| Územní energetické koncepce Pardubického kraje - aktualizace 2018 |
| Zajistit spolehlivé a hospodárné zásobování a nakládání s palivy a energií v souladu s udržitelným rozvojem kraje |
1 | Provozování a rozvoj soustav zásobování tepelnou energií (SZTE) |
| Napojování nových odběrů – kontrolou dodržování zákona o ochraně ovzduší č. 201/2012 Sb. |
| Kontrola postupu orgánů v ochraně ovzduší (postup dle zákona č. 201/2012 Sb. v platném znění a využití metodického pokynu MŽP při odpojování) |
| Namátková kontrola předložených energetických posudků a energetických průkazů – PENB - při odpojování od SZTE – nezávislé posouzení |
| Zlepšení diskuse na úrovni měst, případně transparentnosti tvorby ceny tepla, objasnění rozdílu mezi dodávkou tepelné energie (službou) a dodávkou energie |
2 | Realizace energetických úspor |
| Využití potenciálu úspor v budovách veřejného sektoru uplatňováním dotací z OPŽP, Zelené úsporám a pokračujícím využíváním realizace energetických úspor metodou EPC v majetku obcí a kraje |
| Výstavba budov veřejného sektoru (výstavba a modernizace) v téměř nulovém standardu v souladu s požadavky stavebního zákona |
| Využití ekonomického potenciálu úspor v obytných budovách – realizací doporučených opatření |
| Energetický management, dostupnost smart meteringu a obecně přístup k informacím o spotřebě na straně uživatelů budov v terciárním i bytovém sektoru |
| Využití ekonomického potenciálu úspor v průmyslu realizací zejména uvedených opatření |
| Využití potenciálu úspor v dopravě
Uplatňování nízkoenergetického standardu budov pro bydlení |
| Zpracování Akčního plánu na podporu realizace úspor v Pardubickém kraji |
| Správné fungování stavebních úřadů při uplatňování požadavků na energetickou náročnost budov a způsobu jejich zásobování energií (posuzování energetické náročnosti v případě instalace nebo výměny technického zařízení budov (TZB)) |
| Plánovité a cílené zvyšování informovanosti obyvatel PK v energetických otázkách, stanovení úlohy kraje/ORP/obcí |
| Propagace a spolupráce „energeticky úsporných obcí“ – ve spolupráci s aktéry v území (MAS, ORP, kraj) |
3 | Využívání OZE a druhotných zdrojů energie |
| Navýšení počtu bioplynových stanic (POH: do roku 2024 posílit sběrnou síť a její využití nejvýznamnějšími původci vedlejších produktů živočišného původu a biologicky rozložitelný odpadů z kuchyní a stravoven a to jak z občanské, tak živnostenské oblasti) |
| Navýšení využití tepelných čerpadel v terciárním sektoru
Využití tepelných čerpadel (náhrada elektrického vytápění, ve výstavbě nových domů v lokalitách bez dostupnosti zemního plynu |
| Využití slunečního tepla
Využití fotovoltaiky pro vytápění a ohřev TV |
| Využití biomasy náhradou za spalování uhlí při dodržení emisních limitů uplatněním ekodesignu |
| Energetické využití odpadů – politikou kraje je využití tříděného KO z území Pardubického kraje v cementárnách. |
| Uplatňování požadavku na obsah PENB a posouzení ekonomické přijatelnosti využití CZT, OZE a KVET v PENB. |
| Kraj bude aktivně vyhledávat a realizovat možnosti využívání obnovitelných zdrojů energie v objektech v majetku kraje |
| Výroba elektřiny v kombinované výrobě elektřiny a tepla |
| Další rozšiřování uplatňování KVET v soustavách ZTE |
| Využití KVET ve veřejných budovách, nenapojených na vysokoúčinné soustavy CZT. |
| Rozšíření využití KVET v průmyslu |
| Snižování emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů |
| Uplatňování Smart technologií |
| Informovanost měst při vstupu do Paktu starostů a primátorů |
| Náhrada tuhých paliv (Kotlíkové dotace, kontrola kotlů v domácnostech – provoz kotlů 3. a 4. Emisní třídy po roce 2022, spolupráce s odbory ochrany ovzduší – metodické vedení kraje) |
| Dodržování platných emisních limitů po roce 2020 (Vyhláška 415/2012 Sb.) – kontrola orgány ochrany ovzduší |
| Rozvoj energetické infrastruktury |
| Plynofikace navrhovaných obcí |
| Využívání mrtvých přípojek ZP (podpora využívání již vybudované infrastruktury při povolování nových zdrojů REZZO 3 se strany stavebních úřadů a zdůraznění v územních plánech). |
| Provoz „ostrovů v elektrizační soustavě“ |
| Ostrovní provoz – Elektrárny EOP – stanovení postupu realizace |
| Ostrovní provoz – Chvaletice – stanovení postupu realizace |
| Vytvoření plánu možného přechodu na ostrovní provoz v případě krizových stavů. |
| Sestavit seznam odběrných míst el. energie na území kraje, u kterých by byl nebezpečný dlouhodobější (několikahodinový) výpadek zásobování el. energií a analyzovat jak u nich bude výpadek řešen případným provozem ostrovů |
| Navrhnout a následně i realizovat opatření, jak u nich zásobování elektřinou v alespoň omezeném rozsahu zajistit (tj. autonomní zásobování elektřinou na úrovni odběrného místa) |
| Další související opatření v souladu s Krizovým plánem. |
| Rozvoj „inteligentních sítí“ (Smart Grids) |
| Zavádění chytrých měřicích míst AMM |
| Připravit strategii přechodu na „inteligentní úřad“ – se zavedením chytrých měřících míst a zapojení pokročilého monitoringu a vyhodnocování spotřeby energie. |
| Využití alternativních paliv a pohonů v dopravě |
| Stanice CNG – identifikace dalších možností při rozšiřování stanic CNG |
| Přechod vozidel MHD na CNG |
| Elektromobilita – identifikace možného rozšíření napájecích stanic |
| Přechod MHD na elektrobusy – kampaně, budování dobíjecích stanic – vytvoření plánu zvýšení elektromobility v Pardubickém kraji |
| Využití elektromobilů při zásobování ve městech a ve vozidlech technických služeb |
| Rozvoj elektromobility v osobní automobilové dopravě |
| Přechod ke Smart regionu |
| Prohlubování energetického řízení kraje |
| Zavádění energetického řízení v městech (nad 10 tis. obyvatel) |
| Investování do majetku kraje a obcí prostřednictvím EPC projektů |
| Rozvoj ICT |
| Brownfields – projekty s uplatněním OZE, inteligentních prvků, adaptačních prvků (adaptace na změnu klimatu), apod., výzva územnímu plánování |
| Vzdělávání – využít dětského parlamentu k definici obsahu a způsobu vzdělávání dětí a studentů |
| Spolupráce s Univerzitou Pardubice |
| Vytipováno 71 možných opatření pro MAS případně ORP jako inspirativní seznam možných aktivit vedoucích k ekonomické efektivitě, zvyšování podílu OZE, vyšší energetické účinnosti, rozvoji elektromobility, apod. |
| Role kraje – příkladem, finance - programy, pilotní projekty, akční plány, ustavení poradní skupiny na kraji |
| Propagace projektu „Energeticky úsporná obec“ – vyhledávání úspor v objektech v majetku obcí, možností využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie |
| Realizace lokálních distribučních sítí. |