Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak DIGITÁLNÍ A INFORMAČNÍ AGENTURA
DIGITÁLNÍ A INFORMAČNÍ AGENTURA
www stránky

DIGITÁLNÍ A INFORMAČNÍ AGENTURA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategická oblast"
1.1 "Specifický cíl"
1.1.1 "Opatření"

Strategie řízeného přístupu k datům pro zajištění podmínek pro kvalitní správu datového fondu VS ČR (2024)

1. Kvalitní správa dat v jednotlivých úřadech (2024-2025)

1.1 Vytvoření organizačních a kompetenčních předpokladů pro správu dat

1.1.1 Stanovit odpovědnost za data úřadu a jejich správu

1.1.2 Vydat a v praxi uplatňovat interní pravidla pro správu dat

1.2 Řízení datových potřeb a priorit

1.2.1 Zmapovat a prioritizovat věcné oblasti dat

1.2.2 Stanovit a řídit datové potřeby v prioritních oblastech

1.2.3 Formulovat v rámci Informační koncepce úřadu strategii v oblasti správy dat

1.3 Zajištění dohledatelnosti, srozumitelnosti a kategorizace dat

1.3.1 Popsat data a definovat jejich význam

1.3.2 Vytvořit a využívat lokální katalog dat a předávat jeho obsah do národního katalogu dat

1.3.3 Rozlišit kategorie dat a přizpůsobit procesy správy dat jejich specifikům

1.3.4 Zaevidovat v Registru práv a povinností agendové údaje určené ke sdílení

1.4 Vytváření podmínek pro správu dat v rámci řešených změn informačních systémů

1.4.1 Vytvořit v úřadu podmínky pro poskytnutí dat jiným úřadům

1.4.2 Zohledňovat při zadávání a řešení změn IS dopady na data a jejich správu

1.5 Zajištění kvality, bezpečnosti a provozní efektivity v oblasti dat

1.5.1 Zavést v úřadu základní postupy pro zajištění kvality dat

1.5.2 Zavést v úřadu základní řízení rizik v oblasti dat

2. Centrální podpora správy dat ve veřejné správě (2024-2025)

2.1 Zajištění legislativní, metodické a znalostní báze pro správu dat

2.1.1 Připravit paragrafové znění zákona o správě dat veřejného sektoru

2.1.2 Vytvořit metodické a podpůrné materiály pro kvalitní správu dat

2.1.3 Začlenit témata správy dat do Informační koncepce ČR a šablony Informační koncepce úřadu

2.1.4 Vytvořit a spravovat znalostní bázi pro oblast správy dat

2.2 Konzultační a praktická podpora jednotlivých úřadů při zavádění správy dat

2.2.1 Konzultačně podporovat úřady při zavádění opatření

2.2.2 Prakticky podporovat úřady při popisu dat v prioritních oblastech

2.2.3 Vyhodnocovat dosaženou úroveň správy dat v jednotlivých úřadech

2.3 Vzdělávání a zprostředkování výměny zkušeností v oblasti práce s daty

2.3.1 Zajistit vytvoření a realizaci školení zaměřených na správu dat

2.3.2 Budovat a koordinovat pracovní skupiny a komunity zaměřené na práci s daty

2.3.3 Navázat a rozvíjet spolupráci s akademickou sférou při vzdělávání v oblasti dat

2.3.4 Vytvořit a udržovat partnerský ekosystém externích spolupracujících subjektů

2.4 Zajištění nástrojů na podporu správy dat

2.4.1 Zajistit centrální evidenci datových potřeb

2.4.2 Připravit nástrojovou podporu pro popis dat

2.4.3 Zajistit nástrojovou podporu pro katalogy dat

2.5 Fungující infrastruktura a služby pro výměnu dat ve veřejné správě

2.5.1 Zajistit spolehlivé fungování služeb ISSS

2.5.2 Implementovat služby ISSS umožňující efektivní dávkovou výměnu dat

3. Sdílení dat mezi úřady při poskytování služeb (2024-2025)

3.1 Realizace sdílení dat na úrovni jednotlivých úřadů

3.1.1 Vytvořit služby pro poskytnutí dat jiným úřadům

3.1.2 Využívat při digitalizaci služeb možnost získání dat od jiných úřadů

3.2 Centrální podpora a koordinace sdílení dat

3.2.1 Prakticky podporovat identifikaci a analýzu datových potřeb v prioritních oblastech

3.2.2 Prakticky podporovat aktivity úřadů směřující ke sdílení dat v prioritních oblastech

4. Využívání dat na podporu rozhodování ve veřejné správě (2024-2025)

4.1 Publikace otevřených dat ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb

4.1.1 Publikovat veřejná data úřadu ve formě otevřených dat

4.1.2 Monitorovat plnění povinností v oblasti otevřených dat

4.1.3 Poskytovat praktickou podporu opětovného využití otevřených dat

4.1.4 Zajistit provoz a rozvoj Národního katalogu otevřených dat

4.2 Zajištění řízeného přístupu k datům veřejné správy

4.2.1 Připravit legislativní, metodické a procesní předpoklady pro řízený přístup

4.2.2 Naplnit roli Jednotného informačního místa pro řízený přístup

4.2.3 Připravit se v rámci úřadů na zajištění řízeného přístupu

4.2.4 Zajistit odbornou a technickou podporu řízeného přístupu

4.2.5 Zajistit provoz a rozvoj portálu pro řízený přístup

4.3 Příprava podmínek pro analytické zpracování dat na úrovni jednotlivých úřadů

4.3.1 Připravit centrální koncepční a architektonické návrhy pro služby datových analýz

4.3.2 Formulovat v rámci Informační koncepce úřadu strategii analytické práce s daty

5. Kvalitní správa dat v jednotlivých úřadech (2026-2030)

5.1 Vytvoření organizačních a kompetenčních předpokladů pro správu dat

5.1.1 Komunikovat význam dat a pracovat s jejich hodnotou

5.1.2 Systematicky rozvíjet kompetence pro práci s daty

5.1.3 Budovat datovou komunitu sdružující lidi se zájmem o data

5.2 Řízení datových potřeb a priorit

5.2.1 Systematicky pracovat s datovou vrstvou architektury úřadu

5.3 Zajištění dohledatelnosti, srozumitelnosti a kategorizace dat

5.3.1 Popsat data ve formě konceptuálního datového modelu

5.3.2 Konsolidovat datové modely jednotlivých databází

5.3.3 Standardizovat a řídit práci s metadaty

5.3.4 Zavést nástrojovou podporu pro popis dat a datových řešení

5.3.5 Uplatňovat procesy správy dat na číselníky, kmenová data a nestrukturovaná data

5.4 Vytváření podmínek pro správu dat v rámci řešených změn informačních systémů

5.4.1 Standardizovat práci s popisy dat při řešení změn IS

5.4.2 Zajistit konzistenci datové architektury řešených změn IS s celkovou architekturou a se standardy úřadu

5.4.3 Implementovat jednotnou integrační platformu

5.5 Zajištění kvality, bezpečnosti a provozní efektivity v oblasti dat

5.5.1 Systematicky vyhodnocovat a zlepšovat kvalitu dat

5.5.2 Systematicky řídit rizika v oblasti dat

5.5.3 Zavést procesy pro archivaci a výmaz dat

5.5.4 Efektivně využívat a provozovat datová úložiště

6. Centrální podpora správy dat ve veřejné správě (2026-2030)

6.1 Zajištění legislativní, metodické a znalostní báze pro správu dat

6.1.1 Rozvíjet metodické a podpůrné materiály pro kvalitní správu dat

6.1.2 Rozvíjet znalostní bázi pro oblast správy dat

6.2 Konzultační a praktická podpora jednotlivých úřadů při zavádění správy dat

6.2.1 Konzultačně a prakticky podporovat úřady při zavádění opatření

6.2.2 Monitorovat dosaženou úroveň správy dat v jednotlivých úřadech

6.3 Zajištění nástrojů na podporu správy dat

6.3.1 Zajistit nástrojovou podporu pro popis dat

6.3.2 Rozvíjet a poskytovat služby pro řešení datových analýz

7. Sdílení dat mezi orgány veřejné správy při poskytování služeb (2026-2030)

7.1 Příprava a realizace sdílení dat na úrovni jednotlivých úřadů

7.1.1 Stanovit v úřadu celkovou odpovědnost za sdílení dat

7.2 Centrální podpora a koordinace sdílení dat

7.2.1 Zdokonalit nástroje pro popis a katalogy dat tak, aby umožnily efektivní evidenci údajů v RPP a tvorbu služeb pro sdílení dat

8. Využívání dat na podporu rozhodování ve veřejné správě (2026-2030)

8.1 Příprava podmínek pro analytické zpracování dat na úrovni jednotlivých úřadů

8.1.1 Zavést v úřadu roli datových analytiků

8.1.2 Vytvořit v úřadu podmínky pro analytické zpracování dat