| Strategie boje proti sociálnímu vyloučení 2016-2020 |
| Koncepční řešení sociálního vyloučení |
| Poznání jevu sociálního vyloučení a jeho koncentrované podoby ve formě sociálně vyloučených lokalit |
| Zavést systém průběžného monitorování sociálně vyloučených lokalit. (SVL identifikovány na základě Analýzy sociálně vyloučených lokalit) |
| Nová konceptualizace území s větším výskytem sociálně vyloučených osob |
| Zlepšení koordinace výkonu státní správy a samosprávy při řešení problematiky sociálně vyloučených lokalit |
| Analyzovat kompetence ve veřejné správě v oblasti sociálního začleňování a řešení sociálně vyloučených lokalit včetně identifikace existujících „bílých míst“ |
| Bezpečnost |
| Zvýšení bezpečnosti v sociálně vyloučených lokalitách a jejich okolí |
| Zmapování stavu kriminality v sociálně vyloučených lokalitách |
| Zmapování míry výskytu latentní kriminality v sociálně vyloučených lokalitách |
| Posilování preventivních a bezpečnostních opatření v sociálně vyloučených lokalitách |
| Snížení projevů napětí a nepřátelství v souvislosti se sociálním vyloučením |
| Zvýšení pocitu bezpečí v sociálně vyloučených lokalitách a jejich okolí |
| Zmapování projevů napětí a nepřátelství v souvislosti se sociálním vyloučením |
| Snížení počtu násilných trestných činů spáchaných z nenávisti |
| Zlepšení přístupu k právu |
| Zvýšení důvěry obyvatel sociálně vyloučených lokalit v Policii ČR a instituce |
| Zvýšení dostupnosti podpory při vymáhání práva pro osoby ze sociálně vyloučených lokalit |
| Bydlení |
| Minimalizace dlouhodobého bydlení v substandardních formách (ubytovny, jiné k bydlení nevhodné prostory) nebo v pobytových sociálních službách (azylové domy, noclehárny) |
| Zajištění standardního bydlení pro 6 000 domácností dlouhodobě žijících mimo standardní bydlení do roku 2020 |
| Podporou přechodu do standardního bydlení zajistit, aby v ubytovacích zaříze-ních a jiných k bydlení nevhodných prostorech nebydlelo v roce 2020 déle než jeden měsíc žádné dítě |
| Snížení počtu lidí, kteří ztrácejí samostatné standardní bydlení |
| Nové nástroje snižování bezdomovectví |
| Vytvoření nástrojů na včasnou identifikaci domácností, kterým hrozí ztráta bydlení a zacílení preventivních aktivit |
| Zohlednění adekvátnosti cílové skupiny v připravovaném zákoně o sociálním bydlení |
| Snižování segregace v bydlení |
| Zvýšení dostupnosti standardního sociálního bydlení pro sociálně vyloučené či sociálním vyloučením ohrožené osoby v běžné zástavbě |
| Prevence segregace v územním plánování a v programech státní podpory v oblasti bydlení |
| Snížení konfliktů v bydlení, řešení problematických situací a podpora spokojené-ho sousedství osob ohrožených sociálním vyloučením a běžné populace |
| Propojit dosavadní nástroje sociální a bezpečnostní politiky a otestovat je při prevenci konfliktů v bydlení, řešení problematických situací a podpory spokojeného a bezpečného sousedství osob ohrožených sociálním vyloučením a běžné populace |
| Zmapování dodržování stavebně technických a uživatelských standardů v oblasti bydlení v sociálně vyloučených lokalitách |
| Dluhy |
| Snížení rizika sociálního vyloučení v důsledku předluženosti jednotlivců a domácností |
| Pokles celkového počtu nových i stávajících případů řešených v exekučním řízení |
| Zvýšení finanční gramotnosti dětí a osob v oblastech s větším výskytem nízkopříjmových a sociálně vyloučených skupin obyvatel |
| Efektivní regulace trhu nebankovních spotřebitelských úvěrů a důsledné postihování porušování zákona |
| Zpřístupnění alternativního procesu řešení úpadku pro osoby nesplňující požadavky oddlužení dle insolvenčního zákona |
| Zajištění možnosti efektivně zjistit informace o vlastních dluzích po splatnosti a o probíhajících exekucích na jednom místě |
| Vytvořit studii proveditelnosti, která analyzuje možnost vytvoření jednotného místa, kde by bylo možné zjistit všechny vlastní dluhy po splatnosti |
| Vytvoření jednotného komplexního rejstříku všech exekucí a výkonů správních rozhodnutí (správních exekucí) |
| Podpora rodin, sociální služby a sociální práce |
| Rodiny v sociálně vyloučených lokalitách plnící definované základní funkce |
| Snížit materiální a potravinovou deprivaci rodin v sociálně vyloučených lokalitách |
| Snížit potravinovou deprivaci dětí z území s větší koncentrací sociálně vyloučených osob ve školách |
| Snížit počet dětí pocházejících z území s větší koncentrací sociálně vyloučených osob v institucionální výchově |
| Podpořit výchovu dětí ze sociálně vyloučených lokalit v přirozeném prostředí |
| Snížit míru ohrožení dětí, mládeže a rodin v sociálně vyloučených lokalitách |
| Účinné sociální služby a sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách |
| Zlepšení dostupnosti sociálních služeb a sociální práce pro obyvatele sociálně vyloučených lokalit |
| Provázaná a koordinovaná spolupráce aktérů vykonávajících sociální práci a další veřejné služby v sociálně vyloučených lokalitách |
| Aktivizace a zplnomocňování sociálně vyloučených obyvatel k zapojení do řešení problémů spojených se sociálním vyloučením |
| Vzdělávání |
| Zvýšení počtu dětí ze sociálně vyloučených lokalit absolvujících formy předškolní přípravy ve společném kvalitním vzdělávání poskytovaném metodicky, finančně a technicky zajištěnými odborníky za aktivní spolupráce všech aktérů |
| Zvýšení podílu dětí ze sociálně vyloučených lokalit účastnících se předškolního vzdělávání od 3 let věku (případně od 2 let věku) |
| Zvýšení počtu dětí a žáků ze sociálně vyloučených lokalit absolvujících základní školní docházku ve společném vzdělávání poskytovaném metodicky, finančně a technicky zajištěnými odborníky školského systému |
| Zvýšení podílu žáků z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit inkluzivně vzdělávaných v základních školách hlavního vzdělávacího proudu |
| Snížení počtu předčasných odchodů žáků ze základního vzdělávání v územích výskytem sociálně vyloučených lokalit |
| Zjišťování a hodnocení podmínek a průběhu poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních |
| Zlepšení školní úspěšnosti žáků z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit na základních školách |
| Zvýšení počtu žáků z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit přímo pokračujících po ZŠ ve vzdělávání na středních školách |
| Zvýšení počtu žáků z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit absolvujících široké spektrum středoškolského vzdělávání |
| Příprava středních škol na podporu žáků z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit pro úspěšné absolvování širokého spektra vzdělávacích oborů na středních školách |
| Zvýšení počtu studentů terciárního vzdělávání z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit |
| Zvýšení počtu absolventů terciárního vzdělávání pocházejících ze sociálně vyloučených lokalit |
| Zvýšení počtu absolventů terciárního vzdělávání pocházejících z území s výskytem sociálně vyloučených lokalit |
| Zvýšení počtu dospělých pocházejících ze sociálně vyloučených lokalit, kteří získají novou kvalifikaci, případně si stávající kvalifikaci zvýší, rozšíří, prohloubí nebo obnoví |
| Zvýšení počtu dospělých pocházejících ze sociálně vyloučených lokalit, kteří získají novou kvalifikaci, případně si stávající kvalifikaci zvýší, rozšíří, prohloubí nebo obnoví |
| Zaměstnanost |
| Zvýšení zaměstnanosti obyvatel sociálně vyloučených lokalit |
| Zvýšení míry zaměstnanosti osob ve věku 20 – 64 let ze SVL o 25 % |
| Zvýšení míry zaměstnanosti starších osob ve věku 55 až 64 let v SVL o 10 % |
| Snížení míry nezaměstnanosti mladých osob ve věku 15 – 24 let v SVL o 25 % |
| Zvýšení zaměstnanosti osob ve zvýšené míře ohrožených sociálním vyloučením |
| Zvýšení míry zaměstnanosti osob s nízkou kvalifikací (stupeň ISCED 0 – 2) v ČR o 10 % |
| Mladí lidé do 25 let v SVL budou mít zajištěno do 4 měsíců od doby, kdy budou zařazeni do evidence ÚP jako uchazeči o zaměstnání, další vzdělávání nebo aktivizační opatření. (Záruky pro mladé). |
| Snížení dlouhodobé nezaměstnanosti |
| Snížení podílu osob nezaměstnaných déle než 5 měsíců na celkové nezaměstnanosti v ČR o 10 % |
| Snížení podílu osob dlouhodobě nezaměstnaných (více než 12 měsíců) na celkové nezaměstnanosti o 5 % |
| Zvýšení počtu osob, které přešly z nezaměstnanosti (delší než 5 měsíců) na trh práce a udrželi se v něm déle než 6 měsíců o 25 % |
| Snížení rizik spojených se sekundárním trhem práce |
| Zajištění srovnatelných mzdových a pracovních podmínek agenturních pracovníků |
| Vytvoření podmínek pro to, aby legální práce i za minimální mzdu byla výhodnější než setrvání na sociálních dávkách |
| Odstraňování bariér dostupnosti pracovních příležitostí pro osoby ze SVL |
| Posilování místních sítí zaměstnanosti se zapojením všech relevantních aktérů |
| Podpora sladění rodinného a pracovního života |
| Zdraví |
| Podpora behaviorálních změn za účelem zlepšení zdraví obyvatel sociálně vyloučených lokalit |
| Zvýšit gramotnost v oblasti zdravého životního stylu v sociálně vyloučených lokalitách |
| Zlepšit životní prostředí v sociálně vyloučených lokalitách a regionech s vyšší koncentrací sociálně vyloučených lokalit |
| Zajistit zdravé podmínky bydlení v sociálně vyloučených lokalitách |
| Zajistit dostupnost zdravotní péče v sociálně vyloučených lokalitách |
| Podpořit využívání primární zdravotní péče a prevence obyvateli sociálně vyloučených lokalit |
| Zajistit dostupnost zdravotní péče v oblasti duševního zdraví pro obyvatele sociálně vyloučených lokalit a podpořit její využíván |
| Zajistit relevantní informace pro tvorbu lokálních a regionálních strategií zlepšování zdraví obyvatel sociálně vyloučených lokalit |
| Vytvořit systém průběžného sběru dat o zdraví obyvatel sociálně vyloučených lokalit |
| Monitoring a implementace strategie |