| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Karlovarského kraje (2012) |
| Rozvoj vzdělávání a vzdělávací soustavy v Karlovarském kraji |
| Předškolní vzdělávání |
| Pokračovat v metodické podpoře realizace reformy v předškolním vzdělávání. |
| Doporučit obcím – zřizovatelům mateřských škol, aby byla zajištěna předpokládaná kapacita mateřských škol, případně byla učiněna další opatření k zajištění optimální účasti dětí na předškolním vzdělávání včetně dětí se speciálními vzdělávacími potřebami |
| Podporovat péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. |
| Podporovat rozvoj v oblasti logopedické péče, v oblasti přípravy dětí a rodičů k zahájení povinné školní docházky. |
| Při vhodných podmínkách a odpovídajícím personálním zabezpečení podporovat seznamování dětí s cizím jazykem přiměřeným způsobem odpovídajícím jejich věku. |
| Podporovat polytechnickou výchovu v mateřských školách. |
| Základní vzdělávání |
| Podporovat školy při zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku. |
| Podporovat propojení vlastního hodnocení školy s připravovaným testováním žáků v 5. a 9. ročnících ZŠ a dalšími nástroji externího hodnocení. |
| Podporovat posílení významu kariérového poradenství na 2. stupni základní školy, a to zejména zapojením co největšího počtu zaměstnavatelů do procesu volby vzdělávací dráhy žáka. |
| Podporovat rozvoj polytechnického vzdělávání za účelem posílení zájmu o technické obory. |
| Podporovat péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. |
| Podporovat vzdělávání ředitelů škol a zástupců zřizovatelů, a to zejména v oblasti kontroly úrovně vzdělávání a přijímání opatření při zjištění nedostatků. |
| Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků, a to zejména v oblasti předmětových didaktik. |
| Střední vzdělávání |
| Podporovat zajištění metodické pomoci při zavádění ŠVP do praxe (konzultační návštěvy ve školách, kursy k problémovým tématům pro pedagogické pracovníky středních škol). |
| Podporovat zlepšení výuky a systematické hodnocení kvality vzdělávání v programech odborného vzdělávání. |
| Podporovat technické a přírodovědné odborné vzdělávání využíváním tzv. šablon. |
| Podporovat poskytování cílené metodické a didaktické podpory. |
| Podporovat konzultační a poradenskou činnost v oblasti tvorby metodologických nástrojů a dokumentů kutikulární reformy. |
| Podporovat další kroky v reformě maturitní zkoušky a závěrečné zkoušky. |
| Podporovat a realizovat vyhodnocování výsledků maturitní zkoušky. |
| Posílit kvalitu vzdělávání v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. |
| Prohlubovat spolupráci s úřadem práce, zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery. |
| Posílit prestiž odborného vzdělávání, propagovat technické obory a řemesla, podporovat větší zapojení zaměstnavatelů do vzdělávacího procesu (stáže učitelů odborných předmětů, pomoc při modernizaci a vybavenosti odborných učeben a dílen ve školách), zavést motivační a prospěchová stipendia pro žáky vybraných oborů vzdělání. |
| Podporovat školy, aby umožnily absolventům oborů vzdělání s maturitní zkouškou získání vzdělání v dalších oborech odborného vzdělání s maturitní zkouškou a v oborech vzdělání s výučním listem s využitím zkráceného studia. |
| Podporovat péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, vytvářet podmínky pro úspěšné začlenění žáků se zdravotním postižením do pracovního procesu. |
| Směřovat uvolněné prostorové i personální kapacity škol do oblasti rozvoje vzdělávání dospělých s ohledem na regionální potřeby a podmínky, podporovat zapojení škol do procesu ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání. |
| Zajistit rozvoj dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, včetně vzdělávání ředitelů a jejich zástupců. |
| Vyšší odborné vzdělávání |
| Podporovat zachování stávající sítě vyšších odborných škol v kraji. |
| Podporovat zavedení oborových deskriptorů, tj. rámcové standardizace výsledků vzdělávání, pro zvýšení kvality vyššího odborného vzdělávání. |
| Reagovat na připravovanou změnu pravidel k prodlužování akreditace programů tak, aby došlo ke zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání a provázání jeho výstupů s uplatnitelností na trhu práce. |
| Jazykové, umělecké, environmentální a speciální vzdělávání, informační
a komunikační technologie |
| Podporovat zajištění metodiky a didaktiky výuky především pro učitele anglického jazyka a učitele dalších cizích jazyků v rámci DVVP. |
| Dbát na odpovídající personální zabezpečení výuky cizích jazyků kvalifikovanými učiteli. |
| Podporovat získání odborné kvalifikace učitelů cizích jazyků. |
| Podporovat zvyšování úrovně dovedností žáků a učitelů v oblasti informační gramotnosti. |
| Podporovat získání odborné kvalifikace učitelů pro výuku ICT. |
| Podpořit promítnutí současného vývoje ICT do výuky a do vzdělávání pedagogických pracovníků, využívání infoportálu vzdělávání. |
| Podporovat praktické aktivity z oblasti vzdělávání pro udržitelný rozvoj. |
| Podporovat vytváření krajského systému EVVO. |
| Pokračovat v podpoře zavádění ŠVP v základních školách speciálních. |
| Podporovat lepší vybavení tříd potřebnými moderními kompenzačními pomůckami. |
| Podporovat zavádění nových systémů práce s mentálně postiženými včetně profesionálně vedených terapií. |
| Podporovat zavádění RVP do základních uměleckých škol. |
| Nepodporovat neodůvodněné zvyšování kapacit ZUŠ. |
| Podporovat obsahové zkvalitňování zájmového vzdělávání a činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání včetně dostupnosti. |
| Podporovat příklady dobré praxe v oblasti zájmového vzdělávání s využitím výstupů projektů OP VK. |
| Při podpoře a rozvíjení zájmového vzdělávání spolupracovat se sociálními partnery a dalšími subjekty zejména v oblasti kultury a sportu. |
| Přístup k terciárnímu vzdělávání |
| Podpora kooperačních vazeb mezi firmami a vysokými školami a firmami a studenty s cílem zajistit do budoucna dostatek relevantně kvalifikovaných lidských zdrojů pro rozvoj místních podniků. |
| Podpora spolupráce s vysokými školami působícími v kraji i mimo něj. |
| Optimalizace nabídky vzdělávání |
| Na základě provedené analýzy harmonizovat vzdělávací nabídku a poptávku v oblasti středního vzdělávání snížením celkového počtu nabízených míst, a to s ohledem na uplatnění budoucích absolventů a místní specifické odlišnosti. |
| Nepodporovat nedůvodné rozšiřování sítě, oborové struktury a kapacit soukromých středních škol. |
| V souladu s DZ ČR snížit počet žáků přijímaných do 8letých gymnázií. |
| Podpora pedagogickým pracovníkům |
| Podporovat studium nekvalifikovaných učitelů základních a středních škol. |
| Dokončit vytvoření systému DVPP v kraji včetně zřízení metodických center pro odborné předměty a zajistit jeho udržitelnost. |
| Podporovat DVPP v potřebných oblastech počátečního vzdělávání. |
| Rovné příležitosti ve vzdělávání |
| Podporovat činnost škol, které uskutečňují vzdělávání žáků se zdravotním postižením. |
| Podporovat metodické zajištění vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. |
| Podporovat vznik vzdělávacích, metodických a koordinačních středisek při speciálních školách k zajišťování vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zajišťování opatření k podpoře inkluzivního vzdělávání. |
| Podporovat opatření ke zvýšení účasti dětí a žáků se sociálním znevýhodněním ve vzdělávání. |
| Podporovat propojení pedagogické intervence s intervencí sociální s cílem podchytit včas speciální vzdělávací potřeby vybrané cílové skupiny, propojit činnost škol se systémem péče o ohrožené děti. |
| Péče o nadané |
| Podporovat systematickou poradenskou péči o nadané děti, žáky a studenty. |
| Podporovat prezentaci příkladů dobré praxe zavádění různých modelů integrovaného vzdělávání mimořádně nadaných žáků. |
| Vyhodnocovat a odměňovat žáků a studenty, kteří dosahují výborných výsledků v soutěžích. |
| Ústavní a ochranná výchova |
| Podporovat dopracování standardů kvality práce v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. |
| Pokračovat v zahájených transformačních krocích v systému péče o ohrožené děti. |
| Podporovat rozšíření činnosti ambulantních zařízení v kraji. |
| Podporovat optimalizaci, diferenciaci a specializaci náhradní výchovné péče pro pomoc dětem, u nichž je umístění do zařízení nejlepším nebo jediným reálným možným řešením jejich situace. |
| Podporovat DVPP pedagogických pracovníků v těchto zařízeních. |
| Další vzdělávání v rámci celoživotního učení |
| Podporovat školy při rozšiřování a zkvalitňování nabídky dalšího vzdělávání. |
| Podporovat školy v zapojení do systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání. |
| Zřídit a rozvíjet krajské centrum pro další vzdělávání, včetně vytvoření informačního portálu. |