Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ LIBERECKÝ
KRAJ LIBERECKÝ
www stránky

KRAJ LIBERECKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní oblast"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Libereckého kraje 2011-2020

1. EVVO v rodinách a předškolním vzdělávání

1.1 Rodiče dětí v předškolním věku mají dostatečné příležitosti k získání informací o vlivu přírodního prostředí na rozvoj a zdraví dítěte a mají možnost využít existující nabídky vzdělávacích a osvětových programů z oblasti EVVO

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
X.d služby pro rodiny a děti
Podporovat aktivity organizací, které pořádají programy a publikují informace s tematikou EVVO pro rodiny s dětmi

1.2 Mateřské školy systematicky začleňují principy EVVO v rámci svého provozu a ve výchovně vzdělávacím procesu

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
Koordinovat síť Mrkvička – síť mateřských škol realizujících EVVO, poskytovat MŠ informační a metodický servis, nabízet vzdělávací materiály a vzdělávací programy pro pedagogy MŠ
Vytvářet podmínky pro snižování nepříznivých dopadů provozu MŠ na životní prostředí – publikovat informační a metodické materiály, motivovat zřizovatele škol k podpoře této činnosti, formou grantového fondu podporovat tyto aktivity i finančně, preferovat environmentálně šetrná řešení při rozhodování o investicích

2. Základní a střední vzdělávání

2.1 Školy přistupují k EVVO systematicky a aktivně

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
Systematicky podporovat začleňování EVVO do ŠVP škol, metodicky a informačně podporovat hodnocení EVVO

2.2 Nabídka služeb a programů nabízených základním a středním školám vzdělávacími subjekty v oblasti EVVO je kvalitní a stabilizovaná

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
Rozvíjet síť vzdělávacích organizací a institucí působících v oblasti EVVO, zajistit udržitelnost této sítě a rovnoměrnost nabídky na celém území LK, systematicky podporovat nabídku vzdělávacích programů poskytovaných v rámci této sítě jako veřejnou službu. Nabídku programů vyhodnocovat z hlediska zahrnutí klíčových témat EVVO, pokrytí území kraje a uspokojení poptávky po službách EVVO
Propagovat nabídku ověřených a kvalitních vzdělávacích programů na www.ekovychovalk.cz, motivovat školy k jejich využívání
Sledovat a vyhodnocovat kvalitu poskytovaných programů EVVO nabízených školám

2.3 Školy a školská zařízení minimalizují nepříznivé dopady svého provozu na životní prostředí

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
Vytvářet podmínky pro snižování nepříznivých dopadů provozu ZŠ a SŠ na životní prostředí – publikovat informační a metodické materiály, motivovat zřizovatele škol k podpoře této činnosti, formou grantového fondu podporovat tyto aktivity i finančně, preferovat environmentálně šetrná řešení při rozhodování o investicích

3. Vyšší odborné a vysokoškolské vzdělávání

3.1 Studenti připravující se na pedagogické profese na Technické univerzitě v Liberci mají možnost absolvovat předmět zaměřený na teorii a metodiku EVVO

Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
Spolupracovat s Technickou univerzitou v Liberci, podporovat zapojení pedagogů a studentů do výzkumu v oblasti EVVO a nabídky programů EVVO v Libereckém kraji

3.2 Veřejné a státní VOŠ a Technická univerzita v Liberci začleňují environmentální principy do svého provozu a vzdělávacího procesu

Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
Spolupracovat s VOŠ a Technickou univerzitou v Liberci při snižování nepříznivých dopadů provozu na životní prostředí – publikovat informační a metodické materiály, motivovat zřizovatele škol k podpoře této činnosti, formou grantového fondu podporovat tyto aktivity i finančně, preferovat environmentálně šetrná řešení při rozhodování o investicích

4. Další vzdělávání v oblasti veřejné správy, podnikatelské sféře a neziskových organizacích

4.1 Zaměstnanci úřadů veřejné správy mají základní environmentální znalosti a uplatňují je v rámci praxe úřadů

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
Podporovat environmentální vzdělávání úředníků územně samosprávních celků v souladu se systémem vzdělávání úředníků územně samosprávních celků s využitím akreditovaných vzdělávacích programů a dalších forem vzdělávání, např. e-learningových kurzů
Podporovat snižování nepříznivých dopadů provozu úřadů veřejné správy na životní prostředí

4.2 Roste počet podniků a organizací uplatňujících environmentální principy a zavádění environmentálních dobrovolných nástrojů řízení, jejichž součástí je i EVVO zaměstnanců

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
Informačně a metodicky podporovat firmy a organizace uplatňující environmentální principy a zavádějící dobrovolné environmentální nástroje, jejichž součástí je EVVO zaměstnanců, v rámci propagace Libereckého kraje propagovat regionální environmentálně šetrné výrobky

5. Další vzdělávání pedagogických pracovníků

5.1 Standard a nabídka programů DVPP zajišťuje, že pedagogičtí pracovníci v Libereckém kraji jsou kvalitně připraveni pro zařazení environmentálních témat a souvislostí do vzdělávacích programů

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
Systematicky podporovat nabídku DVPP pro řídící pracovníky, školní koordinátory EVVO a ostatní pedagogické pracovníky, zejména nabídku akreditovaných programů a aktivity informačních a metodických sítí pedagogů EVVO (MRKEV)

5.2 Jsou vytvořeny podmínky pro systematické vzdělávání pracovníků vzdělávacích institucí neziskového charakteru – vzdělavatelů a lektorů

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XXI.d NNO
Systematicky podporovat nabídku vzdělávání pro pracovníky vzdělávacích institucí neziskového charakteru – vzdělavatelů a lektorů, zejména nabídku akreditovaných programů. Podílet se na vzniku systému dalšího vzdělávání a ověřování kvality lektorů EVVO

6. Oblast veřejnosti

6.1 Veřejnost má možnost využívat nabídku environmentálního zájmového vzdělávání a osvětových programů

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
Podporovat osvětu a šíření informací mezi veřejností z oblasti ochrany životního prostředí, zemědělství, lesnictví a vodního hospodaření s vazbou na životní prostředí, a to formou publikování informací, pořádání programů a podpory realizace osvětových programů dalších subjektů

6.2 Veřejnost má k dispozici aktuální a objektivní informace o stavu životního prostředí v Libereckém kraji a účastní se rozhodování o něm

Deskriptory:
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Podporovat akce zapojující veřejnost do rozhodování v oblasti životního prostředí, poskytovat informace a metodickou podporu pro realizaci Místní Agendy 21, podporovat dobrovolnictví a propagovat ho jako žádoucí formu aktivního zapojování veřejnosti do péče o životní prostředí

7. Infrastruktura, koordinace, spolupráce a komunikace v EVVO, kvalitní nabídka programů

7.1 Je vytvořena funkční stabilní síť aktérů, partnerů a institucí, která rovnoměrně pokrývá Liberecký kraj a jejíž účastníci vzájemně komunikují a sdílejí informace a zkušenosti

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XXI.d NNO
Podporovat aktivity existujících sítí v EVVO (Mrkvička, MRKEV) a využívat příklady jejich dobré praxe pro širší komunikaci ostatních organizací a institucí v oblasti EVVO, podporovat pořádání společných akcí a publikační činnost

7.2 Je vytvořen stabilní mechanismus efektivní koordinace a metodického vedení v oblasti EVVO

Deskriptory:
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Obnovit činnost mezirezortní pracovní skupiny (bývalého poradního výboru), konstituovat její pozici v rámci Libereckého kraje a mezi subjekty aktivními v EVVO, formulovat její statut, plán činnosti, komunikační strategii

7.3 Všechny cílové skupiny mají možnost volby kvalitních služeb EVVO

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
Monitorovat kvalitu poskytovaných programů a služeb EVVO, přijmout standardy kvality a podmínky pro certifikaci služeb a lektorů stanovené na celorepublikové úrovni

8. Indikátory

8.1 Indikátory navržené v Akčním plánu na období 2011–2013 jsou ověřovány a průběžně aktualizovány

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
Formulovat konkrétní hodnoty indikátorů k jednotlivým opatřením na základě schváleného rozpočtu Libereckého kraje, monitorovat naplňování indikátorů a hodnotit realizaci opatření s vazbou na cílový stav, aktualizovat indikátory pro další období

9. Finanční rámec pro EVVO

9.1 Pro rozvoj EVVO jsou zajištěny prostředky z rozpočtu Libereckého kraje

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
V rámci stanovených výdajových limitů vyčlenit prostředky z rozpočtů rezortů na plnění úkolů akčního plánu formou jednorázových a víceletých zakázek

9.2 Pro rozvoj EVVO jsou využívány prostředky z rozpočtu ČR, EU a finančních mechanismů dalších zemí

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
Na podporu EVVO efektivně využívat prostředky ze státního rozpočtu a dalších veřejných rozpočtů
V rámci stanovených limitů vyčlenit prostředky na spolufinancování, popř. na podporu předfinancování projektů dalších subjektů v oblasti EVVO, které významně přispívají k rovnoměrnému pokrytí Libereckého kraje nabídkou kvalitních programů EVVO