| Strategie romské integrace v Jihomoravském kraji 2014-2018 |
1. | Bydlení |
1.1 | Usilovat o koncepci místního rozvoje, která bude mít ekonomické nástroje k výstavbě bytů pro sociálně slabší vrstvy obyvatel, ne tedy jen pro ty, kteří jsou schopni se spolupodílet na financování výstavby; to se jeví jako vhodná prevence proti velkému vlivu soukromých ubytoven, do kterých majitelé často stěhují chudé z jiných měst |
1.2 | Systém podporovaného bydlení – jde o kompletní rekonstrukci bytového fondu, popř. vybudování nové osady, která bude osídlována podle předem stanovených kritérií – součástí by měl být doprovodný sociální program, který stojí především na terénní sociální práci s klienty |
1.3 | Vytvoření systému sociálního bydlení – je nutné obsahově vymezit pojem sociální bydlení, stanovit kdo a za jakých podmínek má na sociální bydlení nárok, přizpůsobit pravidla pronajímání bytů potřebám všech cílových skupin |
2. | Vzdělávání |
2.1 | Plnění pravidelného předškolního a školního vzdělávání, zajišťovat efektivní a spravedlivý vzdělávací systém, vypěstovat pevné návyky s cílem řádného ukončení vzdělání nejen základního, ale i středního, a tím získání kvalifikace pro zaměstnání |
2.2 | Vzdělávat děti a žáky s předpokladem sociálního znevýhodnění s maximálně individuální podporou pro každého z nich pokud možno podle jeho individuálních potřeb |
2.3 | Posilovat kapacitu předškolních zařízení, a to zejména se zaměřením pro děti od tří let včetně dětí romského etnika, které by za podpory a pomoci v předškolním věku mohly základní školu zvládnout |
2.4 | Užší spolupráce škol s OSPOD, zvlášť u žáků, se kterými jsou výchovné problémy, kdy se nedaří domluvit s rodiči |
2.5 | Apelovat na vzdělání dospělých, kteří neukončili povinnou školní docházku |
2.6 | Posílit intervenci a osvětu v romských rodinách (zejména u olašských Romů) s cílem zvýšení zájmu o vzdělávání dětí v předškolních zařízeních, vytvoření vhodných podmínek pro jejich rozvoj v domácím prostředí |
2.7 | Zapojit zdravotnické pracovníky (pediatry), kteří sledují vývoj dítěte |
2.8 | Podporovat aktivní rodičovství v tom, aby byli rodiče schopni vytvořit zázemí, vhodně rozvíjet schopnosti dětí, které navštěvují základní školu a při profesní orientaci, kdy velmi často selhává funkce rodiny |
2.9 | Tvorba informačních materiálů a poskytování poradenství a asistence rodičům, které by mohly být součástí komplexnějších komunitních programů |
2.10 | V rámci Dotačního programu na činnost národnostních menšin v Jihomoravském kraji podporovat projekty zejména v oblasti volnočasových aktivit dětí a mládeže se sociálním znevýhodněním |
2.11 | Nadále realizovat s maximální efektivitou vyhlašované rozvojové programy MŠMT ČR, které podporují vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním |
3. | Romská kultura |
3.1 | Prostřednictvím dotačního programu Jihomoravského kraje nadále podporovat prezentaci romské kultury v kraji – Mezinárodní den Romů, Den národnostních menšin v JMK, Miss Roma |
3.2 | Vyvíjet úsilí k uchování trvalé vzpomínky na oběti romského holocaustu |
3.3 | Šířit pozitivních vzory úspěšných Romů |
4. | Zaměstnanost |
4.1 | Podporovat dobrou spolupráci obcí a příslušného kontaktního pracoviště úřadu práce |
4.2 | Ve spolupráci s místní samosprávou podpořit vytváření míst v rámci veřejně prospěšných prací pro dlouhodobě nezaměstnané, zaměřit podnikatelské aktivity na práce venku |
4.3 | Posílit v rámci spolupráce MMB, úřadů městských částí, správních obvodů obcí s rozšířenou působností s neziskovými organizacemi právní poradenství z řad terénních pracovníků, kteří by mohli spolupracovat s úřady práce a individuálně se věnovat zejména mladým problémovým klientům |
4.4 | Prostřednictvím pracovníků neziskových organizací nadále individuálně působit na klienty, aby získali právní vědomí vůči zaměstnavatelům, úřadům práce a jiným institucím |
4.5 | Nadále přesvědčovat o důležitosti nabytí či zvýšení dosavadního vzdělání |
5. | Sociální služby |
5.1 | Zajišťovat v rámci střednědobých plánů rozvoje sociálních služeb v kraji dostupnost sítě odborných poradenských služeb, které posilují kompetence uživatelů, napomáhají k jejich začlenění do společnosti a uplatnění na trhu práce včetně doprovodných sociálních služeb ke stabilizaci rodinné situace dětí, žáků a studentů ze sociálně vyloučených rodin |
5.2 | Základem jsou terénní programy s cílem protidluhového poradenství a vedení sociálně vyloučených občanů k využití dalších navazujících služeb, k motivaci oddlužit se a stabilizovat rodinný rozpočet |
5.3 | Rozšířit nabídku terénních služeb - v obcích zavádět specifické služby právního a finančního poradenství, a to nejen formou občanských poraden, ale také dalšího dostupného vzdělávání pro občany, zejména ve finanční gramotnosti |
5.4 | Do prevence předlužení je vhodné zapojit také školy, které mohou finanční gramotnost zavádět v rámci společenskovědních předmětů a doprovodit je účinnou podporou a motivací k další profesní přípravě |
6. | Zdravotní situace romské menšiny |
6.1 | Strategickým cílem v oblasti péče o zdraví je prostřednictvím zdravotně sociální pomoci (služby) informovat obyvatele ohrožené sociálním vyloučením o této službě a naučit je zejména s pomocí terénních pracovníků samostatně využívat a pečovat o zdraví své i svých dětí |
6.2 | V rámci osvěty zdůraznit, aby tito obyvatelé měli svého lékaře a pravidelně ho navštěvovali za účelem preventivních prohlídek |
6.3 | Posílit počty zdravotně sociálních pomocníků v lokalitách s vyšším zastoupením romských občanů |