| Strategie řízeného přístupu k datům pro zajištění podmínek pro kvalitní správu datového fondu VS ČR (2024) |
1. | Kvalitní správa dat v jednotlivých úřadech (2024-2025) |
1.1 | Vytvoření organizačních a kompetenčních předpokladů pro správu dat |
1.1.1 | Stanovit odpovědnost za data úřadu a jejich správu |
1.1.2 | Vydat a v praxi uplatňovat interní pravidla pro správu dat |
1.2 | Řízení datových potřeb a priorit |
1.2.1 | Zmapovat a prioritizovat věcné oblasti dat |
1.2.2 | Stanovit a řídit datové potřeby v prioritních oblastech |
1.2.3 | Formulovat v rámci Informační koncepce úřadu strategii v oblasti správy dat |
1.3 | Zajištění dohledatelnosti, srozumitelnosti a kategorizace dat |
1.3.1 | Popsat data a definovat jejich význam |
1.3.2 | Vytvořit a využívat lokální katalog dat a předávat jeho obsah do národního katalogu dat |
1.3.3 | Rozlišit kategorie dat a přizpůsobit procesy správy dat jejich specifikům |
1.3.4 | Zaevidovat v Registru práv a povinností agendové údaje určené ke sdílení |
1.4 | Vytváření podmínek pro správu dat v rámci řešených změn informačních systémů |
1.4.1 | Vytvořit v úřadu podmínky pro poskytnutí dat jiným úřadům |
1.4.2 | Zohledňovat při zadávání a řešení změn IS dopady na data a jejich správu |
1.5 | Zajištění kvality, bezpečnosti a provozní efektivity v oblasti dat |
1.5.1 | Zavést v úřadu základní postupy pro zajištění kvality dat |
1.5.2 | Zavést v úřadu základní řízení rizik v oblasti dat |
2. | Centrální podpora správy dat ve veřejné správě (2024-2025) |
2.1 | Zajištění legislativní, metodické a znalostní báze pro správu dat |
2.1.1 | Připravit paragrafové znění zákona o správě dat veřejného sektoru |
2.1.2 | Vytvořit metodické a podpůrné materiály pro kvalitní správu dat |
2.1.3 | Začlenit témata správy dat do Informační koncepce ČR a šablony Informační koncepce úřadu |
2.1.4 | Vytvořit a spravovat znalostní bázi pro oblast správy dat |
2.2 | Konzultační a praktická podpora jednotlivých úřadů při zavádění správy dat |
2.2.1 | Konzultačně podporovat úřady při zavádění opatření |
2.2.2 | Prakticky podporovat úřady při popisu dat v prioritních oblastech |
2.2.3 | Vyhodnocovat dosaženou úroveň správy dat v jednotlivých úřadech |
2.3 | Vzdělávání a zprostředkování výměny zkušeností v oblasti práce s daty |
2.3.1 | Zajistit vytvoření a realizaci školení zaměřených na správu dat |
2.3.2 | Budovat a koordinovat pracovní skupiny a komunity zaměřené na práci s daty |
2.3.3 | Navázat a rozvíjet spolupráci s akademickou sférou při vzdělávání v oblasti dat |
2.3.4 | Vytvořit a udržovat partnerský ekosystém externích spolupracujících subjektů |
2.4 | Zajištění nástrojů na podporu správy dat |
2.4.1 | Zajistit centrální evidenci datových potřeb |
2.4.2 | Připravit nástrojovou podporu pro popis dat |
2.4.3 | Zajistit nástrojovou podporu pro katalogy dat |
2.5 | Fungující infrastruktura a služby pro výměnu dat ve veřejné správě |
2.5.1 | Zajistit spolehlivé fungování služeb ISSS |
2.5.2 | Implementovat služby ISSS umožňující efektivní dávkovou výměnu dat |
3. | Sdílení dat mezi úřady při poskytování služeb (2024-2025) |
3.1 | Realizace sdílení dat na úrovni jednotlivých úřadů |
3.1.1 | Vytvořit služby pro poskytnutí dat jiným úřadům |
3.1.2 | Využívat při digitalizaci služeb možnost získání dat od jiných úřadů |
3.2 | Centrální podpora a koordinace sdílení dat |
3.2.1 | Prakticky podporovat identifikaci a analýzu datových potřeb v prioritních oblastech |
3.2.2 | Prakticky podporovat aktivity úřadů směřující ke sdílení dat v prioritních oblastech |
4. | Využívání dat na podporu rozhodování ve veřejné správě (2024-2025) |
4.1 | Publikace otevřených dat ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb |
4.1.1 | Publikovat veřejná data úřadu ve formě otevřených dat |
4.1.2 | Monitorovat plnění povinností v oblasti otevřených dat |
4.1.3 | Poskytovat praktickou podporu opětovného využití otevřených dat |
4.1.4 | Zajistit provoz a rozvoj Národního katalogu otevřených dat |
4.2 | Zajištění řízeného přístupu k datům veřejné správy |
4.2.1 | Připravit legislativní, metodické a procesní předpoklady pro řízený přístup |
4.2.2 | Naplnit roli Jednotného informačního místa pro řízený přístup |
4.2.3 | Připravit se v rámci úřadů na zajištění řízeného přístupu |
4.2.4 | Zajistit odbornou a technickou podporu řízeného přístupu |
4.2.5 | Zajistit provoz a rozvoj portálu pro řízený přístup |
4.3 | Příprava podmínek pro analytické zpracování dat na úrovni jednotlivých úřadů |
4.3.1 | Připravit centrální koncepční a architektonické návrhy pro služby datových analýz |
4.3.2 | Formulovat v rámci Informační koncepce úřadu strategii analytické práce s daty |
5. | Kvalitní správa dat v jednotlivých úřadech (2026-2030) |
5.1 | Vytvoření organizačních a kompetenčních předpokladů pro správu dat |
5.1.1 | Komunikovat význam dat a pracovat s jejich hodnotou |
5.1.2 | Systematicky rozvíjet kompetence pro práci s daty |
5.1.3 | Budovat datovou komunitu sdružující lidi se zájmem o data |
5.2 | Řízení datových potřeb a priorit |
5.2.1 | Systematicky pracovat s datovou vrstvou architektury úřadu |
5.3 | Zajištění dohledatelnosti, srozumitelnosti a kategorizace dat |
5.3.1 | Popsat data ve formě konceptuálního datového modelu |
5.3.2 | Konsolidovat datové modely jednotlivých databází |
5.3.3 | Standardizovat a řídit práci s metadaty |
5.3.4 | Zavést nástrojovou podporu pro popis dat a datových řešení |
5.3.5 | Uplatňovat procesy správy dat na číselníky, kmenová data a nestrukturovaná data |
5.4 | Vytváření podmínek pro správu dat v rámci řešených změn informačních systémů |
5.4.1 | Standardizovat práci s popisy dat při řešení změn IS |
5.4.2 | Zajistit konzistenci datové architektury řešených změn IS s celkovou architekturou a se standardy úřadu |
5.4.3 | Implementovat jednotnou integrační platformu |
5.5 | Zajištění kvality, bezpečnosti a provozní efektivity v oblasti dat |
5.5.1 | Systematicky vyhodnocovat a zlepšovat kvalitu dat |
5.5.2 | Systematicky řídit rizika v oblasti dat |
5.5.3 | Zavést procesy pro archivaci a výmaz dat |
5.5.4 | Efektivně využívat a provozovat datová úložiště |
6. | Centrální podpora správy dat ve veřejné správě (2026-2030) |
6.1 | Zajištění legislativní, metodické a znalostní báze pro správu dat |
6.1.1 | Rozvíjet metodické a podpůrné materiály pro kvalitní správu dat |
6.1.2 | Rozvíjet znalostní bázi pro oblast správy dat |
6.2 | Konzultační a praktická podpora jednotlivých úřadů při zavádění správy dat |
6.2.1 | Konzultačně a prakticky podporovat úřady při zavádění opatření |
6.2.2 | Monitorovat dosaženou úroveň správy dat v jednotlivých úřadech |
6.3 | Zajištění nástrojů na podporu správy dat |
6.3.1 | Zajistit nástrojovou podporu pro popis dat |
6.3.2 | Rozvíjet a poskytovat služby pro řešení datových analýz |
7. | Sdílení dat mezi orgány veřejné správy při poskytování služeb (2026-2030) |
7.1 | Příprava a realizace sdílení dat na úrovni jednotlivých úřadů |
7.1.1 | Stanovit v úřadu celkovou odpovědnost za sdílení dat |
7.2 | Centrální podpora a koordinace sdílení dat |
7.2.1 | Zdokonalit nástroje pro popis a katalogy dat tak, aby umožnily efektivní evidenci údajů v RPP a tvorbu služeb pro sdílení dat |
8. | Využívání dat na podporu rozhodování ve veřejné správě (2026-2030) |
8.1 | Příprava podmínek pro analytické zpracování dat na úrovni jednotlivých úřadů |
8.1.1 | Zavést v úřadu roli datových analytiků |
8.1.2 | Vytvořit v úřadu podmínky pro analytické zpracování dat |