Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak ÚŘAD VLÁDY ČR
ÚŘAD VLÁDY ČR
www stránky

ÚŘAD VLÁDY ČR

Názvy hierarchických úrovní
1. "Reformní opatření ČR"
1.1 "Hlavní reformní cíle"
1.1.1 "Konkrétní reformní priority"

Rozbalit detaily

Národní program reforem ČR 2010-2012

1. KONSOLIDACE VEŘEJNÝCH FINANCÍ

1.1 Důchodová reforma

1.2 Reforma daní a daňového systému

1.2.1 Zjednodušení systému daní z příjmů
Popis / Komentář:
Prostřednictvím zahájené reformy přímých daní a odvodů prováděné ve dvou fázích dojde k zásadnímu zjednodušení celého daňového systému a snížení administrativních nákladů na straně státu i poplatníků. V první fázi bude provedena harmonizace základu daně z příjmů fyzických osob s vyměřovacími základy sociálního a zdravotního pojistného a budou sjednoceny procesní postupy při správě daní z příjmů a pojistných.... »

1.2.2 Další daňová opatření
Popis / Komentář:
Daňový systém stále výraznou měrou spočívá na vysokém zdanění práce a kapitálových výnosů. Efektivní zdanění práce se nebude v následujícím období zvyšovat, a to ani dalším daňovým zatížením zaměstnavatelů ve sféře daní z příjmů. Kroky vlády se v tomto období zaměří na oblast nepřímých daní, kde dojde ke sjednocení dvou existujících daňových sazeb daně z přidané hodnoty na úroveň 17,5 % od 1. 1. 2013.... »

1.2.3 Lepší koordinace daňové a sociální politiky
Popis / Komentář:
Úzká koordinace daňové a sociální politiky zajistí, že nebude fakticky zvýhodněna dlouhodobá ekonomická neaktivita. S tím souvisí i nutnost odstraňovat vysoké efektivní zdanění určitých skupin. Zejména v oblasti rodinné politiky bude lépe provázána daňová a sociální politika tak, aby se zamezilo duplicitním podporám. Opatření na podporu rodiny v daňové oblasti budou zvyšovat svobodu a autonomii rodin v rozhodování o formě skloubení rodinného a pracovního života.... »

1.2.4 Projekt jednoho inkasního místa
Popis / Komentář:
V rámci reformy daňové soustavy bude rovněž institucionálně sjednocen výběr daní, cel a pojistného na sociální a zdravotní pojištění. Bude vytvořen systém jednoho inkasního místa (JIM), jehož cílem je zlepšení účelnosti výběru dotčených příjmů, zvýšení objemu vybraných prostředků a snížení nákladů. Po stránce formálně institucionální bude JIM vytvořeno na bázi orgánů dnešní daňové správy (územních finančních orgánů).... »

1.2.5 Zřízení Generálního finančního ředitelství
Popis / Komentář:
S ohledem na cíl konsolidace veřejných financí, ale i snižování administrativní zátěže podnikatelů (viz kap. III.4.) došlo od 1. 1. 2011 k vytvoření Generálního finančního ředitelství. Tento krok významně přispěl k zefektivnění jednotného řízení výkonu správy daní a k centralizaci v ekonomické a personální oblasti.

1.3 Reforma systému zdravotnictví a veřejného zdravotního pojištění

1.3.1 Zefektivnění legislativního rámce pro poskytování zdravotní péče
Popis / Komentář:
Prostřednictvím nového zákona o zdravotních službách, coby zastřešující normy pro celou oblast poskytování zdravotních služeb, budou legislativně stanoveny jednotné podmínky pro udělování oprávnění k poskytování zdravotních služeb pro všechny poskytovatele. Zásadní důraz bude přitom kladen na práva pacienta, jeho informovanost a individuální potřeby. Systém registrace zdravotních zařízení bude zjednodušen, budou upraveny povinnosti jednotlivých aktérů a správné postupy při... »

1.3.2 Zlepšení systému vzdělávání zdravotnických pracovníků a nový systém ošetřovatelství
Popis / Komentář:
V rámci zákona o nelékařských zdravotnických povoláních budou usnadněny podmínky registrace zdravotnických pracovníků nelékařských zdravotnických povolání a současně upraveny podmínky jejich kvalifikačního vzdělávání. Na tyto změny naváže nový systém ošetřovatelství s důrazem na využití ambulantní, domácí a komunitní péče, a to v reakci na rostoucí potřebu poskytování péče a služeb seniorům mimo lůžková zařízení.

1.3.3 Reforma regulace práv a povinností zdravotních pojišťoven
Popis / Komentář:
Reforma si klade za cíl zkonsolidovat a zjednodušit systém zdravotního pojištění. Bude umožněno slučování zdravotních pojišťoven, včetně regulace případného rozšiřování smluvní sítě poskytovatelů zdravotní péče. Ve střednědobé perspektivě bude zpracován návrh nového zákona o zdravotním pojištění, který bude společnou úpravou pro všechny zdravotní pojišťovny působící v ČR, včetně dohledu nad nimi.... »

1.3.4 Podpora eHealth a informačních technologií
Popis / Komentář:
Významným proreformním opatřením bude podpora elektronizace ve zdravotnictví (systém eHealth). V tomto rámci bude podporován další rozvoj zdravotnické informatiky, statistiky a informačních technologií, jakožto významných nástrojů řízení a monitorování dopadů jednotlivých reformních kroků, které povedou k uplatnění zásady politiky založené na důkazech. Elektronizace zdravotnictví se významně týká i dozoru a regulace léčiv.

1.4 Reforma fiskálního rámce

1.4.1 Předložení právní úpravy posilující rozpočtovou kázeň a odpovědnost
Popis / Komentář:
Nová právní úprava1 bude definovat zásady rozpočtové kázně a odpovědnosti a zastřeší fiskální rámec tím, že explicitně stanoví fiskální cíl a návazné fiskální pravidlo pro celé veřejné finance i pro jednotlivé subsektory vlády. Takto zaváže vládu, aby vedla transparentní a odpovědnou politiku, jež v budoucnu neohrozí stabilitu veřejných financí.... »

1.4.2 Vytvoření Národní rozpočtové rady
Popis / Komentář:
Další legislativní krok, ke kterému se vláda přihlásila, se vztahuje ke zřízení Národní rozpočtové rady. V návaznosti na vyhodnocení stávajícího fiskálního rámce bude dopracován rozsah její působnosti.

1.5 Efektivní veřejná správa a boj proti korupci

1.5.1 Přizpůsobení výše nákladů práce ve státním sektoru výši růstu a produktivity práce
Popis / Komentář:
V ČR připadá 1 zaměstnanec ve veřejném sektoru na 15 občanů. Počet státních zaměstnanců tak není ve srovnání s ostatními evropskými státy vysoký. Ze srovnání současně vyplývá, že ani vyšší počet státních zaměstnanců není nutně bariérou konkurenceschopnosti ekonomiky. Záleží na tom, zda veřejná správa funguje efektivně a vynakládané prostředky mají charakter investice do konkurenceschopnosti. Samotné snižování počtu státních zaměstnanců přitom nepředstavuje strukturální řešení.... »

1.5.2 Efektivní a úspornější veřejná správa
Popis / Komentář:
a) Sjednocování agend a institucí a klientský přístup Úsporná opatření budou doprovázena reformními opatřeními zamezujícími zdvojování agend či dokonce institucí. Lze přitom využít i součinnosti se soukromým sektorem. Zde lze konkrétně uvést nový institucionální systém výběru daní a poplatků v rámci projektu Jednotného inkasního místa (JIM). Dále bude administrativně sjednocen systém vyplácení sociálních dávek, včetně centralizace systému.... »

1.5.3 Boj proti korupci
Popis / Komentář:
a) Opatření v oblasti veřejné správy Výrazná část opatření v této oblasti je zacílena na sféru samosprávných celků, v níž lze identifikovat zvýšený korupční potenciál s ohledem na nižší míru zájmu veřejnosti i médií. Cílem je zvýšit transparentnost rozhodovacích procesů, a to jak při rozhodování politických orgánů (zastupitelstva a rady), tak při rozhodování na úrovni úřední složky.... »

2. FUNGUJÍCÍ TRH PRÁCE A SOCIÁLNÍ SYSTÉM JAKO PŘEDPOKLAD KONKURENCESCHOPNÉ EKONOMIKY

2.1 Moderní sociální systém a pracovní právo

2.1.1 Komplexní reforma sociální politiky zaměřená na růst a zaměstnanost
Popis / Komentář:
Proces sociální reformy v pěti klíčových oblastech - v dávkovém systému, v oblasti péče o osoby se zdravotním postižením, v oblasti zabezpečení osob v hmotné nouzi, v pracovněprávní legislativě a v oblasti rodinné politiky a péče o děti - směřuje k větší adresnosti sociálních dávek, snížení administrativní zátěže pro uživatele služeb, podpoře sladění rodinného a pracovního života u rodičů pečujících o malé děti či o jinou osobu v domácnosti, zkvalitnění systému péče o ohrožené děti spočívající... »

2.1.2 Zpružnění pracovního práva
Popis / Komentář:
Opatření v oblasti pracovního práva budou směřovat k vyšší pružnosti pracovněprávních vztahů, ale současně i k udržení jistoty zaměstnanců eliminací možností nelegální práce nebo faktického obcházení účelu některých ustanovení. Reformy pracovního práva budou mít na zřeteli snižování administrativního zatížení zaměstnavatelů.... »

2.1.3 Zefektivnění zprostředkování práce
Popis / Komentář:
Jedním z pilířů státní politiky trhu práce je systém zprostředkování práce. V budoucích opatřeních bude větší pozornost věnována preventivní funkci systému, tj. zajištění pomoci a zprostředkování výdělečně činným osobám hledajícím nové zaměstnání lépe odpovídající jejich kvalifikaci. Úřady práce musí výraznou část své činnosti soustředit do individuální práce s klienty. Cestou k tomu je redukce administrativní zátěže, a to formou sjednocení některých aktivit, např. výplata dávek.... »

2.1.4 Zpružnění trhu s byty
Popis / Komentář:
Předpokladem zpružnění trhu s byty je dokončení deregulace nájemného a právní úpravy nájmu bytu, což jsou opatření zejména pro segment stávajícího bytového fondu. Systém však zahrnuje i fyzickou dostupnost bytů; proto dalším opatřením bude podpora na nabídkové straně nájemního bydlení, které usnadňuje mobilitu.

2.2 Integrace na trhu práce

2.2.1 Reforma rodinné politiky
Popis / Komentář:
V oblasti rodinné politiky a péče o děti budou podniknuta opatření ke zvýšení flexibility rodinných dávek a pracovněprávních institutů, a to za účelem zvýšení svobodné volby rodičů o způsobu sladění rodinného a pracovního života. Změny v dávkových systémech a zvýšená podpora nerodičovské péče o děti, umožní rychlejší návrat rodičů s malými dětmi na trh práce, aniž by kvůli němu byli finančně znevýhodněni.... »

2.2.2 Inovativní nástroje aktivní politiky zaměstnanosti
Popis / Komentář:
Konkurenceschopný a sociálně začleňující trh práce je podpořen chytrými a účinnými inovativními nástroji obsaženými v rámci tzv. aktivní politiky zaměstnanosti. V roce 2011 probíhá uskutečnění komplexního projektu, jehož cílem je zvýšit motivaci, rozvíjet klíčové dovednosti požadované zaměstnavateli a zprostředkovat zaměstnání motivovaným uchazečům o zaměstnání, kteří jsou v evidenci déle než 5 měsíců. Další projekt usiluje o zvýšení zaměstnanosti mladých lidí do 30 let.... »

2.2.3 Podpora zaměstnávání mladých lidí
Popis / Komentář:
Cílem státní politiky v této oblasti bude především zkrácení průměrné délky nezaměstnanosti u mladých lidí, zejména absolventů. Hlavní opatření v této oblasti budou soustředěna do sféry vzdělávání a přípravy na povolání. Snahou vlády je reformovat vzdělávací systém tak, aby nabídka oborů odpovídala poptávce trhu práce. Mladí lidé by současně měli být motivováni orientovat se na vzdělání v takových oborech. Dlouhodobě bude podporován větší rozvoj profesního školství a technických směrů.... »

2.2.4 Podpora zaměstnávání seniorů
Popis / Komentář:
Demografický vývoj je imperativem pro podniknutí kroků ke zvýšení zaměstnanosti a zaměstnatelnosti seniorů v předdůchodovém i důchodovém věku. Budou proto odstraňovány všechny přetrvávající prvky přímé i nepřímé diskriminace starších pracovníků v právní úpravě i ve faktickém jednání zaměstnavatelů. Současně bude podporován systém celoživotního učení a vzdělávání, který zvyšuje šance seniorů na trhu práce.... »

2.3 Sociální začleňování a snižování chudoby

2.3.1 Inkluzivní vzdělávání
Popis / Komentář:
Zcela klíčovým prvkem k podpoře sociálního začleňování a boje proti chudobě, zvýšení účasti na trhu práce a snížení strukturální nezaměstnanosti je pro vládu ČR oblast inkluzivního vzdělávání, mj. s důrazem na řádné plnění povinné školní docházky. Budou uplatněna opatření uvedená v Národním akčním plánu inklusivního vzdělávání.

2.3.2 Efektivní sociální transfery
Popis / Komentář:
Vláda se zaměří na zvyšování efektivnosti příslušných sociálních transferů a lepší cílení pomoci těm osobám, které ji skutečně potřebují. Úpravy současně budou motivovat osoby v hmotné nouzi, aby změnily svoji nepříznivou situaci. Existující duplicity v sociálním systému budou odstraněny tak, aby některými opatřeními nebyla téměř identickým způsobem podporována velmi podobná či totožná skupina příjemců.... »

2.3.3 Sociální začleňování osob se zdravotním postižením
Popis / Komentář:
Nová právní úprava dávek pro osoby se zdravotním postižením bude mít za cíl agregovat dávky, revidovat okruh jejich příjemců a zacílit je na podporu plnohodnotného života, jehož součástí je zaměstnání, vzdělání a maximální sociální začlenění.

2.3.4 Kvalitní sociální služby potřebným
Popis / Komentář:
Bude zajištěna kvalita a dostupnost sociálních služeb a zvýšena stabilita a efektivita jejich financování s cílem zvyšování míry integrace osob ohrožených sociálním vyloučením. V tomto duchu vláda upraví parametry financování systému sociálních služeb.

2.3.5 Finanční gramotnost
Popis / Komentář:
Specifickým problémem sociálně vyloučených v ČR je předluženost, na niž bude vláda reagovat zvyšováním finanční gramotnosti obyvatel se specifickým zaměřením na děti a mladé osoby, nelze však pominout ani určité skupiny dospělé populace (dlouhodobě nezaměstnaní, lidé se základním vzděláním). Neznalost a nízká schopnost orientovat se v nabídkách existujících finančních produktů vede zvláště tyto sociální skupiny k zadlužování a neschopnosti dostát svým finančním závazkům.... »

2.3.6 Sociální začleňování Romů a ostatních vyloučených a ohrožených skupin
Popis / Komentář:
Vláda bude i nadále provádět projekty na podporu plné integrace příslušníků vyloučených skupin a lokalit, zejména romského etnika. Za tímto účelem bude nadále podporována činnost vládní Agentury pro sociální začleňování v romských lokalitách, u které bude posílena orientace na práci v terénu.

2.3.7 Sociální bydlení
Popis / Komentář:
Vláda bude pokračovat v podpoře výstavby sociálních nájemních bytů s ohledem na řešení dlouhodobého bydlení pro ohrožené sociálním vyloučením. Bude v rámci reformy sociální politiky pamatovat i v rámci bytů s deregulovaným nájmem na udržení sociálního začlenění tak, aby nedocházelo k nárůstu osob ohrožených chudobou a sociálním vyloučením.

3. VZDĚLÁNÍ JAKO CESTA KE KONKURENCESCHOPNOSTI A VYŠŠÍ PRODUKTIVITĚ PRÁCE

3.1 Zvyšování kvality a dostupnosti předškolního vzdělávání

3.1.1 Zvýšení dostupnosti institucí předškolního vzdělávání
Popis / Komentář:
Vláda podnikne kroky umožňující snazší zřizování institucí předškolního vzdělávání odstraněním existujících legislativních překážek, především pak některých nadbytečných nároků na specifické podmínky vzniku takových zařízení. Zjednodušení podmínek však nesmí mít za následek snížení kvality těchto zařízení. Vláda bude také finančně podporovat zřizování firemních školek.... »

3.2 Systematické zlepšování kvality vzdělávací činnosti a reforma vzdělávací soustavy

3.2.1 Základní školství
Popis / Komentář:
a) Zavedení jednotného systému hodnocení žáků Vláda zavede pravidelné zjišťování výsledků vzdělávání žáků 5. a 9. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků šesti a osmiletých gymnázií s cílem využít získané výsledky pro vlastní hodnocení školy. Bude hodnocena především orientace žáka ve vlastních znalostech a schopnost využívat získané dovednosti. Jedním ze zvažovaných cílů je využít výsledky pro přijímací řízení na střední školy.... »

3.2.2 Lepší podmínky pro pedagogické pracovníky
Popis / Komentář:
Vláda si klade za cíl vytvořit samostatný systém odměňování pedagogických pracovníků úzce propojený s kariérním systémem, které je společně budou motivovat k celoživotnímu zvyšování kvality práce. Výše základního platu nebude závislá pouze na délce praxe pedagogického pracovníka, ale především na kvalitě jeho práce ověřené atestací a na zvyšující se náročnosti vykonávané činnosti, na jeho funkční specializaci (tzn. potlačení stávajícího principu automatického růstu mezd s věkem).... »

3.2.3 Reforma středního školství
Popis / Komentář:
a) Reforma maturitní zkoušky Mezi hlavní priority vlády patří především uskutečnění reformy maturitní zkoušky, jejíž první „ostrá“ verze bude uskutečněna v roce 2011. Jejím smyslem je, aby svou náročností při zjišťování znalostí a studijních předpokladů žáků odpovídala požadavkům přijímacích zkoušek na vysoké školy. Pro tento předpoklad je nutné diskutovat o možnosti zavedení jednotných prvků hodnocení ve společné (tzv.... »

3.2.4 Podpora dalšího vzdělávání dospělých
Popis / Komentář:
Vláda bude reagovat na velmi nízký podíl dospělých účastnících se dalšího vzdělávání. Hlavní důraz v nadcházejícím období bude kladen na rozvoj systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání. Stěžejní aktivitou je v tomto vytvoření Národní soustavy kvalifikací, která bude financována prostřednictvím operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost s harmonogramem pro plnění schválených aktivit na léta 2009 – 2015.... »

3.3 Reforma vysokého školství

3.3.1 Diverzifikace vysokých škol a jejich funkcí
Popis / Komentář:
Nezbytná diverzifikace vysokého školství bude vycházet z různých funkcí, které vysoké školy plní nejen ve vzdělávací a výzkumné oblasti, ale i v rozdílném důrazu například na mezinárodní či regionální kontext, na intenzitu a formy spolupráce s aplikační sférou, přenos výsledků výzkumu či další vzdělávání apod. Otevřený a prostupný systém vysokoškolského vzdělávání musí poskytovat srozumitelné kvalifikace a reflektovat potřeby společnosti.... »

3.3.2 Posílení kvality a relevance vysokých škol, jejich otevření společnosti
Popis / Komentář:
Společným jmenovatelem posuzování všech aktivit vysokých škol se stane jejich vysoká kvalita a společenská a akademická relevance. Kvalita je dosud spojována především s vynikajícími výsledky ve vědecké činnosti, zatímco další dimenze (vztahující se bezprostředně ke vzdělávací činnosti a k naplňování širší společenské tzv. třetí role vysokých škol) jsou obtížněji uchopitelné.... »

3.3.3 Financování vysokých škol
Popis / Komentář:
Oblast vysokého školství trpí v České republice dlouhodobě podfinancováním. V porovnání se zeměmi Evropské unie jsou výdaje na jednoho studenta v České republice stále velmi nízké a v posledních letech se situace ještě zhoršuje. Srovnávací studie přitom jednoznačně prokázaly, že výše jednotkových výdajů souvisí s kvalitou a výkonností vysokých škol, což se projevuje například při srovnání nejlepších amerických univerzit se situací v Evropě.... »

4. PODPORA PODNIKÁNÍ, DIGITALIZACE A ROZVOJ DIGITÁLNÍHO TRHU

4.1 Snižování administrativní a regulační zátěže podnikatelů

4.1.1 Snižování administrativní zátěže podnikatelů
Popis / Komentář:
Národní cíl v oblasti snižování administrativní zátěže k roku 2020 je stanoven s ohledem na cíle Strategie Evropa 2020 následovně: Snížení administrativní zátěže podnikatelů oproti roku 2005 o 30 %. Vláda ČR bude pokračovat v projektu na snížení administrativní zátěže podnikatelů. Vláda na základě analýzy dosavadního průběhu a plnění národního programu odsouhlasila v prosinci r. 2010 navýšení dosavadního cíle redukce administrativní zátěže pro podnikatele na 25 % do r.... »

4.1.2 Odstranění nadbytečných či neefektivních požadavků v předpisech na ochranu životního prostředí
Popis / Komentář:
V oblasti environmentální legislativy vzala vláda počátkem března 2011 na vědomí návrhy příslušné meziresortní komise, jež mají revizí právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí pomoci k posílení konkurenceschopnosti a rozvoji podnikání. Tento společný projekt několika ministerstev, tzv. eko-audit, obsahuje 96 konkrétních podnětů k odstranění nadbytečných či neefektivních požadavků v těchto předpisech, které převyšují požadavky práva EU a nemají jednoznačné opodstatnění.... »

4.1.3 Zjednodušení a sjednocení postupů v územním a stavebním řízení
Popis / Komentář:
Podstatou je změna legislativního rámce pro sjednocení postupů územního a stavebního řízení dle stavebního zákona, snižování administrativní zátěže v těchto řízeních a změna kvality a obsahu řízení prostřednictvím digitalizace procesů.

4.2 Institucionální podpora rozvoje podnikání

4.2.1 Státní správa vstřícná podnikání
Popis / Komentář:
S ohledem na skutečnost, že podstatná část českého podnikatelského sektoru je soustředěna na finální montáž, tj. do střední části výrobního řetězce, je nezbytnou podmínkou úspěchu tohoto typu podnikání rychlost jak v dodávkách součástek k výrobě, tak v exportu zpracovaných produktů. K tomu je zapotřebí perfektně fungující celní správy. Proto je zapotřebí optimalizovat síť celnic tak, aby vyhovovala provozní dobou i polohou potřebám podniků.... »

4.2.2 Strategická podpora exportu a ekonomická diplomacie
Popis / Komentář:
S ohledem na strukturu českého hospodářství by měla být proexportní politika jedním z pilířů podpory podnikání. Vláda přijme strategický dokument v oblasti exportní politiky. Různá institucionální zastoupení České republiky musí lépe spolupracovat a jejich teritoriální rozložení musí lépe odpovídat potřebám české ekonomiky a exportérů. Územní síť českých zastoupení bude přizpůsobena hospodářským zájmům ČR.... »

4.2.3 Podpora vzniku nových podniků
Popis / Komentář:
Vláda učiní opatření pro rozvoj podnikání v oblastech služeb s vysokou přidanou hodnotou založeného na inovačních technologiích, a to prostřednictvím podpory infrastruktury pro zakládání clusterů, inkubátorů pro nové podniky a virtuálních tržišť inovací včetně rozvoje technologických parků. V tomto rámci bude úžeji spolupracovat s krajskými a místními samosprávami a podnikatelskými reprezentacemi.... »

4.3 Zlepšení přístupu k vysokorychlostnímu internetu a rozvoj eGovernmentu

4.3.1 Zlepšení přístupu k vysokorychlostnímu internetu
Popis / Komentář:
V lednu 2011 vláda ČR schválila Státní politiku v elektronických komunikacích - Digitální Česko. Cílem je redukovat „digitální propast“ v oblasti přístupu k vysokorychlostnímu internetu mezi venkovskými sídly a městy. V tomto dokumentu si ČR stanovila cíl zajistit do roku 2013 dostupnost služby přístupu k vysokorychlostnímu internetu ve všech obydlených lokalitách ČR s minimální přenosovou rychlostí alespoň 2 Mbit/s (download) a ve městech alespoň 10 Mbit/s.... »

4.3.2 Rozvoj eGovernmentu
Popis / Komentář:
Cílem ČR bude do konce roku 2015 dosáhnout využívání služeb eGovernmentu u minimálně 50 % občanů a 95 % podniků. Jedním z hlavních projektů je zavedení elektronických občanských průkazů (eID), jejichž start se připravuje na leden 2012. Používání eID představuje jeden ze základních kamenů, na kterém bude možné v budoucnu stavět další elektronické služby veřejné správy.... »

5. PODPORA RŮSTU ZALOŽENÉHO NA VÝZKUMU A INOVACÍCH

5.1 Investice do výzkumu, vývoje a inovací a hodnocení jejich výstupů a dopadů

5.1.1 Zlepšení způsobu financování sektoru vědy, výzkumu, vývoje a inovací
Popis / Komentář:
Nejpalčivější problém v oblasti inovací představují, v absolutních hodnotách i procentuálně, stále velmi nízké investice ze soukromého sektoru. V evropském a mezinárodním srovnání však také Česká republika vykazuje nízkou mezinárodní konkurenceschopnost a nízké propojení všech aktérů inovačního řetězce se zájmem ekonomiky.... »

5.1.2 Zlepšení výkonnosti výzkumu, vývoje a inovací
Popis / Komentář:
Prozatím neexistují relevantní měřítka, která by informovala o efektivitě investic do oblasti výzkumu, vývoje a inovací v mezinárodním srovnání. Vláda proto připraví novou metodiku hodnocení a vytvoří podmínky pro dlouhodobé financování založené na kvalitě a zvýšené podpoře nejlepších výzkumných týmů. Právní předpis upravující rozložení finančních prostředků v oblasti výzkumu, vývoje a inovací bude úzce navázán na metodiku hodnocení.... »

5.1.3 Podpora vědeckých a výzkumných pracovníků
Popis / Komentář:
Věkové rozložení ve skupině vědeckých a výzkumných pracovníků, zejména nedostatek pracovníků ve stření generaci, je v České republice z hlediska dlouhodobého rozvoje nevyhovující. Hlavní příčinu představuje nízká finanční atraktivita zaměstnání v příslušných oborech, a to jak ve srovnání s ostatními profesemi v České republice, tak i ve srovnání s ohodnocením vědců a výzkumníků v zahraničí.... »

5.2 Zvýšení inovačního potenciálu ekonomiky ČR

5.2.1 Zlepšení spolupráce výzkumného sektoru s podnikatelskou sférou
Popis / Komentář:
Za současné situace přetrvává potřeba zaměřit se na lepší komercionalizaci výsledků vědy, výzkumu, vývoje a inovací. Vláda považuje za trvající problém na národní úrovni slabou motivaci univerzit a výzkumných institucí ke komerčnímu využití výsledků svého výzkumu a vývoje. Na druhé straně zůstává i neschopnost podniků nové požadavky jasně definovat a následně poznatky využívat. Nízká schopnost přejímat nové technologie založené na výzkumu přitom platí jak pro veřejnou, tak i soukromou sféru.... »

5.2.2 Zaměření na inovační potenciál
Popis / Komentář:
Výsledky českého výzkumu a vývoje nejsou, až na některé obory, stále dostatečně viditelné a přetrvává nízká konkurenceschopnost České republiky na zahraničních trzích s technologiemi. V oblasti vývoje a inovací musí hrát prvořadou úlohu soukromý sektor, který inovační produkty využívá. Přitom je stále jen malá část výzkumných projektů od počátku podpořena soukromou sférou.... »

6. PODPORA NÍZKOUHLÍKOVÉ KONKURENCESCHOPNÉ EKONOMIKY ŠETRNÉ K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ

6.1 Zvyšování energetické účinnosti

6.1.1 Podpora energeticky úsporných budov
Popis / Komentář:
V rámci běžících programů podporuje vláda snižování spotřeby energie zlepšením tepelně technických vlastností budov a zateplení rodinných a bytových domů. Ke konci roku 2020 musí nové budovy splňovat vysoké standardy odpovídající požadavkům směrnice 2010/31/EU o energetické náročnosti budov. Zvyšování energetické účinnosti budov je důležité i pro zajištění energetické bezpečnosti České republiky.... »

6.1.2 Podpora snižování energetické náročnosti ve výrobě a dopravě
Popis / Komentář:
Vláda hodlá nadále v rámci běžících programů podporovat projekty přispívající ke snižování energetické náročnosti průmyslové výroby a projekty na podporu využívání energie z obnovitelných zdrojů. Dobrovolné závazky k úsporám energie bude motivovat formou daňových úlev, popř. možností čerpat granty pro konečné spotřebitele energie, kteří se zavážou k určitému snížení energetické náročnosti.... »

6.1.3 Podpora snižování energetické náročnosti v dalších sektorech
Popis / Komentář:
Při zajištění vhodných podmínek se jeví jako efektivní podpořit poskytování komplexních „energetických služeb se zárukou“ pomocí metody Energy Performance Contracting (EPC) pro financování energeticky úsporných opatření z budoucích úspor. Vláda si je vědoma důležitosti rozšíření úlohy veřejného sektoru v propagaci nových technologií. Podporuje uplatnění dohody Energy Star o kancelářských přístrojích.... »

6.2 Zvyšování podílu energie z obnovitelných zdrojů

6.2.1 Investiční podpora
Popis / Komentář:
Vláda bude nadále podporovat projekty přispívající ke zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie. Jedná se projekty výstavby a rekonstrukce lokálních i centrálních zdrojů tepla využívajících obnovitelné zdroje energie pro vytápění, chlazení a ohřev teplé vody. Dále jsou to projekty výstavby a rekonstrukce větrných a malých vodních elektráren a výstavby geotermálních elektráren a elektráren spalujících biomasu (pevnou, plynnou nebo kapalnou).... »

6.2.2 Provozní podpora
Popis / Komentář:
Vláda hodlá nadále využívat systém provoznípodpory výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, formou garantované ceny.

6.3 Snižování emisí skleníkových plynů a zlepšování kvality životního prostředí

7. PODPORA KONKURENCESCHOPNOSTI ZLEPŠENÍM DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY

7.1 Strategické plánování rozvoje dopravní infrastruktury

7.1.1 Efektivnější strategické plánování
Popis / Komentář:
V současné době se zpracovává analýza, která poskytne reálný kritický obraz současného stavu dopravní infrastruktury a s ohledem na předpokládané finanční rámce popíše reálné možnosti rozvoje dopravní infrastruktury a její základní priority. V návazné fázi pak představí konkrétní projekty, vybrané na základě multikriteriální analýzy, a stanoví časový plán jejich provedení.... »

7.1.2 Hlavní projekty v oblasti dopravní infrastruktury
Popis / Komentář:
- Provedení vybraných hlavních silničních projektů formou PPP (Public Private Partnership, Partnerství veřejného a soukromého sektoru) - Dostavba základní sítě dálnic a rychlostních silnic v rámci tzv. Transevropské dopravní sítě (TEN-T), - Dostavba tranzitních železničních koridorů - Modernizace ostatních tratí sítě TEN-T a tratí dle jiných mezinárodních dohod (např. AGTC) - Modernizace železničních uzlů na síti TEN-T... »

7.1.3 Zlepšení legislativních podmínek
Popis / Komentář:
Na základě přehodnocení schvalovacího procesu dopravních staveb podle stávajících zákonů přijme vláda během roku 2011 řadu legislativních opatření. Podstatné urychlení schvalování a přípravy projektů přinese připravovaná novela stavebního zákona, jež má zjednodušit povolovací řízení a zefektivnit činnost stavebních úřadů. Novelizovány mají být též zákon o vyvlastnění a související předpisy.... »

7.2 Zajištění efektivního financování dobudování páteřní sítě

7.2.1 Nové zdroje financování
Popis / Komentář:
Vzhledem k vysoké finanční náročnosti dopravních projektů a naléhavé potřebě jejich provedení v optimální podobě a co nejkratším časovém horizontu bude vláda usilovat o nalezení alternativních způsobů jejich financování.... »

7.2.2 Podpora dopravní infrastruktury v budoucí kohezní politice
Popis / Komentář:
Vláda považuje kohezní politiku za významný nástroj nejen pro vyvažování rozdílů méně a více rozvinutých regionů, ale též na rozvoj konkurenceschopnosti, a to jak jednotlivých regionů, tak státní ekonomiky jako celku. Proto se při určování priorit v rámci budoucí kohezní politiky na programovací období 2014 – 2020 zaměří na podporu dopravní infrastruktury včetně inteligentních dopravních systémů, která představuje podstatnou podmínku konkurenceschopné ekonomiky založené na průmyslu a na exportu.... »