| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Jihomoravského kraje 2016-2020 |
1. | Kvalita vzdělávání |
1.1 | Kvalita procesu vzdělávání, monitorování a hodnocení vzdělávání |
1.1.1 | Podpora matematického, jazykového, polytechnického, občanského a ICT vzdělávání na ZŠ, podpora polytechnického vzdělávání na MŠ |
1.1.2 | Podpora matematického, jazykového, polytechnického a ICT vzdělávání na SŠ |
1.1.3 | Využívat celostátně nastavený systém kritérií hodnocení škol a školských zařízení České školní inspekce k hodnocení škol zřizovatelem, v případě potřeby je doplnit o vlastní kritéria |
1.1.4 | Využívat hodnocení škol ostatními zřizovateli |
1.1.5 | Podpořit autoevaluaci škol a školských zařízení |
1.2 | Podpora pedagogických pracovníků a ředitelů škol |
1.2.1 | Podporovat fungování existujícího systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků |
1.2.2 | Podporovat rozvoj kompetencí pedagogů a vedení škol pro zavádění společného vzdělávání |
1.2.3 | Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků v oblastech environmentálního vzdělávání, osvěty a výchovy, cizojazyčného vzdělávání (metoda CLIL), metodika vzdělávání žáků - cizinců, kariérový rozvoj dětí a mládeže. metodiky výuky cizích jazyků |
1.2.4 | Podporovat vzdělávání vedení škol a školských zařízení v oblasti strategického plánování |
1.2.5 | Zavést systém hodnocení ředitelů škol zřizovaných JMK |
1.2.6 | Podpora sdílení příkladů dobré praxe uvnitř škol i mezi školami |
1.2.7 | Zavést metodickou podporu začínajících ředitelů a ředitelů slučovaných organizací |
1.3 | Podpora polytechnického vzdělávání včetně environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) a vzdělávání pro udržitelný rozvoj |
1.3.1 | Podporovat manuální zručnost a prvky polytechnické výchovy v MŠ (technické hračky, stavebnice aj.) |
1.3.2 | Podporovat akce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti environmentálního vzdělávání, osvěty a výchovy |
1.3.3 | Při základních školách podporovat vybavení školních dílen, laboratořích a školních zahrad a posilovat praktickou výchovu žáků |
1.3.4 | Podporovat setkávání a výměny příkladů dobré praxe z oblasti EVVO pro pedagogy MŠ,ZŠ,SŠ |
1.3.5 | Podporovat nabídku zájmové činnosti pro děti a mládež v oblasti technické a přírodovědné |
1.3.6 | Podporovat spolupráci škol a středisek ekologické výchovy a dalších subjektů činných v oblasti EVVO v rámci programů propojujících školní a mimoškolní vzdělávání |
1.3.7 | Podporovat spolupráci MŠ a SŠ v oblasti polytechnického vzdělávání, využívat materiální zázemí středních škol pro vzdělávání žáků ZŠ |
1.3.8 | Podporovat realizaci školních programů a projektů typu Euroškola, Škola pro udržitelný život a Zahradní terapie s cílem vytvořit podmínky pro ekologizaci provozu škol a pro spolupráci škol s obcemi a dalšími organizacemi regionu |
1.3.9 | Vytvořit metodické materiály pro MŠ,ZŠ,SŠ s cílem poskytnout pedagogům a žákům dostatek kvalitních metodických a výukových materiálů pro EVVO |
1.4 | Podpora bezpečného školního prostředí |
1.4.1 | Mapovat výskyt sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v JMK |
1.4.2 | Nadále podporovat fungující systém odborného vzdělávání a zvyšování kvalifikace u školních metodiků prevence a metodiků prevence PPP |
1.4.3 | Podporovat realizaci Minimálně preventivních programů ve školách JMK dotačním programem "Preventivní programy realizované školami a školskými zařízeními" |
1.4.4 | Podporovat setkávání a výměnu příkladů dobré praxe pracovníků zabývajících se prevencí v JMK (školy, NNO, obce, PČR aj.) a to formou setkávání |
1.4.5 | Podporovat pravidelné aktualizace "Adresáře služeb primární prevence v JMK" |
1.4.6 | Zavádění bezpečnostních prvků (kamery, ostraha aj.), podpora zaměstnanců škol v této oblasti |
1.5 | Podpora rozvoje výuky cizích jazyků |
1.5.1 | Podpora jazykového vzdělávání celých pedagogických týmů MŠ,ZŠ,SŠ zejména kurzy na výslovnost a intonaci |
1.5.2 | Podporovat akce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti rozvoje výuky CJ |
1.5.3 | Při základních a středních školách podporovat zavádění nových technologií do výuky CJ a zavádění nových způsobů a forem práce
a nových metod výuky včetně stáží do zahraničí |
1.5.4 | Podporovat příklady dobré praxe v oblasti výuky CJ pro pedagogy MŠ,ZŠ,SŠ |
1.5.5 | Podporovat spolupráci škol
a dalších subjektů činných v oblasti vzdělávání CJ v rámci programů propojujících školní a mimoškolní vzdělávání (vzdělávací kempy
pro děti, žáky a rodiče, jazykové soutěže) |
1.5.6 | Vytvořit metodické materiály
pro MŠ, ZŠ a SŠ s cílem poskytnout pedagogům a žákům dostatek kvalitních metodických a výukových materiálů na podporu rozvoje výuky CJ |
1.5.7 | Podporovat zavedení integrované výuky cizího jazyka na SŠ (metoda CLIL) |
1.5.8 | Zajistit nabídku kurzů českého jazyka pro cizince (děti i dospělé)
a metodického vzdělávání učitelů v oblasti výuky češtiny jako cizího jazyka |
2. | Rovné příležitosti ve vzdělávání |
2.1 | Podpora společného vzdělávání |
2.1.1 | Podpora zřizování funkce asistenta pedagoga pro děti a žáky se znevýhodněním |
2.1.2 | Podpora činnosti specialistů ve školních poradenských pracovištích |
2.1.3 | Podporovat převod zřizovatelských kompetencí v případě realizace skupinové integrace |
2.2 | Podpora poradenského systému |
2.2.1 | Podporovat realizaci podmínek ve školských poradenských zařízeních vedoucích k jejich standardizaci |
2.2.3 | Zlepšovat metodické vedení školských poradenských zařízení na systémové úrovni |
2.2.3 | Každoročně vyhlašovat dotační programy na poskytnutí finančních prostředků k nákupu nových diagnostických nástrojů
a k zajištění školení v práci s těmito diagnostickými nástroji pro pracovníky ŠPZ zřizovaných krajem |
2.2.4 | Nerozšiřovat institucionální síť ŠPZ v JMK, přizpůsobit počty poradenských pracovníků potřebám jednotlivých školských poradenských zařízení |
2.2.5 | Přibližovat služby školských poradenských zařízení klientům zřizováním odloučených pracovišť pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center |
2.3 | Podpora škol samostatně zřízených pro děti a žáky se zdravotním postižením jako odborných a metodických center pro školy hlavního vzdělávacího proudu a pro vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením |
2.3.1 | Hodnocení zavedení podpůrných opatření při vzdělávání dětí a žáků se SVP se zřetelem na přizpůsobení kapacit škol dle potřeb praxe |
2.3.2 | Optimalizace škol samostatně zřízených pro děti a žáky se zdravotním postižením do dostatečně velkých, personálně i materiálně vhodně vybavených institucí, schopných efektivně zajistit kvalitní vzdělávání žáků se ZP, a to od předškolního po střední vzdělávání |
2.3.3 | Výměna zkušeností mezi školami, příklady dobré praxe v oblasti vzdělávání dětí
a žáků se SVP |
2.4 | Podpora znevýhodněných |
2.4.1 | Podporovat zavedení standardů specializovaných činností v dětských domovech (DD) |
2.4.2 | Vytvořit pracovní pozice odborníků psychologů v DD |
2.4.3 | Předávat příklady dobré praxe |
2.4.4 | Financování asistentů pedagoga a na další podpůrná opatření, která vyplývají z novely školského zákona |
2.4.5 | Podpora vzdělávání a volnočasových aktivit u dětí a žáků s problémovým sociekonomickém a kulturním prostředí |
2.5 | Podpora nadaných a talentovaných dětí, žáků a studentů |
2.5.1 | Zajistit dostatečné odborné kapacity ve školských poradenských zařízeních |
2.5.2 | Finančně ohodnotit školy hlavního vzdělávacího proudu při zajištění individualizace výuky |
2.5.3 | Pokračovat v realizaci Programu podpory nadaných studentů v JMK |
2.5.4 | Motivovat školy a pedagogické pracovníky k zajištění vysokého počtu kvalitních účastníků v soutěžích
a přehlídkách v zájmovém vzdělávání vyhlašovaných MŠMT |
3. | Sbližování vzdělávání a trhu práce |
3.1 | Podpora odborného vzdělávání a spolupráce škol a zaměstnavatelů |
3.1.1 | Poskytování prospěchových stipendií žákům ve vybraných oborech středního vzdělání s výučním listem |
3.1.2 | Podporovat akce na prezentaci činnosti odborných škol |
3.1.3 | Zapojit odborníky z praxe do výuky odborných předmětů |
3.1.4 | Realizovat praxi
a odborný výcvik žáků SŠ ve firmách |
3.1.5 | Pokračovat v činnosti center odborného vzdělávání a připravovat vznik nových center |
3.1.6 | Podporovat střední školy, které aktivně spolupracují s dalšími SŠ a ZŠ včetně sdílení pedagogů
a materiálního vybavení |
3.2 | Podpora podnikavosti, kreativity a iniciativy |
3.2.1 | Podporovat zakládání fiktivních žákovských firem |
3.2.2 | Podporovat rozvoj podnikavého postoje v osobním a společenském životě i v práci prostřednictvím projektového vyučování, místně zakotveného učení, vzdělávání k udržitelnému rozvoji |
3.2.3 | Podporovat přenos příkladů dobré praxe zaměřených na rozvoj podnikavosti, iniciativy nebo kreativity ve výuce |
3.3 | Rozvoj kariérního poradenství |
3.3.1 | Podporovat organizaci výukových programů pro žáky ZŠ a SŠ s tématy sebepoznání, rozvoj kariérových kompetencí, komunikace na trhu práce |
3.3.2 | Podporovat organizaci aktivit pro žáky ZŠ a SŠ zaměřených na poznání trhu práce, např. exkurze do firem, organizací, institucí; setkávání
s úspěšnými profesionály; představení různých profesí. Vzájemná spolupráce ZŠ, SŠ a zaměstnavatelů z různých oborů |
3.3.3 | Akreditované vzdělávání pro pedagogy, školní poradenské pracovníky a psychology v oblasti kariérového poradenství. Platforma pro pravidelné společné setkávání kariérových poradců ze ZŠ a SŠ |
3.3.4 | Podpora činnosti koordinačního a metodického pracoviště pro rozvoj kariérového poradenství ve školách |
3.4 | Rozvoj škol jako center dalšího profesního vzdělávání |
3.4.1 | Vzdělávání pedagogů škol v oblastech kompetencí pro vzdělávání dospělých |
3.4.2 | Podporovat pracovníky center celoživotního učení v oblasti marketingu a propagace |
3.4.3 | Podporovat spolupráci center celoživotního učení středních škol
v oblasti přenosu dobré praxe, zacílení poptávky |
3.4.4 | Vytvářet podmínky pro podporu celoživotního učení na SŠ prostřednictvím metodické
a organizační podpory |
3.4.5 | Podporovat rozšiřování nabídky poskytovaných profesních zkoušek
z NSK středními školami |
3.4.6 | Rozšiřovat nabídku poskytovaných přípravných kurzů k profesním zkouškám z NSK |
3.4.7 | Rozšiřovat nabídku poskytovaných přípravných kurzů k profesním zkouškám z NSK |
4. | Efektivita vzdělávání |
4.1 | Budování efektivní sítě škol a školských zařízení |
4.1.1 | Při posuzování žádostí o změny v rejstříku škol a školských zařízení dodržovat opatření nastavená výše v textu u jednotlivých druhů škol a školských zařízení |
4.2 | Efektivní systém financování |
4.2.1 | Snížit odvody investičních zdrojů příspěvkových organizací do investičního fondu JMK ze 75 % na původní hodnotu 50 % |
4.2.2 | Zachovat podporu vybraným klíčovým programům z rozpočtu JMK, zejména příspěvek na krytí přímých výdajů na vzdělávání a podpora služby školních psychologů a speciálních pedagogů |