Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ PARDUBICKÝ
KRAJ PARDUBICKÝ
www stránky

KRAJ PARDUBICKÝ

Názvy hierarchických úrovní
A. "Rozvojová priorita"
A.1 "Opatření"
A.1.1 "Aktivita"

Program rozvoje Pardubického kraje (2011)

Program rozvoje Pardubického kraje (2011)
A.KVALITNÍ LIDSKÉ ZDROJE
A.1Podpora kvalitního systému vzdělávání
A.1.1 Optimalizace kapacit středních škol a oborů vzdělání s ohledem na současný stav i budoucí vývoj populace.
A.1.2 Údržba a modernizace zřizovaných škol a školských zařízení
A.1.3 Posílení vazeb středních škol s podnikatelským (odběratelským) sektorem (odborné praxe, úpravy vzdělávacích programů, vytváření vzdělávacích strategií škol).
A.1.4 Zvyšování kvality výuky – další vzdělávání pedagogických pracovníků, zavádění školních vzdělávacích programů, modernizace vybavení škol.
A.1.5 Rozvoj zájmového vzdělávání, neformálního vzdělávání (vč. EVVO), jazykového vzdělávání, dalšího vzdělávaní a celoživotního vzdělávání.
A.1.6 Podpora talentované mládeže (Festival vědy a techniky dětí a mládeže Pardubického kraje, zahraniční stáže).
A.1.7 Integrace zdravotně i sociálně handicapovaných žáků a studentů do běžných typů škol.
A1.8 Optimalizace kapacit mateřských a základních škol s ohledem na současný stav i budoucí vývoj populace.
A.2Zkvalitňování zdravotní péče, zvýšení efektivnosti jejího poskytování a zvýšení její dostupnosti i v odlehlých částech kraje
A.2.1 Zvýšení kvality poskytované péče (vybavení, vzdělávání pracovníků).
A.2.2 Zlepšení výsledků hospodaření zdravotnických zařízení, úspory z rozsahu při nákupech léků, zdravotního materiálu a zařízení.
A.2.3 Iniciace zjednodušení systému dalšího vzdělávání lékařského i nelékařského personálu (směrem k Parlamentu, přes Asociaci krajů).
A.2.4 Zajištění vyššího počtu lékařů a ostatního odborného personálu a stabilizace stávajícího personálu ve zdravotnických zařízeních.
A.2.5 Zajištění potřebných kapacit lůžek akutní i následné péče a zajištění obložnosti lůžek.
A.2.6 Zajištění potřebné dostupnosti zdravotnické záchranné služby ve všech částech kraje, modernizace vybavení ZZS.
A.2.7 Podpora fungování protialkoholní záchytné stanice v Pardubicích (jediné místo pro celý kraj) a hledání finanční spoluúčasti ostatních ORP, využívajících služeb protialkoholní záchytné stanice.
A.2.8 Podporovat a realizovat místní programy na podporu zdraví obyvatel.
A.2.9 Motivace studentů zdravotních oborů ke studiu geriatrických a navazujících oborů.
A.3Zajištění místní a časové dostupnosti podpory osobám v nepříznivé sociální situaci prostřednictvím stabilní, efektivní, flexibilní a kvalitní sítě sociálních služeb a jejich provázání s dalšími službami (např. z oblasti školství nebo zdravotnictví)
A.3.1Revize stávající sítě sociálních služeb (soc. poradenství, soc. péče a soc. prevence) a její následná stabilizace, včetně vytvoření pravidel pro řízení sítě sociálních služeb a jejího financování.
A.3.2Navržení systému víceletého financování sociálních služeb a pravidel pro spolufinancování služeb z obecních rozpočtů.
A.3.3Podpora služeb umožňujících sdílenou péči o osobu závislou na péči jiné fyzické osoby, prioritně prostřednictvím služeb poskytovaných terénní a ambulantní formou.
A.3.4Transformace pobytových zařízení sociálních služeb v jiné druhy sociálních služeb, poskytovaných v přirozené komunitě uživatele a podporující sociální začlenění uživatele do společnosti. Humanizace stávajících zařízení sociálních služeb.
A.3.5Transformace a sjednocení systému péče o ohrožené děti.
A.3.6Propojování systému zdravotních a sociálních služeb, zejména v oblasti návaznosti služeb.
A.3.7Zvyšování kvality sociálních služeb, zejména podporou vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách, podporou spolupráce poskytovatelů služeb v oblasti kvality, zohledněním kvality při dotačních a grantových řízeních PK.
A.4Posílení kulturní rozmanitosti a historického dědictví kraje
A.4.1Podpora kulturních a společenských aktivit a udržení historických a kulturních tradic.
A.4.2Budování/modernizace kulturních zařízení a podpora jejich fungování.
A.4.3Podpora obnovy a širšího využití památek pro potřeby kultury a cestovního ruchu.
A.5Podpora rozvoje sportovních a tělovýchovných aktivit
A.5.1Budování/modernizace sportovní infrastruktury pro rekreační i výkonnostní sport.
A.5.2Podpora činnosti organizací působících v oblasti sportu a tělovýchovy, zaměřených na neprofesionální aktivity.
A.5.3Propagace a osvěta sportovních a tělovýchovných aktivit mezi obyvatelstvem.
A.6Širší kultivace lidského potenciálu kraje
A.6.1Podpora organizace rozmanitých volnočasových aktivit pro všechny věkové kategorie obyvatel a budování/rekonstrukce potřebné infrastruktury.
A.6.2Tvorba nové a rekonstrukce stávající infrastruktury pro neorganizované trávení volného času.
A.6.3Podpora činnosti neziskových organizací, školských zařízení pro zájmové vzdělávání a spolků (ve všech tematických oblastech).
A.6.4Realizace preventivních programů – např. primární prevence, prevence kriminality, protidrogová prevence, prevence dopravní bezpečnosti, bezpečnosti dětí a seniorů atd.
A.6.5Kultivace lidského potenciálu kraje formou kvalitní nabídky volnočasového vyžití.
B.KONKURENCESCHOPNÁ EKONOMIKA
B.1Rozvoj a optimalizace využití podnikatelské infrastruktury a podpora podnikání
B.1.1Pasportizace brownfields a podpora jejich nového komerčního využití.
B.1.2Propagace investičních příležitostí a budování image kraje vůči potenciálním investorům a i stávajícím podnikatelům.
B.1.3Založení a fungování inovačního fondu.
B.1.4Propagace a další rozvoj existujících průmyslových zón.
B.1.5Rozvoj stávajících klastrů a podpora vzniku nových klastrů.
B.1.6Informační centra a rozvoj poradenství pro podnikatele.
B.1.7Péče o investory a nové podniky.
B.1.8Podpora nových způsobů řešení a financování rozvoje podnikání a řemesel.
B.1.9Podpora vzniku podnikatelských inkubátorů.
B.2Podpora vědy, výzkumu, vývoje a inovací
B.2.1Rozvoj kapacit stávajících výzkumných zařízení.
B.2.2Rozvoj spolupráce výzkumných pracovníků, akademických pracovníků, studentů s podnikatelským sektorem (propojení s místním průmyslem).
B.2.3Posílení ochrany výsledků výzkumu a vývoje (patenty, vzory, licence)
B.2.4Podpora spolupráce subjektů inovační a rozvojové infrastruktury.
B.2.5Podpora rychlého uplatnění nových poznatků v praxi (např. zavedení inovačních voucherů).
B.2.6Rozvoj a podpora Centra transferu technologií a znalostí
B.3Rozvoj potenciálu pracovních sil
B.3.1Usměrňování struktury vzdělávacího systému s cílem snížení nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce.
B.3.2Všestranná podpora zvýšení prestiže vybraných učňovských a odborných studijních oborů na středních školách, zejména těch oborů, u kterých je mezera na trhu práce.
B.3.3Rozvoj efektivního systému stipendií.
B.3.4Zlepšení uplatňování aktivní politiky zaměstnanosti.
B.3.5Rozvoj technických oborů vysokých škol.
B.3.6Rozvoj nabídky celoživotního vzdělávání (ve vazbě na podnikatelskou sféru).
B.3.7Podpora rekvalifikací.
B.4Rozvoj základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu a jejího využití při rozvoji atraktivit cestovního ruchu
B.4.1Koncepční usměrňování rozvoje cestovního ruchu (optimalizace prostorového rozložení turistické infrastruktury, celoroční využívání turistické infrastruktury atd.).
B.4.2Budování a zkvalitnění ubytovacích a stravovacích služeb.
B.4.3Rozvoj doprovodné turistické infrastruktury.
B.5Koordinovaný rozvoj marketingu cestovního ruchu a tvorby turistických produktů
B.5.1Zlepšování image kraje v cestovním ruchu.
B.5.2Tvorba cílených celoročních turistických produktů (vícedenní programy, prodloužené víkendy, atd.).
B.5.3Cílený a účinný marketing produktů cestovního ruchu.
B.5.4Zvýšení nabídky jednorázových aktivit (koncerty, festivaly, setkání…).
B.5.5Zvyšování kvality a prohlubování koordinace řízení cestovního ruchu (státní, krajské a regionální OCR).
B.5.6Rozvoj vzdělávání subjektů v cestovním ruchu.
B.5.7Rozvoj poskytování informací pro turisty (webové portály, činnost TIC atd.).
B.6Podpora budování a zkvalitňování páteřní dopravní infrastruktury
B.6.1Vytváření podmínek pro realizaci a prosazování výstavby klíčových staveb dopravní infrastruktury v kraji.
B.6.2Další rozvoj mezinárodního letiště Pardubice.
B.6.3Příprava a realizace R 35 (Opatovice nad Labem – Dašice – Vysoké Mýto – Litomyšl – Dětřichov u Moravské Třebové – hranice Pardubického kraje).
B.6.4Příprava a realizace R 43 (Moravská Třebová – hranice Pardubického kraje).
B.6.5Budování obchvatů měst s vysokou intenzitou silniční dopravy (Pardubice, Chrudim, Svitavy, ostatní města na plánované trase R35).
B.6.6Vybudování plavebního stupně na řece Labi v Přelouči a dokončení splavnění Labe do Pardubic včetně přístavu Pardubice.
B.6.7Příprava a realizace projektu multimodálního logistického centra Východní Čechy v Pardubicích.
B.6.8Příprava zdvojkolejnění tratě č. 31 v úseku Pardubice – Hradec Králové.
B.6.9Rozvoj kombinované dopravy v návaznosti na železnici.
B.6.10Zvyšování bezpečnosti páteřní dopravní infrastruktury.
B.7Zkvalitnění regionální a lokální dopravní infrastruktury
B.7.1Usměrňování rozvoje regionální dopravní sítě.
B.7.2Rekonstrukce a modernizace silnic II. a III. třídy s důrazem na úseky tvořící páteřní síť těchto komunikací v Pardubickém kraji.
B.7.3Optimalizace systému údržby komunikací.
B.7.4Zvyšování bezpečnosti silniční dopravy (řešení úseků s častými dopravními nehodami).
B.7.5Podpora regionální železniční dopravy.
B.7.6Rekonstrukce a modernizace místních a účelových komunikací.
B.8Rozvoj systému veřejné dopravy, rozvoj bezmotorové dopravy
B.8.1Tvorba koncepce veřejné dopravy.
B.8.2Tvorba koncepce bezmotorové dopravy.
B.8.3Rozvoj integrovaného dopravního systému (vytvoření nové sítě linek veřejné dopravy s páteří v železniční dopravě a jednotného tarifního systému).
B.8.4Budování přestupních terminálů veřejné dopravy.
B.8.5Rozvoj dopravní telematiky (informační a telekomunikační podpora dopravního procesu).
B.8.6Rozšiřování a propojování sítě cyklostezek s ohledem na potřeby obyvatel i cestovního ruchu.
B.8.7Podpora budování záchytných parkovišť a systému „Bike/Park and Ride“ s důrazem na dopravní uzly integrovaného dopravního systému.
C.ZDRAVÉ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
C.1Podpora multifunkčního zemědělství a péče o krajinu
C.1.1Podpora regionální produkce a prodeje zemědělských výrobků a potravin – podpora marketingových aktivit, klasifikace a certifikace místních produktů.
C.1.2Podpora konkurenceschopnosti zemědělství a kvality zemědělské produkce.
C.1.3Podpora nových forem hospodaření a bioproduktů. Podpora tradičního hospodaření v horských a podhorských oblastech.
C.1.4Podpora diverzifikace hospodářských aktivit na venkově včetně podpory zakládání a činnosti podnikatelských sdružení v oblasti zemědělství a navazujícího zpracovatelského průmyslu.
C.1.5Rozvoj podpory, poradenství a dotačních aktivit neprodukční péče o krajinu, zvýšení intenzity a efektivity péče o krajinu v regionech jako takových, od nížin až po horské oblasti.
C.1.6Organizace farmářských trhů a jarmarků se zaměřením na místní (krajské) regionální produkty a výrobky.
C.1.7Podpora rozvoje a činnosti stávajících odbytových organizací, případně vzniku nových organizací (marketing, certifikace) a alternativních způsobů hospodaření v krajině.
C.1.8Spolupráce prvovýroby, zpracovatelů a obchodu s VaV subjekty, tvorba „marketingových“ klastrů.
C.1.9Poskytování poradenských a marketingových služeb zemědělským a lesnickým podnikům včetně mezinárodní spolupráce (podpora činnosti poradenských subjektů).
C.1.10Realizace vzdělávacích seminářů a školení v oblasti multifunkčního zemědělství, agroturistiky a péče a údržby krajiny pro odborníky i občany z řad široké veřejnosti.
C.1.11Prezentace a medializace oblasti zemědělství a venkova mezi širokou veřejností.
C.1.12Podpora nepotravinářského využití zemědělské produkce.
C.2Podpora efektivního nakládání s odpady
C.2.1Podpora realizace zařízení k úpravě a využívání odpadů s cílem snižování absolutního množství odpadů ukládaných na skládky a snižování podílu biologicky rozložitelných komun. odpadů ukládaných na skládky (kompostárny, bioplyn. stanice, recyklační střed.)
C.2.2Podpora propagace třídění a odpovědného nakládání s odpady.
C.2.3Omezování měrné produkce odpadů u právnických osob i fyzických osob (podniků i občanů).
C.2.4Separace odpadů a jejich využívání a recyklace a s tím spojená osvěta.
C.2.5Podpora budování zařízení k úpravě a následnému využití odpadů (dekontaminační plochy, recyklační střediska, kompostárny apod.). Tvorba podpůrného systému sekundárního využití produktů z odpadů.
C.2.6Zajištění propagačních akcí k podpoře zvyšování procent třídění a nového využití produktů z odpadů.
C.2.7Řízená podpora projektů likvidace starých ekologických zátěží včetně nelegálních skládek.
C.2.8Podpora výroby a dostupného prodeje ekologicky šetrných výrobků a výrobků z obnovitelných zdrojů surovin a znovuvyužitelných odpadů.
C.3Rozvoj infrastruktury vodního hospodářství a zvýšení ochrany vodních zdrojů v území
C.3.1Podporovat realizaci odkanalizování a čištění odpadních vod inovativními způsoby v ekologicky citlivých územních jako jsou např. CHOPAV a pásma hygienické ochrany vodních zdrojů.
C.3.2Ochrana kapacitních vodních zdrojů a jejich území.
C.3.3Zvyšování retenční kapacity krajiny a podpora revitalizace říčních toků a jejich povodí. Podpora opatření proti povodním a na stabilizaci průtoků.
C.3.4Budování ČOV a kanalizace v obcích větších jak 500 EO, zejména ve vztahu k existujícímu sběrnému kanalizačnímu systému, pořizovacím a provozním nákladům a vodnosti recipientů.
C.3.5Pokračování v podpoře projektů a přípravy realizace výstavby vodovodů v obcích, které v současné době nemají veřejný vodovod, pro zajištění dostatečného zásobování pitnou vodou celého území Pardubického kraje.
C.4Zkvalitňování stavu energetické infrastruktury a zvýšení její účinnosti a šetrnosti, podpora úspor energií
C.4.1Zajištění fungování jednotného energetického managementu kraje, zajištěného z hlediska bezpečnosti v krizových situacích. Podpora zajištění soustavy proti výjimečným stavům.
C.4.2Podpora efektivnějšího využívání energetických zdrojů a zavádění odpovídajících alternativních technologií obnovitelných zdrojů energie jako doplňkového zdroje energie ve vhodných lokalitách.
C.4.3Podpora a propagace projektů zaměřených na efektivitu využití a úspory energií.
C.4.4Zajištění stability energetické soustavy kraje a zásobování energiemi i v krizových situacích.
C.4.5Zkvalitnění stavu, případně změna technické infrastruktury pro zásobování elektrickou energií ve vybraných (zejména venkovských) částech kraje.
C.5Podpora zvyšování kvality jednotlivých složek životního prostředí
C.5.1Omezování možných negativních dopadů lidské činnosti do přírodního prostředí.
C.5.2Zvyšování ekologického povědomí a odpovědnosti obyvatel ve vztahu k prostředí jako celku.
C.5.3Ochrana významných přírodních lokalit a ploch (zvláště chráněných území, lokalit soustavy Natura 2000, přírodních parků, VKP…).
C.5.4Racionalizace, realizace a údržba VKP a sítě ÚSES.
C.5.5Omezování záboru kvalitních bonitních půd, podpora a upřednostňování stavebních aktivit v revitalizovaném území brownfields a na sekundárně uvolněných plochách.
C.5.6Osvěta obyvatel vedoucí ke snižování emisí a imisí z malých i středních zdrojů znečišťování ovzduší (zejména severozápadní část kraje).
C.5.7Podpora opatření k ochraně a revitalizaci krajiny a k podpoře rozvoje šetrné turistiky.
C.5.8Zvyšování ekologické stability krajiny doplňováním liniových a významných krajinných prvků zvyšujících ekologickou stabilitu krajiny a snižujících erozi.
C.5.9Realizace projektů komplexních pozemkových úprav, retenčních a protierozních opatření i ve vztahu k významným krajinným prvkům a síti ÚSES.
C.5.10Kontrola plnění hygienických limitů hlučnosti dle platné právní úpravy.
C.5.11Uplatnění a rozšíření mimoprodukčních funkcí lesů zejména v rekreačně atraktivních oblastech, s cílem umožnit intenzivnější využívání území pro rozvoj rekreačních aktivit obyvatel.
C.6Zvyšování bezpečnosti a ochrany obyvatel kraje
C.6.1Podpora preventivně výchovné činnosti a propagace k ochraně a připravenosti obyvatelstva na MU (např. prostředky na propagační odborné materiály pro žáka ZŠ a SŠ, pro speciální sociální a zdravotnické zařízení a další skupiny obyvatel).
C.6.2Podpora a propagace činnosti a spolupráce jednotlivých složek IZS.
C.6.3Podpora připravenosti JSDH obcí a zajištění materiálního zabezpečení určených Jednotek k řešení úkolů ochrany a bezpečnosti obyvatelstva.
C.6.4Prosazování opatření na státní úrovni pro lokální zajištění dodávek elektrické energie při kolapsu rozvodné sítě nebo výpadků jednotlivých uzlů.
C.6.5Příprava na MU a KS a propagace vlastní činnosti a součinnosti v regionálním měřítku.
C.6.6Průběžný monitoring stavu a funkčnosti jednotlivých složek IZS, realizace preventivních opatření proti MU.
C.6.7Propojení integrovaných záchranných systémů se sousedními kraji a vytvoření odpovídajícího managementu.
C.6.8Průběžná aktualizace dokumentů, koncepcí, plánů preventivních opatření a plánů krizového řízení.
C.6.9Podpora připravenosti obcí na MU a KS – spolurealizace nákladnějších preventivních opatření pro zamezení regionálně hrozících MU.
C.6.10Podpora bezpečnosti a veřejného pořádku v obcích – spoluvytváření možností pro zabezpečení řádné činnosti Policie ČR.
C.6.11Podpora občanských sdružení a institucí, které jsou vázány součinností při přípravě a řešení úkolů ochrany obyvatelstva.
D.KOORDINOVANÝ PROSTOROVÝ ROZVOJ KRAJE
D.1Využívání koncepčních nástrojů strategického a územního plánování při vytváření podmínek pro vyvážený rozvoj Pardubického kraje
D.1.1Širší uplatnění a realizace strategických, koncepčních a územně plánovacích dokumentů včetně jejich koordinace.
D.1.2Systematická koordinace rozvoje regionů Pardubického kraje.
D.1.3Průběžná metodická a informační podpora obcím v oblasti strategického a územního plánování.
D.1.4Příprava a realizace projektů zaměřených na problematiku e-Government.
D.1.5Uplatňování a realizace dotačních politik na obecní a mikroregionální úrovni.
D.2Posilování rozvojových příležitostí ve venkovských oblastech a problémových regionech Pardubického kraje
D.2.1Zabezpečení odpovídající dopravní infrastruktury a dopravní dostupnosti ve venkovských oblastech a problémových regionech.
D.2.2Metodická pomoc při rozvoji vymezených problémových regionů Pk.
D.2.3Optimalizace dotačních nástrojů kraje pro rozvoj venkovských a problémových regionů kraje.
D.2.4Zvyšování množství evropských a národních finančních zdrojů pro rozvoj venkovských oblastí, problémových regionů a koordinace jejich využití.
D.2.5Rozvoj dopravní a technické infrastruktury, podpora rozvoje bydlení a občanské vybavenosti ve venkovských obcích a problémových regionech.
D.2.6Podpora aktivit zaměřených na sounáležitost obyvatel s územím.
D.3Vytváření podmínek pro rozvoj městských sídel jako pólů rozvoje Pardubického kraje
D.3.1Koordinace rozvojových aktivit v městských sídlech včetně omezování negativních dopadů suburbanizace.
D.3.2Zabezpečení odpovídající dopravní infrastruktury a dopravní dostupnosti městských sídel.
D.3.3Rozvoj adekvátní výstavby dopravní a technické infrastruktury a občanské vybavenosti zajišťující hospodářskou konkurenceschopnost měst.
D.3.4Regenerace veřejných prostranství měst.
D.3.5Zabezpečení dostatečných zdrojů pro rozvoj městských území (pitná voda, likvidace komunálního odpadu apod.).
D.3.6Stabilizace městského bydlení včetně revitalizace panelových sídlišť.
D.3.7Rozvoj infrastruktury pro volnočasové a společenské aktivity obyvatel.
D.4Rozvíjení vnějších vztahů subjektů na území Pardubického kraje
D.4.1Prosazování zájmů Pk u národních a evropských institucí.
D.4.2Rozvoj spolupráce Pk s partnerskými regiony v zahraničí.
D.4.3Rozvoj spolupráce Pk se sousedními kraji.
D.4.4Zapojení subjektů z území kraje do národních a mezinárodních sítí zaměřených na rozvoj spolupráce a výměnu zkušeností.
D.4.5Rozvoj spolupráce s Polskem mezi jednotlivými druhy aktérů v pohraničním území.
D.5Rozvíjení spolupráce veřejného, soukromého a neziskového sektoru
D.5.1Podpora činností neziskových organizací při rozvoji občanské společnosti.
D.5.2Uplatňování principů integrovaného přístupu k rozvoji území.
D.5.3Úzká spolupráce veřejného, soukromého a neziskového sektoru na lokální úrovni.
D.5.4Rozvoj formálních i neformálních struktur spolupráce soukromého a veřejného sektoru.
D.6Efektivní využívání evropských fondů
D.6.1Aktivní zapojení kraje a jeho představitelů do přípravy budoucí kohezní politiky EU s důrazem na zjednodušení implementace podpory.
D.6.2Vytvoření a průběžná aktualizace databáze rozvojových projektů Pardubického kraje a projektů dalších aktérů rozvoje pro další rozpočtové období Evropské unie 2014–2020.
D.6.3Koordinace identifikovaných klíčových záměrů a projektů na území Pk.
D.6.4Evaluace (vyhodnocení) podpory z evropských fondů na území Pardubického kraje za období 2007–2013.
D.6.5Zefektivnění systému informovanosti o možnostech evropských fondů.
D.6.6Vytvoření a průběžná aktualizace databáze rozvojových projektů obcí, dobrovolných svazků obcí, místních akčních skupin a dalších aktérů rozvoje v území pro rozpočtové období Evropské unie 2014–2020.
D.6.7Koordinace identifikovaných klíčových záměrů jednotlivých aktérů v území.