| Strategie rozvoje pražské metropolitní železnice (2018) |
1. | Dálková a vysokorychlostní železnice |
1.1 | Praha je do jedné hodiny spojena dálkovou železniční dopravou s Brnem, Plzní, Ústím nad Labem1, podkrušnohorskou aglomerací, Pardubicemi, Hradcem Králové, Libercem a Jihlavou. |
1.1.1 | Vysokorychlostní tratě budou zaústěny do stávající povrchové železniční stanice Praha hlavní nádraží (společný požadavek pro všechny cíle v segmentu dálkové a vysokorychlostní železnice). |
1.2 | Praha je do dvou hodin spojena dálkovou železniční dopravou s Ostravou, Olomoucí, Zlínem, Karlovými Vary a významnými aglomeracemi a uzly expresní železniční dopravy evropského významu v zahraničí, jako je Wien, Bratislava, Dresden, Leipzig, Wrocław, Regensburg. |
1.3 | Praha je přibližně do tří hodin spojena dálkovou železniční dopravou s významnými aglomeracemi a uzly expresní železniční dopravy evropského významu v zahraničí, jako je Berlin, Nürnberg, München, Linz, Katowice, Krakow, Łodź. |
1.4 | Praha je přibližně do čtyř hodin spojena dálkovou železniční dopravou s významným přestupním uzlem expresní železniční dopravy evropského významu Frankfurt am Main. |
2. | Městská a příměstská železnice |
2.1 | Příměstská železnice nabízí konkurenceschopnou alternativu k individuální automobilové dopravě. |
2.1.1 | Zvýšení kapacity tratě pro zajištění rozvoje a stability městské a příměstské železnice (společný požadavek pro všechny cíle v segmentu městské a příměstské železnice). |
2.1.2 | Realizace nových železničních zastávek pro odstranění nedostatečného provázání s ostatními druhy dopravy a chybějící obsluhy některých významných území (společný požadavek pro všechny cíle v segmentu městské a příměstské železnice). |
2.2 | Městská železnice odlehčuje ostatní druhy veřejné dopravy. |
2.3 | Městská železnice nabídne nové atraktivní tangenciální spojení mimo centrum města. |
2.4 | Městská a příměstská železnice budou nabízet kvalitní a stabilní provoz neomezený „železničními kongescemi“. |
3. | Nákladní doprava a city logistika |
3.1 | Vznik samostatné studie zabývající se problematikou city logistického centra na území Prahy. |
3.2 | Udržení územní rezervy pro city logistické centrum (centra) napojené na železnici ze strany hl. m. Prahy. |
3.3 | Naplnit požadavky na zavlečkování průmyslových částí města. |
3.3.1 | Na území města je zachována stávající síť aktivních nebo potenciálně využitelných vleček, je nepřípustné tyto vlečky rušit. |
3.3.2 | Realizována je nová vlečka do malešické spalovny. |
3.3.3 | Realizována je nová vlečka do třídicího centra odpadu Řeporyje. |
3.3.4 | Realizováno je prodloužení stávající vlečky do hornopočernického logistického areálu. |
4. | Vybavení železničního uzlu Praha |
4.1 | Naplnit požadavky na vozidlový park dálkové železniční dopravy. |
4.1.1 | Nová železniční vozidla pro dálkovou dopravu segmentu R a výše mají konstrukční rychlost 200 km/h či vyšší a jsou vícesystémová. |
4.2 | Naplnit požadavky na vozidlový park městské a příměstské železniční dopravy. |
4.2.1 | Jednotka (dvojice jednotek) využívá pokud možno maximální délku nástupní hrany 2003 m. |
4.2.2 | Jednotka nabízí maximální kapacitu sedících cestujících, je tedy dvoupodlažní. |
4.2.3 | Jednotka má dostatečně dynamické jízdní vlastnosti. |
4.2.4 | Jednotka je vícesystémová. |
4.2.5 | Jednotky odpovídají standardům kvality PID. |
4.3 | Naplnit požadavky na vozidla na ostatních tratích. |
4.3.1 | Jednotky se svou délkou a kapacitou přizpůsobují podmínkách dané tratě z ohledem na unifikovaný vozidlový park. |
4.3.2 | Jsou preferovány elektrické jednotky, pokud to podmínky železniční infrastruktury neumožnují, jsou pořizovány přednostně dvouzdrojové jednotky. |
4.3.3 | Pořizování nových jednotek v nezávislé motorové trakci, které mají své výkony pouze na elektrizovaných tratích, je nepřípustné. |
4.3.4 | Elektrické jednotky jsou vícesystémové. |
4.3.5 | Jednotky odpovídají standardům kvality PID. |
4.4 | Naplnit požadavky pro řešení odstavů v Praze. |
4.4.1 | Na území Prahy jsou zachovány a nově realizovány kapacity pro krátkodobé odstavy v sedle pracovních dnů pro příměstskou železnici. |
4.4.2 | V blízkosti žst. Praha hlavní nádraží jsou budovány kapacity pro krátkodobé odstavy pro potřeby dálkové dopravy a koncept dálkové dopravy je přizpůsoben nedostatku odstavných kapacit v centru města. |
4.4.3 | Na území Prahy jsou zachována a budována nová zázemí pro ošetření a deponii souprav. |
4.4.4 | Pro krátkodobé odstavy v dálkové dopravě nejsou využívány nástupní hrany pražského hlavního nádraží. |
4.5 | Naplnit požadavky na vybavení stanic dálkové dopravy. |
4.5.1 | Stanice jsou zapojeny do okolní struktury města, především výstavbou nových pěších propojení. |
4.5.2 | Ve stanicích je zajištěno odpovídající zázemí pro cestující, je zde umístěna základní vybavenost, kromě odbavení cestujících je doplněn terciální sektor. |
4.5.3 | Ve stanicích je umístěn kvalitní informační systém propojený s informačním systémem města. |
4.5.4 | Nástupiště pro dálkovou dopravu jsou zastřešena v délce nejdelšího obvykle zastavujícího vlaku. |
4.5.5 | Praha hlavní nádraží je nejvýznamnější stanicí pro dálkovou železniční dopravu a tomu odpovídá i péče o ni. |
4.6 | Naplnit požadavky na vybavení stanic a zastávek pro městskou a příměstskou železnici. |
4.6.1 | Jsou zapojeny do okolní struktury města především pěšími vazbami a mají potenciál vytvořit lokální centrum obsluhované části města. |
4.6.2 | Ve významných stanicích příměstské železnice je zajištěno odbavení pro cestující a čekárna. |
4.6.3 | Doplněny jsou služby terciárního sektoru. |
4.6.4 | Je zde umístěn kvalitní informační systém propojený s informačním systémem města. |
4.6.5 | Nástupiště pro linky S, kde není významný podíl výstupu, jsou zastřešeny v délce pravidelně zastavujícího vlaku. |
4.7 | Naplnit požadavky na P+R a B+R parkovišť. |
4.7.1 | Ve vybraných železničních zastávkách na území města je realizováno lokální parkoviště P+R. |
4.7.2 | Ve všech železničních zastávkách a stanicích na území města je realizováno parkoviště B+R. |
4.7.3 | Pokud možno ve všech železničních zastávkách a stanicích v metropolitním regionu je doporučena realizace lokálního parkoviště P+R a B+R. |