"Akční plán pro oblast nelegálních návykových látek"
1
"Intervenční oblast"
1.1
"Aktivita"
Akční plán realizace Národní strategie protidrogové politiky 2016-2018 v oblasti nelegálních návykových látek
Opatření akčního plánu pro oblast nelegálních návykových látek
Specifická primární prevence užívání návykových látek
(Posílit kvalitu a profesionalizace primární prevence v oblasti závislostí:)
Zajistit realizaci ověřování kvality programů prevence závislosti v rámci systému certifikací programů rizikového chování.
(Posílit kvalitu a profesionalizace primární prevence v oblasti závislostí:)
Podporovat kontinuální vzdělávání metodiků prevence ve školách a pedagogicko- psychologických poradnách, a dalších pedagogických pracovníků v oblasti prevence prevence závislosti.
(Posílit kvalitu a profesionalizace primární prevence v oblasti závislostí:)
Podporovat kontinuální vzdělávání výkonných orgánů pro prevenci rizikového chování (tzn. komise pro prevenci a poradce pro prevenci) v oblasti prevence závislostí v resortu obrany.
(Posílit kvalitu a profesionalizace primární prevence v oblasti závislostí:)
Zvýšit časovou dotaci na preventivní práci školních metodiků prevence ve školách, a to snížením míry přímé vyučovací povinnosti.
(Posílit kvalitu a profesionalizace primární prevence v oblasti závislostí:)
Vytvořit a podpořit model komunitní spolupráce primární prevence (většího propojení a koordinace jednotlivých aktérů na komunitní úrovni - klient, rodina, služby, OSPOD, policie, učitel, pediatr atd.)
(Zvýšit dostupnost poskytovaných programů primární prevence v oblasti závislostí:)
Navýšit finanční prostředky do oblasti všeobecné, selektivní a indikované primární prevence v oblasti závislostí v kontextu prevence rizikového chování.
(Zvýšit dostupnost poskytovaných programů primární prevence v oblasti závislostí:)
Metodicky a koordinačně podporovat vznik certifikovaných programů primární prevence v oblasti prevence užívání návykových látek v krajích s nízkým zastoupením preventivních programů (Ústecký, Karlovarský apod.)
(Zvýšit dostupnost poskytovaných programů primární prevence v oblasti závislostí:)
Podpořit systémové krajské projekty v oblasti primární prevence.
(Zvýšit informovanost o realizovaných a doporučovaných preventivních programech:)
Mapovat síť programů primární prevence rizikového chování v krajích realizovaných externími subjekty (programy prevence užívání návykových látek, včetně informací o charakteristikách programů a jejich pokrytí, zveřejnit na webových stránkách
(Zvýšit informovanost o realizovaných a doporučovaných preventivních programech:)
Ověřit, aktualizovat a zavést jednotný systém sběru dat o programech primární prevence v oblasti rizikového chování včetně prevence závislosti. Souhrnnou analýzu získaných dat předložit RVKPP.
(Posílit realizaci specifických programů selektivní a indikované prevence v oblasti závislostí:)
Vytvořit Národní centrum prevence závislostí jako pracoviště koordinující oblast prevence závislostí v celé ČR a realizující národní preventivní kampaně.
(Posílit realizaci specifických programů selektivní a indikované prevence v oblasti závislostí:)
Realizovat preventivní kampaně zaměřené na mládež a mladé dospělé v oblasti rizik spojených s užíváním návykových látek s využitím moderních médií a sociálních sítí.
(Posílit realizaci specifických programů selektivní a indikované prevence v oblasti závislostí:)
Podporovat realizaci informačních programů prevence užívání návykových látek se zapojením rodičů.
(Posílit realizaci specifických programů selektivní a indikované prevence v oblasti závislostí:)
Podporovat realizaci programů prevence užívání návykových látek v prostředí noční zábavy, kde cílovou skupinou jsou nejen uživatelé či potenciální uživatelé drog, ale i provozovatelé zařízení nočního života a zábavy.
(Posílit realizaci specifických programů selektivní a indikované prevence v oblasti závislostí:)
Podporovat realizace preventivních programů užívání pervitinu.
(Posílit realizaci specifických programů selektivní a indikované prevence v oblasti závislostí:)
(Zajistit dostupnost sítě služeb pro uživatele drog:)
Doplnit síť specializovaných adiktologických služeb na úrovni krajů - v každém kraji zajistit dostupnost následujících typů služeb: ambulantní služby pro děti a dospívající do 18 let, stacionární program, detoxifikace, rezidenční léčba, terapeutická komunita, doléčovací program s chráněným bydlením (dle kategorizace Standardů odborné způsobilosti pro zařízení a programy poskytující odborné adiktologické služby).
(Zajistit dostupnost sítě služeb pro uživatele drog:)
Doplnit síť ambulantních adiktologických služeb na úrovni okresu – v každém okrese zajistit dostupnost ambulantních a nízkoprahových služeb.
(Zajistit dostupnost sítě služeb pro uživatele drog:)
Podpořit rozšíření stávajících ambulantních/stacionárních (případně vznik nových) programů pro adiktologickou klientelu s duální dg., psychiatrické komorbidity.
(Zajistit dostupnost sítě služeb pro uživatele drog:)
Podporovat využití nových technologií v adiktologických službách (internet, sociální média, mobilní aplikace apod.)
(Zvýšit kvalitu poskytované péče pro uživatele návykových látek:)
Zpracovat a vydat mezioborové doporučené postupy pro oblast adiktologie.
(Zvýšit kvalitu poskytované péče pro uživatele návykových látek:)
Podporovat využívání metodického pokynu pro provádění screeningu a včasné intervence lékaři pro děti a dorost a pro dospělé.
(Zvýšit kvalitu poskytované péče pro uživatele návykových látek:)
Systémově posílit spolupráci síťování specializovaných a nespecializovaných služeb v péči o závislé.
(Zvýšit kvalitu poskytované péče pro uživatele návykových látek:)
Zavádět a využívat metodu case managementu v práci s klientem ve službách pro uživatele drog.
(Zvýšit kvalitu poskytované péče pro uživatele návykových látek:)
Revidovat Certifikační řád certifikací odborné způsobilosti adiktologických služeb.
Zapojení adiktologických služeb do reformy psychiatrické péče
(Posílit sociální reintegraci (ex)uživatelů návykových látek:)
Zmapovat problematiku uplatnění uživatelů drog na trhu práce s důrazem na zadluženost a návrh opatření.
(Posílit sociální reintegraci (ex)uživatelů návykových látek:)
Zmapovat možnost nabídky podpory zaměstnávání, sociálního podnikání a inovací v sociální reintegraci závislých.
(Posílit sociální reintegraci (ex)uživatelů návykových látek:)
Slaďování systému léčby vězněných osob s civilními službami - realizovat úkoly definované pro oblast „Fungující a vhodně provázaný standardizovaný systém účinné odborné pomoci uživatelům návykových látek…“ Akčních plánů Koncepce vězeňství do roku 2025 na léta 2016 až 2018.
(Posílit sociální reintegraci (ex)uživatelů návykových látek:)
Začlenit služby zaměřena na podporu zaměstnávání klientů adiktologických služeb (podporované zaměstnávání) do systému služeb, vytvoření případného standardu odborné způsobilosti.
Snižování rizik
(Omezit šíření negativních zdravotních důsledků, zejména infekčních nemocí spojených s užíváním drog:)
Metodicky stanovit postup protestování v programech pro uživatele drog, zejména v nízkoprahových službách v souladu s doporučeními EMCDDA a ECDC k prevenci a kontrole infekcí mezi uživateli návykových látek v komunitě.
(Omezit šíření negativních zdravotních důsledků, zejména infekčních nemocí spojených s užíváním drog:)
Posílit multidisciplinární přístup v prevenci a léčbě infekčních onemocnění mezi uživateli drog.
(Omezit šíření negativních zdravotních důsledků, zejména infekčních nemocí spojených s užíváním drog:)
Poskytovat testování nebo zprostředkovat testování infekčních nemocí (HIV, VHC a syfilis) ve všech službách pro uživatele drog a zejména pro uživatele injekční.
(Omezit šíření negativních zdravotních důsledků, zejména infekčních nemocí spojených s užíváním drog:)
Podporovat zajištění provozu nízkoprahových služeb pro uživatele drog podle lokálních potřeb na celém území ČR.
(Omezit šíření negativních zdravotních důsledků, zejména infekčních nemocí spojených s užíváním drog:)
Podporovat realizaci programů pro snížení míry injekční aplikace mezi UD (např. Break the cycle_ poznámka)
(Omezit šíření negativních zdravotních důsledků, zejména infekčních nemocí spojených s užíváním drog:)
Podporovat realizaci specifických opatření zaměřených na cílovou skupinu uživatelů pervitinu.
(Prevence a kontrola šíření infekčních onemocnění mezi osobami ve výkonu vazby a trestu:)
Právní analýza legislativních norem a interních předpisů VS s ohledem na možnost implementace ověřených a doporučených intervencí zaměřených na snížení rizika šíření infekčních chorob (včetně distribuce injekčního materiálu a parafernálií) zahrnující také přehled legislativního rámce a příkladů dobré praxe v jiných zemích.
(Omezit šíření negativních zdravotních důsledků, zejména infekčních nemocí spojených s užíváním drog:)
Realizovat pilotní projekt zaměřený na prevenci infekčních onemocnění mezi uživateli drog v rámci evropského projektu HA-REACT.
(Omezit šíření negativních zdravotních důsledků, zejména infekčních nemocí spojených s užíváním drog:)
Monitorovat situaci v oblasti testování, prevence a léčby infekčních chorob (zejména HIV, VHB, VHC) ve věznicích včetně spolupráce s externími zdravotními službami.
(Omezit šíření negativních zdravotních důsledků, zejména infekčních nemocí spojených s užíváním drog:)
Zavést bezplatnou distribuci kondomů v rámci návštěv bez zrakové a sluchové kontroly ve věznicích
Nábor příslušníků národnostních menšin k útvarům PČR (prolomení jazykových a kulturních bariér) – ve vztahu k efektivnějšímu potírání drogové kriminality.
Snížit dostupnost drog ve věznicích - realizovat úkoly definované pro oblast „Účinná ochrana vězeňského prostředí od průniku nelegálních látek, potlačování užívání omamných a psychotropních látek vězněnými osobami a důsledná prevence šíření toxikomanie.“ Akčních plánů Koncepce vězeňství do roku 2025 na léta 2016 až 2018
(Posílit systém kontroly OPL a zákonného nakládání s nimi:)
Zavést do praxe registraci preskripce a výdeje léků s obsahem OPL a posílit nástroje účinné kontroly úniku léků s obsahem OPL na nelegální trh.
(Posílit systém kontroly OPL a zákonného nakládání s nimi:)
Analyzovat současnou legislativní definici OPL a související rizika
(Posílit systém kontroly OPL a zákonného nakládání s nimi:)
Definovat systém rychlejšího zařazování nových (syntetických) drog pod kontrolní režim
(Posílit systém kontroly OPL a zákonného nakládání s nimi:)
Definovat proces posuzování látek při jejich zařazování na seznam OPL
(Posílit systém kontroly OPL a zákonného nakládání s nimi:)
Legislativně v ČR zakotvit systém včasného varování před novými psychoaktivními látkami
Realizovat projekt „Systémová podpora rozvoje adiktologických služeb v rámci integrované protidrogové politiky“:
- zanalyzovat stávající systém protidrogové politiky v širším národním a mezinárodním kontextu,
- revidovat systém financování – vytvořit návrh nového systému financování
- vytvořit návrh jednotného či kompatibilního způsobu zjišťování potřebnosti služeb,
- vytvořit návrh jednotného či kompatibilního způsobu tvorby sítí služeb,
- vytvořit návrh revize hodnocení kvality/odborné způsobilosti služeb,
- Zpracovat návrh způsobu kompetenčního vymezení zodpovědností jednotlivých donátorů.
Vymezit pojmy adiktologie, adiktologické služby, adiktolog v kontextu zákonného rámce.
(Zajistit činnost koordinačních mechanismů protidrogové politiky:)
Pravidelně organizovat jednání RVKPP.
(Zajistit činnost koordinačních mechanismů protidrogové politiky:)
Pravidelně realizovat setkání výborů pracovních skupin RVKPP.
(Zajistit činnost koordinačních mechanismů protidrogové politiky:)
Zvýšit míru vzájemného zapojení do připravovaných opatření v oblasti protidrogové politiky.
(Zajistit činnost koordinačních mechanismů protidrogové politiky:)
Pravidelně analyzovat plnění Akčních plánů a konkrétních úkolů integrované protidrogové politiky s návrhem na případné změny.
(Zajistit činnost koordinačních mechanismů protidrogové politiky:)
Zpracovávat strategické dokumenty integrované protidrogové politiky kraje (krajské strategie, akční plány) a realizovat jejich průběžné a závěrečné hodnocení.
(Zajistit činnost koordinačních mechanismů protidrogové politiky:)
Sbírat data o situaci o užívání návykových látek v krajích a o přijatých opatřeních a zpracovávat je do tzv. Výročních zpráv krajů o realizaci protidrogové politiky.
(Zajistit činnost koordinačních mechanismů protidrogové politiky:)
Realizovat nezávislé analýzy potřeb kraje v integrované protidrogové politice např. o stavu potřebnosti rozvoje služeb, dostupnosti apod.
Zorganizovat národní konferenci o realizaci protidrogové politiky na místní úrovni pro cílovou skupinu místních a krajských protidrogových koordinátorů.
Zajistiti vzdělávání zaměstnanců VS ČR, kteří se podílejí na naplňování protidrogové politiky - realizovat úkoly definované pro oblast „Fungující a vhodně provázaný standardizovaný systém účinné odborné pomoci uživatelům návykových látek…“ Akčních plánů Koncepce vězeňství do roku 2025 na léta 2016 až 2018
(Připravit změny v systému financování služeb pro uživatele drog:)
Optimalizovat finanční krytí programů integrované politiky závislostí – důsledné využití standardního rozpočtového procesu.
(Připravit změny v systému financování služeb pro uživatele drog:)
Analýza financování zdravotních služeb pro uživatele drog (tzv. adiktologické či AT péče) ze zdravotního pojištění.
(Připravit změny v systému financování služeb pro uživatele drog:)
Redefinovat zdravotní výkony pro lékaře v oblasti adiktologie pro účely úhrady ze systému veřejného zdravotního pojištění
Monitoring, výzkum, hodnocení
(Zajistit pokračování zavedených a ověřených opatření:)
Vytvořit Národní akční plán drogového informačního systému (NAPDIS) na období 2016–2018.
(Zajistit pokračování zavedených a ověřených opatření:)
Zajistit koordinaci NAPDIS 2016–2018 NMS pro drogy a závislosti.
(Zajistit pokračování zavedených a ověřených opatření:)
Zajistit pravidelnou dostupnost aktuálních dat z klíčových epidemiologických indikátorů a z trestně-právní oblasti - data dostupná ve VZ o stavu ve věcech drog.
(Zajistit pokračování zavedených a ověřených opatření:)
Zajistit šíření informací o drogové situaci, o opatřeních protidrogové politiky odborné a laické veřejnosti – zpracovat a distribuovat ediční řady NMS a sRVKPP.
(Zajistit pokračování zavedených a ověřených opatření:)
Zajistit šíření informací o drogové situaci, o opatřeních protidrogové politiky odborné a laické veřejnosti – zajistit provoz a rozvoj internetových stránek (drogy-info, rvkpp.vlada.cz, drogove-sluzby.cz, dotace-vlada.cz, koureni-zabiji.cz apod.)
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Revize výkonů adiktologických služeb a zajištění souladu mezi výkony a jejich definicemi u certifikací a inspekcí kvality, včetně požadavků na výkaznictví; eliminace nutnosti vést souběžně dva oddělené systémy výkaznictví.
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Sběr a analýza dat v Národním registru léčby uživatelů drog.
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Sběr a analýza dat o drogových úmrtích v Národním registru pitev provedených na oddělení soudních lékařství.
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Analýza průtoku klientů systémem adiktologických služeb z dat Národního registru léčby uživatelů drog, včetně zohlednění dle pohlaví.
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Realizovat projekt na téma sekundární drogové kriminality v ČR s následnou implementací do systému sběru trestněprávních dat v rámci Policie ČR.
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Realizovat kriminologickou analýzu pravomocných soudních rozhodnutí v trestních věcech souvisejících s prodejem technologií a potřeb pro pěstování rostlin pod umělým osvětlením, tzv. „growshopů“.
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Realizovat dotazníkovou studii mezi osobami ve výkonu trestu zaměřenou na užívání drog.
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Vytvořit postup pro předávání informací o záchytech drog ve věznicích mezi VS ČR a NPC.
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Popsat postup sběru dat o cenách drog a ve spolupráci s EMCDDA zpracovat doporučení pro případné změny postupu.
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Zmapovat výkon soudem nařízené léčby (protitoxikomanické, protialkoholní a gambling).
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Zajistit monitoring a výzkum v rámci Vězeňské služby ČR - realizovat úkoly definované pro oblast „Fungující a vhodně provázaný standardizovaný systém účinné odborné pomoci uživatelům návykových látek…“ Akčních plánů Koncepce vězeňství do roku 2025 na léta 2016 až 2018
(Zajistit dostupnost specifických informací a výzkumných poznatků v oblasti protidrogové politiky:)
Podpora výzkumu a vývoje účinných metod práce s uživateli pervitinu (např. substituční a další farmakologická léčba, incentivní terapie, metody eHealth a mHealth, apod.) v souladu s Koncepcí zdravotnického výzkumu do roku 2022 a Programem na podporu zdravotnického aplikovaného výzkumu na léta 2015–2022.
Mezinárodní spolupráce
(Zajistit účast ČR na procesech evropské a světové protidrogové politiky:)
Posílení mezinárodní spolupráce se zaměřením na koordinaci ČR s Polskem, Rakouskem a Německem na expertní úrovni v oblasti prevence a represe užívání pervitinu, a zařazovat toto téma na bilaterální i multilaterální jednání těchto zemí na vysoké úrovni.
(Zajistit účast ČR na procesech evropské a světové protidrogové politiky:)
Koordinovat spolupráci ČR s orgány a institucemi EU, OSN, a Rady Evropy v oblasti protidrogové politiky a monitorování drogové situace.
(Zajistit účast ČR na procesech evropské a světové protidrogové politiky:)
Podílet se na vyhodnocení Protidrogového akčního plánu EU na období 2013-2016.
(Zajistit účast ČR na procesech evropské a světové protidrogové politiky:)
Podílet se na tvorbě nového Evropského protidrogového akčního plánu na další období.
(Zajistit účast ČR na procesech evropské a světové protidrogové politiky:)
Navázat na výstupy ze speciálního Valného shromáždění o drogách, UNGASS 2016
(Zajistit účast ČR na procesech evropské a světové protidrogové politiky:)
Sledovat proces vyjednávání Návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o nových psychoaktivních látkách, a v případě zablokování návrhu zvážit legislativní opatření na národní úrovni.
(Zajistit účast ČR na procesech evropské a světové protidrogové politiky:)
Účast ČR na Programu spolupráce v oblasti protidrogové politiky mezi zeměmi Latinské Ameriky a Karibiku a Evropskou Unii (COPOLAD II).
(Posílit přeshraniční spolupráci v oblasti protidrogové politiky:)
Posílit meziresortní spolupráci při řešení problému s šířením, výrobou a distribucí pervitinu v příhraničních oblastech. Koordinovat vzájemné aktivity a zapojovat a informovat jednotlivé odpovědné subjekty o realizovaných aktivitách.
(Posílit přeshraniční spolupráci v oblasti protidrogové politiky:)
Podpora účasti výzkumných projektů z ČR v platformě ERANID – formou zajištění financování realizátorů projektů.
(Posílit přeshraniční spolupráci v oblasti protidrogové politiky:)
Podpora českých žadatelů o granty v oblasti protidrogové politiky z 3. rámcového programu EU Zdraví, Horizon 2020 a další.
(Posílit přeshraniční spolupráci v oblasti protidrogové politiky:)
Síťovat služby pro uživatele drog v ČR se službami ze sousedních zemí v oblasti prevence a léčby (sdílení dobré praxe, know-how apod.)
(Posílit přeshraniční spolupráci v oblasti protidrogové politiky:)
Sdílení dobré praxe v oblasti snižování nabídky a poptávky na regionální a mezinárodní úrovni v rámci „sdílené zodpovědnosti“
(Posílit přeshraniční spolupráci v oblasti protidrogové politiky:)
Posílit účast ČR na rozvojových projektech a projektech technické pomoci a spolupráce (např. twinning) s prioritními zeměmi zahraniční rozvojové spolupráce, s třetími zeměmi kandidátskými a potenciálně kandidátskými zeměmi a se zeměmi v rámci Východního partnerství.