich využívání |
4.1.2 | Revitalizovat a chránit obecní bytový fond i veřejná prostranství zejména v historickém centru města |
4.2 | Přispívat ke zlepšování kvality života na sídlištích |
4.2.1 | Organizačně, metodicky a případně finančně podporovat všechny vlastníky, aby opravovali, řádně spravovali a snižovali energetickou náročnost domovního a bytového fondu (primárně v rámci panelových sídlišť) |
4.2.2 | Zvyšovat rezidenční atraktivitu sídlišť prostřednictvím opatření a projektů realizovaných mimo rámec bytového fondu (zvelebování veřejného prostoru, center veřejné vybavenosti aj.) |
4.2.3 | Strategicky rozvíjet jednotlivé sídlištní lokality s ohledem na jejich udržitelný rozvoj |
4.2.4 | Ze strany města organizačně a případně i finančně podporovat SVJ a bytová družstva za účelem instalací fotovoltaických systémů na střechy panelových domů (vedlejším pozitivním efektem by byla dílčí úspora nákladů na bydlení) |
4.3 | Zamezovat vzniku sociálně-segregačních tendencí projevujících se v území města |
4.3.1 | Systematicky vyhodnocovat proměny sociální struktury v rámci jednotlivých území Prahy |
4.3.2 | Prostřednictvím aktivního využívání územně plánovacích nástrojů napomáhat sociálnímu mixu v jednotlivých územích a kromě samostatně uvedených panelových sídlišť a historického centra věnovat zvýšenou pozornost zejména brownfieldům a suburbiím (např. různá velikost stavebních pozemků, rozmanitá typologie zástavby apod.) |
4.3.3 | Usilovat o rozmanitou sociální skladbu nájemníků v rámci jednotlivých obecních bytových domů |
5. | Otevřená spolupráce města s klíčovými aktéry |
5.1 | Zavést transparentní systém spolupráce s privátními investory-developery |
5.1.1 | Přijmout transparentní a jednotné zásady upravující výši investičního příspěvku za zhodnocení pozemku vlastníka (developera) v důsledku změny územního plánu |
5.1.2 | Usilovat o rozmanitou sociální skladbu nájemníků v rámci jednotlivých obecních bytových domů |
5.2 | Aktivní role Prahy na národní úrovni |
5.2.1 | Iniciovat v Parlamentu ČR potřebné legislativní změny v daňové a finanční oblasti s cílem zvýšení finanční dostupnosti bydlení (daňové odečty u družstevních bytů, snížení stávající sazby DPH v případě pořízení nové nemovitosti k bydlení, zvýšení podílu obcí v rámci rozpočtového učení daní - dělení výnosů z DPH mezi stát a město aj.) |
5.2.2 | Posílit interakci mezi Prahou a složkami státu (např. MMR) ve snaze silněji prosazovat zájmy hlavního města na národní úrovni, a to v rámci různých podtémat bydlení (např. neziskové bydlení, družstevnictví, SVJ, online ubytovací platformy, zákony o podpoře výstavby atd.) |
5.3 | Spolupracovat s neziskovými organizacemi |
5.3.1 | Rozšířit spolupráci města s neziskovým sektorem v oblasti bydlení za účelem zlepšení vzájemné informovanosti (např. o osobách v bytové nouzi, volných bytových kapacitách aj.) |
5.3.2 | Pronajmout část městských bytů ve správě MHMP neziskovým organizacím za účelem poskytování sociálního bydlení integrovaného s poskytováním nezbytných sociálních služeb (tzn. ubytovávání klientů neziskových organizací v městských bytech) |
5.4 | Aktivně komunikovat s veřejností nové rozvojové záměry bytové výstavby |
5.4.1 | Transparentně informovat o nových rozvojových záměrech v území ve vztahu k veřejnosti |
5.4.2 | Pořádat participační setkání a zprostředkovávat diskuzi mezi developery bytové výstavby a veřejností (nutnost spravedlivého a vyváženého přístupu vůči všem developerům) |
5.4.3 | Do procesu pořizování územních studií i regulačních plánů zapojit veřejnost a občanská sdružení formou participace (nutnost nalezení shody nad využitím území) |
5.5 | Posílit znalostní základnu a koordinaci jednotlivých aktérů v oblasti bydlení |
5.5.1 | Zřídit nové analytické a koncepční pracoviště spadající pod IPR Praha, které se bude zaměřovat výlučně na problematiku bydlení (monitoring trendů na pražském rezidenčním trhu, komunikace s přímými aktéry trhu, zpracovávání akčních plánů navazujících na Strategii apod.) |
5.5.2 | Podporovat vznik jednotné zastřešující platformy pro bydlení na úrovni hl. m. Prahy s cílem přenosu informací mezi jednotlivými aktéry, sdílení příkladů dobré praxe, koordinace jednotlivých aktivit, poskytování poradenství a metodické pomoci (například SVJ či bytovým družstvům) aj. |