Předškolní vzdělávání |
Ve spolupráci se zřizovateli nadále udržet dostupnost předškolního vzdělávání
|
Navyšování kapacit povolit pouze v individuálně
odůvodněných případech s ohledem na demografický
vývoj, případně výstavbu v lokalitě
|
V organizaci mateřské školy se zaměřit na lepší možnosti individuálního přístupu ve třídě
|
Ve spolupráci se zřizovateli snižovat počty dětí ve třídě
Podporovat systematickou logopedickou péči s
propojením předškolního a prvního stupně základního
vzdělávání
|
|
Základní vzdělávání |
Základní vzdělávání Ve spolupráci se zřizovateli nadále udržet dostupnost povinného vzdělávání spádovým žákům
|
V konceptu systémové logopedické péče navázat cíleně na péči v předškolním vzdělávání
Podporovat školy vzdělávající žáky cizince
|
Síť přípravných tříd povolovat dle aktuálních potřeb zřizovatelů
|
Podporovat aktivity vedoucí ke snižování odkladů
povinné školní docházky
|
Nadále podporovat kvalitu vzdělávání na druhém stupni základního vzdělávání
|
Podporovat technické a polytechnické vzdělávání jako součást školních vzdělávacích programů i v mimoškolních aktivitách
Kariérové poradenství a prevenci sociálně patologických jevů na druhém stupni základních škol
zaměřit na péči o žáky ohrožené předčasnými odchody ze vzdělávání
|
Nadále podporovat cílené vzdělávání pedagogů na přístupy k žákům v prostředí společného vzdělávání
|
Zaměřit další vzdělávání pedagogů na aktuálně
definované problematiky např.: speciální pedagogika,
spolupráce s asistentem pedagoga a poradenským
pracovištěm, využívání technických možností při výuce
Podporovat školní poradenská pracoviště ve všech
jeho funkcích
|
|
Střední vzdělávání |
Upravovat skladbu oborů středního vzdělání v souladu s požadavky trhu práce
|
V rámci stávajících kapacit vytvářet podmínky pro
zajištění vertikální i horizontální prostupnosti oborů
Udržovat a rozšiřovat spolupráci se sociálními
partnery při tvorbě oborové nabídky ve vztahu k
aktuálním požadavkům zaměstnavatelů a trhu práce
Podporovat spolupráci škol s odborníky z praxe a
zaměstnavateli při tvorbě a revizi školních
vzdělávacích programů
Podporovat možnosti získávání kvalifikovaných
odborníků z praxe pro praktickou výuku ve školách,
popřípadě realizace DVPP a stáží pedagogů odborného výcviku u zaměstnavatelů
|
Zvyšovat uplatnitelnost a flexibilitu absolventů na trhu práce
|
Podporovat klíčové kompetence např. kompetence k
učení, pracovní, sociální, k řešení problémů, komunikativní atd.
Podporovat technické, přírodovědné a polytechnické
vzdělávání
|
Snižovat předčasné odchody ze vzdělávání
|
Zacílit činnosti kariérového poradce a školního
metodika prevence ve středních školách na snižování
předčasných odchodů ze vzdělávání
|
Vytvářet systém podpory jedinečných, unikátních oborů
|
Podporovat víceoborové třídy u málo naplňovaných
oborů žádaných na trhu práce
|
Podporovat tradiční řemeslné obory s výučním listem
|
Pokračovat ve Stipendijním programu Libereckého
kraje pro vybrané obory středních škol a zvyšovat
podíl zaměstnavatelů na jeho finančním zabezpečení
Spolupracovat se zaměstnavateli na realizaci
odborného výcviku a odborné praxe
|
|
Vyšší odborné vzdělávání |
Podporovat vyšší odborné školy s vysokou uplatnitelností jejich absolventů na trhu práce
|
Upřednostňovat obory technicky zaměřené a obory
unikátní na trhu práce
Podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli se
zaměřením na praktickou výuku
|
|
Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami |
Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků v aktuálně definovaných problematikách např.: speciální pedagogika, spolupráce s asistentem pedagoga a poradenským pracovištěm, využívání technických možností ve výuce
|
Pokračovat v metodickém vedení a spolupráci
školských poradenských zařízení se školními poradenskými pracovišti a ostatními pedagogy, např.
metodická setkání, workshopy, konzultace, konference
Nadále rozvíjet podmínky pro činnost školních
metodiků prevence, výchovných poradců a dalších
pracovníků školního poradenského pracoviště a jejich
koordinaci
|
Nadále udržovat nabídku oborů středního vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
|
Rozvíjet personální, materiální a technické podmínky středních škol poskytujících střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Průběžně vyhodnocovat kapacitní potřebu středních škol poskytujících střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich oborovou strukturu
Podporovat spolupráci středních škol poskytujících
střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se
základními školami, a to zejména ve vztahu k
snižování předčasných odchodů ze vzdělávání
|
Podporovat spolupráci a komunikaci rodičů a školy
|
Nadále realizovat vzdělávací a tréninkové aktivity pro osobnostní rozvoj pedagogů pro komunikaci s různými typy rodičů
|
Zachovat a zkvalitnit speciální školství jako relevantní možnost inkluzivního vzdělávání
|
Nadále rozvíjet multidisciplinární spolupráci na
úrovni obcí a kraje ve školství, sociálních službách, zdravotnictví a další
Iniciovat změnu právní úpravy vztahující se ke
vzdělávání tzv. hraničních žáků, kteří opakovaně či
soustavně selhávají v hlavním vzdělávacím proudu
|
|
Poradenské služby |
V rámci stávajících subjektů upravit síť pracovišť poradenských zařízení s cílem udržení dostupnosti poradenských služeb
|
Realizovat reorganizaci stávajících speciálně
pedagogických center
|
Podporovat užší spolupráci školských poradenských zařízení a škol
|
Vytvářet podmínky pro získávání odborných pracovníků pro poradenská pracoviště
|
Rozvíjet školní poradenská pracoviště ve všech jeho funkcích
|
Nadále podporovat činnost školních metodiků
prevence, výchovných poradců a školních psychologů
a jejich spolupráci
|
|
Základní umělecké vzdělávání |
Zvýšit dostupnost základního uměleckého vzdělávání v oblastech, kde je vykazována nižší hodnota stanoveného indikátoru
|
Využívat stanovený ukazatel kapacity základních
uměleckých škol pro zajištění rovnoměrné dostupnosti
základního uměleckého vzdělávání
|
Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků i managementu ZUŠ
|
Poskytovat managementu ZUŠ informace z oblasti
řízení školy
|
|
Střediska volného času |
Zachovat stávající dostatečnou síť středisek volného času
|
Podporovat materiální a personální zabezpečení
středisek volného času k zajištění kvalitních
zájmových útvarů
|
Ve spolupráci se zřizovateli podporovat zájmové činnosti reflektující současné požadavky
|
Vytvářet podmínky pro rozvoj zájmového vzdělávání
i pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných
Podporovat aktivity vedoucí ke sdílení mezigeneračních zkušeností
|
|
Ústavní a ochranná výchova |
Podporovat náhradní rodinnou péči tam, kde je pro dítě vhodná
|
Vytvářet podmínky pro systém sdílených externích
poradenských služeb (etoped, dětský psycholog) a
spolupracovat se sociálními partnery
|
Zkvalitňovat poskytování ústavní výchovy
|
Zavádět, dodržovat a vyhodnocovat Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče
|
|
Domovy mládeže |
Zachovat dostatečnou dostupnost domovů mládeže
|
Posuzovat kapacity domovů mládeže s ohledem na
demografický vývoj a jejich dostupnost
|
Zvyšovat kvalitu materiálního a kulturního zázemí domovů mládeže
|
Stanovit standardy pro materiální vybavení domovů
mládeže
Podporovat kulturní a volnočasové aktivity domovů
mládeže
|
|
Školní družiny |
Zajistit možnost zájmového vzdělávání ve školní družině pro 50 % žáků prvního stupně dané základní školy
|
Ve spolupráci se zřizovateli zajistit vyrovnání disparit
Posilovat kapacity v obcích s omezenou dopravní
dostupností a nízkou nabídkou jiných volnočasových
aktivit
|
|
Zařízení školního stravování |
Podporovat školská stravovací zařízení v aktivitách vedoucích ke zdravému školnímu stravování
|
Využít nové poznatky pro zajištění pestré a výživově hodnotné stravy
Podporovat školy zapojené do projektu "Zdravá školní jídelna"
|
Podporovat začlenění dětí, žáků a studentů, kteří se nemohou účastnit z finančních důvodů školního stravování
|
Zabezpečit školní stravování dětem, žákům a
studentům, kteří se jej z finančních důvodů nemohou
účastnit
|
|
Pedagogičtí pracovníci |
Ve spolupráci s pedagogickou fakultou i vedením škol motivovat studenty i stávající pedagogické pracovníky k práci ve školství
|
V rámci managementu školy hledat cesty pro získání
a udržení kvalifikovaných pedagogických pracovníků
|
Metodicky vést začínající pedagogické pracovníky i ředitele škol
|
Využívat metod mentoringu, uvádějících pedagogů,
hospitací a jiných metod u začínajících pedagogů i v
dalším průběhu kariéry pedagogického pracovníka
|
Systematicky využívat DVPP pro zvyšování odbornosti pedagogických pracovníků
|
V rámci DVPP se zaměřit na prioritní oblasti jako
společné vzdělávání, využívání digitálních technologií ve výuce, podporu informatického myšlení a digitální gramotnosti pedagogických pracovníků
Podporovat stáže učitelů odborného výcviku a
odborných předmětů u zaměstnavatelů
Podporovat výměnu zkušeností mezi školami a sdílení příkladů dobré praxe
|
Zvýšit kompetence ředitelů škol v oblastech řízení školy
|
Podporovat vzdělávání ředitelů škol v manažerských
dovednostech
|
|
Kvalita a hodnocení počátečního vzdělávání |
Podporovat dobré klima a kvalitu vzdělávání na všech stupních
|
Prostřednictvím DVPP zvyšovat kompetence
pedagogických pracovníků v potřebných oblastech
jako individuální přístup, komunikace s žákem, rodiči, efektivní využívání nových metod ve výuce
|
K průběžnému zvyšování kvality zavádět prvky formativního hodnocení
|
Podporovat management školy k formativnímu
hodnocení při vedení pedagogických pracovníků
Zavádět metody formativního hodnocení jako
nezbytnou součást individuálního přístupu k dítěti,
žákovi
|
Vzdělávat vedení škol i pedagogické pracovníky v metodách formativního hodnocení
|
Vzdělávat vedení škol i pedagogické pracovníky v
metodách a aplikaci formativního hodnocení
|
|
Celoživotní vzdělávání |
Podporovat další vzdělávání ve školách
|
Propagovat nabídky celoživotního vzdělávání ve
školách u široké veřejnosti
Podporovat školy jako autorizované osoby v rámci
Národní soustavy kvalifikací
|
Zaměřit aktivity Centra vzdělanosti Libereckého kraje na aktuální požadavky v celoživotním vzdělávání
|
Koordinovat vybrané aktivity Centra vzdělanosti Libereckého kraje s požadavky dle aktuálních potřeb v oblasti DVPP i celoživotního vzdělávání
|
|
Jazykové vzdělávání |
Zkvalitňovat jazykovou výuku
|
Podporovat zahraniční zájezdy, jazykové pobyty a
výměnné pobyty pro žáky i pedagogické pracovníky
Využít geografickou polohu Libereckého kraje k
podpoře výuky německého jazyka jako dalšího cizího
jazyka
Podporovat spolupráci s partnerskými školami,
odborné stáže u zahraničních zaměstnavatelů a
zahraniční mobilitu
|
|
Informační a komunikační technologie |
Podporovat modernizaci vybavení škol
|
Modernizovat ICT ve školách
Podporovat připojení škol k vysokorychlostnímu
internetu a posílení školních datových sítí
|
Zavádět znalosti v oblastech digitálních technologií do výuky
|
Podporovat prvky polytechnické výchovy, rozvoj
digitálních kompetencí, informatického myšlení a
prohlubovat znalosti z oblasti kybernetické
bezpečnosti na všech stupních vzdělávání již od
mateřských škol
|
Podporovat rozvoj digitálních kompetencí pedagogů
|
Podporovat další vzdělávání pedagogických
pracovníků směřující k využívání ICT ve výuce
|
Účelně využívat ICT ve vzdělávání (mezioborová prostupnost ICT)
|
Podporovat sdílení příkladů inspirativní praxe
|
|
Environmentální vzdělávání, výchova, osvěta |
Podporovat krajský systém EVVO pokrývající všechny oblasti a stupně vzdělávání a celoživotního vzdělávání
|
Podporovat vzájemnou spolupráci škol a spolupráci
škol s dalšími organizacemi v oblasti EVVO
Podporovat ekologicky šetrné provozy škol a
školských zařízení Libereckého kraje
|
|
Prevence rizikového chování |
Koordinovat specifickou primární prevenci ve školství ve spolupráci s dalšími resorty
|
Realizovat preventivní aktivity ve školách a školských zařízeních
Podpořit spolupráci škol s externími subjekty v oblasti primární prevence, zejména s certifikovanými
poskytovateli
Poskytovat žákům a rodičům informace v oblasti
primární prevence
|
Vzdělávat pedagogické pracovníky v oblasti specifické primární prevence
|
Podporovat okresní metodiky prevence při pedagogicko-psychologických poradnách
|
|