Adaptační strategie statutárního města Jihlava na změnu klimatu (2022)
A. Dobrá správa
A.1 Vedení města a magistrátu nastaví fungování přípravy projektů a řízení a rozhodování města tak, aby se do přípravy standardně promítala klimatická hlediska
A.1.1 Zpracování a implementace procesních a obsahových standardů přípravy projektů a hodnocení dopadu
A.1.2 Pravidelné fungování Udržitelné akční skupiny a ambasadorů udržitelnosti
A.1.3 Průběžné hodnocení udržitelnosti urbanistické struktury města s robustní datovou základnou jako podklad pro plánování a vyhodnocování udržitelnosti
A.1.4 Zpracování směrnice pro udržitelné zadávání veřejných zakázek
A.2 Vedení města a magistrátu zavede klimatické principy do plánovacích dokumentů stanovujících pravidla pro soukromé investice
A.2.1 Úprava územního plánu tak, aby zahrnoval adaptační a mitigační opatření
A.2.2 Zahrnutí problematiky změny klimatu do požadavků pro investory
A.3 Vedení města a magistrátu „jde příkladem” při realizaci adaptačních a mitigačních opatření na vlastním majetku
A.3.1 Pravidelné vzdělávání zaměstnanců magistrátu a představitelů města v oblasti udržitelnosti s nabídkou mentoringu v náročných situacích
A.3.2 Zapojení do mezinárodních iniciativ podporujících činnost města v oblasti adaptace a klimatické odolnosti
A.3.3 Zahrnutí plnění cílů v oblasti klimatu do motivace a hodnocení zaměstnanců
A.3.4 Vyhodnocování adaptace budov města a městských společností minimálně v podrobnosti indikativního nástroje Klimaskenu
A.4 Vedení města a magistrátu spolupracuje se soukromým sektorem a krajem na projektech k adaptaci na změnu klimatu a snížení emisí skleníkových plynů
A.4.1 Podpora partnerství mezi veřejnou správou a soukromým sektorem
A.4.2 Podpora partnerství mezi magistrátem města a dalšími podílníky z veřejného sektoru
A.5 Vedení města a magistrátu podporuje systematickou vzdělávací činnost k adaptaci na změnu klimatu aktivitami města samotného i ve spolupráci s dalšími subjekty v oblasti vzdělávání a práce s veřejností
A.5.1 Zahrnutí témat úspor vody, energií atd. do dlouhodobé informační a osvětové činnosti směřované k obyvatelům i soukromému a veřejnému sektoru
A.5.2 Efektivní komunikace rizik a mimořádných událostí souvisejících se změnou klimatu s veřejností vč. zajištění osvěty a poradenství v oblasti dopadů změny klimatu
A.6 Město provozuje budovy s nízkou spotřebou energie na vytápění i chlazení bez doprovodných negativních dopadů na kvalitu života, využívá obnovitelné zdroje energie
A.6.1 Využívání nástroje Energy Performance Contracting (EPC)
A.6.2 Výběr dodavatele elektrické energie na dodavatele z obnovitelných zdrojů (elektřina se zárukou původu či smlouvy o nákupu elektřiny z obnovitelných zdrojů)
A.6.3 Iniciace vzniku energetického společenství, uvolnění/pronájem pozemků nebo střech vhodných pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů tomuto společenství
A.6.4 Využití obnovitelných zdrojů energie na budovách města a akumulace elektrické energie do vhodných úložišť (baterie), podpora tepelných čerpadel pro vytápění a klimatizaci budov. Zvážení možností využití agrivoltaiky a polopropustné fotovoltaiky na pozemcích města
A.7 Jihlava snižuje příspěvek města ke globální změně klimatu
A.7.1 Adaptace vhodných ploch s potenciálem pro rozvoj OZE
A.7.2 Podpora sanací bytových domů s cílem snížení spotřeby energie a uhlíkové stopy
A.7.3 Podpora elektromobility – podpora budování infrastruktury pro nabíjení elektrovozidel a elektrokol na vhodných pozemcích města
A.8 Jihlava podporuje cirkulární ekonomiku
A.8.1 Zpracování strategie Cirkulární Jihlavy (cirkulárního skenu materiálových toků v městě)
A.8.2 Podpora využití zbytků jídla z domácností a gastro provozů jako zdroje pro výrobu obnovitelné energie
A.8.3 Aktivizace veřejnosti při rozvíjení komunitních zahrad a komunitního kompostování
B. Odolná společenství
B.1 Město na základě systematického sledování dat adaptuje budovy ve vlastnictví města do podoby co nejbližší budovám s téměř nulovou spotřebou energie při stabilním vnitřním mikroklimatu
B.1.1 Aktualizace Koncepce energetických úspor
B.1.2 Postupná rekonstrukce budov dle aktualizované Koncepce energetických úspor
B.1.3 Rekonstrukce vybraných budov s ohledem na klimatickou odpovědnost
B.2 Město ochrání seniory, děti a sociálně zranitelné skupiny před zdravotními dopady změny klimatu přizpůsobením zařízení pro jejich pobyt
B.2.1 Sledování dopadů klimatu na budovy pro péči o zranitelné skupiny, zpracování projektu jejich adaptace a realizace technických opatření na těchto budovách
B.2.2 Vytváření útočišť pro zranitelné skupiny při vlnách veder, horku, suchu
B.3 Město zajistí zranitelným skupinám přednostně v rizikovém období dobrou dostupnost zdravotní péče zejména ve smyslu mobility
B.3.1 Zlepšení/zajištění dobré dostupnosti MHD z míst s vyšší koncentrací osídlení zranitelnými skupinami
B.3.2 Umístění zastíněných laviček v pravidelném intervalu při pěších trasách využívaných ve větší míře zranitelnými skupinami
B.4 Město bude rozšiřovat a propagovat všechny nástroje pro včasné varování před krizovými situacemi včetně aktualizace potřebných podkladů a vytváření nových komunikačních kanálů
B.4.1 Rozvoj doplňkových a komplementárních kanálů pro zajištění informovanosti a varování v případě mimořádných situací
B.4.2 Průběžné připojování vlastních či sdílených senzorických zařízení do varovných/informačních systémů a jejich propagace
B.5 Město se bude trvale a aktivně účastnit zdravotně-preventivních činností souvisejících s chorobami, jejichž incidence se zvyšuje s postupující změnou klimatu nebo jejichž riziko stoupá v důsledku mitigačních opatření
B.5.1 Analýza zdravotních rizik souvisejících s budovami provozovanými městem vyplývajících z mitigačních opatření (adaptace na mitigaci)
B.5.2 Zdravotně-preventivní opatření v oblasti antropozoonóz, pylových alergií a dalších zdravotních rizik vyplývajících ze změny klimatu
B.5.3 Aplikace účinných zařízení pro čištění vzduchu v budovách provozovaných městem
B.5.4 Úpravy zeleně snižující ohrožení alergiků
B.6 Město ve spolupráci s dalšími aktéry zajistí příznivé mikroklima ve městě snižováním efektu tepelného ostrova – zvýšením druhové rozmanitosti a zkvalitněním pobytových veřejných prostranství větším využíváním systému zelené infrastruktury a postupnou adaptací všech povrchů, zejména pobytových a parkovacích ploch
B.6.1 Vytvoření koncepčního materiálu Zelené cesty Jihlavou s důrazem na jednotlivé plochy sídelní zeleně
B.6.2 Vytvoření nového generelu zeleně Jihlavy odrážejícího potřeby rozvoje ploch sídelní zeleně v kontextu adaptace na změnu klimatu
B.6.3 Realizace vybraných modelových projektů zelené infrastruktury ve veřejných prostranstvích
B.6.4 Stanovení postupů a standardů údržby veřejné zeleně a jejich využití při soutěžení její údržby a nebo založení vlastní servisní organizace
B.6.5 Vytvoření Manuálu designu mobiliáře a povrchů města Jihlavy zahrnujícího řešení adaptace na klimatickou změnu a jeho implementace
B.6.6 Úpravy parkovacích ploch pro osobní automobily a autobusy pro implementaci hospodaření se srážkovými vodami
B.6.7 Vytvoření standardů pěstebních cílů pro uliční stromořadí a stromy (včetně řešení náhrad) a jejich následná implementace
B.6.8 Realizace konkrétních projektů nakládání se srážkovými vodami v kombinaci s úpravou povrchů a rekonstrukcí zeleně na několika místech/v několika ulicích
B.7 Město ve spolupráci s dalšími provozovateli veřejné dopravy zajistí snižování uhlíkové stopy dopravy prostřednictvím využívání nízkoemisních vozidel a integrace všech forem veřejné dopravy, doplnění potřebné infrastruktury a nastavení motivačních nástrojů podporujících optimalizaci podílu dopravních výkonů (modal split) v zájmu dalšího zvyšování podílu veřejné dopravy a aktivní (bezmotorové a sdílené) dopravy
B.7.1 Realizace přestupního terminálu mezi veškerou veřejnou dopravou s dořešením adaptačních opatření a ochrany cestujících před extrémními projevy počasí a přípravu dopravního systému na integraci s VRT v budoucnu
B.7.2 Integrace jízdních řádů veřejné dopravy, zejména iniciace změny jízdních řádů železnice, aby byl opět využíván malý terminál ve Starých Horách
B.7.3 Zlepšování podmínek pro pěší pohyb městem a pro pobyt ve veřejných prostranstvích včetně zklidňování automobilové dopravy rozšiřováním okrsků zón 30 a pěších zón
B.7.4 Realizace rekonstrukcí v centru města s kvalitním bezbariérovým přístupem a ochranou pěších před extrémními projevy počasí včetně zvýšení množství stromů a vegetace
B.7.5 Zlepšování podmínek pro cyklistickou dopravu včetně doplnění možnosti bezpečného uložení kol u sídel veřejných institucí
B.7.6 Rozvoj nízkoemisní a bezemisní veřejné dopravy
B.7.7 Propojení cílů v oblasti ochrany klimatu a adaptace na jeho změnu s generelem cyklistické dopravy a cyklotras Jihlavy a generelem bezbariérové dopravy a bezbariérových tras na území města Jihlavy a aktualizace dokumentu o adaptační aspekt cyklodopravy
B.7.8 Propojení cílů v oblasti ochrany klimatu a adaptace na jeho změnu s Plánem udržitelné městské mobility (a jeho aktualizace) v oblasti sdílené dopravy a realizace experimentálních a pilotních projektů v této oblasti
B.7.9 Nastavení systému parkování způsobem motivujícím k přednostnímu využívání jiných dopravních módů a jeho postupný rozvoj – rezidentní zóny, P+R apod.
B.8 Město ochrání obyvatele na pobytových veřejných prostranstvích,v rekreačních a turistických cílech, na zastávkách MHD a související infrastruktuře před dopady vln veder a využije přednostně zachycování srážkové vody a aplikaci „modrozelených“ a nízkoemisních řešení
B.8.1 Úpravy zastávek MHD a souvisejícího mobiliáře
B.8.2 Realizace (d)osvětlení vybraných zastávek a úprava osvětlení pro zajištění maximální efektivity (úsporné zdroje, design proti světelnému znečištění, biodynamické světlo)
B.8.3 Doplnění stínících prvků na pobytová prostranství (hřiště, plácky)
C. Zdravý ekosystém
C.1 Město zajistí dostatečné množství kvalitní pitné vody pro obyvatelstvo
C.1.1 Úspory ve (s)potřebě pitné vody včetně využívání užitkové vody
C.1.2 Aktualizace generelu zásobování pitnou vodou v návaznosti na priority územního rozvoje města
C.1.3 Zajištění modernizace vodovodní sítě a přizpůsobení zásobování vodou plánovanému rozvoji města
C.2 Město zajistí bezpečné a plynulé odvádění splaškových vod, ale i dešťových vod, které není možné zadržet na místě vzniku, aby nedocházelo ke kontaminaci půdy a ohrožení vodních zdrojů
C.2.1 Rekonstrukce a úpravy kanalizační sítě
C.3 Město realizuje opatření pro zadržování a zasakování vody a chrání/zlepšuje funkčnost stávajících retenčních prvků a vodních děl na území města a zároveň zajišťuje zpomalení odtoku vody při přívalových srážkách
C.3.1 Hospodaření se srážkovou vodou v urbanizovaných zónách
C.3.2 Revitalizace vodních toků na území města
C.3.3 Vybudování suchých nádrží pro ochranu lokalit v nivách vodních toků
C.3.4 Opravy a údržba stávajících malých vodních nádrží a maximální využití jejich objemu
C.3.5 Zajištění přírodního koupání na území města
C.4 Město pečuje o lesy ve svém majetku s využitím postupů přírodě blízkého lesního hospodaření pro zvýšení jejich resilience s ohledem na mimoprodukční funkce, zejména rekreační, půdoochranné, vodozádržné funkce a ochranu biodiverzity
C.4.1 Podpora přírodě blízkého lesního hospodaření
C.4.2 Převod vybraných porostů mezi lesy zvláštního určení
C.4.3 Zakládání porostů a pěstební péče o porosty vznikající na holinách po kůrovcové kalamitě zohledňující stanovištní podmínky, využití přirozené obnovy, pionýrských dřevin a smrku pouze jako dřeviny přimíšené
C.4.4 Obnova přirozeného vodního režimu v lesích, revize stavu vodních koryt, nevhodných technických úprav niv toků, způsobů odvodnění lesních cest atp.
C.5 Město realizuje aktivní opatření na obnově a tvorbě propojené a funkční krajiny, čímž chrání zemědělský půdní fond před erozí/znehodnocením, podporuje zvyšování obsahu organické hmoty v půdě a umožňuje existenci rozmanitých rostlinných společenstev a živočišných druhů
C.5.1 Úpravy pachtovních smluv na pozemcích ZPF pronajímaných městem
C.5.2 Vytvoření generelu lokalit a realizace krajinné zeleně na zemědělské půdě
C.5.3 Realizace prvků pro retenci vody a protierozní ochranu na zemědělské půdě
C.5.4 Aktivní spolupůsobení při realizaci pozemkových úprav v krajině