| Strategie rozvoje veřejných prostranství hl. m. Prahy (2014) |
1. | Východiska procesu tvorby veřejných prostranství |
| Definování úlohy veřejného prostoru a veřejných prostranství ve městě, a to jak v jeho fyzické, tak dějové a ideové rovině |
| Stanovení důležitosti existence a kvality veřejného prostoru a veřejných prostranství v hodnotové hierarchii tvorby a užívání města |
| Definování vlastností komplexní kvalityveřejných prostranství |
| Definování nástrojů tvorby kvalitníchveřejných prostranství |
2. | Úloha veřejného prostoru a veřejných prostranství v celku města |
A | Úloha v urbanismu města |
B | Infrastrukturní a technická úloha |
C | Úloha ideová |
D | Úloha ekonomická |
E | Úloha environmentální |
3. | Cílová kritéria kvality veřejných prostranství |
| Aktivní a latentní veřejné prostranství |
4. | Základní rámce kvality veřejných prostranství |
| Celostní kvalita |
| Kritéria kvality fyzické struktury veřejnéhoprostranství |
| Kvalita funkčnosti |
| Kvalita rámce dějů |
| Kvalita veřejného prostranství ve smyslové, emoční a poznávací rovině |
5. | Příklady základních vlastností kvalitních veřejných prostranství |
| Pobytové kvality |
| Kvalita pohybu |
| Možnost užívání pro všechny obyvatele |
| Dostupnost, prostupnost |
| Svoboda volby |
| Lidské měřítko |
| Bezpečnost |
| Zdravé prostředí, kvalita klimatu |
| Smyslová, poznávací a estetická kvalita |
| Komunikativnost |
| Čitelnost — možnost identifikace s prostředím |
| Přiměřený sociální kontakt |
| Flexibilita |
| Udržitelnost |
6. | Základní teze kvality veřejného prostoru a veřejných prostranství |
| Veřejná prostranství jsou základní strukturou města a této skutečnosti je nutné podřídit jak vedení technické infrastruktury, tak umísťování jednotlivých objektů. |
| Kvalita veřejného prostoru města je základním předpokladem kvality života ve městě. |
| Kvalitní obytné veřejné prostranství je především obytné, tj. bezpečné, vstřícné pro všechny skupiny obyvatel, zdravé, živé, komunikativní, smyslově podnětné a krásné. |
| Emocionální kvality života jsou stejně významné jako kvality funkční. |
| Základem tvorby veřejných prostranství je lidské měřítko a lidské smysly |
| Veřejná prostranství by měla být nejenom přístupná, ale také atraktivní pro všechny skupiny obyvatel. |
| Veřejná prostranství města by měla vybízet k pěšímu provozu a k pobývání. Prioritou je obytná kvalita veřejných prostranství, které by zpravidla měla být podřízena dopravní i technická infrastruktura. |
| Dopravní řešení na veřejných prostranstvích města by mělo zohledňovat také potřeby chodců a uživatelů bezmotorové dopravy. Pro obytná prostranství musí být tyto potřeby prioritou. |
| Míra a způsob parkování na veřejných prostranstvích by měly odpovídat primárnímu účelu, kterým je kvalitní život na veřejných prostranstvích. Objem parkování by zde měl být minimalizován a řešen zejména jinými prostředky, jako je P + R, parkovací domy, mýto, parkovací zóny či přiměřené zpoplatnění. |
| Kvalitní údržba a úklid jsou stěžejním předpokladem kvality veřejných prostranství. |
| Jednou z podmínek kvalitního veřejného prostranství ulic a náměstí je komunikativní vztah s parterem přilehlých objektů („politika aktivního průčelí“). |
| Jedním z důležitých úkolů rozvoje veřejných prostranství je v současnosti odstraňování bariér, a to fyzických, mentálních, sociálních i funkčních. |
| Jednotlivá veřejná prostranství by mělasloužit své primární utilitární funkci pomocí jednoduchých prostředků, minimálně náročných na investice a údržbu. Současně by však tyto prostředky měly být navrhovány tak, aby vždy poskytovaly i obytnou kvalitu prostoru, a to v rovině smyslové, prožitkové a poznávací. |
7. | Základní teze nástrojů dosahování kvality v procesu tvorby veřejných prostranství |
| Vytváření strategie, plánování, investice, ekonomie |
| Územní plánování a projekční příprava |
| Správa, provoz a údržba |
| Užívání |