| Státní politika vůči nestátním neziskovým organizacím 2015-2020 |
| Vláda podporuje trvalou udržitelnost silných, rozmanitých a nezávislých NNO. |
| Vláda považuje působení NNO v mnoha oblastech za nenahraditelné a jejich činnosti vnímá nejen jako rovnocennou součást systému služeb a aktivit pro občany a komunity, ale také jako legitimní způsob, jímž občané participují na veřejném životě společnosti. |
| Rozvíjet dialog mezi vládou a NNO prostřednictvím RVNNO. Do práce RVNNO a jejích výborů zapojit členy z řad všech forem NNO a všech typů NNO podle jejich funkcí. |
| Pokračovat na úrovni RVNNO ve vytváření různých platforem pro diskuzi problémů neziskového sektoru. S ohledem na kvalitní výstupy z této diskuze usilovat o širší
spolupráci s akademiky, kteří se zabývají neziskovým sektorem z vědeckého hlediska. |
| Zavést zastupitelné členství v RVNNO i pro členy z řad NNO a rozvíjet procedury hledání
konsenzu a deliberace. |
| Podpora vzniku a existence demokratických sítí a střech NNO, vznikajících jak na oborovém, tak na mezioborovém principu. Připravit na úrovni předsedy RVNNO dotační titul pro podporu celostátních mezioborových sítí jako výraz podpory státu vzniku a aktivitám samosprávných subjektů NNO. |
| Zajistit zastoupení NNO ve strukturách, zřizovaných vládou a jejími orgány pro podporu principu dobrého vládnutí. |
| Vláda považuje za důležitou práci nejen servisních NNO, které poskytují služby občanům, a filantropických NNO, které finančně podporují ostatní NNO, ale i advokačních NNO, které usilují o systémové změny v různých oblastech veřejného života, a zájmových NNO, které uspokojují a chrání zájmy svých členů. |
| V koncipování vládních i resortních politik rozlišovat mezi jednotlivými typy NNO, při vědomí jejich charakteristických vlastností a funkcí. |
| Při výběru NNO jako partnera prověřovat jejich reprezentativnost nebo expertní zkušenost. |
| Vláda respektuje nezávislost NNO a zdrží se státní regulace NNO tam, kde není vázána svojí povinností ochránit oprávněné zájmy a práva občanů ani jim neposkytuje finanční podporu ze státního rozpočtu. |
| Monitorování a připomínkování legislativních návrhů a politik z hlediska zajištění nezávislosti NNO. |
| Vláda uznává důležitost vhodného legislativního ukotvení NNO, které jsou zvláštní skupinou subjektů soukromého práva, a bude dbát na to, aby se při přípravě příslušných zákonů přihlíželo i k této skupině a jejímu přiměřenému komfortu v českém právním řádu. |
| V návaznosti na přijetí zákona o statusu veřejné prospěšnosti usilovat o přiměřené výhody pro právnické osoby se statusem, které by kompenzovaly administrativní a správní zátěž spojenou se žádostí o status a s plněním jeho podmínek. |
| Pokud bude zákon o statusu veřejné prospěšnosti přijat, průběžně monitorovat jeho dopady a na jejich základě uvažovat perspektivně o jeho novelizaci. |
| Zajistit jednotu výkladu občanského zákoníku v praxi rejstříkových soudů. |
| Vláda bude usilovat o jednodušší dostupnost informací a dat, které NNO potřebují ke své úspěšné práci. Současně bude podporovat shromažďování informací a dat o NNO, přístupných veřejnosti. |
| Podpořit rozvoj satelitního účtu NI, vedeného ČSÚ, a rozšíření údajů, které jsou v něm sledovány. |
| Vytvořit na úrovni RVNNO nebo některého z jejích výborů stálou pracovní skupinu složenou se zástupců institucí, které spravují státní informační systémy, která připraví strategii ke zpřístupnění informací a dat o NNO a pro NNO. |
| Vláda uznává, že NNO, poskytující služby veřejnosti, jsou součástí systému služeb, vedle služeb poskytovaných státní správou a samosprávou, a jako takové budou mít rovný přístup k podpoře ze státního rozpočtu. Vítá jejich profesionalizaci a snahu o transparentnost ve prospěch uživatelů jejich služeb. |
| V systému poskytování veřejných služeb zajistit rovnoprávnost NNO s jinými právními typy poskytovatelů. |
| Rozlišovat mezi NNO, které jsou zájmovými a pracují převážně pro své členy, a servisními, filantropickými, humanitárními, advokačními a některými zájmovými NNO, které poskytují služby široké veřejnosti nebo obecně vymezeným cílovým skupinám nebo finanční podporu pro takové aktivity. |
| Rozlišovat mezi NNO, kde je nutné požadovat profesionalizaci, a naopak, kde to nutné není. |
| Sledovat dodržování termínů pro poskytování dotací ze státního rozpočtu tak, aby NNO získaly přidělené dotace nejpozději do konce prvního čtvrtletí příslušného roku. |
| Zajistit možnost víceletého financování strategických partnerů z řad NNO v případech, kdy je potřebné zajistit jejich kontinuální finanční podporu, prostřednictvím smluv o dlouhodobé spolupráci. |
| Zajistit, aby nedílnou součástí národních dotací či dotací z Evropského sociálního fondu byly přiměřené finanční prostředky na tzv. provozní výdaje, především na osobní náklady potřebných provozních zaměstnanců (účetní, finanční řízení apod.). |
| Zasadit se o to, aby výše ukládaných sankcí podle rozpočtových pravidel byla úměrná míře provinění proti rozpočtové kázni. |
| V rámci činnosti Výboru pro legislativu a financování RVNNO sledovat a hledat cesty, jak vhodnou formou zpřístupnit NNO informace o problematice a řešení pravidel veřejné podpory. |
| Vláda uznává celospolečenský přínos sociálního podnikání a bude podporovat jeho rozvoj. |
| Zajistit legislativní vymezení sociálního podnikání. |
| Podpořit rozšíření práce sociálních podniků na práci i s jinými cílovými skupinami, než jsou zdravotně postižení a sociálně handicapovaní. |
| Sledovat a měřit počet a velikost sociálních podniků a tyto informace učinit veřejnými. |
| Vytvořit společenské prostředí podporující sociální inovace v prostředí sociálních podniků. |
| Vláda ČR bude usilovat o efektivní a transparentní navrhování státních politik vůči NNO včetně legislativních opatření, financování i jejich institucionálního zajištění. |
| Vláda při přípravě návrhu politik, programů a služeb, které se týkají NNO a jejich aktivit, bude prostřednictvím svých orgánů spolupracovat s vybranými NNO v co nejranější možné fázi. |
| Rozvíjet dialog mezi vládou a NNO prostřednictvím RVNNO. Do práce RVNNO a jejích výborů zapojit členy z řad všech forem NNO a všech typů NNO podle jejich funkcí. |
| Vytvořit pracovní skupinu RVNNO, složenou ze zástupců krajských úřadů. |
| Zajistit zastoupení NNO ve strukturách, zřizovaných vládou a jejími orgány pro podporu principu dobrého vládnutí. |
| Vláda zajistí, aby NNO, které budou podporovány ze státního rozpočtu, byly podporovány rozumným a spravedlivým způsobem v oblastech, kde pomáhají státu plnit jeho úkoly a cíle. Bude dbát také na to, aby NNO nepřímo podpořila systémem vhodných daňových úlev. |
| V systému poskytování veřejných služeb zajistit rovnoprávnost NNO s jinými právními typy poskytovatelů. |
| V návaznosti na přijetí zákona o statusu veřejné prospěšnosti usilovat o přiměřené výhody pro právnické osoby se statusem, které by kompenzovaly administrativní a správní zátěž spojenou se žádostí o status a s plněním jeho podmínek. |
| Vláda bude usilovat o to, aby příprava a aplikace zákonů a politik nezvyšovala či dokonce snižovala administrativní zátěž v případě NNO, a to zejména v případě zájmových členských NNO, majících formu spolků. |
| Rozlišovat mezi NNO, které jsou zájmovými a pracují převážně pro své členy, a servisními, filantropickými, advokačními a některými zájmovými NNO, které poskytují služby široké veřejnosti nebo obecně vymezeným cílovým skupinám nebo finanční podporu pro takové aktivity. |
| Rozlišovat mezi NNO, kde je nutné požadovat profesionalizaci, a naopak, kde to nutné není. |
| Vláda zajistí v dotačních politikách ústředních orgánů, aby zahrnuly do oprávněných nákladů projektů přiměřené a relevantní režijní náklady NNO, včetně nákladů spojených se zapojením dobrovolníků. |
| Zajistit, aby nedílnou součástí národních dotací či dotací z Evropského sociálního fondu byly přiměřené finanční prostředky na tzv. provozní výdaje, především na osobní náklady potřebných provozních zaměstnanců (účetní, finanční řízení apod.). |
| Vláda bude dbát na to, aby náměty, a to zejména v oblasti prosazování rovnosti a nediskriminace, které přinášejí aktivity NNO, byly rozpoznány a použity ústředními orgány při formulaci změn příslušných státních politik. |
| Systémově podporovat síťování NNO a spolupracovat s oborovými sítěmi a střechami, případně se zdrojovými centry z řad NNO, disponujícími dlouhodobými zkušenostmi a odbornými znalostmi, na úrovni vlády i jednotlivých ministerstev. |
| Zajištění zastoupení NNO ve strukturách zřizovaných vládou a jejími orgány pro podporu principu dobrého vládnutí. |
| V rámci zajištění vícezdrojového financování bude vláda podporovat vyšší dostupnost finančních zdrojů pro NNO z evropských fondů. |
| Podpořit zvýšení absorpční kapacity na podporu z ESIF v programovém období 2014 – 2020 z necelých 2 % alespoň na 4 % registrovaných NNO. |
| Vláda ČR bude podporovat dobrovolnictví a dárcovství jako projev participace občanů na věcech veřejných |
| Vláda uznává význam dobrovolnictví v české společnosti jako projev občanské participace na věcech veřejných a nedílnou součást působení NNO. Bude podporovat rozvoj dobrovolnictví rozumnými a cílenými opatřeními. |
| Dokončit připravovaný zákon o dobrovolnictví, pokrývající společenským uznáním celou oblast dobrovolnictví, a důkladně dbát na nutnou a únosnou míru státní regulace v této oblasti. |
| Oceňovat dobrovolnou činnost jako nefinanční plnění podle jednotně uznávané metodiky a zavést započítávání tohoto nefinančního plnění jako součást spolufinancování projektů, podpořených státním rozpočtem. |
| Započítávat dobrovolnictví, které je viditelnou součástí ekonomické produkce, do standardních ekonomických indikátorů. |
| Zpracovat koncept rozvoje dobrovolnictví v ČR s akcentem na zajištění regionální a oborové dostupnosti dobrovolnictví v podobě dobrovolnických center a zajistit minimálně dvouletou finanční podporu takových center. |
| Vláda si je vědoma důležitosti soukromého dárcovství a filantropie ve prospěch NNO jako významného faktoru v oblasti soudržnosti a solidarity ve společnosti a bude jej nadále podporovat rozumnými opatřeními. Pověří RVNNO jako svůj poradní orgán zpracováním návrhu opatření na tuto podporu. |
| Podporovat rozvoj firemního dárcovství, finančního i nefinančního, přestože v tomto směru jsou možnosti státu do značné míry limitované, např. při změně společenského klimatu v tom směru, že dobročinnost a obecně podpora občanské společnosti je běžnou, společensky ceněnou a státem podporovanou občanskou aktivitou. |
| Podporovat rozvoj dobrovolnictví a individuálního dárcovství prostřednictvím formálního i neformálního vzdělávání dětí a mládeže. |
| Zpracovat analýzu možnosti odpočtu z daně z příjmů fyzických osob, které se smluvně zaváží podporovat konkrétní NNO opakovaně po dobu nejméně 5 let. |
| Vláda ČR bude podporovat rozvoj efektivního a smysluplného partnerství a spolupráce s NNO |
| Vláda bude s NNO spolupracovat zejména prostřednictvím jejich oborových a všeoborových sítí a střech, a to jak na úrovni vlády, tak na úrovni jednotlivých orgánů státní správy, za předpokladu, že tyto sítě a střechy prokáží svoji reprezentativnost dostatečnou členskou základnou. Vláda pověří RVNNO jako svůj poradní orgán zpracováním pravidel a kritérií takové spolupráce. |
| Podporovat sítě a střechy NNO vznikající na všeoborovém principu. Zajistit na úrovni předsedy RVNNO dotační titul pro podporu celostátních všeoborových sítí a střech NNO jako výraz podpory státu vzniku a aktivitám samosprávných subjektů NNO. |
| Zavést možnost vzniku dotačních titulů pro vybrané oborové sítě a střechy NNO, které by zajistily jejich stabilní fungování jako partnera příslušného ministerstva. |
| Zavést dotační tituly a vznik dlouhodobějších dohod mezi ministerstvy a vybranými oborovými sítěmi a střechami NNO, které by umožňovaly stabilitu partnerství a spolupráce v horizontu 3 – 5 let. |
| Při výběru sítí a střech NNO jako partnerů prověřovat jejich reprezentativnost a expertní zkušenost. |
| Vláda bude usilovat o to, aby prostřednictvím ústředních orgánů státní správy podávala včasná oznámení partnerským sítím a střechám NNO o možnosti zapojit se se svými připomínkami k legislativním návrhům a k návrhům svých politik. Bude dbát v mezích možností o vypořádání těchto připomínek. |
| Zařadit smluvně zajištěné partnery z vybraných oborových a všeoborových sítí a střech NNO mezi připomínková místa partnerských ministerstev při přípravě legislativních návrhů a politik, které se jich týkají. |
| Vláda hodlá spolupracovat zvláště s NNO které reprezentují, podporují a poskytují služby méně zastoupeným či znevýhodněným osobám nebo které chrání, prosazují a propagují jejich oprávněné zájmy a práva. Bude brát na zřetel jejich názory včetně zhodnocení dopadů při navrhování a implementaci státních politik, programů a služeb. |
| Pracovní a poradní orgány vlády s ohledem na svojí participační roli budou systémově dbát o získávání a rozšiřování příkladů dobré praxe zaváděných servisními a advokačními NNO, které reprezentují, podporují a poskytují služby méně zastoupeným či znevýhodněným osobám nebo které chrání, prosazují a propagují jejich oprávněné zájmy a práva. |