| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2012 |
1. | Zvyšování efektivity vzdělávání |
1.1 | Nastavení kapacit ve všech segmentech školství zajišťující dostatečnou a dostupnounabídku vzdělávání při zajištění ekonomické vyváženosti a stability v návaznosti nademografický vývoj a specifika regionu |
| Upravovat kapacity škol v souladu se strategickými dokumenty kraje a nastavenými
limity ve vzdělávání |
1.2 | Úprava sítě škol jako nástroj zvýšení kvality a efektivity vevzdělávání |
| Vytvářet analýzy struktury škol a školských zařízení a oborů
vzdělání dle demografického vývoje |
| Vést školy a školská zařízení k optimálnímu naplňování tříd |
| Podporovat ekonomicky stabilní školské subjekty s vymezenou oborovou profilací
a mezioborovou prostupností |
| Podporovat odborné vzdělávání a obory s technickým zaměřením s dobrou
uplatnitelností na trhu práce |
| Preferovat odborně zaměřené nástavbové studium na středních školách s vazbou na trh
práce |
1.3 | Spolupráce státních orgánů a územních samosprávných celků se sociálními partnery |
| Podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery nejen při
poskytování odborné praxe na středních školách |
2. | Zvyšování kvality vzdělávání |
2.1 | Podporovat zavádění evaluačních mechanismů |
| Podporovat zavádění evaluačních mechanismů jako procesu zvýšení kvality
vzdělávání |
2.2 | Průběh a plnění kurikulární reformy |
| Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků
prostřednictvím programů zaměřených na klíčové kompetence,
vnitřní proměnu školy, oblast vlastního hodnocení a hodnocení
kvality vzdělávání |
2.3 | Tvorba a zavádění systému hodnocení kvality v základních astředních školách |
| Monitorovat výsledky vzdělávání žáků v uzlových bodech |
| V rámci přijímacího řízení využívat i výsledky testování žáků
základních škol |
| Výsledky testování začleňovat do procesu vlastního hodnocení
školy |
| Provádět pravidelné hodnocení kvality vzdělávání škol a školských
zařízení zřizovaných Libereckým krajem |
2.4 | Zlepšení přístupu ke vzdělávání |
| Vytvářet podmínky pro zvýšení horizontální i vertikální
prostupnosti oborů středního vzdělání |
2.5 | Uplatnitelnost absolventů škol na trhu práce podle oborů |
| Přizpůsobovat oborovou strukturu škol potřebám a nabídce trhu
práce v kraji |
| Zvyšovat informovanost žáků v oblasti volby dalšího směru
vzdělávání prostřednictvím poradenského systému již od
základního vzdělávání |
3. | Podpora rovných příležitostí ke vzdělávání a poradenského
systému |
3.1 | Podpora rovných příležitostí ke vzdělávání a poradenského systému |
| Vytvořit koncepci péče o žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami a poradenského systému v Libereckém kraji |
| Podporovat zřizování pozic školních psychologů a speciálních
pedagogů na školách |
| Podporovat integraci a inkluzi na všech stupních vzdělávací
soustavy |
4. | Segmenty ve vzdělávání |
4.1 | Předškolní vzdělávání |
| Individuálně posuzovat žádosti zřizovatelů usilujících o navýšení
kapacit mateřských škol v souladu s demografickým vývojem |
| Spolupracovat s odbornými pracovišti na opatřeních vedoucích ke
snížení počtu doporučení k odkladům povinné školní docházky |
4.2 | Základní vzdělávání |
| Navýšení kapacit základních škol umožnit jen v odůvodněných
případech |
| Podporovat optimalizační snahy zřizovatelů škol vedoucí k
vytváření ekonomicky stabilních škol |
| Vytvářet materiální a finanční podmínky pro činnost 2. stupně
základních škol (ve srovnání s nižšími stupni 6 a 8letých
gymnázií), aby postupně docházelo k přirozenému posílení prestiže
tohoto stupně školy |
| V případě objektivní potřeby a při splnění všech zákonných
podmínek umožnit vznik dalších přípravných tříd |
| Podpořit aktivity vedoucí k přípravě žáků hlavního proudu základní
školy na vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním |
| Podporovat nové metody, formy organizace vzdělávání, důraz klást
na kooperativní vzdělávání a aktivní zapojení žáků |
4.3 | Střední a vyšší odborné vzdělávání |
| Upravovat oborové struktury a kapacity oborů s ohledem na
demografický vývoj |
| Posilovat vertikální i horizontální prostupnost oborů vzdělání |
| Upravovat oborovou strukturu s cílem dosáhnout vyváženosti
s ohledem na poměrné zastoupení oborů pro chlapce a dívky |
| Podporovat partnerství škol se zaměstnavateli s cílem realizovat
praktickou výuku v reálném prostředí a seznámit tak žáky
s moderními technologiemi |
| Podporovat tradiční odborná řemesla do výše kapacit odpovídající
demografickému vývoji, aktuálním požadavkům trhu práce a
disponibilním zdrojům |
| Podporovat obory vzdělání, které jsou poptávány trhem práce např.
formou stipendijních programů |
| Podporovat nástroje pro výběr žáků na střední školu, které jsou
založeny na ověřování studijních předpokladů |
| Podporovat praxe a stáže žáků i pedagogů u zaměstnavatelů |
4.4 | Nástavbové studium |
| Upravovat stávající kapacity denní i dálkové formy nástavbového
studia s ohledem na uplatnitelnost absolventů na trhu práce |
| Preferovat odborně zaměřené nástavbové studium |
4.5 | Vyšší odborné vzdělávání |
| Rozšiřovat prostupnost vzdělávacích programů vyšších odborných
škol se vzdělávacími programy vysokých škol, a to v návaznosti na
reálné možnosti uplatnění absolventů na trhu práce |
| Zavádět plně funkční kreditní systém |
| Podporovat praxe a stáže studentů i pedagogů u zaměstnavatelů |
4.6 | Domovy mládeže |
| Upravit kapacity ubytovacích zařízení tak, aby odpovídaly reálným
potřebám segmentu středního i vyššího odborného vzdělávání |
| Usilovat o rozšiřování nabídky volnočasových aktivit |
4.7 | Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a poradenský systém |
| Vytvořit koncepci vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami včetně poradenského systému v kraji, na které se budou
podílet ředitelé škol a školských zařízení, zástupci asociací a
ostatní odborníci dotčených oborů |
| Podporovat školy, které integrují žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami |
| V rámci koncepce speciálního vzdělávání zajistit účelné vykazování
péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v návaznosti na
efektivní vynakládání veřejných prostředků |
| Kontrolovat zařazování dětí a žáků do speciálních škol |
| Podporovat aktivity vedoucí ke vzdělávání a osvětě pedagogických
pracovníků pro zajištění kvalifikované práce s nadanými žáky |
| Využívat dalších prostředků, zejména prostřednictvím rozvojových
programů, ke zkvalitnění péče o nadané žáky ve školách i
poradenských zařízeních |
4.8 | Základní umělecké vzdělávání |
| Nezvyšovat (v místech demografického poklesu snižovat) kapacity
základních uměleckých škol |
| Neprovádět změny, které by měnily poměr mezi individuální a
kolektivní výukou |
4.9 | Zájmové a jazykové vzdělávání |
| Podporovat vytvořenou strukturu aktivit středisek volného času tak,
aby byly přístupny i pro děti ze sociálně znevýhodněných rodin |
| Vytvářet podmínky pro prohlubování spolupráce středisek volného
času s nestátními neziskovými organizacemi |
4.10 | Jazykové vzdělávání |
| Zvyšovat informovanost učitelů a rodičů o možnostech výuky
cizích jazyků již od předškolního vzdělávání |
4.11 | Ústavní výchova |
| Vytvářet podmínky pro transformaci dětských domovů na zařízení
rodinného typu |
4.12 | Zařízení školního stravování |
| Kapacity zařízení školního stravování navyšovat a nová místa
zapisovat pouze v odůvodněných případech s ohledem na vývoj počtu dětí a žáků v konkrétní škole |
4.13 | Další vzdělávání pedagogických pracovníků a celoživotní vzdělávání |
| Podporovat systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
na základě modulového uspořádání |
| Podporovat vzdělávací programy pro výkon činností s odbornými
kvalifikačními předpoklady |
| Podporovat neformální vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeží |
4.14 | Další vzdělávání |
| Motivovat obyvatele k dalšímu vzdělávání prostřednictvím CVLK
a místních center dalšího vzdělávání |
| Rozšiřovat nabídky dalšího vzdělávání tvorbou nových a
inovováním stávajících programů dalšího vzdělávání a jejich
modularizace |
| Podporovat využití moderních forem vzdělávání, zejména elearningu |
| Vytvářet a aplikovat mechanismy ověřování, uznávání a
přenositelnosti kvalifikací získaných v rámci dalšího neformálního
vzdělávání a informálního učení |
| Rozvíjet síť místních center dalšího vzdělávání zejména s důrazem
na zvyšování kvality |
| Podporovat spolupráci vzdělavatelů a zaměstnavatelů při tvorbě
vzdělávacích programů |
4.15 | Projektová činnost |
| Zapojit se do případných relevantních výzev k předkládání žádostí
s tématy, která naplňují směry rozvoje vzdělávací soustavy
v Libereckém kraji |
| Pro programovací období 2016-2020 prosazovat samostatné
vyčlenění a zabezpečení dostatečného objemu investičních
prostředků určených do oblasti vzdělávání |
4.16 | Primární prevence a zlepšení klimatu na školách |
| Podporovat zavádění preventivních aktivit ve školách jako
integrální součást školních vzdělávacích programů. |