Strategie rozvoje Zlínského kraje 2030
Nepřehlédněte: Originál dokumentu a důležité informace gestora -
Web k dokumentu
Základní informace o dokumentu
Odpovědná instituce
KRAJ ZLÍNSKÝ
Datum schválení
neuvedeno
Popis dokumentu
Strategie rozvoje Zlínského kraje 2030 je základní strategický rozvojový dokument Zlínského kraje pro období do roku 2030. Svým zaměřením navazuje na Strategii rozvoje Zlínského kraje 2009-2020.
Strategie rozvoje Zlínského kraje 2030 je základní strategický rozvojový dokument Zlínského kraje pro období do roku 2030. Svým zaměřením navazuje na Strategii rozvoje Zlínského kraje 2009-2020. Potřeba zpracování základního strategického rozvojového dokumentu vychází ze zákona o podpoře regionálního rozvoje (zákon č. 248/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a zároveň je snahou přinést novou dlouhodobou vizi rozvoje kraje do roku 2030. Současně také reflektuje formování podoby nové kohezní politiky po roce 2020 a reaguje na strategické dokumenty na národní úrovni - Strategický rámec Česká republika 2030 a Strategie regionálního rozvoje ČR 2021+ a Národní RIS3 strategie.
Strategie rozvoje Zlínského kraje je založena na relativně robustní analýze dat, statistických ukazatelů a rešerši rozvojových dokumentů na evropské, národní i regionální úrovni. Důležitým prvkem analytické části je SWOT analýza a její závěry. Analytická část tak tvoří komplex klíčových zjištění, výzev a problémů, které se staly zásadními vstupy pro tvorbu návrhové části. Návrhová část naplňuje formulovanou vizi rozvoje Zlínského kraje do roku 2030 a má pilířovou strukturu, která je dále podrobně rozpracována až na úroveň typových opatření. Velká pozornost je věnována zásadním mezipilířovým (horizontálním) vazbám. Strategie se nesnaží rozvoj území vnímat „resortně“, tedy řešit jednotlivé tematické oblasti izolovaně, ale naopak je vzájemně propojovat a hledat synergické efekty, využívat nové přístupy a témata, mj. v souvislosti s konceptem smart region.
Implementace
Ve fázi užívání bude docházet k dalšímu rozpracování definovaných rozvojových směrů prostřednictvím dokumentů na nižší hierarchické úrovni (sektorové koncepční dokumenty a jejich akční plány), a následně až na úroveň rozvojových aktivit v rámci Plánů rozvoje.
Ve fázi užívání bude docházet k dalšímu rozpracování definovaných rozvojových směrů prostřednictvím dokumentů na nižší hierarchické úrovni (sektorové koncepční dokumenty a jejich akční plány), a následně až na úroveň rozvojových aktivit v rámci Plánů rozvoje. Odbor strategického rozvoje kraje bude provádět monitoring a vyhodnocení naplňování těchto rozvojových aktivit, včetně monitoringu klíčových ukazatelů sledujících naplňování jednotlivých strategických cílů SRZK 2030.
Struktura základních koncepčních strategických dokumentů Zlínského kraje je tedy dvoustupňová, kdy pilíře a cíle SRZK 2030 jsou průběžně naplňovány konkrétními rozvojovými aktivitami v dvouletých Plánech rozvoje Zlínského kraje. Jednotlivé tematické oblasti jsou dále rozpracovávány v rámci sektorových koncepčních dokumentů kraje, které identifikují podrobněji profilovaná opatření a aktivity rozvojového charakteru, na jejichž základě dochází k naplňování Plánů rozvoje pro dílčí období platnosti SRZK 2030.
Při implementaci SRZK 2030 se v souladu s implementací SRR 21+ předpokládá také vazba SRZK 2030 na Regionální akční plán ZK (RAP ZK) a strategie vymezených území pro potřeby programového období 2021+ (tj. předpokládané strategie ITI Zlín a jednotlivých MAS v rámci CLLD), zejména při sestavování a vyhodnocování Plánů rozvoje SRZK 2030. Výše zmíněný RAP ZK, strategie ITI a CLLD, ale i další obdobné dokumenty obsahující klíčové projektové záměry či schválené projekty na území Zlínského kraje v období 2020 - 2030 budou tvořit zejména vstupy pro sestavení Plánů rozvoje a hodnocení jejich naplňování.