| Místní akční plán vzdělávání pro území ve správním obvodu ORP Žamberk a Králíky (2018) |
1. | Vytvoření kvalitního a dostupného systému pro inkluzívní vzdělávání v PV, ZV a neformálním a zájmovém vzdělávání |
1.1 | Školy budou mít kvalitní dostatečné materiální, personální a technické a prostorové podmínky, aby mohly přijmout a kvalitně vzdělávat všechny děti, včetně dětí s SVP. ŠPZ a ŠPP budou mít personální a prostorové a technické kapacity a nástroje pro péči o děti žáky s SVP |
1.2 | Pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci škol (školní asistent, chůva a jiné) se budou vzdělávat v nových metodách práce s heterogenní skupinou, v oblasti využití kompenzačních pomůcek, využívány budou i formy rozvoje jako sdílení, stáž, supervize, mentoring. Školy se budou scházet mezi sebou navzájem i s dalšími aktéry (neziskové organizace, veřejnost, další obory) za účelem zvýšení spolupráce a sjednocení požadavků na klíčové kompetence dětí a otevření dialogu s rodiči dětí, odborníky a širší veřejností. |
1.3 | Rozvoj neziskového sektoru a podpora jeho pracovníků za účelem kvalitnějšího propojení a případného doplnění kapacity škol a rozšíření stávající nabídky neformálního a zájmového vzdělávání a vzdělávání dětí a žáků s SVP, zajištění dostupnosti zájmového a neformálního vzdělávání vč. ZUŠ v kontextu dopravní obslužnosti spádových obcí. |
1.4 | Podpora výchovy k toleranci k náboženství, multikulturní výchovy a respektu k individuálním odlišnostem. |
2. | Rozvoj základních gramotností (čtenářská, matematická, jazyková) v předškolním i základním školství |
2.1 | Modernizace vybavení škol a školských zařízení vč. ICT a konektivity škol za účelem zkvalitnění výuky napříč gramotnostmi. Zlepšení materiálních podmínek pro rozvoj gramotností (vybavení, pomůcky v dostatečném počtu, organizace exkurzí, …). |
2.2 | Využití moderních metod rozvoje profesních dovedností pedagogů - supervize, sdílení, stáže. Aplikace nových forem výuky do praxe škol včetně metodické podpory. |
2.3 | Nastavení prvků spolupráce mezi stupni vzdělávání (MŠ x ZŠ, návaznost ZŠ s 1. stupněm X spádové školy) pro zajištění kontinuity rozvoje dětí a žáků a prevence školního neúspěchu žáků. |
2.4 | Využití potenciálu škol - propojení neformálního a zájmového vzdělávání - kroužky, kluby, vč. péče o nadané děti a žáky. |
3. | Rozvoj technického a přírodovědného vzdělávání a širší podpora praktických činností |
3.1 | Investice do materiálního vybavení vč. stavebních úprav – dílny, kuchyňky, školní zahrady, počítačové a odborné učbny, laboratoře a jejich využití pro výuku i mimoškolní činnost za účelem zkvalitnění výuky a posílení kompetencí pro praktický život i jako základ pro další profesní rozvoj. |
3.2 | Popularizace technického a přírodovědného vzdělávání a praktických činností. |
3.3 | Rozvoj profesních kompetencí pedagogů v oblasti technického a přírodovědného vzdělávání a praktických činností - DVPP, nastavení spolupráce s firmami v regionu již na úrovni ZŠ, zapojení rodičů příp. prarodičů v MŠ i ZŠ. |
4. | Rozvoj lidských zdrojů, rozvoj podnikavosti a iniciativy dětí a žáků a kariérové poradenství v základních školách |
4.1 | Rozvoj kompetencí vedoucích pracovníků, systematický rozvoj všech pracovníků působících ve vzdělávání (portfolio učitele, osobnostní výchova). Podpora vedoucích pracovníků škol prostřednictvím právní poradny – možnost konzultací, případně předávání zkušeností s řešením obdobných problémů. Podpora sdílení a předávání zkušeností vedoucích pracovníků. |
4.2 | Prohlubování kompetencí výchovných poradců v oblasti kariérového poradenství, nastavení spolupráce mezi školami. Prohlubování profesních kompetencí výchovných poradců ZŠ - možnosti využívání nových diagnostických nástrojů pro žáky s SVP a žáky ohrožené předčasným odchodem ze vzdělávání, diagnostika nadání a předpokladů u všech žáků včetně dětí mimořádně nadaných. |
4.3 | Zapojení nových forem do výuky – fiktivní firmy, návštěva SŠ v rámci výuky Člověk a svět práce. |
5. | Výchova ke zdravému životnímu stylu a rozvoj zájmu a nadání dětí a žáků ve školní i mimoškolní činnosti |
5.1 | Rozšíření spektra znalostí žáků MŠ a ZŠ z oblasti zdravého životního stylu, které povedou žáky k ustáleným návykům, resp. ke zdravému životnímu stylu a pohybu. Podpora vnějších podmínek pro podporu zdravého životního stylu ve školách a zařízeních pro mimoškolní výchovu, podpora spolupráce s místními neziskovými organizacemi (spolky). |
5.2 | Vytvoření podmínek pro využití venkovních prostor škol jak pro výuku tak pro relaxační a o oddychové aktivity v rámci mimoškolní činnosti, zavedení interaktivních prvků do výuky. |
5.3 | Podpora školské primární prevence (specifická a nespecifická) – osobnostní rozvoj pedagogů a vzdělávání, spolupráce s neziskovým sektorem. |