| Zásady rozvoje pěší dopravy na území hl. m. Prahy (2010) |
| Rozvoj pěší dopravy na území hl. m. Prahy |
1 | Operativně odstraňovat závady a nedostatky na stávajících komunikacích pro chodce |
| Průběžně odstraňovat stavební a jiné závady a nedostatky na komunikacích pro chodce, které omezují volnost a bezpečnost pohybu chodců a brání plynulé a příjemné chůzi. Jsou to například nerovnosti povrchu, špatný sklon, nedostatečné osvětlení apod. Stále častější závadou je neoprávněné stání vozidel na nedostatečně širokých chodnících, které omezuje zejména chůzi/pohyb osob s omezenou schopností pohybu. |
2 | Zvyšovat bezpečnost a ochranu chodců v provozu na pozemních komunikacích a posilovat subjektivní pocit bezpečí chodců |
| Uplatňovat účinná a pro danou lokalitu vhodná opatření ke snížení rychlosti jízdy
vozidel tam, kde to je nezbytné, zejména v místech soustředěného pohybu většího
množství chodců, v oblasti přechodů pro chodce a míst pro přecházení, zastávek veřejné hromadné dopravy, v městských prostorech se smíšeným provozem vozidel a chodců. |
| Dávat přednost oddělení provozu chodců a cyklistů při řešení souběžně vedených pěších a cyklistických tras. |
| Zkracovat dlouhé čekací doby chodců na signál „volno“ na světelně řízených přechodech, zejména v centru města a v dalších místech soustředěného pohybu chodců. |
| Zřizovat stavebně upravená místa pro přecházení přes jízdní pruhy/pásy v místech
soustředěné poptávky chodců na jejich přejití. |
| Zlepšovat veřejné osvětlení komunikací pro chodce hlavně v prostoru přechodů nebo míst pro přecházení, zastávek veřejné hromadné dopravy a ve společném dopravním prostoru se smíšeným provozem vozidel a chodců. |
| Odstraňovat na pěších trasách temná a neudržovaná místa, nepřehledná zákoutí,
přerostlou zeleň apod. |
| Zajistit na pěších trasách dobrou orientaci chodců. |
| Zlepšovat vybavenost a čistotu komunikací pro chodce. |
| Chránit chodce před nepohodou zejména v místech většího soustředění chodců a v prostorech zastávek a stanic veřejné hromadné dopravy. |
| Posilovat subjektivní pocit bezpečí chodců na pěších cestách vytvářením příjemného a
zajímavého prostředí, případně i zajištěním bezpečnostního dohledu. |
| Zkvalitňovat informovanost a výchovu všech účastníků provozu na pozemních komunikacích, zdůrazňovat základní zásadu vzájemné ohleduplnosti a účinně vymáhat dodržování pravidel provozu na pozemních komunikacích. |
3 | Respektovat potřeby osob s omezenou schopností pohybu a orientace, seniorů, rodičů s malými dětmi a mládeže |
| Zpřístupnit v co největším rozsahu komunikace pro chodce všem osobám s omezenou
schopností pohybu a orientace. Vytvářet podmínky pro to, aby se tyto osoby mohly
pohybovat po městě stejně volně, plynule a bezpečně jako osoby bez těchto omezení. |
| Usilovat o přímé vedení páteřních pěších tras, spojujících významné zdroje a cíle
chodců. Pokud nelze při bezbariérovém řešení komunikace pro chodce dodržet
požadavek na její přímé vedení, provést co nejpřirozenější rozdělení konkrétního úseku komunikace na část přímou a bezbariérovou (vedenou s oklikou) |
| Zachovat dostatečnou volnou průchozí šířku chodníků i v místech, kde je na chodníku povoleno stání automobilů za účelem parkování nebo zásobování nebo kde jsou zřízeny „předzahrádky“ restauračních či podobných zařízení nebo umístěny jiné překážky (kiosky, sloupy apod.). |
| Upravit nevhodně řešené přechody pro chodce, které nemají bezbariérovou úpravu a
potřebné hmatové prvky. Zohlednit potřeby osob s poškozením sluchu. |
| Doplnit na pěších trasách chybějící vodicí prvky pro osoby se zrakovým postižením,
zejména v přestupních uzlech a na nástupištích stanic metra a dalších systémů
integrované veřejné hromadné dopravy. |
| Usnadnit překonávání větších výškových rozdílů na pěších trasách, zejména přístupů
do podchodů a na stanice metra, pohyblivými schody nebo výtahy, pro osoby s omezenou schopností pohybu případně i mechanickými plošinami. |
4 | Systémově řešit pěší provoz ve městě |
| Považovat chůzi, kterou začíná a končí též každá cesta vykonávaná i různými dopravními prostředky, za rovnocennou, a v některých částech města prvořadou součást městské dopravy. |
| Řešit pěší provoz v souvislostech s ostatními druhy dopravy tak, aby byly zajištěny dobré vazby mezi spolupracujícími složkami dopravy a odstraňovány závady bránící rozvoji pěšího provozu a pohybu chodců. Za tím účelem cíleně a s ohledem na konkrétní část města diferencovaně regulovat automobilovou dopravu, zejména individuální, a dosáhnout těsné vazby pěšího provozu a veřejné, zejména městské hromadné dopravy. |
| Zajistit provoz různých druhů dopravy v obvykle omezeném veřejném prostoru v zastavěném území města. Využít v maximální míře organizačních a stavebních opatření ke zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti chodců, vhodných pro danou lokalitu. |
5 | Zohledňovat potřeby chodců v koordinovaném územním a dopravním plánování |
| Vytvářet příznivé podmínky pro chůzi již při urbanistickém plánování města a jeho
příměstských oblastí, nepodporovat životní styl závislý na automobilu. |
| Navrhovat nové územní celky tak, aby lidé užívající tyto celky měli v pěší dostupnosti
většinu objektů a zařízení denně potřebných |
| Respektovat existující pěší trasy při tvorbě sítě komunikací pro chodce v přestavovaných nebo nově budovaných územních celcích města a vycházet při návrhu nových pěších cest z jejich historických tras. |
| Propojit páteřními pěšími trasami území města s jeho příměstskou oblastí, s okolními
obcemi a krajinou. |
| Zcela dopravně integrovat stávající sídelní útvary v příměstské oblasti Prahy, které mají těsné funkční vazby k městu, s vnitroměstskou dopravou a odpovídajícím způsobem řešit v městské aglomeraci síť pozemních komunikací tak, aby umožnila uspokojit pokud možno přímými, bezpečnými, dostatečně kapacitními a pohodlnými trasami každodenní vztahy a potřeby chodců a cyklistů. |
6 | Páteřní pěší trasy řešit bez oklik a bariér |
| Vytvořit pro základní přepravní funkci ve městě souvislou a propojenou síť komunikací pro chodce, přístupnou pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, umožňující dobrou prostupnost územím města a dosažení významných cílů ve městě při zohlednění požadavku, aby pohyb chodců byl účelný a hospodárný. |
| Usilovat, aby komunikace pro chodce, propojující jednotlivé územní celky města, byly pokud možno přímé, pohodlné, bezpečné a přitažlivé. |
| Vést pěší trasy s převažující přepravní funkcí bez obcházení terénních nebo fyzických
překážek a objektů. Nepřipustit zacházky delší než 60 m. V konkrétních případech volit
řešení s nejvyšší atraktivitou pro chodce; k tomu využívat i netradiční a inovativní formy. |
| Doplňovat/nahrazovat podle možnosti a v přiměřeném rozsahu na stávajících pěších
trasách úseky s fyzickými a/nebo psychologickými bariérami, jako jsou zejména podchody, nadchody, neprostupné uliční bloky, široké pozemní komunikace, vodoteče, drážní tělesa apod. novými úseky/zařízeními umožňujícími bezbariérové vedení pěšího provozu; nepoužívané a nevyhovující fyzické a psychologické bariéry vedení pěšího provozu postupně odstraňovat. |
7 | Zvyšovat atraktivitu pěších tras |
| Zvyšovat přitažlivost hlavních pěších tras pro chodce vhodnými úpravami a vybavením. |
| Vytvářet příznivé podmínky nejen pro pohyb, ale též pro pobývání chodců na místních komunikacích s obchodně společenskou funkcí (zejména na hlavních městských třídách a veřejných městských prostranstvích, náměstích) vhodným uličním mobiliářem a zelení. U těchto komunikací je nezbytné zajistit pro chodce dobrou vazbu na veřejnou hromadnou dopravu. |
| Dopravně zklidnit místní komunikace s obchodně společenskou funkcí s cílem zřídit v nich dostatečně široké chodníky, vytvořit přehledný a bezpečný prostor pro pěší a kvalitní parter s pobytovou funkcí, vybavený obchody, provozovnami služeb, zelení, případně se stromořadím a vhodným uličním mobiliářem. |
| Usilovat o pestrost a atraktivitu parteru města s cílem podporovat chůzi po městě. Parter živoucí městské čtvrti odpovídá měřítku člověka a rychlosti pěšího pohybu, vede chodce přirozeně od jednoho cíle ke druhému, nabízí mu zajímavé průhledy, mobiliář a zeleň, které společně vytvářejí jedinečné městské prostory. |
| Omezit parkování v ulicích a tím přispět k rozvoji pěších cest v zastavěném a přitažlivém území města. |
| Umožnit dobrou dostupnost rekreačních území ze sídelních útvarů po pěších trasách majících především rekreační funkci a napojit rekreační trasy vedené uvnitř města na trasy vedené v jeho příměstské oblasti. Vhodné je vedení rekreačních tras podél vodních toků a klidovými prostory zeleně (parky, rekreačním územím, přírodními rezervacemi
apod.). |
| Dávat přednost potřebám chodců při střetu zájmů a požadavků chodců a motoristů, a to
zejména na přímost a atraktivitu pěší trasy. |
8 | Revitalizovat souvisle zastavěné území města, zejména jeho centrum |
| Doplňovat ve městě, především v jeho hustě zastavěných a obydlených oblastech,
chybějící úseky pěších tras a věnovat pozornost obnově a zřizování nových pasáží a průchodů, zkracujících intenzivně používané pěší cesty (zejména v přestupních uzlech), případně loubí, rozšiřujících komunikace pro chodce a chránících chodce před nepohodou. |
| Navrhovat v oblastech Prahy s převažující a hustou obytnou zástavbou omezení provozu motorové dopravy a jeho zklidnění organizačními a stavebními opatřeními na základě dopravně inženýrského řešení s ohledem na zlepšení životního prostředí a podporu nemotorové, zejména pěší a cyklistické dopravy. Tato území je možné řešit jako zóny s omezenou rychlostí jízdy vozidel do 30 km/h (v zahraničí „Zóny Tempo 30“). |
| Stavebně řešit územní celky sloužící výlučně nebo převážně k bydlení, ve kterých je slabý provoz vozidel i chodců, jako „obytné zóny“ ve smyslu platných pravidel provozu na pozemních komunikacích. V příslušných územních celcích použít účinná opatření ke zklidnění automobilového provozu a podpoře pobytové funkce. V dopravním prostoru
obytných zón umožnit smíšený provoz vozidel a chodců. |
| Věnovat zvýšenou pozornost dostupnosti a přitažlivosti historického jádra města, center městských částí, přestupních uzlů a hlavních městských tříd, které jsou přirozenými cíli velkého počtu chodců. Řešit v těchto oblastech celý uliční prostor s důrazem na kvalitu pěší dopravy, na dostatečné dimenzování komunikací pro chodce. V těchto lokalitách je vhodné zřídit pěší zóny. |
| Usilovat při řešení dopravy v centru Prahy, případně i v centrálních oblastech
městských částí, o řazení potřeb jednotlivých složek dopravy v posloupnosti: městská hromadná doprava, chodci, cyklisté, zásobování a obslužná automobilová doprava, ostatní cílová automobilová doprava, případně průjezdná automobilová doprava. |
| Účinně podporovat pěší dopravu v centru města a v centrech městských částí neboť
významně přispívá k revitalizaci těchto oblastí. Atraktivita městských i lokálních center je závislá na dobrých podmínkách pro chůzi. |