| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2020-2024 |
| Předškolní vzdělávání |
| Ve spolupráci se zřizovateli nadále udržet dostupnost předškolního vzdělávání |
| Navyšování kapacit povolit pouze v individuálně
odůvodněných případech s ohledem na demografický
vývoj, případně výstavbu v lokalitě |
| V organizaci mateřské školy se zaměřit na lepší možnosti individuálního přístupu ve třídě |
| Ve spolupráci se zřizovateli snižovat počty dětí ve třídě |
| Podporovat systematickou logopedickou péči s
propojením předškolního a prvního stupně základního
vzdělávání |
| Základní vzdělávání |
| Základní vzdělávání Ve spolupráci se zřizovateli nadále udržet dostupnost povinného vzdělávání spádovým žákům |
| V konceptu systémové logopedické péče navázat cíleně na péči v předškolním vzdělávání |
| Podporovat školy vzdělávající žáky cizince |
| Síť přípravných tříd povolovat dle aktuálních potřeb zřizovatelů |
| Podporovat aktivity vedoucí ke snižování odkladů
povinné školní docházky |
| Nadále podporovat kvalitu vzdělávání na druhém stupni základního vzdělávání |
| Podporovat technické a polytechnické vzdělávání jako součást školních vzdělávacích programů i v mimoškolních aktivitách |
| Kariérové poradenství a prevenci sociálně patologických jevů na druhém stupni základních škol
zaměřit na péči o žáky ohrožené předčasnými odchody ze vzdělávání |
| Nadále podporovat cílené vzdělávání pedagogů na přístupy k žákům v prostředí společného vzdělávání |
| Zaměřit další vzdělávání pedagogů na aktuálně
definované problematiky např.: speciální pedagogika,
spolupráce s asistentem pedagoga a poradenským
pracovištěm, využívání technických možností při výuce |
| Podporovat školní poradenská pracoviště ve všech
jeho funkcích |
| Střední vzdělávání |
| Upravovat skladbu oborů středního vzdělání v souladu s požadavky trhu práce |
| V rámci stávajících kapacit vytvářet podmínky pro
zajištění vertikální i horizontální prostupnosti oborů |
| Udržovat a rozšiřovat spolupráci se sociálními
partnery při tvorbě oborové nabídky ve vztahu k
aktuálním požadavkům zaměstnavatelů a trhu práce |
| Podporovat spolupráci škol s odborníky z praxe a
zaměstnavateli při tvorbě a revizi školních
vzdělávacích programů |
| Podporovat možnosti získávání kvalifikovaných
odborníků z praxe pro praktickou výuku ve školách,
popřípadě realizace DVPP a stáží pedagogů odborného výcviku u zaměstnavatelů |
| Zvyšovat uplatnitelnost a flexibilitu absolventů na trhu práce |
| Podporovat klíčové kompetence např. kompetence k
učení, pracovní, sociální, k řešení problémů, komunikativní atd. |
| Podporovat technické, přírodovědné a polytechnické
vzdělávání |
| Snižovat předčasné odchody ze vzdělávání |
| Zacílit činnosti kariérového poradce a školního
metodika prevence ve středních školách na snižování
předčasných odchodů ze vzdělávání |
| Vytvářet systém podpory jedinečných, unikátních oborů |
| Podporovat víceoborové třídy u málo naplňovaných
oborů žádaných na trhu práce |
| Podporovat tradiční řemeslné obory s výučním listem |
| Pokračovat ve Stipendijním programu Libereckého
kraje pro vybrané obory středních škol a zvyšovat
podíl zaměstnavatelů na jeho finančním zabezpečení |
| Spolupracovat se zaměstnavateli na realizaci
odborného výcviku a odborné praxe |
| Vyšší odborné vzdělávání |
| Podporovat vyšší odborné školy s vysokou uplatnitelností jejich absolventů na trhu práce |
| Upřednostňovat obory technicky zaměřené a obory
unikátní na trhu práce |
| Podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli se
zaměřením na praktickou výuku |
| Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami |
| Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků v aktuálně definovaných problematikách např.: speciální pedagogika, spolupráce s asistentem pedagoga a poradenským pracovištěm, využívání technických možností ve výuce |
| Pokračovat v metodickém vedení a spolupráci
školských poradenských zařízení se školními poradenskými pracovišti a ostatními pedagogy, např.
metodická setkání, workshopy, konzultace, konference |
| Nadále rozvíjet podmínky pro činnost školních
metodiků prevence, výchovných poradců a dalších
pracovníků školního poradenského pracoviště a jejich
koordinaci |
| Nadále udržovat nabídku oborů středního vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
| Rozvíjet personální, materiální a technické podmínky středních škol poskytujících střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
| Průběžně vyhodnocovat kapacitní potřebu středních škol poskytujících střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich oborovou strukturu |
| Podporovat spolupráci středních škol poskytujících
střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se
základními školami, a to zejména ve vztahu k
snižování předčasných odchodů ze vzdělávání |
| Podporovat spolupráci a komunikaci rodičů a školy |
| Nadále realizovat vzdělávací a tréninkové aktivity pro osobnostní rozvoj pedagogů pro komunikaci s různými typy rodičů |
| Zachovat a zkvalitnit speciální školství jako relevantní možnost inkluzivního vzdělávání |
| Nadále rozvíjet multidisciplinární spolupráci na
úrovni obcí a kraje ve školství, sociálních službách, zdravotnictví a další |
| Iniciovat změnu právní úpravy vztahující se ke
vzdělávání tzv. hraničních žáků, kteří opakovaně či
soustavně selhávají v hlavním vzdělávacím proudu |
| Poradenské služby |
| V rámci stávajících subjektů upravit síť pracovišť poradenských zařízení s cílem udržení dostupnosti poradenských služeb |
| Realizovat reorganizaci stávajících speciálně
pedagogických center |
| Podporovat užší spolupráci školských poradenských zařízení a škol |
| Vytvářet podmínky pro získávání odborných pracovníků pro poradenská pracoviště |
| Rozvíjet školní poradenská pracoviště ve všech jeho funkcích |
| Nadále podporovat činnost školních metodiků
prevence, výchovných poradců a školních psychologů
a jejich spolupráci |
| Základní umělecké vzdělávání |
| Zvýšit dostupnost základního uměleckého vzdělávání v oblastech, kde je vykazována nižší hodnota stanoveného indikátoru |
| Využívat stanovený ukazatel kapacity základních
uměleckých škol pro zajištění rovnoměrné dostupnosti
základního uměleckého vzdělávání |
| Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků i managementu ZUŠ |
| Poskytovat managementu ZUŠ informace z oblasti
řízení školy |
| Střediska volného času |
| Zachovat stávající dostatečnou síť středisek volného času |
| Podporovat materiální a personální zabezpečení
středisek volného času k zajištění kvalitních
zájmových útvarů |
| Ve spolupráci se zřizovateli podporovat zájmové činnosti reflektující současné požadavky |
| Vytvářet podmínky pro rozvoj zájmového vzdělávání
i pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných |
| Podporovat aktivity vedoucí ke sdílení mezigeneračních zkušeností |
| Ústavní a ochranná výchova |
| Podporovat náhradní rodinnou péči tam, kde je pro dítě vhodná |
| Vytvářet podmínky pro systém sdílených externích
poradenských služeb (etoped, dětský psycholog) a
spolupracovat se sociálními partnery |
| Zkvalitňovat poskytování ústavní výchovy |
| Zavádět, dodržovat a vyhodnocovat Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče |
| Domovy mládeže |
| Zachovat dostatečnou dostupnost domovů mládeže |
| Posuzovat kapacity domovů mládeže s ohledem na
demografický vývoj a jejich dostupnost |
| Zvyšovat kvalitu materiálního a kulturního zázemí domovů mládeže |
| Stanovit standardy pro materiální vybavení domovů
mládeže |
| Podporovat kulturní a volnočasové aktivity domovů
mládeže |
| Školní družiny |
| Zajistit možnost zájmového vzdělávání ve školní družině pro 50 % žáků prvního stupně dané základní školy |
| Ve spolupráci se zřizovateli zajistit vyrovnání disparit |
| Posilovat kapacity v obcích s omezenou dopravní
dostupností a nízkou nabídkou jiných volnočasových
aktivit |
| Zařízení školního stravování |
| Podporovat školská stravovací zařízení v aktivitách vedoucích ke zdravému školnímu stravování |
| Využít nové poznatky pro zajištění pestré a výživově hodnotné stravy |
| Podporovat školy zapojené do projektu "Zdravá školní jídelna" |
| Podporovat začlenění dětí, žáků a studentů, kteří se nemohou účastnit z finančních důvodů školního stravování |
| Zabezpečit školní stravování dětem, žákům a
studentům, kteří se jej z finančních důvodů nemohou
účastnit |
| Pedagogičtí pracovníci |
| Ve spolupráci s pedagogickou fakultou i vedením škol motivovat studenty i stávající pedagogické pracovníky k práci ve školství |
| V rámci managementu školy hledat cesty pro získání
a udržení kvalifikovaných pedagogických pracovníků |
| Metodicky vést začínající pedagogické pracovníky i ředitele škol |
| Využívat metod mentoringu, uvádějících pedagogů,
hospitací a jiných metod u začínajících pedagogů i v
dalším průběhu kariéry pedagogického pracovníka |
| Systematicky využívat DVPP pro zvyšování odbornosti pedagogických pracovníků |
| V rámci DVPP se zaměřit na prioritní oblasti jako
společné vzdělávání, využívání digitálních technologií ve výuce, podporu informatického myšlení a digitální gramotnosti pedagogických pracovníků |
| Podporovat stáže učitelů odborného výcviku a
odborných předmětů u zaměstnavatelů |
| Podporovat výměnu zkušeností mezi školami a sdílení příkladů dobré praxe |
| Zvýšit kompetence ředitelů škol v oblastech řízení školy |
| Podporovat vzdělávání ředitelů škol v manažerských
dovednostech |
| Kvalita a hodnocení počátečního vzdělávání |
| Podporovat dobré klima a kvalitu vzdělávání na všech stupních |
| Prostřednictvím DVPP zvyšovat kompetence
pedagogických pracovníků v potřebných oblastech
jako individuální přístup, komunikace s žákem, rodiči, efektivní využívání nových metod ve výuce |
| K průběžnému zvyšování kvality zavádět prvky formativního hodnocení |
| Podporovat management školy k formativnímu
hodnocení při vedení pedagogických pracovníků |
| Zavádět metody formativního hodnocení jako
nezbytnou součást individuálního přístupu k dítěti,
žákovi |
| Vzdělávat vedení škol i pedagogické pracovníky v metodách formativního hodnocení |
| Vzdělávat vedení škol i pedagogické pracovníky v
metodách a aplikaci formativního hodnocení |
| Celoživotní vzdělávání |
| Podporovat další vzdělávání ve školách |
| Propagovat nabídky celoživotního vzdělávání ve
školách u široké veřejnosti |
| Podporovat školy jako autorizované osoby v rámci
Národní soustavy kvalifikací |
| Zaměřit aktivity Centra vzdělanosti Libereckého kraje na aktuální požadavky v celoživotním vzdělávání |
| Koordinovat vybrané aktivity Centra vzdělanosti Libereckého kraje s požadavky dle aktuálních potřeb v oblasti DVPP i celoživotního vzdělávání |
| Jazykové vzdělávání |
| Zkvalitňovat jazykovou výuku |
| Podporovat zahraniční zájezdy, jazykové pobyty a
výměnné pobyty pro žáky i pedagogické pracovníky |
| Využít geografickou polohu Libereckého kraje k
podpoře výuky německého jazyka jako dalšího cizího
jazyka |
| Podporovat spolupráci s partnerskými školami,
odborné stáže u zahraničních zaměstnavatelů a
zahraniční mobilitu |
| Informační a komunikační technologie |
| Podporovat modernizaci vybavení škol |
| Modernizovat ICT ve školách |
| Podporovat připojení škol k vysokorychlostnímu
internetu a posílení školních datových sítí |
| Zavádět znalosti v oblastech digitálních technologií do výuky |
| Podporovat prvky polytechnické výchovy, rozvoj
digitálních kompetencí, informatického myšlení a
prohlubovat znalosti z oblasti kybernetické
bezpečnosti na všech stupních vzdělávání již od
mateřských škol |
| Podporovat rozvoj digitálních kompetencí pedagogů |
| Podporovat další vzdělávání pedagogických
pracovníků směřující k využívání ICT ve výuce |
| Účelně využívat ICT ve vzdělávání (mezioborová prostupnost ICT) |
| Podporovat sdílení příkladů inspirativní praxe |
| Environmentální vzdělávání, výchova, osvěta |
| Podporovat krajský systém EVVO pokrývající všechny oblasti a stupně vzdělávání a celoživotního vzdělávání |
| Podporovat vzájemnou spolupráci škol a spolupráci
škol s dalšími organizacemi v oblasti EVVO |
| Podporovat ekologicky šetrné provozy škol a
školských zařízení Libereckého kraje |
| Prevence rizikového chování |
| Koordinovat specifickou primární prevenci ve školství ve spolupráci s dalšími resorty |
| Realizovat preventivní aktivity ve školách a školských zařízeních |
| Podpořit spolupráci škol s externími subjekty v oblasti primární prevence, zejména s certifikovanými
poskytovateli |
| Poskytovat žákům a rodičům informace v oblasti
primární prevence |
| Vzdělávat pedagogické pracovníky v oblasti specifické primární prevence |
| Podporovat okresní metodiky prevence při pedagogicko-psychologických poradnách |