Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

KRAJ ÚSTECKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1.1 "Priorita"
1.1.1 "Strategický cíl"
1.1.1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Strategie udržitelného rozvoje Ústeckého kraje 2006-2020

1. EKONOMICKÁ OBLAST

1.1 Rozvoj nových a stávajících malých a středních podniků s růstovým a inovativním potenciálem a se sídlem v Ústeckém kraji.

1.2 Ekonomické oživení a zvýšení konkurenceschopnosti Ústeckého kraje s podporou existujících stabilizovaných podniků a s novými investicemi zejména do zavádění moderních environmentálně šetrných technologií...

Popis / Komentář:
...Jejich prostřednictvím postupně snižovat energetickou a surovinovou náročnost (eko-efektivita) výroby a spotřeby v Ústeckém kraji. Počet takto vzniklých pracovních příležitostí by měl korespondovat s poptávkou obyvatel trvale bydlících na území Ústeckého kraje.

1.2.1 Zvýšit HDP v tržních cenách v Ústeckém kraji do r. 2020 o 42 %.
1.2.1.1 Zajistit metodickou, institucionální a výchovně-vzdělávací podporu pro existující stabilizované podniky.
1.2.1.2 V součinnosti s centrálními orgány zajistit politické a ekonomické prostředí pro příliv nových investic (systém pobídek).
1.2.2 Zvýšit podíl podniků Ústeckého kraje se zavedeným environmentálně orientovaným systémem řízení, se schválenou environmentální politikou a certifikovaných podle EMAS, resp. podle norem řady ISO 14000 na 5 % do r. 2020.
1.2.2.1 Systémem dotovaných školení zvyšovat povědomí existujících podniků o environmentálně orientovaném řízení podniků. Vytvořit dotační systém pro podporu získání certifikace podnikatelských subjektů podle norem ISO.
1.2.2.2 Zavést systém environmentálně orientovaného řízení na krajském úřadě, včetně jeho certifikace podle EMAS, resp. podle norem řady ISO 14000.
1.2.2.3 Jednou z podmínek veřejných soutěží vyhlašovaných krajem je certifikace dodavatelských subjektů podle EMAS, resp. podle norem řady ISO 14000.
1.2.3 Zvýšit podíl podniků se zavedeným sociálním systémem řízení podle norem řady SA 8000, AA 1000 a SIGMA do roku 2020.
1.2.3.1 Systémem dotovaných školení zvyšovat povědomí existujících podniků o sociálně orientovaném řízení podniků. Vytvořit dotační systém pro podporu získání certifikace podnikatelských subjektů podle norem ISO.
1.2.3.2 Zavést systém sociálně orientovaného řízení na krajském úřadě, včetně jeho certifikace podle norem řady SA 8000, AA 1000 a SIGMA.
1.2.3.3 Prosazovat certifikaci normy AA 1000 resp. SIGMA.
1.2.4 Snížit spotřebu paliv na jednotku HDP v podnicích na území Ústeckého kraje do r. 2020.
1.2.4.1 Naplňovat stanovené cíle Územní energetické koncepce Ústeckého kraje.
1.2.4.2 Zavést systém čistší produkce.
1.2.4.3 Prosazovat princip eko-efektivity.
1.2.4.4 Vytvořit systém školení podniků v oblasti čistší produkce a eko-efektivity.
1.2.4.5 Vytvořit dotační systém pro podporu prosazování energeticky méně náročnějších technologií.
1.2.5 Snížit spotřebu elektrické energie v podnicích na území Ústeckého kraje o 24 % do r. 2020.
1.2.5.1 Naplňovat stanovené cíle Územní energetické koncepce Ústeckého kraje.
1.2.5.2 Zavést systém čistší produkce.
1.2.5.3 Prosazovat princip eko-efektivity.
1.2.5.4 Vytvořit systém školení podniků v oblasti čistší produkce a eko-efektivity.
1.2.5.5 Vytvořit dotační systém pro podporu prosazování energeticky méně náročnějších technologií.

1.3 Rozvojem tradičních odvětví primárního sektoru v Ústeckém kraji (zemědělství, lesnictví, rybolov), zajišťujících udržitelné využívání krajiny, umožnit rozvoj následného zpracovatelského průmyslu ve venkovských oblastech kraje...

Popis / Komentář:
...tak, aby výsledné produkty určené k místní spotřebě i k exportu měly co největší přidanou hodnotu.

1.3.1 Zvýšit podíl investic do zemědělství z celkových investic v kraji do r. 2020.
1.3.1.1 Zpracovat projekty, které vyhoví požadavkům pro poskytnutí prostředků z finančních nástrojů strukturální politiky EU.
1.3.1.2 Realizovat cíle Strategie rozvoje venkovských oblastí Ústeckého kraje.
1.3.2 Zvýšit podíl ekologicky obhospodařované zemědělské půdy z celkové rozlohy zeměděl- ského půdního fondu Ústeckého kraje na 20 % do r. 2020.
1.3.2.1 Prosadit změnu zákonů upravujících daňové zatížení ekologicky hospodařících subjektů a jejich produktů.
1.3.2.2 Naplňovat cíle Společné zemědělské politiky EU, Horizontálního plánu rozvoje venkova a Akčního plánu ekologického zemědělství.
1.3.3 Zvýšit podíl subjektů zpracovatelského průmyslu se sídlem v Ústeckém kraji z celkového počtu ekonomických subjektů na 13,5 % do r. 2000.
1.3.3.1 Prosadit přijetí změn zákonů pro usnadnění registrace nových ekonomických subjektů podnikajících ve zpracovatelském průmyslu.
1.3.3.2 Prosadit přijetí změn zákonů pro usnadnění daňových odvodů fyzických i právnických osob ve zpracovatelském průmyslu.
1.3.3.3 Zajistit efektivní prosazování požadavků právních předpisů upravujících podmínky volné soutěže v praxi.
1.3.3.4 Realizovat cíle Strategie rozvoje venkovských oblastí Ústeckého kraje a Strategie rozvoje průmyslu a malého a středního podnikání Ústeckého kraje.

1.4 Omezovat dopravní potřeby přímo u zdroje (snižováním přepravních nároků vznikajících v důsledku vynucené mobility).

1.4.1 Snížit podíl individuální automobilové dopravy na celkových přepravních výkonech do r. 2020.
1.4.1.1 Vytvářet nové pracovní příležitosti především v malých městech a obcích (mikroregionech) v rámci podpory rozvoje malého a středního podnikání – práce v místě bydliště.
1.4.1.2 Regulovat rozptýlené bytové a komerční zástavby mimo současně zastavěné území obcí a mimo dosah systémů hromadné dopravy osob a nákladů v rámci územního plánování respektujícího principy udržitelného rozvoje.
1.4.1.3 Zajistit kvalitní dopravní obslužnost obytných a komerčních zón.
1.4.1.4 Regulovat výstavbu nových velkoplošných maloobchodních center na okrajích administrativních území měst mimo obytné zóny v rámci územního plánování respektujícího principy udržitelného rozvoje – obchody, služby a ostatní infrastruktura v místě bydliště.
1.4.2 Snížit podíl silniční nákladní dopravy na celkových přepravních výkonech nákladní dopravy do r. 2020.
1.4.2.1 Maximálně využívat regionální produkci (potraviny, spotřební zboží) při šetrném využívání regionálních přírodních zdrojů – preferovat regionální výrobu a spotřebu.
1.4.2.2 Striktně regulovat výstavbu nových průmyslových zón na volných plochách mimo současně zastavěné území obcí a mimo multimodální logistické uzly v rámci územního plánování respektují- cího principy udržitelného rozvoje. Nově využít existující staré průmyslové zóny – přednostně revitalizovat nevyužívané nebo nedostatečně využívané průmyslové zóny, skladovací areály a komerční objekty s využitím existující dopravní a technické infrastruktury.
1.4.3 Zavést integrovaný systém dopravy ve velkých městech Ústeckého kraje s cílem změny podílů jednotlivých způsobů dopravy na celkových přepravních výkonech osobní dopra- vy do r. 2020.
1.4.3.1 Provést dopravní analýzy vystihující současné potřeby pro zajištění integrovaného systému dopravy.
1.4.3.2 Zajistit management integrovaného systému dopravy kraje.
1.4.3.3 Zajistit metodickou a finanční podporu integrovaného dopravního systému obcí a měst.
1.4.3.4 Vytvořit kvalitní integrované dopravní systémy, jejichž základem bude železniční a autobusová přeprava osob na střední a dlouhé vzdálenosti. Páteřní systém musí být na vhodných místech doplňován integrovaným dopravním systémem a nemotorovými druhy dopravy (pěší a cyklistickou). Zajistit bezpečné parkování na odstavných parkovištích s dostatečnou kapacitou v dosahu hromadné dopravy – systém „park and ride“.
1.4.4 Dobudovat a podporovat systém kombinované přepravy do r. 2020.
1.4.4.1 Zpracovat dopravní analýzu vystihující současné potřeby pro zajištění systému kombinované dopravy.
1.4.4.2 Zajisti management systému kombinované dopravy na území Ústeckého kraje.

1.5 Vytvoření a rozvoj základní i doplňkové infrastruktury cestovního ruchu včetně destinačního managementu a příslušných služeb.

1.5.1 Zvýšit podíl investic do udržitelných forem cestovního ruchu z celkových investic v kraji do r. 2020.
1.5.1.1 Naplňovat cíle Strategie rozvoje cestovního ruchu v Ústeckém kraji.
1.5.1.2 Vytvořit grantové schéma na podporu rozvoje produktů environmentálně šetrného turistického ruchu.
1.5.1.3 Zpracovat projekty, které vyhoví požadavkům pro poskytnutí prostředků z finančních nástrojů strukturální politiky EU.
1.5.1.4 Ve spolupráci s cestovními kancelářemi a informačními centry zajistit management pro monitoring potřeb turistického ruchu.
1.5.1.5 Vytvořit systém regulace stávajícího environmentálně „nešetrného“ cestovního
1.5.2 Zvýšit lůžkovou kapacitu ubytovacích zařízení turistického ruchu na 1000 obyvatel do r. 2020 o 20 %.
1.5.2.1 Naplňovat cíle Strategie rozvoje cestovního ruchu v Ústeckém kraji.
1.5.2.2 Vytvořit grantové schéma na podporu rozvoje produktů environmentálně šetrného turistického ruchu.
1.5.2.3 Zpracovat projekty, které vyhoví požadavkům pro poskytnutí prostředků z finančních nástrojů strukturální politiky EU.
1.5.2.4 Zajistit management a ve spolupráci s cestovními kancelářemi a informačními centry pro monitoring potřeb turistického ruchu.

2. SOCIÁLNÍ OBLAST

2.1 Rozvoj zaměstnanosti a zaměstnavatelnosti občanů v Ústeckém kraji.

2.1.1 V období 2008–2020 stabilizovat registrovanou míru nezaměstnanosti na úrovni 8 %.
2.1.1.1 Vytvářet nové pracovní příležitosti a udržet stávající prosperující pracovní místa u zaměstnavatelů (včetně obcí a měst) Ústeckého kraje s využitím všech dostupných zdrojů, zejména s využitím lokální a regionální produkce v rámci podpory malého a středního podnikání.
2.1.1.2 Podpořit „zjednodušení podnikatelského prostředí“ přípravou vhodných stimulů v systému daní, dávek a dalších opatření, která povedou k transformaci „práce načerno“ k „řádnému“ zaměstnání.
2.1.1.3 Vytvářet nové pracovní příležitosti především:...
Popis / Komentář:
• při sanaci starých ekologických zátěží,
• v rámci realizace environmentálních politik a programů (na regionální a místní úrovni),
• v ekologickém zemědělství,
• v agroekoturistice

2.1.1.4 Zapojit dlouhodobě nezaměstnané uchazeče o zaměstnání registrované na Pracovních úřadech Ústeckého kraje do obecně prospěšných prací.
2.1.1.5 Zavést systém rekvalifikací a celoživotního vzdělávání a zvýšit zaměstnavatelnost obyvatel doplňováním jejich kompetencí, znalostí, dovedností a tím pozitivně ovlivnit zaměstnanost.
2.1.1.6 Zapojit občany rizikových skupin do programů a projektů aktivní politiky zaměstnanosti do úrovně standardů EU.
2.1.2 Zvýšit počty dlouhodobě nezaměstnaných a registrovaných na pracovních úřadech zapojených do programů veřejně prospěšných prací na 15 % do r. 2020.
2.1.2.1 Ve spolupráci s úřady práce připravit přehled prací a aktivit vhodných pro programy aktivní politiky zaměstnanosti ve prospěch potenciálních zaměstnavatelů (včetně obcí a měst) a vyčlenit prostředky pro možnost jejich dofinancování.
2.1.2.2 Využívat všech aktivních opatření ke zvýšení počtu občanů z rizikových skupin, kteří se zapojí do programů a projektů aktivní politiky zaměstnanosti, v souladu s Národním akčním plánem zaměstnanosti.
2.1.2.3 Ve spolupráci s probační a mediační službou připravit programy veřejně prospěšných prací.
2.1.2.4 Zapojit do realizace veřejně prospěšných prací především dlouhodobě nezaměstnané.

2.2 Průběžně a systematicky vytvářet podmínky pro zvyšování vzdělanosti a kvalifikace obyvatelstva Ústeckého kraje v souvislosti se zvýšením konkurenceschopnosti na trhu práce.

2.2.1 Zvýšit podíl obyvatelstva s dokončeným vysokoškolským vzděláním na 9 % do r. 2020.
2.2.1.1 Ve spolupráci se zaměstnavateli a úřady práce zajistit dostatečný počet pracovních příležitostí pro absolventy vysokých škol.
2.2.1.2 Prosadit zvýšení nabídky terciárního vzdělávání v kraji.
2.2.1.3 Podpořit finančně instituce zabývající se výzkumem a vývojem a přípravou nových odborníků.
2.2.1.4 Naplňovat teze Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy školství v Ústeckém kraji.
2.2.1.5 Využívat příslušná ustanovení národního akčního plánu zaměstnanosti tak, jak je rozpracován pro Ústecký kraj.
2.2.2 Snížit podíl obyvatelstva Ústeckého kraje se základním vzděláním nebo bez vzdělání na 20 % do r. 2020.
2.2.2.1 Realizovat přípravné programy pro děti předškolního věku ze sociálně slabých skupin populace.
2.2.2.2 Zajistit systém motivačních volnočasových aktivit pro děti ze sociálně slabých rodin v rámci školní přípravy.
2.2.2.3 Zvýšit spolupráci škol, rodičů, informačních a poradenských středisek pro volbu povolání na úřadech práce a orgánů sociální péče.
2.2.2.4 Účinnou motivací a poradenskou činností podporovat a stimulovat návrat mladistvých uchazečů o zaměstnání do školského systému.
2.2.2.5 Podporovat rozšíření výuky profesní orientace na středních školách jako další přípravu absolventa pro trh práce.
2.2.3 Zvýšit počet samostatných fakult vysokých škol v Ústeckém kraji do r. 2020 na 7.
2.2.3.1 Ve spolupráci s příslušnými partnery, nejlépe s místními podniky vytvořit prostředí pro rozvoj vysokého školství v Ústeckém kraji a propojit je s potřebami regionu.
2.2.3.2 Zvýšit účast představitelů institucí, které ovlivňují fungování trhu práce (zejména místní podniky) na managementu stávajících a přípravě nových samostatných fakult vysokých škol.

2.3 Revitalizace obcí a měst Ústeckého kraje s důrazem na obnovu zastaralého bytového fondu, výstavbu nových bytů a rekonstrukci chátrajících kulturních a technických památek.

2.3.1 Snížit podíl neobydlených domů a bytů v Ústeckém kraji do r. 2020.
2.3.1.1 V souladu s ustanoveními zákona č. 50/1976 Sb., zajistit ve spolupráci s obcemi vyvlastnění a nové využití nevyužívaných a zdevastovaných objektů.
2.3.1.2 Prosadit změny zákonů upravujících trh s byty.
2.3.2 Zvýšit počet dokončených bytů na tisíc obyvatel o 70 % do r. 2020 v Ústeckém kraji.
2.3.2.1 Ve spolupráci s městy a obcemi zajistit vybudování dostatečného počtu „startovacích“ bytů pro mladé rodiny.
2.3.2.2 Prosadit změny zákonů upravujících trh s byty.
2.3.2.3 Prosadit změny zákonů ve smyslu deregulace nájemného.
2.3.3 Nárůst podílu pořízených investic na obnovu kulturních a technických památek měst a obcí Ústeckého kraje do r. 2020.
2.3.3.1 Ve spolupráci s městy a obcemi připravit Programy revitalizací center.
2.3.3.2 Koordinovat přípravu revitalizačních projektů a pomáhat městům a obcím se zajišťováním finančních prostředků na plánované revitalizační aktivity.
2.3.3.3 Naplňovat cíle Strategie rozvoje kultury a památkové péče Ústeckého kraje.
2.3.3.4 Prosazovat a podporovat podnikatelské využití kulturních a technických památek.

2.4 Zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva vytvořením systému prevence a následné zdravotní péče zejména u typů onemocnění se zvýšeným výskytem v populaci Ústeckého kraje.

2.4.1 Prohloubit systém preventivních opatření vedoucích ke zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva, především předcházejících nádorovým onemocněním, onemocněním kardiovaskulárního systému a onemocněním trávící soustavy do r. 2007.
2.4.1.1 Koordinovat přípravu systému preventivních opatření a zajistit jeho management.
2.4.1.2 Zajistit finanční prostředky a institucionální zázemí pro systém preventivních opatření.
2.4.1.3 Podporovat aktivity prosazující zdravý životní styl obyvatelstva.
2.4.2 Snížit četnost výskytu nádorových onemocnění o 10 % a onemocnění kardiovaskulárního systému v populaci obyvatelstva Ústeckého kraje do r. 2020.
2.4.2.1 Zavést účinný systém prevence nádorových onemocnění a onemocnění kardiovaskulárního systému.
2.4.2.2 Kampaní přispět k pozitivní změně životního stylu obyvatel Ústeckého kraje.

2.5 Posilování sociálního kapitálu Ústeckého kraje. Zlepšení reprodukčního chování, dostatečná integrace minoritních skupin obyvatelstva a omezení výskytu sociálně nežádoucích jevů v populaci Ústeckého kraje.

2.5.1 Snížit potratovost v Ústeckém kraji na 1000 narozených o 21 % do r. 2020.
2.5.1.1 Zlepšit systém sexuální a rodinné výchovy na základních a středních školách Ústeckého kraje.
2.5.1.2 Zřídit domovy pro těhotné ženy a matky s dětmi do 3 let, které se ocitly v tísnivé situaci – zajistit klientkám ubytování a psychologickou, sociální a právní pomoc.
2.5.1.3 Umožnit nastávajícím matkám v těžké životní situaci porodit dítě utajeně a přitom v nemocnici, tedy s nezbytnou zdravotní péčí nebo možnost utajených porodů pro nastávající matky v těžké životní situaci – možnost porodit dítě utajeně a přitom v nemocnici, tedy s nezbytnou zdravotní péčí).
2.5.1.4 Propagace využívání spolehlivé a bezpečné antikoncepce a zajištění přístupu k antikoncepci i pro sociálně slabší ženy.
2.5.2 Snížit počty výskytu sociálně nežádoucích jevů v populaci Ústeckého kraje do r. 2020.
2.5.2.1 Vytvořit program sociální prevence zahrnující celospolečenské působení různých činitelů rodinou počínaje, přes státní instituce, občanské iniciativy a informačními, poradenskými a léčebnými opatřeními konče.
2.5.2.2 Vytvořit střediska volného času pro děti ze sociálně slabších nebo problémových rodin a zajistit efektivní trávení jejich volného času s možností aktivně se podílet na přípravě programů, které odpovídají schopnostem a zájmům dětí.
2.5.2.3 Zvýšit znalosti pedagogů o problematice sociálně nežádoucích jevů, formou vzdělávacích a tréninkových kurzů zvýšit jejich dovednosti předcházet nežádoucím jevům a řešení základních krizových situací.
2.5.2.4 Zvýšit spolupráci rodiny se vzdělávacími a neziskovými institucemi a zvýšit schopnost rodičů vnímat změny v chování dítěte, které ukazují na možný výskyt nežádoucích jevů a zvýšit povědomí rodičů, o tom na koho se v krizové situaci obrátit.
2.5.3 Snížit počet trestných činů na území Ústeckého kraje na 1000 obyvatel o 12 % do r. 2020.
2.5.3.1 Zvýšit počty příslušníků městské policie a policie ČR.
2.5.3.2 Informovat občany o možnostech efektivní ochrany majetku například sestavením „Desatera proti zlodějům“.
2.5.3.3 Prevence dalšího protiprávního jednání mladistvých delikventů/prvopachatelů předáváním právních znalostí a dovedností a rozvojem sociálních dovedností užitečných v osobním i profesionálním životě. Cílem je zvýšení právního vědomí mladistvých a mladých dospělých pachatelů a zvýšení jejich odpovědnosti za vlastní jednání v budoucnosti.
2.5.3.4 Posílit řešení vybraných trestných činů za pomoci Probační a mediační služby ČR. Diverzifikovat resocializační programy pro odsouzené, kteří se vrací z výkonu trestu nebo jim byl uložen podmíněný trest či dozor a usnadnit jejich návrat do majoritní společnosti.
2.5.3.5 Zvýšit počty monitorovaných veřejně přístupných ploch ve městech a obcích Ústeckého kraje.
2.5.4 Zvýšit účast občanů z minoritních skupin v resocializačních a vzdělávacích programech do r. 2020.
2.5.4.1 Realizovat projekty v rámci ESF, EQUAL a aktivní politiky zaměstnanosti.
2.5.4.2 Resocializační programy pro matky, kterým končí mateřská dovolená a dlouhodobě nezaměstnané s cílem zvýšit jejich sociální, komunikační a právní znalosti a dovednosti, které klientům zvýší sebevědomí, zájem podstoupit rekvalifikační kurzy, schopnost správně napsat životopis, komunikovat s případným zaměstnavatelem atd.
2.5.4.3 Zajistit odpovídající nabídku rekvalifikačních kurzů i pro ty skupiny obyvatelstva, které jsou nejvíce ohrožené nezaměstnaností – pro absolventy, matky s malými dětmi, dlouhodobě nezaměstnané a občany se sníženou pracovní schopností.
2.5.4.4 Podporovat celoživotní vzdělávání potřebné pro zvýšení zaměstnatelnosti s ohledem na vyrovnávání tempa ekonomického a sociálního rozvoje.

3. ENVIRONMENTÁLNÍ OBLAST

3.1 Zvýšení pořízených investic na ochranu životního prostředí, zejména pro oblasti ochrany přírody a krajiny a ochrany ovzduší.

3.1.1 Nárůst podílu pořízených investic na ochranu životního prostředí Ústeckého kraje na 5 % z celkových pořízených investic do r. 2020.
3.1.1.1 Zajistit odpovídající kontinuální růst prostředků vyčleňovaných v rámci veřejných rozpočtů (kraj, města a obce) na ochranu životního prostředí.
3.1.1.2 Motivovat soukromý sektor k vyšší odpovědnosti za stav životního prostředí v kraji.
3.1.1.3 Zajistit soulad cílů environmentální politiky kraje a obcí s cíli environmentálních politik podniků.
3.1.2 Nárůst podílu pořízených investic na ochranu přírody a krajiny na 0,7 % z celkových pořízených investic na ochranu životního prostředí do r. 2020.
3.1.2.1 Zajistit odpovídající strukturu výdajů z veřejných rozpočtů v Ústeckém kraji.
3.1.3 Nárůst podílu investic na ochranu ovzduší na 0,9 % z celkových pořízených investic na ochranu životního prostředí do r. 2020.
3.1.3.1 Zajistit odpovídající strukturu výdajů z veřejných rozpočtů v Ústeckém kraji.

3.2 Zvyšování kvality ovzduší v souvislosti s prevencí ochrany zdraví obyvatelstva snižováním produkce emisí znečišťujících látek ze stacionárních a liniových zdrojů znečišťování ovzduší.

3.2.1 Snížit podíl oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší z celkové rozlohy Ústeckého kraje na 5,5 % do r. 2020.
3.2.1.1 Realizovat všechny cíle koncepčních dokumentů v oblasti ovzduší a energetiky Ústeckého kraje:
Popis / Komentář:
• Krajský program snižování emisí tuhých znečišťujících látek, oxidu siřičitého a oxidů dusíku Ústeckého kraje; • Integrovaný krajský program zlepšení kvality ovzduší Ústeckého kraje; • Územní energetická koncepce Ústeckého kraje; • Krajský program snižování emisí látek přispívajících ke změně klimatu Země Ústeckého kraje; • Souhrnný akční program k provedení KSEI a ÚEK Ústeckého kraje;... »

3.2.2 Zpracovat Plány zlepšování kvality ovzduší pro všechny obce v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší do konce r. 2007.
3.2.2.1 Formou cíleného fundraisingu zajistit finanční prostředky, které umožní zpracovat Plány zlepšování kvality ovzduší.
3.2.2.2 Zajistit technickou a odbornou pomoc při zpracování Plánů zvyšování kvality ovzduší.
3.2.3 Snížit emise skleníkových plynů do roku 2020.
3.2.3.1 Striktně uplatňovat zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění (IPPC – Integrated Pollution Prevention and Control), o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) a další právní předpisy souvisejících s ochranou ovzduší.
3.2.3.2 Prosadit a provozovat nejlepší dostupné techniky (BAT), nejúčinnější a nejpokročilejší stupeň vývoje použitých technologií a způsob jejich provozování.
3.2.3.3 Účinně využívat ekonomického nástroje – obchodu s emisemi.
3.2.3.4 Zavést moderní systémy kogenerace, neboli společné výroby tepla a elektřiny.
3.2.3.5 Snížit ztráty CZT systémů a efektivně využívat odpadní teplo.
3.2.3.6 Zvyšovat celkovou rozlohu ploch, na kterých bude pěstována biomasa pro energetické využití.
3.2.3.7 Podporovat využívání obnovitelných zdrojů energie.
3.2.3.8 Podporovat využívání alternativních pohonných hmot v systémech hromadné dopravy.
3.2.3.9 Zpracovat na úrovni kraje střednědobý program snižování skleníkových plynů, který bude umožňovat kvantifikaci cílů.
3.2.4 Snížit emise prašných částic v t/km2 o 40 % do roku 2020 a emise NOx v t/km2 o 50 % do r. 2020.
3.2.4.1 Realizovat všechny cíle koncepčních dokumentů v oblasti ovzduší a energetiky Ústeckého kraje.
3.2.4.2 Podporovat využívání obnovitelných zdrojů energie.
3.2.4.3 Podporovat využívání alternativních pohonných hmot v systémech hromadné dopravy a individuální dopravy a rozšíření sítě čerpacích jednotek alternativních paliv.
3.2.5 Zvýšit podíl veřejných silničních dopravních prostředků využívající alternativní paliva do r. 2020.
3.2.5.1 Ve spolupráci s dopravními společnostmi postupně převést autobusový park na alternativní paliva.
3.2.6 Dobudovat a zkvalitnit systém cyklotras v Ústeckém kraji do r. 2020.
3.2.6.1 Zpracovat Generel systému cyklotras Ústeckého kraje.
3.2.6.2 Ve spolupráci s městy a obcemi vybudovat systém cyklostezek pokrývající celé území kraje.
3.2.6.3 Vytvořit grantové schéma na podporu udržitelných dopravních řešení.
3.2.7 Zvýšit celkové rozlohy pěších zón v centrech měst a celkové rozlohy zón s omezenou dopravou do r. 2020.
3.2.7.1 Ve spolupráci s městy a obcemi rozšiřovat veřejné plochy (pěší zóny, parky, apod.).
3.2.7.2 V obytných zónách a centrech měst zklidňovat a omezovat dopravu (Tempo 30).

3.3 Efektivní a dostatečně rychlá revitalizace nevyužívaných zdevastovaných ploch a objektů („brownfields“) Ústeckého kraje, sanace starých ekologických zátěží a omezení živelné výstavby na „zelené louce“ mimo kompaktně zastavěná území měst a obcí.

3.3.1 Snížit celkovou rozlohu nevyužívaných, zdevastovaných ploch a objektů („brownfields“) do r. 2020.
3.3.1.1 Ve spolupráci s obcemi zajistit dokončení sanací zbývajících starých ekologický zátěží na území kraje.
3.3.1.2 Pomocí finančních a právních nástrojů donutit původce starých ekologických zátěží k odpovědnosti za jejich odstranění.
3.3.1.3 Předcházet vzniku nových ekologických zátěží
3.3.2 Snížit podíl celkové rozlohy ploch, na nichž nebyla provedena sanace starých ekologických zátěží z celkové plochy starých ekologických zátěží do r. 2020.
3.3.2.1 Iniciovat vznik zákona, který bude definovat systém pravidel pro systematickou likvidaci starých ekologických zátěží.
3.3.2.2 Zajistit kvalitní monitoring, příp. aktualizaci existujících údajů o plochách se starými ekologickými zátěžemi.
3.3.2.3 Zajistit kofinancování zpracování projektů a následných sanací starých ekologických zátěží.
3.3.2.4 Ve spolupráci s obcemi zajistit dokončení sanací zbývajících starých ekologický zátěží na území kraje.
3.3.2.5 Předcházet vzniku nových ekologických zátěží
3.3.3 Snížit podíl rozlohy nově zastavovaných ploch za rok z celkové rozlohy zastavitelného území na území Ústeckého kraje do r. 2020.
3.3.3.1 Prosadit přijetí zákona o místních daních umožňujícího zvýhodnit investory, kteří mají zájem o revitalizace nevyužívaných zdevastovaných ploch a objektů
3.3.3.2 V souvislosti s novými stavebními záměry na území kraje preferovat využití nevyužívaných zdevastovaných ploch a objektů („brownfields“) před výstavbou na „zelené louce“.
3.3.3.3 Snížit rozsah orgány ochrany zemědělského půdního fondu odsouhlasených ploch k zástavbě.
3.3.3.4 Při zpracování nové a aktualizaci stávající územně plánovací dokumentace obcí a měst Ústeckého kraje preferovat princip snížení rozlohy nově zastavitelného území.
3.3.3.5 Využívat územně analytické podklady ve smyslu novely zákona o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).

3.4 Snížení produkce odpadů a předcházení jejich vzniku společně s důrazem na environmentálně šetrné nakládání s odpady.

3.4.1 Snížit podíl produkce průmyslových odpadů včetně odpadů z energetiky v Ústeckém kraji na HDP v tun/mil. Kč o 23 % do r. 2020.
3.4.1.1 Ve spolupráci s podnikatelským sektorem realizovat Programy čistší produkce.
3.4.1.2 Realizovat cíle Plánu odpadového hospodářství Ústeckého kraje.
3.4.2 Snížit produkci komunálního odpadů na obyvatele v Ústeckém kraji o 11 % do r. 2020.
3.4.2.1 Iniciovat vznik akčního plánu řešícího udržitelnou spotřebu v kraji v návaznosti na desetiletý rámec programů udržitelné spotřeby a výroby.
3.4.2.2 Zvýšit podíl separace, recyklace, materiálového a energetického využití odpadů.
3.4.2.3 Podporovat vznik systému sběru a zpracování bioodpadu.
3.4.3 Snížit podíl skládkování odpadů na celkovém nakládání s odpady v Ústeckém kraji na 15 % do r. 2020.
3.4.3.1 Realizací odpovídajících cílů a opatření Environmentálních politik kraje i obcí předcházet vzniku komunálního odpadu.
3.4.3.2 Podporou zvyšovat podíl separace, recyklace, materiálového a energetického využití odpadů.
3.4.4 Průběžně zvýšit podíl recyklace a materiálového a energetického využití odpadů na celkovém nakládání s odpady na 25 % do r. 2020.
3.4.4.1 Podpořit rozvoj zpracovatelských kapacit integrovaného sytému třídění, separace a následné recyklace a materiálového a energetického využití komunálních odpadů na území Ústeckého kraje.

3.5 Diverzifikací „land-use“, systémem dílčích opatření a kontinuální péčí dlouhodobě zajistit zlepšení ekologických funkcí krajiny Ústeckého kraje.

3.5.1 Zvýšit podíl trvalých travních porostů z celkové rozlohy zemědělské půdy Ústeckého kraje na 28 % do r. 2020.
3.5.1.1 Podporovat zatravňování dočasně neobhospodařovaných ploch a pozemků s nižší bonitou.
3.5.1.2 Zajistit informování subjektů primárního sektoru o existujících programech finanční podpory.
3.5.2 Zvýšit podíl listnatých dřevin na celkovém zalesňování území Ústeckého kraje do r. 2020.
3.5.2.1 Ve spolupráci s podnikem Lesy ČR, s.p. aktualizovat Lesní hospodářský plán.
3.5.2.2 Podporovat zalesňování dočasně neobhospodařovaných ploch a pozemků s nižší bonitou.
3.5.2.3 Vhodné plochy ponechat přirozené ekologické sukcesi.
3.5.2.4 Zajistit informování subjektů primárního sektoru o existujících programech finanční podpory.
3.5.3 Zvýšit podíl obcí do 2000 ekvivalentních obyvatel napojených na kanalizaci s koncovou čistírnou odpadních vod do r. 2020.
3.5.3.1 Realizovat Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého kraje.
3.5.3.2 Využít všechny odpovídající dotační tituly v oblasti ochrany vod k získání podpory na realizaci příslušných projektů.
3.5.3.3 Realizovat alternativní způsoby čistění odpadních vod.
3.5.4 Snížit podíl zemědělsky neobhospodařované půdy z celkové rozlohy zemědělské půdy Ústeckého kraje do r. 2020.
3.5.4.1 Založit trvalé travní porosty a zvýšit ekologickou stabilitu území.
3.5.4.2 Zalesnit vybrané neobhospodařované plochy.
3.5.4.3 V rámci managementu zemědělsky neobhospodařovaných ploch preferovat ekologickou sukcesi.
3.5.5 Zvýšit celkovou plochu mimolesní zeleně do r. 2020.
3.5.5.1 Zajistit větší využívání existujících ekonomických nástrojů motivujících zemědělce ke snižování rozlohy zemědělsky obhospodařovaných celků/honů a k vytváření ploch mimolesní zeleně.
3.5.5.2 Lepším využíváním ekonomických nástrojů zajistit kvalitní péči o plochy mimolesní zeleně.

4. SPRÁVA VĚCÍ VEŘEJNÝCH

4.1 Zintenzivnění činností vedoucí k zapojení veřejnosti do plánování a rozhodování na kraj- ské i místní úrovni prostřednictvím:

Popis / Komentář:
• podpory zavádění procesů Místní Agenda 21 (strategické plánování za přímé účasti veřejnosti) v obcích a městech Ústeckého kraje; • zapojení obcí a měst Ústeckého kraje do Národní sítě zdravých měst ČR či do Týmové iniciativy pro místní udržitelný rozvoj; • intenzivnějšího zapojení neziskového sektoru, hospodářské komory a veřejnosti do činností krajských a místních samospráv;... »

4.1.1 Zvýšit podíl obcí, měst a mikroregionů Ústeckého kraje s fungujícím procesem MA 21 do r. 2020.
4.1.1.1 Zajistit metodickou pomoc při využívání dotačního programu SFŽP ČR na strategické plánování za přímé účasti veřejnosti (místní Agenda 21).
4.1.2 Zvýšit podíl obcí, měst a mikroregionů Ústeckého kraje zapojených do Národní sítě zdravých měst ČR nebo Týmové iniciativy pro místní udržitelný rozvoj na 10 % do r. 2020.
4.1.2.1 Zajistit informovanost o podmínkách zapojení obcí do Národní sítě zdravých měst a do Týmové iniciativy pro místní udržitelný rozvoj.

4.2 Vytváření grantových programů Ústeckého kraje na podporu aktivit nestátních nezisko- vých a dalších organizací směřujících k prosazování konkrétních principů udržitelného rozvoje v praxi.

Popis / Komentář:
Zejména v souvislosti se zvyšováním informovanosti veřejnosti o oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje.

4.2.1 Nárůst podílu prostředků ze zdrojů Ústeckého kraje určených na veřejně prospěšné projekty realizované na území Ústeckého kraje do r. 2020.
4.2.1.1 Každoročně vyčlenit odpovídající částku z rozpočtu kraje a obcí určenou na veřejně prospěšné projekty realizované obyvateli či nestátními neziskovými organizacemi z Ústeckého kraje.
4.2.1.2 Definovat kritéria veřejně prospěšných projektů pro potřeby výběrových řízení na úrovni kraje a obcí.
4.2.2 Zvýšit podíl finančních prostředků na environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu z celkových finančních prostředků Ústeckého kraje určených na veřejně prospěšné projekty do r. 2020.
4.2.2.1 Zajistit odpovídající rozdělení výdajů z veřejných rozpočtů.
4.2.2.2 Realizovat všechny cíle krajské Koncepce EVVO v Ústeckém kraji.

4.3 Zlepšení přístupu obcí k integrované ochraně životního prostředí. Zkvalitnění poskytování informací o existujících právních předpisech v oblasti ochrany životního prostředí, o technických normách, atd....

Popis / Komentář:
Vytvoření systému pravidelných a cenově dostupných školení radních, zastupitelů a pracovníků veřejné správy o problematice integrované ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje. Zpřísnění kontrol dodržování limitů produkce znečišťujících látek a souvisejících požadavků ochrany životního prostředí v obcích Ústeckého kraje (ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí).

4.3.1 Zpracovat za přímé účasti veřejnosti a schválit environmentální politiky navazující na Strategii udržitelného rozvoje i na Environmentální politiku kraje ve všech obcích s rozšířenou působností Ústeckého kraje do r. 2020.
4.3.1.1 Zajistit soulad cílů SPŽP ČR 2004–2010 s cíli environmentálních politik kraje a obcí s rozšířenou působností.
4.3.1.2 Zajistit metodickou pomoc při přípravě environmentálních politik a strategií udržitelného rozvoje obcí.
4.3.1.3 Zajistit metodickou pomoc při využívání dotačního programu SFŽP ČR na zpracovávání strategií udržitelného rozvoje obcí.
4.3.2 Zpracovat za přímé účasti veřejnosti a schválit Místní strategii udržitelného rozvoje navazující na Krajskou strategii udržitelného rozvoje i na Environmentální politiku kraje ve všech obcích s rozšířenou působností Ústeckého kraje do r. 2020.
4.3.2.1 Zajistit technickou a odbornou pomoc při zpracování Místních strategií udržitelného rozvoje.
4.3.3 Zpracovat za přímé účasti veřejnosti a schválit ve všech obcích Ústeckého kraje územně plánovací dokumentaci do r. 2020.
4.3.3.1 Zajistit metodickou pomoc při přípravě, zpracování a projednání územně plánovacích dokumentací obcí Ústeckého kraje.

4.4 Vytvoření managementu udržitelného rozvoje pro zajištění provázanosti ekonomické, sociální a environmentální oblasti strategických rozvojových dokumentů a pro koordinaci plnění jejich cílů.

4.4.1 Vytvořit management a institucionální zajištění udržitelného rozvoje Ústeckého kraje do konce r. 2007.
4.4.1.1 Ve spolupráci Českým statistickým úřadem a dalšími oficiálními statistickými institucemi nebo organizacemi autorizovanými ke sběru a vyhodnocování dat monitorovat a vyhodnocovat stanovené programové a titulkové indikátory udržitelného rozvoje.
4.4.1.2 Připravit projekty pro využití finančních zdrojů ČR, EU a EHP na podporu zavedení programu, monitorování a vyhodnocování indikátorů udržitelného rozvoje.
4.4.1.3 Vyčlenit finanční prostředky z rozpočtu Ústeckého kraje určené na vyhodnocování indikátorů udržitelného rozvoje a jejich zpětné vazby (regionální a místní politiky, rozvojová opatření, rozhodnutí, návrhy projektů).
4.4.1.4 V rámci současného personálního obsazení Krajského úřadu Ústeckého kraje pověřit relevantní zaměstnance pracovními činnostmi souvisejícími s realizací a naplňováním Strategie udržitelného rozvoje Ústeckého kraje.

4.5 Snížení celkové zadluženosti obcí při zvyšování efektivity výdajů z veřejných rozpočtů a při využívání finančních prostředků z vnějších zdrojů.

4.5.1 Snížit celkovou zadluženost obcí Ústeckého kraje na 3,6 % ukazatele dluhové služby do r. 2020.
4.5.1.1 Prosadit přijetí zákona o místních daních.
4.5.2 Průběžně zvyšovat podíl investičních výdajů na celkových výdajích samospráv za rok.
4.5.2.1 Zavést monitoring podílu investičních výdajů na celkových výdajích samospráv.
4.5.3 Zvýšit daňovou výtěžnost Ústeckého kraje do r. 2020.
4.5.3.1 Prosadit přijetí zákona o místních daních.
4.5.3.2 Prosadit změnu zákona o rozpočtovém určení daní.
4.5.3.3 Prosadit nástroje pro zvýšení efektivity výběru a přerozdělování daní.