Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ LIBERECKÝ
KRAJ LIBERECKÝ
www stránky

KRAJ LIBERECKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní oblast"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2012

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2012
1.Zvyšování efektivity vzdělávání
1.1Nastavení kapacit ve všech segmentech školství zajišťující dostatečnou a dostupnounabídku vzdělávání při zajištění ekonomické vyváženosti a stability v návaznosti nademografický vývoj a specifika regionu
Upravovat kapacity škol v souladu se strategickými dokumenty kraje a nastavenými
limity ve vzdělávání
1.2Úprava sítě škol jako nástroj zvýšení kvality a efektivity vevzdělávání
Vytvářet analýzy struktury škol a školských zařízení a oborů
vzdělání dle demografického vývoje
Vést školy a školská zařízení k optimálnímu naplňování tříd
Podporovat ekonomicky stabilní školské subjekty s vymezenou oborovou profilací
a mezioborovou prostupností
Podporovat odborné vzdělávání a obory s technickým zaměřením s dobrou
uplatnitelností na trhu práce
Preferovat odborně zaměřené nástavbové studium na středních školách s vazbou na trh
práce
1.3Spolupráce státních orgánů a územních samosprávných celků se sociálními partnery
Podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery nejen při
poskytování odborné praxe na středních školách
2.Zvyšování kvality vzdělávání
2.1Podporovat zavádění evaluačních mechanismů
Podporovat zavádění evaluačních mechanismů jako procesu zvýšení kvality
vzdělávání
2.2Průběh a plnění kurikulární reformy
Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků
prostřednictvím programů zaměřených na klíčové kompetence,
vnitřní proměnu školy, oblast vlastního hodnocení a hodnocení
kvality vzdělávání
2.3Tvorba a zavádění systému hodnocení kvality v základních astředních školách
Monitorovat výsledky vzdělávání žáků v uzlových bodech
V rámci přijímacího řízení využívat i výsledky testování žáků
základních škol
Výsledky testování začleňovat do procesu vlastního hodnocení
školy
Provádět pravidelné hodnocení kvality vzdělávání škol a školských
zařízení zřizovaných Libereckým krajem
2.4Zlepšení přístupu ke vzdělávání
Vytvářet podmínky pro zvýšení horizontální i vertikální
prostupnosti oborů středního vzdělání
2.5Uplatnitelnost absolventů škol na trhu práce podle oborů
Přizpůsobovat oborovou strukturu škol potřebám a nabídce trhu
práce v kraji
Zvyšovat informovanost žáků v oblasti volby dalšího směru
vzdělávání prostřednictvím poradenského systému již od
základního vzdělávání
3.Podpora rovných příležitostí ke vzdělávání a poradenského
systému
3.1Podpora rovných příležitostí ke vzdělávání a poradenského systému
Vytvořit koncepci péče o žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami a poradenského systému v Libereckém kraji
Podporovat zřizování pozic školních psychologů a speciálních
pedagogů na školách
Podporovat integraci a inkluzi na všech stupních vzdělávací
soustavy
4.Segmenty ve vzdělávání
4.1Předškolní vzdělávání
Individuálně posuzovat žádosti zřizovatelů usilujících o navýšení
kapacit mateřských škol v souladu s demografickým vývojem
Spolupracovat s odbornými pracovišti na opatřeních vedoucích ke
snížení počtu doporučení k odkladům povinné školní docházky
4.2Základní vzdělávání
Navýšení kapacit základních škol umožnit jen v odůvodněných
případech
Podporovat optimalizační snahy zřizovatelů škol vedoucí k
vytváření ekonomicky stabilních škol
Vytvářet materiální a finanční podmínky pro činnost 2. stupně
základních škol (ve srovnání s nižšími stupni 6 a 8letých
gymnázií), aby postupně docházelo k přirozenému posílení prestiže
tohoto stupně školy
V případě objektivní potřeby a při splnění všech zákonných
podmínek umožnit vznik dalších přípravných tříd
Podpořit aktivity vedoucí k přípravě žáků hlavního proudu základní
školy na vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Podporovat nové metody, formy organizace vzdělávání, důraz klást
na kooperativní vzdělávání a aktivní zapojení žáků
4.3Střední a vyšší odborné vzdělávání
Upravovat oborové struktury a kapacity oborů s ohledem na
demografický vývoj
Posilovat vertikální i horizontální prostupnost oborů vzdělání
Upravovat oborovou strukturu s cílem dosáhnout vyváženosti
s ohledem na poměrné zastoupení oborů pro chlapce a dívky
Podporovat partnerství škol se zaměstnavateli s cílem realizovat
praktickou výuku v reálném prostředí a seznámit tak žáky
s moderními technologiemi
Podporovat tradiční odborná řemesla do výše kapacit odpovídající
demografickému vývoji, aktuálním požadavkům trhu práce a
disponibilním zdrojům
Podporovat obory vzdělání, které jsou poptávány trhem práce např.
formou stipendijních programů
Podporovat nástroje pro výběr žáků na střední školu, které jsou
založeny na ověřování studijních předpokladů
Podporovat praxe a stáže žáků i pedagogů u zaměstnavatelů
4.4Nástavbové studium
Upravovat stávající kapacity denní i dálkové formy nástavbového
studia s ohledem na uplatnitelnost absolventů na trhu práce
Preferovat odborně zaměřené nástavbové studium
4.5Vyšší odborné vzdělávání
Rozšiřovat prostupnost vzdělávacích programů vyšších odborných
škol se vzdělávacími programy vysokých škol, a to v návaznosti na
reálné možnosti uplatnění absolventů na trhu práce
Zavádět plně funkční kreditní systém
Podporovat praxe a stáže studentů i pedagogů u zaměstnavatelů
4.6Domovy mládeže
Upravit kapacity ubytovacích zařízení tak, aby odpovídaly reálným
potřebám segmentu středního i vyššího odborného vzdělávání
Usilovat o rozšiřování nabídky volnočasových aktivit
4.7Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a poradenský systém
Vytvořit koncepci vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami včetně poradenského systému v kraji, na které se budou
podílet ředitelé škol a školských zařízení, zástupci asociací a
ostatní odborníci dotčených oborů
Podporovat školy, které integrují žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami
V rámci koncepce speciálního vzdělávání zajistit účelné vykazování
péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v návaznosti na
efektivní vynakládání veřejných prostředků
Kontrolovat zařazování dětí a žáků do speciálních škol
Podporovat aktivity vedoucí ke vzdělávání a osvětě pedagogických
pracovníků pro zajištění kvalifikované práce s nadanými žáky
Využívat dalších prostředků, zejména prostřednictvím rozvojových
programů, ke zkvalitnění péče o nadané žáky ve školách i
poradenských zařízeních
4.8Základní umělecké vzdělávání
Nezvyšovat (v místech demografického poklesu snižovat) kapacity
základních uměleckých škol
Neprovádět změny, které by měnily poměr mezi individuální a
kolektivní výukou
4.9Zájmové a jazykové vzdělávání
Podporovat vytvořenou strukturu aktivit středisek volného času tak,
aby byly přístupny i pro děti ze sociálně znevýhodněných rodin
Vytvářet podmínky pro prohlubování spolupráce středisek volného
času s nestátními neziskovými organizacemi
4.10Jazykové vzdělávání
Zvyšovat informovanost učitelů a rodičů o možnostech výuky
cizích jazyků již od předškolního vzdělávání
4.11Ústavní výchova
Vytvářet podmínky pro transformaci dětských domovů na zařízení
rodinného typu
4.12Zařízení školního stravování
Kapacity zařízení školního stravování navyšovat a nová místa
zapisovat pouze v odůvodněných případech s ohledem na vývoj počtu dětí a žáků v konkrétní škole
4.13Další vzdělávání pedagogických pracovníků a celoživotní vzdělávání
Podporovat systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
na základě modulového uspořádání
Podporovat vzdělávací programy pro výkon činností s odbornými
kvalifikačními předpoklady
Podporovat neformální vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeží
4.14Další vzdělávání
Motivovat obyvatele k dalšímu vzdělávání prostřednictvím CVLK
a místních center dalšího vzdělávání
Rozšiřovat nabídky dalšího vzdělávání tvorbou nových a
inovováním stávajících programů dalšího vzdělávání a jejich
modularizace
Podporovat využití moderních forem vzdělávání, zejména elearningu
Vytvářet a aplikovat mechanismy ověřování, uznávání a
přenositelnosti kvalifikací získaných v rámci dalšího neformálního
vzdělávání a informálního učení
Rozvíjet síť místních center dalšího vzdělávání zejména s důrazem
na zvyšování kvality
Podporovat spolupráci vzdělavatelů a zaměstnavatelů při tvorbě
vzdělávacích programů
4.15Projektová činnost
Zapojit se do případných relevantních výzev k předkládání žádostí
s tématy, která naplňují směry rozvoje vzdělávací soustavy
v Libereckém kraji
Pro programovací období 2016-2020 prosazovat samostatné
vyčlenění a zabezpečení dostatečného objemu investičních
prostředků určených do oblasti vzdělávání
4.16Primární prevence a zlepšení klimatu na školách
Podporovat zavádění preventivních aktivit ve školách jako
integrální součást školních vzdělávacích programů.