ÚŘAD VLÁDY ČR
www stránky
www stránky
ÚŘAD VLÁDY ČR
Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí 2015-2018 [akt. 2017]
Prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015-2018
Podpora osob ohrožených domácím a genderově podmíněným násilím
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
Provést šetření způsobu zajištění zákonné povinnosti vyplývající z § 17 zákona o obětech trestních činů na soudech všech stupňů a informovat o stavu plnění této zákonné povinnosti.
Vytvořit strategii boje proti kybernásilí, která bude zahrnovat i genderově podmíněné násilí i genderově motivovaný útisk.
Zakotvit druhové standardy pro práci v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí pro poskytovatele sociálních služeb, kteří poskytují služby příslušným cílovým skupinám.
Transformací a integrací současných telefonních linek provozovaných nestátními neziskovými organizacemi zajistit zahájení provozu celostátní bezplatné telefonní linky s nepřetržitým provozem pro osoby ohrožené domácím a genderově podmíněným násilím.
Zajistit regionální dostupnost specializovaných utajených azylových domů pro oběti domácího násilí (mj. v návaznosti na činnost intervenčních center) tak, aby v každém kraji byl k dispozici alespoň jeden utajený azylový dům s počtem míst zohledňujícím počet obyvatel daného kraje a s kapacitou poskytnout ubytování i větším rodinným skupinám.
Zajistit regionální dostupnost krizové pobytové služby pro osoby ohrožené domácím a genderově podmíněným násilím tak, aby v každém kraji byl k dispozici dostatečný počet krizových lůžek zohledňující počet obyvatel daného kraje.
Prostřednictvím zákona o státem zajištěné právní pomoci zajistit poskytování bezplatné právní pomoci osobám, které v důsledku své materiální potřebnosti nemohou využívat právní služby k uplatnění a ochraně svých práv.
Zajistit, aby v rámci implementace Koncepce sociálního bydlení v České republice a přípravy zákona o sociálním bydlení byly důsledně zohledňovány specifické potřeby a situace osob ohrožených domácím a genderově podmíněným násilím.
Zajistit využitelnost formuláře pro hlášení závadového obsahu a aktivit v síti internetu i pro případy nebezpečného pronásledování a pro případy pomoci při odstranění obsahu internetových stránek, který vytvářejí násilné osoby s cílem pronásledování či poškozování dobrého jména osob ohrožených domácím a genderově podmíněným násilím nebo pomáhajících profesí.
Realizovat pilotní projekt, v jehož rámci bude vyzkoušeno signalizační zařízení pro oběti domácího násilí.
Zpracovat koncepci pomoci osobám ohroženým domácím a genderově podmíněným násilím v rámci resortu zdravotnictví, včetně zajištění dostupnosti odborných a specializovaných zdravotnických služeb pro osoby ohrožené těmito formami násilí.
Děti ohrožené domácím a genderově podmíněným násilím
Deskriptory:
IX.c sociální prevence
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
Zajistit dostatečné financování a dostupnost služeb odborné terapeutické pomoci pro děti žijící v rodinách s výskytem domácího násilí a pro děti ohrožené dalšími formami genderově podmíněného násilí (např. zneužívání) tak, aby byla dostupná v každém kraji.
Vytvořit standardy pro asistované styky násilných rodičů a dětí vyrůstajících v rodinách s výskytem domácího násilí tak, aby tyto standardy zohledňovaly především zájem dítěte a jeho bezpečnost. Zakotvit povinnost jejich využívání.
V rámci implementace Akčního plánu k naplnění Národní strategie ochrany práv dětí 2012 – 2015 a návazných koncepčních dokumentů zajistit realizaci opatření vedoucích k ochraně dětí před domácím a genderově podmíněným násilím.
Podpořit v rámci státní podpory sportu realizaci osvětových kampaní zaměřených na prevenci sexuálního obtěžování, šikany a dalších forem genderově podmíněného násilí ve sportu u mládeže.
Zpracovat samostatnou přílohu Metodického doporučení MŠMT k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, která bude specificky zaměřena na oblast domácího a genderově podmíněného násilí.
Práce s násilnými osobami
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
Vytvořit dotační titul zaměřený na práci s původci a původkyněmi domácího a genderově podmíněného násilí i genderově motivovaného útisku, která má preventivní a podpůrný charakter.
Zajistit celorepublikovou dostupnost terapeutických intervencí pro násilné osoby tak, aby v každém kraji byla k dispozici alespoň jedna specializovaná organizace (např. zřizovatelů/poskytovatelů služby intervenčních center) poskytující terapeutické intervence pro násilné osoby s rozsahem nabídky těchto programů zohledňující počet obyvatel daného kraje.
Vzdělávání a interdisciplinární spolupráce
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
Do plánu vzdělávání Justiční akademie na rok 2018 zahrnout alespoň 4 vzdělávací aktivity zaměřené specificky na problematiku domácího a genderově podmíněného násilí.
Ustavit meziresortní pracovní skupinu pro oblast domácího a genderově podmíněného násilí složenou rovněž z členek a členů Výboru a organizací působících v oblasti potírání domácího a genderově podmíněného násilí. Na základě činnosti pracovní skupiny začlenit vzdělávání v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí do platných koncepcí MŠMT.
Zajistit pravidelné školení pracovníků a pracovnic OSPOD v povinnosti zajistit prostřednictvím odborných pracovišť asistovaný styk násilného rodiče s dětmi v případech domácího násilí.
Ve spolupráci s organizacemi působícími v oblasti prevence domácího násilí provést revizi metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních tak, aby zohledňovalo i situace, kdy je dítě v pozici dítěte žijícího v rodině s výskytem domácího a genderově podmíněného násilí.
Zajistit průběžné školení pracovníků a pracovnic relevantních institucí a organizací: Policie ČR, justice, školství, sociální práce (včetně OSPOD a sociálních kurátorů a kurátorek) v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí.
Ve spolupráci s Výborem zpracovat metodický dokument pro rozvoj školení zdravotnického personálu specificky v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí a zajistit pravidelné školení v návaznosti na metodický dokument.
Zpracovat analýzu současného stavu činnosti interdisciplinárních týmů a interdisciplinární spolupráce v jednotlivých krajích s identifikací stávajících problémů a příkladů dobré praxe a formulací případných doporučení.
V rámci Programu prevence kriminality na místní úrovni podporovat interdisciplinární spolupráci i v oblasti sexuálního násilí i genderově motivovaného útisku.
V souladu s doporučeními iniciativy „Specialista DnM“, jejímž garantem je Asociace pracovníků intervenčních center, podporovat specializaci Policie ČR na případy domácího a genderově podmíněného násilí.
Zpracovat komparativní analýzu specializace soudců a soudkyň na případy domácího a genderově podmíněného násilí v rámci trestního řízení v zahraničí. Zvážit případné zavedení specializace na úrovni krajských soudů v rámci trestního řízení.“
Zpracovat analýzu vhodnosti využívání diagnostické metody SARA (Spousal Assault Risk Assessment) a zvážit její revizi či doplnění anebo nahrazení jinou diagnostickou metodou.
Společnost a domácí a genderově podmíněné násilí
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
X.c ohrožené děti
Realizovat vzdělávací seminář pro poskytovatele sociálních služeb zaměřený na specifika práce s migrujícími osobami - oběťmi domácího násilí.
Realizovat seminář pro novináře a novinářky zaměřený na téma domácího a genderově podmíněného násilí a způsoby, jak o nich citlivě referovat.
Uspořádat ve spolupráci s poslaneckou sněmovnou a Senátem Parlamentu ČR seminář o Úmluvě Rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí.
Realizovat vlastní osvětové aktivity (především mediální kampaně a odborné konference a semináře) zaměřené na prevenci genderově podmíněného násilí i genderově motivovaného útisku zohledňující mj. postavení obětí vícečetnou diskriminací (zdravotně postižených osob, osob z národnostních menšin či migrujících osob).
Realizovat vládní informační kampaň o problematice domácího a genderově podmíněného násilí a jejich důsledcích. Kampaň by měla být složena z televizních spotů, internetových stránek a doprovodných propagačních materiálů.
U příležitosti 16 dní aktivismu proti násilí páchanému na ženách realizovat mediální výstupy, odborné konference (v návaznosti na následující úkoly) a doprovodný program s cílem zvýšit povědomí o domácím a genderově podmíněným násilím.
Uspořádat konferenci pro pracovníky a pracovnice OSPOD o problematice domácího a genderově podmíněného násilí.
Uspořádat konferenci o problematice kyberšikany v souvislosti s ochranou osob ohrožených domácím a genderově podmíněným násilím a pomáhajících profesí a úředních osob participujících na řešení těchto forem násilí. Zajistit vydání sborníku příspěvků.
Uspořádat konferenci o úpravě péče o dítě v různých variantách, včetně střídavé péče, v souvislosti s domácím a genderově podmíněným násilím ve světle českého práva, judikatury ESLP, jakož i komparativního srovnání (např. Německo, Rakousko, Francie, Španělsko, Velká Británie či USA). Zajistit vydání sborníku příspěvků.
Uspořádat konferenci o domácím a genderově podmíněném násilím pro krajské školské koordinátory a koordinátorky prevence a školní metodiky a metodičky prevence. Zajistit vydání sborníku příspěvků.
V dotační politice v oblasti kultury zohledňovat hledisko rovnosti žen a mužů a potírání genderových stereotypů jako horizontální princip.
Uspořádat konferenci o terapeutických intervencích pro násilné osoby v případech domácího a genderově podmíněného násilí a o různých podobách domácího a genderově podmíněného násilí v rodinách a možnostech jeho řešení.
Ve spolupráci s Výborem zajistit vznik a zveřejnění přílohy Metodického doporučení k prevenci pro učitele a učitelky středních a základních škol v oblasti rozeznání a řešení případů domácího násilí a partnerského násilí ve vztazích dětí a studujících.
Formou konferencí, seminářů a školení průběžně podporovat další vzdělávání výchovných poradců a školních metodiků prevence v oblasti prevence domácího a partnerského násilí.
Při pravidelné revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v rámci vzdělávacího oboru „Výchova k občanství“ v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání zařadit téma domácího a genderově podmíněného násilí.
Při pravidelné revizi Rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné školy a gymnázia zařadit jako samostatné téma prevenci domácího a genderově podmíněného násilí.
Zvážit předložení projektu v rámci Operačního programu zaměstnanost (případně jiného operačního programu), který by vedl k vytvoření a distribuci letáků pro veřejnost o právech a povinnostech v rámci trestního řízení v souvislosti s případy domácího a genderově podmíněného násilí. Na přípravě letáků spolupracovat s Výborem.
Zpracování, výtisk a distribuce informačních letáků pro veřejnost o domácím a genderově podmíněném násilí v lékařských praxích. Zpracování, výtisk a distribuce informačních letáků pro veřejnost o domácím a genderově podmíněném násilí v institucích poskytovatelů sociálních služeb dle doporučení Výboru.
Analýzy, studie a sběr dat
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Realizovat analýzu dostupnosti odborné pomoci podle zákona o obětech trestných činů pro migrující osoby, které se staly obětí domácího nebo genderově podmíněného násilí.
Realizovat analýzu dostupnosti specializovaných služeb dle zákona o sociálních službách včetně azylového bydlení pro migrující osoby, které se staly obětí domácího nebo genderově podmíněného násilí.
Provedení reprezentativního výzkumu prevalence sexuálního obtěžování a násilí včetně jeho vnímaní pachateli a oběťmi na základních, středních a vysokých školách.
Realizovat analýzu potřebnosti novelizace zákona č. 141/1961Sb., trestní řád tak, aby byla zrušena možnost stíhat trestné činy nebezpečné pronásledování, sexuální nátlak a znásilnění proti tomu, kdo je ve vztahu k poškozenému osobou, vůči níž by měl poškozený jako svědek právo odepřít výpověď (§ 100 odst. 2 trestního řádu), pouze se souhlasem poškozeného.
Koordinovat analytické aktivity zaměřené na oblast domácího a genderově podmíněného násilí. Realizovat alespoň 4 analýzy, včetně analýzy ekonomických dopadů domácího násilí, jejichž zadání bude definovat pracovní skupina Výboru.
Provést analýzu počtu úmrtí v souvislosti s domácím násilím za posledních 6 let z dostupných policejních a justičních dat.
Provést analýzu mediálního zobrazování případů domácího, partnerského a sexuálního násilí, včetně formulace případných doporučení. Analýza by měla pokrývat období posledních let a zaměřit se na nejsledovanější audiovizuální média a nejčtenější tištěná média.“
Provést metaanalýzu výzkumů domácího a genderově podmíněného násilí v ČR a vybraných evropských zemí. Na základě této analýzy formulovat doporučení pro prohloubení dalšího výzkumu a sběru dat v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí.
Zpracovat studii dostupnosti specializovaných sociálních služeb pro oběti domácího a dalších forem genderově podmíněného násilí s ohledem na doporučení Rady Evropy o minimální dostupnosti těchto služeb.
Zahájit přípravu realizace pilotního výběrového šetření zaměřeného na výskyt a zdravotní dopady domácího a genderově podmíněného násilí.
Doporučit vysokým školám zohlednit ve své poradenské činnosti nebo vnitřních předpisech problematiku sexuálního obtěžování ze strany studujících, vyučujících a vedení vysokých škol.
Legislativa
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí