Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ JIHOMORAVSKÝ
KRAJ JIHOMORAVSKÝ
www stránky

KRAJ JIHOMORAVSKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní oblast"
1.1 "Specifický směr"
1.1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Jihomoravského kraje 2016-2020

1. Kvalita vzdělávání

1.1 Kvalita procesu vzdělávání, monitorování a hodnocení vzdělávání

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
1.1.1 Podpora matematického, jazykového, polytechnického, občanského a ICT vzdělávání na ZŠ, podpora polytechnického vzdělávání na MŠ
1.1.2 Podpora matematického, jazykového, polytechnického a ICT vzdělávání na SŠ
1.1.3 Využívat celostátně nastavený systém kritérií hodnocení škol a školských zařízení České školní inspekce k hodnocení škol zřizovatelem, v případě potřeby je doplnit o vlastní kritéria
1.1.4 Využívat hodnocení škol ostatními zřizovateli
1.1.5 Podpořit autoevaluaci škol a školských zařízení

1.2 Podpora pedagogických pracovníků a ředitelů škol

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VIII.e začleňování cizinců
1.2.1 Podporovat fungování existujícího systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
1.2.2 Podporovat rozvoj kompetencí pedagogů a vedení škol pro zavádění společného vzdělávání
1.2.3 Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků v oblastech environmentálního vzdělávání, osvěty a výchovy, cizojazyčného vzdělávání (metoda CLIL), metodika vzdělávání žáků - cizinců, kariérový rozvoj dětí a mládeže. metodiky výuky cizích jazyků
1.2.4 Podporovat vzdělávání vedení škol a školských zařízení v oblasti strategického plánování
1.2.5 Zavést systém hodnocení ředitelů škol zřizovaných JMK
1.2.6 Podpora sdílení příkladů dobré praxe uvnitř škol i mezi školami
1.2.7 Zavést metodickou podporu začínajících ředitelů a ředitelů slučovaných organizací

1.3 Podpora polytechnického vzdělávání včetně environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) a vzdělávání pro udržitelný rozvoj

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
1.3.1 Podporovat manuální zručnost a prvky polytechnické výchovy v MŠ (technické hračky, stavebnice aj.)
1.3.2 Podporovat akce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti environmentálního vzdělávání, osvěty a výchovy
1.3.3 Při základních školách podporovat vybavení školních dílen, laboratořích a školních zahrad a posilovat praktickou výchovu žáků
1.3.4 Podporovat setkávání a výměny příkladů dobré praxe z oblasti EVVO pro pedagogy MŠ,ZŠ,SŠ
1.3.5 Podporovat nabídku zájmové činnosti pro děti a mládež v oblasti technické a přírodovědné
1.3.6 Podporovat spolupráci škol a středisek ekologické výchovy a dalších subjektů činných v oblasti EVVO v rámci programů propojujících školní a mimoškolní vzdělávání
1.3.7 Podporovat spolupráci MŠ a SŠ v oblasti polytechnického vzdělávání, využívat materiální zázemí středních škol pro vzdělávání žáků ZŠ
1.3.8 Podporovat realizaci školních programů a projektů typu Euroškola, Škola pro udržitelný život a Zahradní terapie s cílem vytvořit podmínky pro ekologizaci provozu škol a pro spolupráci škol s obcemi a dalšími organizacemi regionu
1.3.9 Vytvořit metodické materiály pro MŠ,ZŠ,SŠ s cílem poskytnout pedagogům a žákům dostatek kvalitních metodických a výukových materiálů pro EVVO

1.4 Podpora bezpečného školního prostředí

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
IX.c sociální prevence
XXI.d NNO
1.4.1 Mapovat výskyt sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v JMK
1.4.2 Nadále podporovat fungující systém odborného vzdělávání a zvyšování kvalifikace u školních metodiků prevence a metodiků prevence PPP
1.4.3 Podporovat realizaci Minimálně preventivních programů ve školách JMK dotačním programem "Preventivní programy realizované školami a školskými zařízeními"
1.4.4 Podporovat setkávání a výměnu příkladů dobré praxe pracovníků zabývajících se prevencí v JMK (školy, NNO, obce, PČR aj.) a to formou setkávání
1.4.5 Podporovat pravidelné aktualizace "Adresáře služeb primární prevence v JMK"
1.4.6 Zavádění bezpečnostních prvků (kamery, ostraha aj.), podpora zaměstnanců škol v této oblasti

1.5 Podpora rozvoje výuky cizích jazyků

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
1.5.1 Podpora jazykového vzdělávání celých pedagogických týmů MŠ,ZŠ,SŠ zejména kurzy na výslovnost a intonaci
1.5.2 Podporovat akce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti rozvoje výuky CJ
1.5.3 Při základních a středních školách podporovat zavádění nových technologií do výuky CJ a zavádění nových způsobů a forem práce
a nových metod výuky včetně stáží do zahraničí
1.5.4 Podporovat příklady dobré praxe v oblasti výuky CJ pro pedagogy MŠ,ZŠ,SŠ
1.5.5 Podporovat spolupráci škol
a dalších subjektů činných v oblasti vzdělávání CJ v rámci programů propojujících školní a mimoškolní vzdělávání (vzdělávací kempy
pro děti, žáky a rodiče, jazykové soutěže)
1.5.6 Vytvořit metodické materiály
pro MŠ, ZŠ a SŠ s cílem poskytnout pedagogům a žákům dostatek kvalitních metodických a výukových materiálů na podporu rozvoje výuky CJ
1.5.7 Podporovat zavedení integrované výuky cizího jazyka na SŠ (metoda CLIL)
1.5.8 Zajistit nabídku kurzů českého jazyka pro cizince (děti i dospělé)
a metodického vzdělávání učitelů v oblasti výuky češtiny jako cizího jazyka

2. Rovné příležitosti ve vzdělávání

2.1 Podpora společného vzdělávání

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VIII.c rovné příležitosti
2.1.1 Podpora zřizování funkce asistenta pedagoga pro děti a žáky se znevýhodněním
2.1.2 Podpora činnosti specialistů ve školních poradenských pracovištích
2.1.3 Podporovat převod zřizovatelských kompetencí v případě realizace skupinové integrace

2.2 Podpora poradenského systému

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
IX.d sociální infrastruktura
2.2.1 Podporovat realizaci podmínek ve školských poradenských zařízeních vedoucích k jejich standardizaci
2.2.3 Zlepšovat metodické vedení školských poradenských zařízení na systémové úrovni
2.2.3 Každoročně vyhlašovat dotační programy na poskytnutí finančních prostředků k nákupu nových diagnostických nástrojů
a k zajištění školení v práci s těmito diagnostickými nástroji pro pracovníky ŠPZ zřizovaných krajem
2.2.4 Nerozšiřovat institucionální síť ŠPZ v JMK, přizpůsobit počty poradenských pracovníků potřebám jednotlivých školských poradenských zařízení
2.2.5 Přibližovat služby školských poradenských zařízení klientům zřizováním odloučených pracovišť pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center

2.3 Podpora škol samostatně zřízených pro děti a žáky se zdravotním postižením jako odborných a metodických center pro školy hlavního vzdělávacího proudu a pro vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
2.3.1 Hodnocení zavedení podpůrných opatření při vzdělávání dětí a žáků se SVP se zřetelem na přizpůsobení kapacit škol dle potřeb praxe
2.3.2 Optimalizace škol samostatně zřízených pro děti a žáky se zdravotním postižením do dostatečně velkých, personálně i materiálně vhodně vybavených institucí, schopných efektivně zajistit kvalitní vzdělávání žáků se ZP, a to od předškolního po střední vzdělávání
2.3.3 Výměna zkušeností mezi školami, příklady dobré praxe v oblasti vzdělávání dětí
a žáků se SVP

2.4 Podpora znevýhodněných

Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
2.4.1 Podporovat zavedení standardů specializovaných činností v dětských domovech (DD)
2.4.2 Vytvořit pracovní pozice odborníků psychologů v DD
2.4.3 Předávat příklady dobré praxe
2.4.4 Financování asistentů pedagoga a na další podpůrná opatření, která vyplývají z novely školského zákona
2.4.5 Podpora vzdělávání a volnočasových aktivit u dětí a žáků s problémovým sociekonomickém a kulturním prostředí

2.5 Podpora nadaných a talentovaných dětí, žáků a studentů

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
2.5.1 Zajistit dostatečné odborné kapacity ve školských poradenských zařízeních
2.5.2 Finančně ohodnotit školy hlavního vzdělávacího proudu při zajištění individualizace výuky
2.5.3 Pokračovat v realizaci Programu podpory nadaných studentů v JMK
2.5.4 Motivovat školy a pedagogické pracovníky k zajištění vysokého počtu kvalitních účastníků v soutěžích
a přehlídkách v zájmovém vzdělávání vyhlašovaných MŠMT

3. Sbližování vzdělávání a trhu práce

3.1 Podpora odborného vzdělávání a spolupráce škol a zaměstnavatelů

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.h odborné vzdělávání
3.1.1 Poskytování prospěchových stipendií žákům ve vybraných oborech středního vzdělání s výučním listem
3.1.2 Podporovat akce na prezentaci činnosti odborných škol
3.1.3 Zapojit odborníky z praxe do výuky odborných předmětů
3.1.4 Realizovat praxi
a odborný výcvik žáků SŠ ve firmách
3.1.5 Pokračovat v činnosti center odborného vzdělávání a připravovat vznik nových center
3.1.6 Podporovat střední školy, které aktivně spolupracují s dalšími SŠ a ZŠ včetně sdílení pedagogů
a materiálního vybavení

3.2 Podpora podnikavosti, kreativity a iniciativy

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
3.2.1 Podporovat zakládání fiktivních žákovských firem
3.2.2 Podporovat rozvoj podnikavého postoje v osobním a společenském životě i v práci prostřednictvím projektového vyučování, místně zakotveného učení, vzdělávání k udržitelnému rozvoji
3.2.3 Podporovat přenos příkladů dobré praxe zaměřených na rozvoj podnikavosti, iniciativy nebo kreativity ve výuce

3.3 Rozvoj kariérního poradenství

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
3.3.1 Podporovat organizaci výukových programů pro žáky ZŠ a SŠ s tématy sebepoznání, rozvoj kariérových kompetencí, komunikace na trhu práce
3.3.2 Podporovat organizaci aktivit pro žáky ZŠ a SŠ zaměřených na poznání trhu práce, např. exkurze do firem, organizací, institucí; setkávání
s úspěšnými profesionály; představení různých profesí. Vzájemná spolupráce ZŠ, SŠ a zaměstnavatelů z různých oborů
3.3.3 Akreditované vzdělávání pro pedagogy, školní poradenské pracovníky a psychology v oblasti kariérového poradenství. Platforma pro pravidelné společné setkávání kariérových poradců ze ZŠ a SŠ
3.3.4 Podpora činnosti koordinačního a metodického pracoviště pro rozvoj kariérového poradenství ve školách

3.4 Rozvoj škol jako center dalšího profesního vzdělávání

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
3.4.1 Vzdělávání pedagogů škol v oblastech kompetencí pro vzdělávání dospělých
3.4.2 Podporovat pracovníky center celoživotního učení v oblasti marketingu a propagace
3.4.3 Podporovat spolupráci center celoživotního učení středních škol
v oblasti přenosu dobré praxe, zacílení poptávky
3.4.4 Vytvářet podmínky pro podporu celoživotního učení na SŠ prostřednictvím metodické
a organizační podpory
3.4.5 Podporovat rozšiřování nabídky poskytovaných profesních zkoušek
z NSK středními školami
3.4.6 Rozšiřovat nabídku poskytovaných přípravných kurzů k profesním zkouškám z NSK
3.4.7 Rozšiřovat nabídku poskytovaných přípravných kurzů k profesním zkouškám z NSK

4. Efektivita vzdělávání

4.1 Budování efektivní sítě škol a školských zařízení

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
4.1.1 Při posuzování žádostí o změny v rejstříku škol a školských zařízení dodržovat opatření nastavená výše v textu u jednotlivých druhů škol a školských zařízení

4.2 Efektivní systém financování

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
4.2.1 Snížit odvody investičních zdrojů příspěvkových organizací do investičního fondu JMK ze 75 % na původní hodnotu 50 %
4.2.2 Zachovat podporu vybraným klíčovým programům z rozpočtu JMK, zejména příspěvek na krytí přímých výdajů na vzdělávání a podpora služby školních psychologů a speciálních pedagogů