| Smart Prostějov - manuál chytrého města (2018) |
1. | PLÁNOVÁNÍ - STRATEGICKÉ DOKUMENTY |
1.1 | implementace a provázanost dokumentu Smart Prostějov se všemi strategickými s oborovými dokumenty města |
1.2 | příprava a formulace zásad pro tvorbu nového strategického plánu |
1.3 | příprava a formulace zásad pro tvorbu plánu udržitelné mobility |
1.4 | formulace výstupů do územně plánovací dokumentace a podkladů – aktuálně příprava zprávy o uplatňování ÚP, a následné změny, resp. příprava zadání regulačního plánu |
1.5 | implementace řešení Smart Prostějov do nově pořizovaných ÚS a propojení s ÚAP – resp. jejich širší a komplexnější využití |
1.6 | prezentace a propagace nově zpracovávaných a aktualizovaných strategických materiálů veřejnosti a vedení města |
1.7 | průběžná kontrola stanovených cílů – zažití základních pracovních postupů |
1.8 | externí zpracování vs. uvnitř úřadu |
2. | INVESTOVÁNÍ - ZÁSADY PRO VÝBĚR A TVORBU PROJEKTŮ |
2.1 | získávání zkušeností a častější využití nákladově výnosových analýz |
2.2 | použití nástroje BIM v rámci projektové dokumentace nového akvaparku Prostějov |
2.3 | spolupráce a větší zapojení veřejnosti formou vhodných aplikací a on-line formulářů |
2.4 | systém spolupráce s odbornou veřejností |
2.5 | systém koordinace investičních akcí |
3. | ZELENÁ VÝSTAVBA |
3.1 | návrh a možná realizace zelené střechy resp. vertikální zahrady v rámci vybrané investiční akce, rekonstrukce nebo např. interiérové aplikace. |
3.2 | veřejný fond zeleně - možnost finanční podpory realizace zelených střech, fasád a vzniku veřejné zeleně |
3.3 | v rámci EÚO při rekonstrukcích a u nové výstavby volit maximálně efektivní řešení |
3.4 | systémové řešení rozvoje a obnovy městské a krajinné zeleně, stanovení priorit |
3.5 | komunitní zahrady |
3.6 | ochrana stávajících kvalitních zahrádkářských osad |
3.7 | rozvoj zeleně v krajině (polní cesty a interakční prvky) a zejména v průmyslové zóně (ochranná a izolační zeleň) |
4. | KVALITNÍ (ESTETICKÁ) ARCHITEKTURA |
4.1 | architektonické soutěže |
4.2 | spolupráce s akademickou sférou |
4.3 | komise architektury a urbanismu |
4.4 | jasný architektonický manuál a ochrana hodnotných lokalit |
5. | CHYTRÁ ZELEŇ A HOSPODAŘENÍ S VODOU |
5.1 | analýza vhodnosti existující druhové skladby zeleně |
5.2 | inteligentní a udržitelné zavlažování |
5.3 | využití dešťových vod |
5.4 | prověření možností energetického využití rekuperace odpadních vod |
5.5 | monitoring srážkových vod |
5.6 | volba vhodných povrchů pro vsakování vod |
5.7 | monitoring stavu ovzduší a širší využití dat |
6. | CHYTRÝ URBANISMUS |
6.1 | využití fotogrammetrie, skenování a využití bezpilotních leteckých systémů pro potřeby města. |
6.2 | využití pocitových map při tvorbě nového regulačního plánu, projektů regenerací případně studií problémových lokalit |
6.3 | využití geoanalýz pro potřeby územního plánování |
6.4 | pořízení 3D modelu města |
6.5 | férově sdílené město |
7. | INTELIGETNÍ ŘÍZENÍ A SYSTÉMY DOPRAVY |
7.1 | systém inteligentních zastávek |
7.2 | využití moderní analýzy pro optimalizaci tras MHD a návaznosti dalších způsobů dopravy zejména IDSOK |
7.3 | komplexní řešení parkování v centru města. |
8. | LIDÉ vs. AUTOMOBILY |
8.1 | utlumování motorové dopravy – osvěta |
8.2 | plán udržitelné mobility magistrátu a jeho propagace |
8.3 | podpora a vznik systémů sdílení kol a automobilů |
8.4 | fond parkování |
8.5 | vylepšování zázemí uzlů hromadné dopravy – umístění veřejných automatických toalet |
9. | ELEKTROMOBILITA A ALTERNATIVNÍ POHONY |
9.1 | dotační možnosti |
9.2 | podpora elektromobility - výstavba dobíjecích stanic |
9.3 | pořizování automobilů s alt. pohonem pro potřeby MMPv a MP |
9.4 | podpora elektrokol |
10. | EKOLOGICKÉ A EFEKTIVNÍ ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ |
10.1 | separace odpadu a odměňování občanů za třídění odpadu |
10.2 | systém svozu odpadů efektivní a pohodlný pro občany |
10.3 | opatření pro zamezování vzniku černých skládek |
10.4 | vybudování moderního ZEVO |
11. | CHYTRÉ SYSTÉMY ŘÍZENÍ ENERGETIKY A VEŘEJNÉHO OSVĚTLENÍ |
11.1 | větší motivace vedení příspěvkových organizací k realizování EÚO. |
11.2 | spolupráce ORI s energetikem při rozhodování o realizaci EÚO na budovách v majetku města |
11.3 | hledání dotačních příležitostí pro možné realizace EÚO |
11.4 | pravidla energeticky úsporného chování zaměstnanců v budovách MMPv |
11.5 | využívání nových moderních technologií – venkovní žaluzie k odstínění slunečního záření v nových i ve stávajících objektech |
11.6 | regulace |
11.7 | dispečink, dálkový sběr dat – operativa |
11.8 | využití sloupu VO jako přístupových bodů wi-fi |
11.9 | v historických částech města instalovat kabelové šachty a kolektory |
11.10 | realizace FVE na stávajících objektech města |
11.11 | FVE na VO + signalizační systémy + hybridní model |
11.12 | vhodné veřejné osvětlení |
12. | BEZPEČNOST – SYSTÉMY KONTROLY A SBĚRU DAT |
12.1 | zdokonalování a centralizace systémů bezpečnostní prevence |
12.2 | analýza pocitu bezpečí a přednášková a edukativní činnost s důrazem na „aktivního střelce“ |
12.3 | inteligentní kamerové systémy s možnostmi rozpoznávání osob a on-line přenos dat z kamer strážníků MP |
12.4 | doplnění městského mobiliáře o bezpečnostní prvky |
12.5 | zajištění bezpečnosti a funkce VO při vzniku blackoutu |
13. | SMYSLUPLNÉ ZAVÁDĚNÍ CHYTRÝCH PRVKŮ MĚSTSKÉHO MOBILIÁŘE |
13.1 | komplexní zapracování výše uvedených opatření do rámce konceptu Smart Prostějov |
14. | SPOLUPRÁCE – E-GOVERNMENT, PODPORA, FINANCOVÁNÍ A REGULACE |
14.1 | Smart Prostějov - téma |
14.2 | E-Government |
14.3 | poskytování otevřených dat veřejnosti – open data |
14.4 | širší využití a technické zdokonalení systému ohlašování závad a požadavků občanů |