| Strategie podpory zdraví a rozvoje zdravotních služeb v Ústeckém kraji 2023–2033 |
1. | Podpora zdraví obyvatel |
1.1 | Podpořit zapojení škol do projektů a programů zaměřených nejen na primární, ale i sekundární prevenci nemocí |
1.2 | Podpořit aktivity obcí a dobrovolných svazků obcí při realizaci programů primární a sekundární prevence nemocí |
1.3 | Úzce spolupracovat a podpořit aktivity prevence nemocí a to jak při realizací národních programů primární a sekundární prevence tak i konkrétních aktivit zdravotních pojišťoven (ve spolupráci s primární péčí) |
1.4 | Ve spolupráci se zdravotními pojišťovnami navrhnout efektivní model zavádění programů primární a sekundární prevence nemocí u velkých zaměstnavatelů (firemní benefity) |
1.5 | Vyhodnotit a zvážit podporu vytvoření dostupné sítě mediátorů zdraví ev. koordinátorů/metodiků prevence |
1.6 | Při realizaci aktivit podpory zdraví (např. i zvyšování zdravotní gramotnosti a odpovědnosti občanů za své zdraví) obyvatel úzce spolupracovat se Státním zdravotním ústavem a dalšími institucemi a to i v návaznosti na zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví |
2. | Zdravotnická záchranná služba |
2.1 | Pravidelně aktualizovat Plán pokrytí území Ústeckého kraje výjezdovými základnami zdravotnické záchranné služby |
2.2 | Rozvíjet úzkou spolupráci se všemi partnery v rámci mezinárodního Ujednání o přeshraniční spolupráci zdravotnických záchranných služeb |
3. | Prohlídky těl zemřelých |
3.1 | Prohlídky těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení na území Ústeckého kraje realizovat prostřednictvím veřejné zakázky na 2–4 roky |
3.2 | Průběžně vyhodnocovat systém zajištění prohlídek těl zemřelých mimo zdravotnické zařízení a případně navrhovat organizační či jiná opatření |
4. | Protialkoholní a protitoxikomanická záchytná služba |
4.1 | Vyhodnotit provoz PZSt v Teplicích v kontextu potřeb celého Ústeckého kraje (ve spolupráci s nemocnicemi, obcemi a odbornou veřejností) |
4.2 | V návaznosti na vyhodnocení navrhnout a realizovat případné strukturální změny v zajištění PZSt na území kraje |
5. | Pohotovostní služba dle zákona o zdravotních službách |
5.1 | Definovat spádové oblasti Ústeckým krajem zajišťované a podporované LPS ve vazbě na urgentní příjmy nemocnic s cílem snížit jejich počet, a zvýšit tak jejich průchodnost a kvalitu díky odpovídajícímu zázemí navazujících zdravotních služeb (laboratorní a radiologický komplement, odborná konziliární vyšetření) – koncept ordinace LPS výhradně u nemocnice akutní péče (ideálně s urgentním příjmem). Sjednotit ordinační dobu LPS na území celého Ústeckého kraje |
5.2 | V přímé návaznosti na reformu primární péče, na vznikající síť a provozní fungování urgentních příjmů, a v úzké vazbě na zjevně nedostatečné kapacity lékařů v primární péče vyhodnotit fungování LPS v kontextu potřeb celého Ústeckého kraje (ve spolupráci s nemocnicemi, obcemi a odbornou veřejností) |
5.3 | V návaznosti na vyhodnocení navrhnout a realizovat strukturální změny v zajištění LPS na území kraje a vytvořit funkční model pohotovostní služby jako součást urgentních příjmů na úrovni okresních nemocnic vč. funkčního modelu lékárenské pohotovostní služby |
6. | Primární péče |
6.1 | Vytvořit program dlouhodobé podpory rezidenčních míst pro vzdělávání v akreditovaných ordinacích VPL a PLDD v Ústeckém kraji (vzdělávání v základním kmeni nebo celé specializační vzdělávání) |
6.2 | Vytvořit program metodické a administrativní podpory žadatelů o dotaci ze státního rozpočtu na rezidenční místa (dotační program MZČR) |
6.3 | Vytvořit program podpory provozu ordinací registrujících poskytovatelů zdravotních služeb primární péče (vznik nových, udržení provozu stávajících) |
6.4 | Průběžně vyhodnocovat situaci, priority a opatření v oblasti primární a ambulantní péče a navrhovat další opatření k zajištění dostupnosti primární péče v Ústeckém kraji |
7. | Akutní lůžková péče |
7.1 | Podporovat investice do udržení ev. i rozvoje potřebných kapacit nemocniční péče u páteřní sítě nemocnic Ústeckého kraje (klíčové nemocnice a centra, zajištění místní dostupnosti) |
7.2 | Prioritně podporovat investice do nemocnic s urgentním příjmem |
8. | Následná a dlouhodobá lůžková péče, paliativní a hospicová péče |
8.1 | Podporovat investice do posílení a rozvoje potřebných kapacit následné a dlouhodobé péče |
8.2 | Podporovat investice do posílení a rozvoje potřebných kapacit paliativní a lůžkové hospicové péče a služeb |
8.3 | Podporovat posílení a rozvoj potřebných kapacit mobilní hospicové péče tím rozvíjet tzv. žádoucí trajektorií péče o pacienty v závěru života |
9. | Péče o duševní zdraví |
9.1 | Realizovat cíle a opatření Krajského plánu péče o duševní zdraví pro Ústecký kraj a průběžně vyhodnocovat jejich realizaci |
9.2 | Vytvořit pracovní skupinu pro realizaci Krajského plánu péče o duševní zdraví pro Ústecký kraj a aktivit reformy péče o duševní zdraví (navázat na aktivity projektu MULTIDISCIPLINARITA). |
9.3 | Aktivity reformy péče o duševní zdraví realizovat prostřednictvím Řídícího výboru reformy péče o duševní zdraví projektu MULTIDISCIPLINARITA |
10. | Krajská zdravotní, a.s. – páteřní poskytovatel lůžkové péče v Ústeckém kraji |
10.1 | Připravit Koncepci rozvoje zdravotní péče Krajské zdravotní, a.s. (koncepce podnikatelské činnosti) |
10.2 | Podporovat realizaci konkrétních cílů a opatření Koncepce rozvoje zdravotní péče Krajské zdravotní, a.s. (koncepce podnikatelské činnosti) |
10.3 | Podporovat realizaci investičních aktivit Krajské zdravotní, a.s. podporujících obnovu a rozvoj infrastruktury péče páteřních nemocnic Ústeckého kraje (v rámci pověření výkonem služeb obecného hospodářského zájmu) |
11. | Zdravotnická záchranná služba Ústeckého kraje, p.o. |
11.1 | Připravit a v orgánech kraje projednat Koncepci udržitelnosti a rozvoje Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje, poskytující zdravotní služby, v jejichž rámci je na základě tísňové výzvy, poskytována zejména přednemocniční neodkladná péče osobám se závažným postižením zdraví nebo v přímém ohrožení života |
12. | Kojenecké ústavy Ústeckého kraje, p.o. |
12.1 | Připravit a realizovat plán transformace služeb poskytovaných Kojeneckými ústavy Ústeckého kraje ve vazbě na probíhající legislativní změny v péči o děti do 3 let (vyhotovení konceptu služeb ve vztahu k možnému přesunu do sféry sociálních služeb), analyzovat budoucí využití areálu a navrhnout příslušná opatření |
13. | Psychiatrická léčebna Petrohrad, p.o. |
13.1 | Definovat koncept role Psychiatrické léčebny Petrohrad nejen v rámci reformy péče o duševní zdraví ale globálně ve vztahu ke struktuře poskytované péče, efektivnímu využití personálních i prostorových kapacit napříč poskytovateli zdravotních služeb kraje (využití synergických efektů dlouhodobé ošetřovatelské péče a péče akutních oddělní nemocnic) |
13.2 | Aktualizovat a postupně realizovat opatření Transformačního plánu Psychiatrické léčebny Petrohrad v rámci reformy péče o duševní zdraví |
14. | Prioritní desatero Ústeckého kraje ve zdravotnictví |
14.1 | Podpora personálního zajištění zdravotních služeb |
14.2 | Podpora geografické dostupnosti a kapacit primární péče |
14.3 | Optimalizace struktury kapacit lůžkové péče |
14.4 | Rozvoj adekvátních kapacit a struktury vzdělávání zdravotnických pracovníků, podpora výzkumu |
14.5 | Kvalita (adekvátní trajektorie) péče v závěru života |
14.6 | e-Health a elektronizace zdravotnictví |
14.7 | Prevence nemocí, podpora veřejného zdraví, screening |
14.8 | Kvalita péče pacientů s chronickým nebo dlouhodobým onemocněním |
14.9 | Management řízení a udržitelného financování zdravotnictví Ústeckého kraje |
14.10 | Prosazování realizace národních strategií ve zdravotnictví |