1. EVVO v rodinách a předškolním vzdělávání |
1.1 Rodiče dětí v předškolním věku mají dostatečné příležitosti k získání informací o vlivu přírodního prostředí na rozvoj a zdraví dítěte a mají možnost využít existující nabídky vzdělávacích a osvětových programů z oblasti EVVO
|
Podporovat aktivity organizací, které pořádají programy a publikují informace s tematikou EVVO pro rodiny s dětmi
|
1.2 Mateřské školy systematicky začleňují principy EVVO v rámci svého provozu a ve výchovně vzdělávacím procesu
|
Koordinovat síť Mrkvička – síť mateřských škol realizujících EVVO, poskytovat MŠ informační a metodický servis, nabízet vzdělávací materiály a vzdělávací programy pro pedagogy MŠ
Vytvářet podmínky pro snižování nepříznivých dopadů provozu MŠ na životní prostředí – publikovat informační a metodické materiály, motivovat zřizovatele škol k podpoře této činnosti, formou grantového fondu podporovat tyto aktivity i finančně, preferovat environmentálně šetrná řešení při rozhodování o investicích
|
|
2. Základní a střední vzdělávání |
2.1 Školy přistupují k EVVO systematicky a aktivně
|
Systematicky podporovat začleňování EVVO do ŠVP škol, metodicky a informačně podporovat hodnocení EVVO
|
2.2 Nabídka služeb a programů nabízených základním a středním školám vzdělávacími subjekty v oblasti EVVO je kvalitní a stabilizovaná
|
Rozvíjet síť vzdělávacích organizací a institucí působících v oblasti EVVO, zajistit udržitelnost této sítě a rovnoměrnost nabídky na celém území LK, systematicky podporovat nabídku vzdělávacích programů poskytovaných v rámci této sítě jako veřejnou službu. Nabídku programů vyhodnocovat z hlediska zahrnutí klíčových témat EVVO, pokrytí území kraje a uspokojení poptávky po službách EVVO
Propagovat nabídku ověřených a kvalitních vzdělávacích programů na www.ekovychovalk.cz, motivovat školy k jejich využívání
Sledovat a vyhodnocovat kvalitu poskytovaných programů EVVO nabízených školám
|
2.3 Školy a školská zařízení minimalizují nepříznivé dopady svého provozu na životní prostředí
|
Vytvářet podmínky pro snižování nepříznivých dopadů provozu ZŠ a SŠ na životní prostředí – publikovat informační a metodické materiály, motivovat zřizovatele škol k podpoře této činnosti, formou grantového fondu podporovat tyto aktivity i finančně, preferovat environmentálně šetrná řešení při rozhodování o investicích
|
|
3. Vyšší odborné a vysokoškolské vzdělávání |
3.1 Studenti připravující se na pedagogické profese na Technické univerzitě v Liberci mají možnost absolvovat předmět zaměřený na teorii a metodiku EVVO
|
Spolupracovat s Technickou univerzitou v Liberci, podporovat zapojení pedagogů a studentů do výzkumu v oblasti EVVO a nabídky programů EVVO v Libereckém kraji
|
3.2 Veřejné a státní VOŠ a Technická univerzita v Liberci začleňují environmentální principy do svého provozu a vzdělávacího procesu
|
Spolupracovat s VOŠ a Technickou univerzitou v Liberci při snižování nepříznivých dopadů provozu na životní prostředí – publikovat informační a metodické materiály, motivovat zřizovatele škol k podpoře této činnosti, formou grantového fondu podporovat tyto aktivity i finančně, preferovat environmentálně šetrná řešení při rozhodování o investicích
|
|
4. Další vzdělávání v oblasti veřejné správy, podnikatelské sféře a neziskových organizacích |
4.1 Zaměstnanci úřadů veřejné správy mají základní environmentální znalosti a uplatňují je v rámci praxe úřadů
|
Podporovat environmentální vzdělávání úředníků územně samosprávních celků v souladu se systémem vzdělávání úředníků územně samosprávních celků s využitím akreditovaných vzdělávacích programů a dalších forem vzdělávání, např. e-learningových kurzů
Podporovat snižování nepříznivých dopadů provozu úřadů veřejné správy na životní prostředí
|
4.2 Roste počet podniků a organizací uplatňujících environmentální principy a zavádění environmentálních dobrovolných nástrojů řízení, jejichž součástí je i EVVO zaměstnanců
|
Informačně a metodicky podporovat firmy a organizace uplatňující environmentální principy a zavádějící dobrovolné environmentální nástroje, jejichž součástí je EVVO zaměstnanců, v rámci propagace Libereckého kraje propagovat regionální environmentálně šetrné výrobky
|
|
5. Další vzdělávání pedagogických pracovníků |
5.1 Standard a nabídka programů DVPP zajišťuje, že pedagogičtí pracovníci v Libereckém kraji jsou kvalitně připraveni pro zařazení environmentálních témat a souvislostí do vzdělávacích programů
|
Systematicky podporovat nabídku DVPP pro řídící pracovníky, školní koordinátory EVVO a ostatní pedagogické pracovníky, zejména nabídku akreditovaných programů a aktivity informačních a metodických sítí pedagogů EVVO (MRKEV)
|
5.2 Jsou vytvořeny podmínky pro systematické vzdělávání pracovníků vzdělávacích institucí neziskového charakteru – vzdělavatelů a lektorů
|
Systematicky podporovat nabídku vzdělávání pro pracovníky vzdělávacích institucí neziskového charakteru – vzdělavatelů a lektorů, zejména nabídku akreditovaných programů. Podílet se na vzniku systému dalšího vzdělávání a ověřování kvality lektorů EVVO
|
|
6. Oblast veřejnosti |
6.1 Veřejnost má možnost využívat nabídku environmentálního zájmového vzdělávání a osvětových programů
|
Podporovat osvětu a šíření informací mezi veřejností z oblasti ochrany životního prostředí, zemědělství, lesnictví a vodního hospodaření s vazbou na životní prostředí, a to formou publikování informací, pořádání programů a podpory realizace osvětových programů dalších subjektů
|
6.2 Veřejnost má k dispozici aktuální a objektivní informace o stavu životního prostředí v Libereckém kraji a účastní se rozhodování o něm
|
Podporovat akce zapojující veřejnost do rozhodování v oblasti životního prostředí, poskytovat informace a metodickou podporu pro realizaci Místní Agendy 21, podporovat dobrovolnictví a propagovat ho jako žádoucí formu aktivního zapojování veřejnosti do péče o životní prostředí
|
|
7. Infrastruktura, koordinace, spolupráce a komunikace v EVVO, kvalitní nabídka programů |
7.1 Je vytvořena funkční stabilní síť aktérů, partnerů a institucí, která rovnoměrně pokrývá Liberecký kraj a jejíž účastníci vzájemně komunikují a sdílejí informace a zkušenosti
|
Podporovat aktivity existujících sítí v EVVO (Mrkvička, MRKEV) a využívat příklady jejich dobré praxe pro širší komunikaci ostatních organizací a institucí v oblasti EVVO, podporovat pořádání společných akcí a publikační činnost
|
7.2 Je vytvořen stabilní mechanismus efektivní koordinace a metodického vedení v oblasti EVVO
|
Obnovit činnost mezirezortní pracovní skupiny (bývalého poradního výboru), konstituovat její pozici v rámci Libereckého kraje a mezi subjekty aktivními v EVVO, formulovat její statut, plán činnosti, komunikační strategii
|
7.3 Všechny cílové skupiny mají možnost volby kvalitních služeb EVVO
|
Monitorovat kvalitu poskytovaných programů a služeb EVVO, přijmout standardy kvality a podmínky pro certifikaci služeb a lektorů stanovené na celorepublikové úrovni
|
|
8. Indikátory |
8.1 Indikátory navržené v Akčním plánu na období 2011–2013 jsou ověřovány a průběžně aktualizovány
|
Formulovat konkrétní hodnoty indikátorů k jednotlivým opatřením na základě schváleného rozpočtu Libereckého kraje, monitorovat naplňování indikátorů a hodnotit realizaci opatření s vazbou na cílový stav, aktualizovat indikátory pro další období
|
|
9. Finanční rámec pro EVVO |
9.1 Pro rozvoj EVVO jsou zajištěny prostředky z rozpočtu Libereckého kraje
|
V rámci stanovených výdajových limitů vyčlenit prostředky z rozpočtů rezortů na plnění úkolů akčního plánu formou jednorázových a víceletých zakázek
|
9.2 Pro rozvoj EVVO jsou využívány prostředky z rozpočtu ČR, EU a finančních mechanismů dalších zemí
|
Na podporu EVVO efektivně využívat prostředky ze státního rozpočtu a dalších veřejných rozpočtů
V rámci stanovených limitů vyčlenit prostředky na spolufinancování, popř. na podporu předfinancování projektů dalších subjektů v oblasti EVVO, které významně přispívají k rovnoměrnému pokrytí Libereckého kraje nabídkou kvalitních programů EVVO
|
|