Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ LIBERECKÝ
KRAJ LIBERECKÝ
www stránky

KRAJ LIBERECKÝ

Názvy hierarchických úrovní
"Strategický směr"
1 "Cíl"
1.1 "Opatření"

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2020-2024

Předškolní vzdělávání

Ve spolupráci se zřizovateli nadále udržet dostupnost předškolního vzdělávání

Navyšování kapacit povolit pouze v individuálně
odůvodněných případech s ohledem na demografický
vývoj, případně výstavbu v lokalitě

V organizaci mateřské školy se zaměřit na lepší možnosti individuálního přístupu ve třídě

Ve spolupráci se zřizovateli snižovat počty dětí ve třídě

Podporovat systematickou logopedickou péči s
propojením předškolního a prvního stupně základního
vzdělávání

Základní vzdělávání

Základní vzdělávání Ve spolupráci se zřizovateli nadále udržet dostupnost povinného vzdělávání spádovým žákům

V konceptu systémové logopedické péče navázat cíleně na péči v předškolním vzdělávání

Podporovat školy vzdělávající žáky cizince

Síť přípravných tříd povolovat dle aktuálních potřeb zřizovatelů

Podporovat aktivity vedoucí ke snižování odkladů
povinné školní docházky

Nadále podporovat kvalitu vzdělávání na druhém stupni základního vzdělávání

Podporovat technické a polytechnické vzdělávání jako součást školních vzdělávacích programů i v mimoškolních aktivitách

Kariérové poradenství a prevenci sociálně patologických jevů na druhém stupni základních škol
zaměřit na péči o žáky ohrožené předčasnými odchody ze vzdělávání

Nadále podporovat cílené vzdělávání pedagogů na přístupy k žákům v prostředí společného vzdělávání

Zaměřit další vzdělávání pedagogů na aktuálně
definované problematiky např.: speciální pedagogika,
spolupráce s asistentem pedagoga a poradenským
pracovištěm, využívání technických možností při výuce

Podporovat školní poradenská pracoviště ve všech
jeho funkcích

Střední vzdělávání

Upravovat skladbu oborů středního vzdělání v souladu s požadavky trhu práce

V rámci stávajících kapacit vytvářet podmínky pro
zajištění vertikální i horizontální prostupnosti oborů

Udržovat a rozšiřovat spolupráci se sociálními
partnery při tvorbě oborové nabídky ve vztahu k
aktuálním požadavkům zaměstnavatelů a trhu práce

Podporovat spolupráci škol s odborníky z praxe a
zaměstnavateli při tvorbě a revizi školních
vzdělávacích programů

Podporovat možnosti získávání kvalifikovaných
odborníků z praxe pro praktickou výuku ve školách,
popřípadě realizace DVPP a stáží pedagogů odborného výcviku u zaměstnavatelů

Zvyšovat uplatnitelnost a flexibilitu absolventů na trhu práce

Podporovat klíčové kompetence např. kompetence k
učení, pracovní, sociální, k řešení problémů, komunikativní atd.

Podporovat technické, přírodovědné a polytechnické
vzdělávání

Snižovat předčasné odchody ze vzdělávání

Zacílit činnosti kariérového poradce a školního
metodika prevence ve středních školách na snižování
předčasných odchodů ze vzdělávání

Vytvářet systém podpory jedinečných, unikátních oborů

Podporovat víceoborové třídy u málo naplňovaných
oborů žádaných na trhu práce

Podporovat tradiční řemeslné obory s výučním listem

Pokračovat ve Stipendijním programu Libereckého
kraje pro vybrané obory středních škol a zvyšovat
podíl zaměstnavatelů na jeho finančním zabezpečení

Spolupracovat se zaměstnavateli na realizaci
odborného výcviku a odborné praxe

Vyšší odborné vzdělávání

Podporovat vyšší odborné školy s vysokou uplatnitelností jejich absolventů na trhu práce

Upřednostňovat obory technicky zaměřené a obory
unikátní na trhu práce

Podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli se
zaměřením na praktickou výuku

Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků v aktuálně definovaných problematikách např.: speciální pedagogika, spolupráce s asistentem pedagoga a poradenským pracovištěm, využívání technických možností ve výuce

Pokračovat v metodickém vedení a spolupráci
školských poradenských zařízení se školními poradenskými pracovišti a ostatními pedagogy, např.
metodická setkání, workshopy, konzultace, konference

Nadále rozvíjet podmínky pro činnost školních
metodiků prevence, výchovných poradců a dalších
pracovníků školního poradenského pracoviště a jejich
koordinaci

Nadále udržovat nabídku oborů středního vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Rozvíjet personální, materiální a technické podmínky středních škol poskytujících střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Průběžně vyhodnocovat kapacitní potřebu středních škol poskytujících střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich oborovou strukturu

Podporovat spolupráci středních škol poskytujících
střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se
základními školami, a to zejména ve vztahu k
snižování předčasných odchodů ze vzdělávání

Podporovat spolupráci a komunikaci rodičů a školy

Nadále realizovat vzdělávací a tréninkové aktivity pro osobnostní rozvoj pedagogů pro komunikaci s různými typy rodičů

Zachovat a zkvalitnit speciální školství jako relevantní možnost inkluzivního vzdělávání

Nadále rozvíjet multidisciplinární spolupráci na
úrovni obcí a kraje ve školství, sociálních službách, zdravotnictví a další

Iniciovat změnu právní úpravy vztahující se ke
vzdělávání tzv. hraničních žáků, kteří opakovaně či
soustavně selhávají v hlavním vzdělávacím proudu

Poradenské služby

V rámci stávajících subjektů upravit síť pracovišť poradenských zařízení s cílem udržení dostupnosti poradenských služeb

Realizovat reorganizaci stávajících speciálně
pedagogických center

Podporovat užší spolupráci školských poradenských zařízení a škol

Vytvářet podmínky pro získávání odborných pracovníků pro poradenská pracoviště

Rozvíjet školní poradenská pracoviště ve všech jeho funkcích

Nadále podporovat činnost školních metodiků
prevence, výchovných poradců a školních psychologů
a jejich spolupráci

Základní umělecké vzdělávání

Zvýšit dostupnost základního uměleckého vzdělávání v oblastech, kde je vykazována nižší hodnota stanoveného indikátoru

Využívat stanovený ukazatel kapacity základních
uměleckých škol pro zajištění rovnoměrné dostupnosti
základního uměleckého vzdělávání

Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků i managementu ZUŠ

Poskytovat managementu ZUŠ informace z oblasti
řízení školy

Střediska volného času

Zachovat stávající dostatečnou síť středisek volného času

Podporovat materiální a personální zabezpečení
středisek volného času k zajištění kvalitních
zájmových útvarů

Ve spolupráci se zřizovateli podporovat zájmové činnosti reflektující současné požadavky

Vytvářet podmínky pro rozvoj zájmového vzdělávání
i pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných

Podporovat aktivity vedoucí ke sdílení mezigeneračních zkušeností

Ústavní a ochranná výchova

Podporovat náhradní rodinnou péči tam, kde je pro dítě vhodná

Vytvářet podmínky pro systém sdílených externích
poradenských služeb (etoped, dětský psycholog) a
spolupracovat se sociálními partnery

Zkvalitňovat poskytování ústavní výchovy

Zavádět, dodržovat a vyhodnocovat Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče

Domovy mládeže

Zachovat dostatečnou dostupnost domovů mládeže

Posuzovat kapacity domovů mládeže s ohledem na
demografický vývoj a jejich dostupnost

Zvyšovat kvalitu materiálního a kulturního zázemí domovů mládeže

Stanovit standardy pro materiální vybavení domovů
mládeže

Podporovat kulturní a volnočasové aktivity domovů
mládeže

Školní družiny

Zajistit možnost zájmového vzdělávání ve školní družině pro 50 % žáků prvního stupně dané základní školy

Ve spolupráci se zřizovateli zajistit vyrovnání disparit

Posilovat kapacity v obcích s omezenou dopravní
dostupností a nízkou nabídkou jiných volnočasových
aktivit

Zařízení školního stravování

Podporovat školská stravovací zařízení v aktivitách vedoucích ke zdravému školnímu stravování

Využít nové poznatky pro zajištění pestré a výživově hodnotné stravy

Podporovat školy zapojené do projektu "Zdravá školní jídelna"

Podporovat začlenění dětí, žáků a studentů, kteří se nemohou účastnit z finančních důvodů školního stravování

Zabezpečit školní stravování dětem, žákům a
studentům, kteří se jej z finančních důvodů nemohou
účastnit

Pedagogičtí pracovníci

Ve spolupráci s pedagogickou fakultou i vedením škol motivovat studenty i stávající pedagogické pracovníky k práci ve školství

V rámci managementu školy hledat cesty pro získání
a udržení kvalifikovaných pedagogických pracovníků

Metodicky vést začínající pedagogické pracovníky i ředitele škol

Využívat metod mentoringu, uvádějících pedagogů,
hospitací a jiných metod u začínajících pedagogů i v
dalším průběhu kariéry pedagogického pracovníka

Systematicky využívat DVPP pro zvyšování odbornosti pedagogických pracovníků

V rámci DVPP se zaměřit na prioritní oblasti jako
společné vzdělávání, využívání digitálních technologií ve výuce, podporu informatického myšlení a digitální gramotnosti pedagogických pracovníků

Podporovat stáže učitelů odborného výcviku a
odborných předmětů u zaměstnavatelů

Podporovat výměnu zkušeností mezi školami a sdílení příkladů dobré praxe

Zvýšit kompetence ředitelů škol v oblastech řízení školy

Podporovat vzdělávání ředitelů škol v manažerských
dovednostech

Kvalita a hodnocení počátečního vzdělávání

Podporovat dobré klima a kvalitu vzdělávání na všech stupních

Prostřednictvím DVPP zvyšovat kompetence
pedagogických pracovníků v potřebných oblastech
jako individuální přístup, komunikace s žákem, rodiči, efektivní využívání nových metod ve výuce

K průběžnému zvyšování kvality zavádět prvky formativního hodnocení

Podporovat management školy k formativnímu
hodnocení při vedení pedagogických pracovníků

Zavádět metody formativního hodnocení jako
nezbytnou součást individuálního přístupu k dítěti,
žákovi

Vzdělávat vedení škol i pedagogické pracovníky v metodách formativního hodnocení

Vzdělávat vedení škol i pedagogické pracovníky v
metodách a aplikaci formativního hodnocení

Celoživotní vzdělávání

Podporovat další vzdělávání ve školách

Propagovat nabídky celoživotního vzdělávání ve
školách u široké veřejnosti

Podporovat školy jako autorizované osoby v rámci
Národní soustavy kvalifikací

Zaměřit aktivity Centra vzdělanosti Libereckého kraje na aktuální požadavky v celoživotním vzdělávání

Koordinovat vybrané aktivity Centra vzdělanosti Libereckého kraje s požadavky dle aktuálních potřeb v oblasti DVPP i celoživotního vzdělávání

Jazykové vzdělávání

Zkvalitňovat jazykovou výuku

Podporovat zahraniční zájezdy, jazykové pobyty a
výměnné pobyty pro žáky i pedagogické pracovníky

Využít geografickou polohu Libereckého kraje k
podpoře výuky německého jazyka jako dalšího cizího
jazyka

Podporovat spolupráci s partnerskými školami,
odborné stáže u zahraničních zaměstnavatelů a
zahraniční mobilitu

Informační a komunikační technologie

Podporovat modernizaci vybavení škol

Modernizovat ICT ve školách

Podporovat připojení škol k vysokorychlostnímu
internetu a posílení školních datových sítí

Zavádět znalosti v oblastech digitálních technologií do výuky

Podporovat prvky polytechnické výchovy, rozvoj
digitálních kompetencí, informatického myšlení a
prohlubovat znalosti z oblasti kybernetické
bezpečnosti na všech stupních vzdělávání již od
mateřských škol

Podporovat rozvoj digitálních kompetencí pedagogů

Podporovat další vzdělávání pedagogických
pracovníků směřující k využívání ICT ve výuce

Účelně využívat ICT ve vzdělávání (mezioborová prostupnost ICT)

Podporovat sdílení příkladů inspirativní praxe

Environmentální vzdělávání, výchova, osvěta

Podporovat krajský systém EVVO pokrývající všechny oblasti a stupně vzdělávání a celoživotního vzdělávání

Podporovat vzájemnou spolupráci škol a spolupráci
škol s dalšími organizacemi v oblasti EVVO

Podporovat ekologicky šetrné provozy škol a
školských zařízení Libereckého kraje

Prevence rizikového chování

Koordinovat specifickou primární prevenci ve školství ve spolupráci s dalšími resorty

Realizovat preventivní aktivity ve školách a školských zařízeních

Podpořit spolupráci škol s externími subjekty v oblasti primární prevence, zejména s certifikovanými
poskytovateli

Poskytovat žákům a rodičům informace v oblasti
primární prevence

Vzdělávat pedagogické pracovníky v oblasti specifické primární prevence

Podporovat okresní metodiky prevence při pedagogicko-psychologických poradnách