ÚŘAD VLÁDY ČR
www stránky
www stránky
ÚŘAD VLÁDY ČR
Akční plán pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích 2016-2018
Přispět k procesu vyrovnávání zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích v naší společnosti
1 Podpora vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích napříč všemi oblastmi
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
X.a soulad soukromého a pracovního života
X.d služby pro rodiny a děti
XIX.h pracovněprávní vztahy
1.1 Zajistit zařazení tématu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích, včetně nerovného odměňování žen a mužů a slaďování pracovního, soukromého a rodinného života na program jednání RHSD ČR a ustavení její dočasné pracovní skupiny pro řešení tohoto tématu
1.2 Podpořit projekty NNO, sociálních partnerů a podniků zaměřené na management diverzity a vyrovnané zastoupení žen a mužů v politice a rozhodovacích pozicích, včetně zajištění podpory prostřednictvím programového období 2014–2020 Evropských strukturálních a investičních fondů, konkrétně v následujících operačních programech: OP Výzkum, vývoj a vzdělávání, OP Zaměstnanost, Integrovaný regionální operační program, Program rozvoje venkova, Program nadnárodní spolupráce Central Europe 2020. V rámci OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost vytvořit podmínky pro zajištění rovnosti žen a mužů.
1.3 Podpořit v rámci Koncepce rodinné politiky MPSV rodiče s dětmi, které nedosáhly 2 let věku, při návratu na pracovní trh
1.4 Provádět analýzy a pravidelné vyhodnocování anonymizovaných dat rozdělených dle pohlaví na základě vlastních šetření a systematicky sbíraných údajů v rámci Informačního systému o průměrném výdělku a Informačního systému o platu a služebním příjmu
1.5 Realizovat mediální osvětové aktivity zaměřená na: A) nerovnost žen a mužů na pracovním trhu, vč. nerovného odměňování žen a mužů (Gender Pay Gap) a podporu transparentnosti odměňovacích procesů ve spojení s mezinárodním dnem Equal Pay Day, B) výhody vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a uplatňování diverzity v obchodních společnostech, C) genderové stereotypy v médiích a jejich rizika, propagaci vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a uplatňování gender mainstreamingu v médiích
2 Vyrovnané zastoupení žen a mužů na všech úrovních a ve všech oblastech politiky
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
3 Vyrovnané zastoupení žen a mužů na všech úrovních veřejné správy a dalších institucí veřejného zájmu. V návaznosti na Strategii rovnosti žen a mužů směřování k dosažení míry zastoupení žen v rozhodovacích pozicích ve veřejné správě a dalších institucích veřejného zájmu minimálně na úrovni 40 % do roku 2020
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
X.a soulad soukromého a pracovního života
X.d služby pro rodiny a děti
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XIX.h pracovněprávní vztahy
3.1 Analyzovat a definovat specifické překážky vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a navrhnout jejich konkrétní řešení, včetně změn právní úpravy nebo jiných závazných postupů, a to v následujících oblastech: soudnictví a státní zastupitelství, veřejnoprávní média a příspěvkové organizace v gesci MK, věda a výzkum, vzdělávání a sport, zdravotnictví, Policie ČR, bezpečnostní sbory a NNO
3.2 Zohlednit ve všech relevantních vnitřních předpisech (pracovní řád, apod.) ústředních orgánů státní správy (včetně jim podřízených organizací a poradních orgánů) nebo jiných vhodných dokumentech téma vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a přijmout následující podpůrná opatření pro vyrovnání podílu žen a mužů na všech úrovních rozhodovacích pozic (více viz. oblast C, úkol 11 Akčního plánu)
3.3 Doporučit služebním orgánům, aby při obsazování služebních míst představených a při výběru jednoho žadatele/žadatelky ze 3 nejvhodnějších žadatelů/žadatelek dle ustanovení § 28 odst. 2 zákona o státní službě zohledňovaly hledisko vyrovnaného zastoupení žen a mužů a diverzity v rozhodovacích pozicích
3.4 Provést genderové audity (viz minimální standard rovnosti žen a mužů ve státní správě – Strategie rovnosti žen a mužů) ústředních orgánů státní správy (včetně jim podřízených organizací a poradních orgánů) a na základě jejich výsledků definovat konkrétní kroky v rámci vlastních resortních priorit rovnosti žen a mužů
3.5 Zařadit téma vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích (viz minimální standard rovnosti žen a mužů ve státní správě – Strategie rovnosti žen a mužů) a informace o rizicích spojených s genderovými stereotypy v této oblasti do povinného vstupního vzdělávání a vzdělávání osob ve vedoucích pozicích v ústředních orgánech státní správy (včetně jim podřízených organizací) a nabízet toto vzdělávání členkám a členům poradních orgánů
3.6 Vytvořit závazná nediskriminační pravidla pro kariérní postup zaměstnanců/kyň MZV pracujících v oblasti zahraniční služby, včetně zahrnutí opatření umožňujících slaďování pracovního a rodinného života při jejím výkonu, a to především: hrazení zdravotní preventivní péče v těhotenství, při porodu a v šestinedělí a péče o narozené dítě; zajištění možnosti pro zaměstnankyně MZV čerpat mateřskou v zahraničí za vyplácení náhrady zvýšených životních nákladů, nepřetržitého užívání služebního bytu a hrazení školného dalším s nimi žijícím dětem a příspěvku vyslanému manželovi či partnerovi
3.7 Zavést Strategii +1 (v případě jejího schválení vládou ČR) v rámci ministerstev a dalších ústředních orgánů státní správy
3.8 Podporovat, a to v rámci dotační politiky, také projekty zaměřené na podporu novinářek a novinářů (vč. mentoringu a leadershipu) s cílem vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích v oblasti médií
3.9 Realizovat průzkum obsahu vybraných médií ve vztahu k rovnosti žen a mužů, projevům genderových stereotypů a sexismu v médiích a uplatňování gender mainstreamingu v médiích, a to ve spolupráci s NNO
3.10 Vytvořit a šířit manuál (toolkit) pro veřejnoprávní média k praktickému uplatňování vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích, podpoře slaďování pracovního, soukromého a rodinného života, dodržování důstojnosti zaměstnanců/kyň a podpoře gender mainstreamingu
3.11 Realizovat mediální kampaň, jejímž obsahem bude zviditelnění ženských osobností české kultury (historických i současných)
3.12 Revidovat Koncepci státní podpory sportu v ČR, s cílem jejího rozšíření o genderové hledisko ve sportu
3.13 Realizovat mediální kampaň, jejímž obsahem bude rovnost žen a mužů ve sportu a zviditelnění ženských osobností českého sportu (historických i současných
3.14 Zohlednit hledisko vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích, včetně sladění pracovního a rodinného života v kariérním řádu ve školství
3.15 Vytvořit a šířit metodiku pro zřizovatele/ky škol o kritériích výběru ředitelů/ek a dalších vedoucích pracovníků/ic škol s ohledem na vyrovnané zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a na potenciální vliv genderových stereotypů
3.16 Zařadit téma vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice, rozhodovacích pozicích a veřejném životě při pravidelné revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (v rámci vzdělávací oblasti „Člověk a společnost“), Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (v rámci vzdělávací oblasti „Člověk a společnost“), Rámcových vzdělávacích programů pro odborné vzdělávání (v rámci průřezového tématu „Občan v demokratické společnosti“) a Rámcových vzdělávacích programů pro odborné vzdělávání nástavbové (v rámci průřezového tématu „Občan v demokratické společnosti“)
3.17 Vytvořit systém monitoringu vysokých škol, v němž bude zohledněna oblast vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích
4 Vyrovnanější zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích v obchodních společnostech. V návaznosti na Strategii rovnosti žen a mužů směřování k dosažení míry zastoupení žen v rozhodovacích pozicích v obchodních společnostech minimálně na úrovni 40 % do roku 2020
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VIII.c rovné příležitosti
X.a soulad soukromého a pracovního života
XIX.h pracovněprávní vztahy