KRAJ JIHOČESKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ JIHOČESKÝ
Strategie rozvoje školství Jihočeského kraje do roku 2020
Vzdělávácí soustava v Jihočeském kraji - část první
Předškolní vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
Základní vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
Působit na zřizovatele základních škol směrem k zachování stávající sítě základních škol a ke zpracování výhledových studií potřebnosti kapacit ZŠ po roce 2011.
Speciální vzdělávání, poradenství, ústavní výchova
Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
IX.c sociální prevence
Nadále usilovat o rozšiřování školních poradenských pracovišť v rámci systémového projektu MŠMT – VIP Kariéra.
Zajišťovat prostřednictvím PPP další vzdělávání pedagogů na ZŠ a SŠ především v péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Monitorovat koncepce státu v oblasti péče o děti s nařízenou ústavní výchovou a reagovat na aktuální změny na úrovni kraje (Národní akční plán k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011).
Podporovat zachování současné sítě škol samostatně zřízených pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v souladu s přijatým komuniké Jihočeského kraje a Asociace speciálních pedagogů k návrhu MŠMT na postupnou inkluzi těchto dětí a žáků do běžných škol a hledat další možné zdroje z programů EU, včetně Finančních mechanismů Evropského hospodářského prostoru a Norska (FM EHP/Norsko) pro cílené zlepšení podmínek výuky a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Základní umělecké vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Zájmové vzdělávání, volnočasové aktivity
Deskriptory:
XXI.b zájmová činnost a rekreace
Stabilizovat síť DDM zřizovaných Jihočeským krajem s důrazem na samostatnost subjektů a z hlediska ekonomické výhodnosti ředitelství DDM etablovat především v okresních městech s detašovanými pracovišti v obcích s rozšířenou působností.
Podporovat postupné budování informačních pointů v okresních DDM, ve městech s více školami, v souvislosti s rozšiřováním ICM (informační centra mládeže).
Postupně rozšiřovat a zkvalitňovat nabídku specializovaných zájmových aktivit DDM i DM v souladu se souborem opatření obsaženém v „Koncepci dalšího rozvoje zájmového vzdělávání v Jihočeském kraji“ (2006), trvale podporovat aktivity nestátních neziskových organizací z oblasti zájmové činnosti dětí a mládeže i z oblasti sportu s důrazem na podporu dobrovolnictví a v souladu se „Strategií podpory práce s dětmi a mládeží v Jihočeském kraji na období 2009 – 2012“, každoročně navrhovat a vyhlašovat „Jihočeské krajské programy podpory práce s dětmi a mládeží“ a v souladu s „Koncepcí rozvoje tělovýchovy a sportu v Jihočeském kraji“ (2003, aktualizace 2006) každoročně navrhovat a vyhlašovat „Jihočeské krajské programy podpory sportu“ a podporovat i sportovní reprezentaci Jihočeského kraje.
V rámci akčního plánu Programu rozvoje kraje vyhlašovat specifické grantové programy na rekonstrukce a vybavení základen a kluboven pro subjekty z oblasti zájmové činnosti dětí a mládeže i na rekonstrukce a vybavení sportovišť.
Školy jiných zřizovatelů
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
OŠMT v souladu s Dlouhodobým záměrem ČR, který zpracovává MŠMT a kraje, nebude i nadále s ohledem na demografický pokles doporučovat další otevírání škol a školských zařízení ostatních zřizovatelů a zvyšování jejich kapacit. Nabídka těchto škol a školských zařízení již vhodně a dostatečně doplňuje nabídku krajských škol a školských zařízení.
Vzdělávací soustava v Jihočeském kraji - část druhá střední vzdělávání
Uplatnění absolventů na trhu práce a prognóza trhem práce požadovaných profesí
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
Podporovat využití Národní soustavy kvalifikací při tvorbě školních vzdělávacích programů tak, aby bylo dosaženo lepší propojení s trhem práce.
Podporovat obory s odbornou přípravou a přenositelnými dovednostmi, s kterými jsou jejich absolventi schopni se rychle přizpůsobit nestabilitě a nejistotě na trhu práce.
Grantovými programy na podporu technického vzdělávání a na podporu úzké spolupráce se zaměstnavateli v rámci AP PRK v nadcházejících letech podpořit snížení nezaměstnanosti absolventů především středních odborných učilišť.
Spolupracovat z pozice kraje s Hospodářskou komorou, Agrární komorou, se zaměstnavatelskými svazy na bázi vzájemné pomoci a výměny informací.
Nerozšiřovat nabídku stejných nebo příbuzných oborů v dalších místech kraje, pokud nelze doložit předpokládanou potřebu trhu práce.
Mediálně podporovat spolupráci firem se školami a poskytovat informace uchazečům o možných finančních podporách, a to žákům, rodičům i široké veřejnosti.
V rámci akčního plánu Programu rozvoje kraje vyhlašovat specifické grantové programy na podporu zavádění nových technologií do škol a na podporu spolupráce škol a zaměstnavatelské sféry.
Přímou podporu žáků (stipendijní program) v učebních oborech realizovat v rámci Akčního plánu Programu rozvoje kraje.
Provázanost středního školství s VOŠ a VŠ
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
Podporovat projekty škol zaměřené na provázanost mezi VOŠ a VŠ, např. opatření 2.4 - Partnerství a sítě, opatření 2.1 – Vyšší odborné vzdělávání v OP VK (uvedená opatření vyhlašuje MŠMT), a to především s akcentem na inovační proces a spolupráci se sociálními partnery.
Podíl středního školství na rozvoji celoživotního učení
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.i celoživotní učení
Operační programy EU
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
Sledovat a využívat jednotlivé programy EU, včetně Finančních mechanismů Evropského hospodářského prostoru a Norska (FM EHP/Norsko) pro zásadní modernizaci vzdělávání.
Vyhodnotit a promítnout dopad úspěšnosti projektů také do navýšení účetních odpisů formou zhodnocení majetku kraje a v rámci udržitelnosti projektů dosáhnout předepsané energetické úspory.
V rámci projektů OP VK, ROP, včetně Finančních mechanismů Evropského hospodářského prostoru a Norska (FM EHP/Norsko) a případně dalších možností, podporovat především projekty řešící zvýšení atraktivity učebních oborů, motivaci žáků základních škol ke studiu v učebních oborech a projekty zaměřené na rozvoj technických, přírodovědných oborů, včetně jejich inovací. Taktéž bude JčK podporovat projekty řešící zlepšení podmínek výuky a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně zvyšování úrovně diagnostiky a péče o děti a žáky, za využití moderních, inovativních metod a nových diagnostických pomůcek a přístrojů. JčK cíle těchto opatření (především pod bodem 1 a 4) považuje ve Strategii za zásadní a bude je podporovat i příslušným spolufinancováním.
Podpora prezentace středních škol a spolupráce se zahraničím
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VII.a aktivní politika zaměstnanosti