Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak hlavní město PRAHA
hlavní město PRAHA
www stránky

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní oblast"
1.1 "Strategický cíl"
1.1.1 "Opatření"

Strategie rozvoje bydlení v hl. m. Praze (2021)

Strategie rozvoje bydlení v hl. m. Praze (2021)
1.Výstavba dostupného a kvalitního bydlení
1.1Vytvořit stavebníkům podmínky pro rychlejší bytovou výstavbu
1.1.1Přijmout procesní kroky nezbytné ke zrychlení nové bytové výstavby (zejména urychleně schválit Metropolitní plán)
1.1.2Institucionálně a personálně posílit činnost stavebních úřadů (zřídit centrální pražský stavební úřad posuzující významné záměry, personálně posílit stavební úřady městských částí s cílem zvýšit vymahatelnost stavebního práva a dodržování zákonných lhůt)
1.2Připravovat strategicky významné rozvojové lokality pro bytovou výstavbu
1.2.1Vybrat a následně koncepčně a investičně připravit omezenější počet pozemků a rozvojových území vhodných pro bytovou výstavbu (město jako land-developer)
1.2.2Zajistit technickou a dopravní infrastrukturu v rámci vybraných rozvojových území pro bydlení (preferovat rozvojová území v bezprostřední blízkosti kompaktní zástavby)
1.2.3Uplatňovat nástroje územních studií a regulačních plánů
1.2.4Realizovat akvizice a směny vhodných pozemků (aktivní majetková politika města)
1.2.5Implementovat stavební projekty v režii města ve vybraných transformačních/rozvojových územích
1.3Realizovat stavební projekty dostupného bydlení s aktivní účastí města
1.3.1Stavět nové obecní byty prostřednictvím městského developera (Pražská developerská společnost bude prioritně připravovat projekty v lokalitách Nových Dvorů a Palmovky a rovněž v dalších, v rámci nichž má svěřeny pozemky)
1.3.2V souladu se schválenými zásadami realizovat projekty družstevní bytové výstavby s účastí města, které za tímto účelem poskytne vhodné stavební pozemky, spoluzaloží a stane se členem nově vzniklých bytových družstev a následně na poskytnutých pozemcích zřídí právo stavby na dobu až 99 let (město bude mít dispoziční právo cca k jedné třetině bytů a zároveň náklady na pořízení družstevního bytu budou až o cca 30 % nižší v porovnání s tržními cenami v dané lokalitě)
1.3.3Podporovat spolkové formy bytové výstavby (tzv. „baugruppe“), kdy město na základě soutěže poskytne vybraným spolkům konkrétní městské pozemky s právem stavby a na stavebních nákladech se samo nepodílí (v nově vzniklém objektu následně město získá určitý počet bytů, se kterými může disponovat)
1.3.4Využít část bytů v nově zahajovaných soukromých stavebních projektech pro účely dostupného bydlení (aktivní role města jako účastníka řízení při povolování nových staveb, různé formy protiplnění ze strany města za využití bytů v developerských projektech)
1.3.5Podporovat vznik různých forem sdíleného bydlení (co-living, cohousing apod.), a to například poskytnutím zvýhodněného pronájmu městských pozemků, podporou financování konkrétních projektů apod.
1.3.6Navázat spolupráci s významnými zahraničními institucionálními investory (např. z Německa, Nizozemí), kteří jsou dostatečně kapitálově silní a zároveň mají bohaté zkušenosti s investováním do projektů dostupného nájemního bydlení s dlouhodobou finanční návratností
1.3.7Využít navázaných kontaktů se zahraničními institucionálními investory i s ohledem na rozhýbání stavebního trhu – oživení stavební činnosti by přinesly i v ČR dosud nepůsobící velké zahraniční stavební firmy s patřičným zázemím a infrastrukturou
1.3.8Jednoznačně vymezit kompetence jednotlivých organizačních složek města (i členů Rady hl. m. Prahy) v oblasti bytové výstavby realizované za účasti města: týká se zejména Pražské developerské společnosti, Odboru investičního MHMP, Odboru hospodaření s majetkem MHMP
1.4Zvýšit kvalitu nově vystavěného prostředí s důrazem na jeho udržitelnost
1.4.1Stavět nové byty za účasti města s důrazem na ekonomickou, environmentální, sociální a kulturní udržitelnost
1.4.2Realizovat architektonické soutěže u všech rozsáhlejších projektů veřejné bytové výstavby
1.4.3Provádět výběrová řízení na zpracovatele architektonických a urbanistických studií nejenom s důrazem na cenu, ale i na kvalitu (vždy dodržovat zásady transparentního procesu při výběru)
1.4.4Vytvořit zejména legislativní podmínky pro uplatňování experimentální bytové výstavby
2.Rozvíjející se městský bytový fond
2.1Posilovat roli podporovaného nájemního bydlení ve městě
2.1.1Realizovat projekty výstavby obecních bytů a bytové výstavby za aktivní účasti města (viz podrobněji SC 1.3)
2.1.2Vykupovat byty v rámci stávajícího bytového fondu za účelem zvýšení nabídky dostupného nájemního bydlení (komplementární aktivita k nové výstavbě)
2.1.3Motivovat soukromé vlastníky k dlouhodobému pronajímání bytů (na místo jejich krátkodobého poskytování prostřednictvím Airbnb apod.) a po vzoru Lisabonu implementovat model, v rámci kterého si bude město pronajímat od soukromých vlastníků byty, které bude dále v režimu dostupného nebo sociálního bydlení podnajímat či jinak poskytovat koncovým uživatelům (město vlastníkovi bytu garantuje předem dohodnutý fixní příjem a pokrývá rizika spojená s výpadkem výnosu či s eventuálním poničením bytu)
2.1.4Zamezit další privatizaci obecního bytového fondu ve správě MHMP a aktivně v této oblasti působit i na MČ (případná změna Statutu hlavního města Prahy a podmínění privatizace bytů svěřených MČ souhlasem hl. m. Prahy)
2.1.5Zlepšit informovanost o možnostech občanů ve vztahu k získání dostupného či sociálního nájemního bydlení (prostřednictvím MHMP i úřadů MČ)
2.1.6Personálně posílit MHMP a především Odbor bytového fondu v souvislosti s některými opatřeními navrženými zejména v rámci SC 2.1, které město doposud nikdy nerealizovalo
2.1.7Zavést předkupní právo pro město zejména v případě prodeje nemovitých věcí v majetku státu, které mají význam pro další rozvoj města či pro naplňování cílů bytové politiky
2.2Rekonstruovat městské byty (ve správě MHMP i MČ) a snižovat jejich neobsazenost
2.2.1Průběžně modernizovat a zhodnocovat obecní bytový fond ve prospěch stávajících i nových nájemníků, a to i s ohledem na snižování jeho energetické náročnosti (přispět k plnění klimatického závazku města)
2.2.2Rekonstruovat městské domy a byty ve špatném stavebně-technickém stavu, mj. s cílem snížení míry neobsazenosti obecního bytového fondu
2.2.3Zohlednit požadavky na flexibilní využívání obecního bytového fondu při prováděných rekonstrukcích (především co se týče možnosti pružných změn v dispozicích bytů, pokud jde o jejich eventuální slučování, rozdělování aj.)
2.3Spravovat městský bytový fond transparentně, odpovědně a s jasnými ekonomickými cíli
2.3.1Redukovat počet správcovských firem a zvýšit efektivitu správy městských bytů
2.3.2Převést dohled nad správcovskými firmami z Odboru hospodaření s majetkem na Odbor bytového fondu MHMP
2.3.3Výrazně zvýšit nájemné v obecních bytech všem nájemníkům bez specifických sociálních potřeb (uplatňovat systém adresných slev na nájemném)
2.3.4Převádět veškeré výnosy z pronájmu a privatizace obecních bytů výhradně do Fondu rozvoje dostupného bydlení a v případě potřeby tento Fond navýšit o prostředky z jiných zdrojů za účelem financování nákladných investičních projektů (využívat sdružené financování, nutnost identifikace všech potenciálních finančních zdrojů)
2.3.5Ze strany MHMP metodicky podporovat MČ v záležitostech správy a péče o svěřený bytový fond
2.4Koordinovat bytové politiky napříč městskými částmi
2.4.1Sladit základní principy a pravidla bytové politiky na úrovni hl. m. Prahy a jednotlivých městských částí
2.4.2Zavést jednotný digitální systém monitorující stav, vývoj a základní charakteristiky obecního bytového fondu ve správě MHMP a MČ a rovněž i stav podaných žádostí o přidělení bytu
3.Udržitelné a standardní bydlení pro specifické skupiny
obyvatel
3.1Rozvíjet programy dostupného bydlení pro specifické skupiny obyvatel
3.1.1Implementovat nástroje ústupového seniorského bydlení
3.1.2Zprostředkovávat výměny obecních nájemních bytů (zejména větších za menší) napříč městskými částmi a pomáhat nájemníkům (především starším) větších obecních bytů s organizací stěhování do bydlení více odpovídajícímu jejich možnostem a zdravotnímu stavu
3.1.3Zavádět programy startovacího bydlení (je nutné úzce vymezit podporované cílové skupiny z řad mladých lidí a rodin)
3.1.4Zvýšit dostupnost bezbariérového bydlení (včetně bytů zvláštního určení)
3.1.5Podporovat projekty komunitního bydlení se zaměřením na seniory, rodiče samoživitele, mladé singles i na lidi s potížemi v učení
3.2Pronajímat městské byty prioritně potřebným skupinám obyvatel
3.2.1Rozvíjet stávající programy zvýhodněného nájemního bydlení pro vybrané zaměstnance veřejného sektoru a poskytovat tyto byty jen po dobu výkonu podporované profese
3.2.2Zpracovat celopražskou analýzu jednotlivých cílových sociálních skupin z hlediska potřebnosti dostupného a sociálního bydlení
3.2.3Revidovat všechny stávající nájemní smlouvy s cílem zvýšit podíl obecního bytového fondu pronajímaného skutečně potřebným skupinám obyvatel
3.3Snižovat počty osob v bytové nouzi a aktivně působit v oblasti prevence ztráty bydlení
3.3.1Podrobně rozpracovat problematiku bezdomovectví a sociálního vyloučení v rámci samostatného koncepčního materiálu, resp. aktualizovat Koncepci návrhů řešení problematiky bezdomovectví v Praze (stávající materiál má platnost jen do roku 2020)
3.3.2Zavést transparentní celoměstský systém sociálního bydlení včetně potřebného posílení doprovodných sociálních služeb
3.3.3Podporovat zavádění a institucionalizaci prevence ztráty bydlení pro nájemce v nesvěřeném i svěřeném městském bytovém fondu i na volném trhu (mj. zřizovat kontaktní místa pro bydlení disponující širokou paletou nástrojů pro řešení bytové nouze)
3.3.4Zřídit městský nadační sociální fond, který bude mj. poskytovat příspěvky umožňující udržet stávající bydlení a eliminovat bariéry pro získání nového bydlení
3.3.5Rozvíjet kapacity, odbornou přípravu a koordinaci a vyhodnocování podpory domácností s komplexními potřebami
3.3.6Rozvíjet neziskové realitní zprostředkování bydlení na volném trhu (zřídit městskou realitní agenturu, jež bude poskytovat vlastníkům garance placení nájemného a náhrady případných dalších škod)
3.3.7Průběžně monitorovat počet a strukturu lidí v bytové nouzi a vyhodnocovat efektivitu nástrojů řešení bytové nouze
3.3.8Aktivně spolupracovat s úřadem práce a získávat podrobné informace a data o příjemcích sociálních dávek
4.Atraktivní bydlení na území celého města
4.1Zvýšit rezidenční atraktivitu historického centra
4.1.1Regulovat poskytování ubytovacích služeb v rámci bytového fondu (Airbnb a další online ubytovací platformy) a eliminovat související negativní dopady spojené s vysokou mírou jejich využívání
4.1.2Revitalizovat a chránit obecní bytový fond i veřejná prostranství zejména v historickém centru města
4.2Přispívat ke zlepšování kvality života na sídlištích
4.2.1Organizačně, metodicky a případně finančně podporovat všechny vlastníky, aby opravovali, řádně spravovali a snižovali energetickou náročnost domovního a bytového fondu (primárně v rámci panelových sídlišť)
4.2.2Zvyšovat rezidenční atraktivitu sídlišť prostřednictvím opatření a projektů realizovaných mimo rámec bytového fondu (zvelebování veřejného prostoru, center veřejné vybavenosti aj.)
4.2.3Strategicky rozvíjet jednotlivé sídlištní lokality s ohledem na jejich udržitelný rozvoj
4.2.4Ze strany města organizačně a případně i finančně podporovat SVJ a bytová družstva za účelem instalací fotovoltaických systémů na střechy panelových domů (vedlejším pozitivním efektem by byla dílčí úspora nákladů na bydlení)
4.3Zamezovat vzniku sociálně-segregačních tendencí projevujících se v území města
4.3.1Systematicky vyhodnocovat proměny sociální struktury v rámci jednotlivých území Prahy
4.3.2Prostřednictvím aktivního využívání územně plánovacích nástrojů napomáhat sociálnímu mixu v jednotlivých územích a kromě samostatně uvedených panelových sídlišť a historického centra věnovat zvýšenou pozornost zejména brownfieldům a suburbiím (např. různá velikost stavebních pozemků, rozmanitá typologie zástavby apod.)
4.3.3Usilovat o rozmanitou sociální skladbu nájemníků v rámci jednotlivých obecních bytových domů
5.Otevřená spolupráce města s klíčovými aktéry
5.1Zavést transparentní systém spolupráce s privátními investory-developery
5.1.1Přijmout transparentní a jednotné zásady upravující výši investičního příspěvku za zhodnocení pozemku vlastníka (developera) v důsledku změny územního plánu
5.1.2Usilovat o rozmanitou sociální skladbu nájemníků v rámci jednotlivých obecních bytových domů
5.2Aktivní role Prahy na národní úrovni
5.2.1Iniciovat v Parlamentu ČR potřebné legislativní změny v daňové a finanční oblasti s cílem zvýšení finanční dostupnosti bydlení (daňové odečty u družstevních bytů, snížení stávající sazby DPH v případě pořízení nové nemovitosti k bydlení, zvýšení podílu obcí v rámci rozpočtového učení daní - dělení výnosů z DPH mezi stát a město aj.)
5.2.2Posílit interakci mezi Prahou a složkami státu (např. MMR) ve snaze silněji prosazovat zájmy hlavního města na národní úrovni, a to v rámci různých podtémat bydlení (např. neziskové bydlení, družstevnictví, SVJ, online ubytovací platformy, zákony o podpoře výstavby atd.)
5.3Spolupracovat s neziskovými organizacemi
5.3.1Rozšířit spolupráci města s neziskovým sektorem v oblasti bydlení za účelem zlepšení vzájemné informovanosti (např. o osobách v bytové nouzi, volných bytových kapacitách aj.)
5.3.2Pronajmout část městských bytů ve správě MHMP neziskovým organizacím za účelem poskytování sociálního bydlení integrovaného s poskytováním nezbytných sociálních služeb (tzn. ubytovávání klientů neziskových organizací v městských bytech)
5.4Aktivně komunikovat s veřejností nové rozvojové záměry bytové výstavby
5.4.1Transparentně informovat o nových rozvojových záměrech v území ve vztahu k veřejnosti
5.4.2Pořádat participační setkání a zprostředkovávat diskuzi mezi developery bytové výstavby a veřejností (nutnost spravedlivého a vyváženého přístupu vůči všem developerům)
5.4.3Do procesu pořizování územních studií i regulačních plánů zapojit veřejnost a občanská sdružení formou participace (nutnost nalezení shody nad využitím území)
5.5Posílit znalostní základnu a koordinaci jednotlivých aktérů v oblasti bydlení
5.5.1Zřídit nové analytické a koncepční pracoviště spadající pod IPR Praha, které se bude zaměřovat výlučně na problematiku bydlení (monitoring trendů na pražském rezidenčním trhu, komunikace s přímými aktéry trhu, zpracovávání akčních plánů navazujících na Strategii apod.)
5.5.2Podporovat vznik jednotné zastřešující platformy pro bydlení na úrovni hl. m. Prahy s cílem přenosu informací mezi jednotlivými aktéry, sdílení příkladů dobré praxe, koordinace jednotlivých aktivit, poskytování poradenství a metodické pomoci (například SVJ či bytovým družstvům) aj.