1. ÚČINNÉ NÁSTROJE A DOPADY |
1.1 EVVO oslovuje širokou vrstvu obyvatel a institucí včetně těch s nižší environmentální senzitivitou
|
1.1.1 Analýza cílových skupin a definice klíčových sdělení pro jednotlivé skupiny
1.1.2 Realizace osvětových aktivit zapojujících různé přístupy a partnery, např. alternativní sociální projekty, neformální vzdělavatele, mezigenerační propojení
1.1.3 Realizace ročních koordinovaných osvětových kampaní
1.1.4 Realizace aktivit zaměřených na návštěvníky přírody
1.1.5 Podpora aktivit zaměřených na rodiny s dětmi (přímo i skrze mateřská a rodinná centra, ...)
1.1.6 Realizace aktivit zaměřených na odbornou veřejnost (především v oblasti životního prostředí a zemědělství)
|
1.2 Zaměření EVVO na praxi, terén, místo
|
1.2.1 Zapojování veřejnosti do praktických projektů v ochraně přírody
1.2.2.Využívání principů místně zakotveného učení a učení venku v aktivitách EVVO
1.2.3 Využívání interpretace místního dědictví v rozvoji ekologicky šetrného cestovního ruchu
|
1.3 Využití veřejného sektoru jako příkladu dobré praxe
|
1.3.1 Vzdělávání pracovníků veřejného sektoru v oblasti environmentálně šetrného provozu
1.3.2 Posilování proenvironmentálních opatření ve veřejném sektoru (veřejná správa, školství, zdravotnictví)
1.3.3 Propagace a sdílení environmentálních opatření veřejného sektoru
|
1.4 Podpora integrace principů EVVO do výuky ve školách
|
1.4.1 Podpora škol ze strany SEV při realizaci EVVO v praxi poskytováním metodických materiálů, poradenstvím, publikací příkladů dobré praxe
1.4.2 Metodická podpora při aktualizacích ŠVP s ohledem na začlenění EVVO
1.4.3 Příprava modelových projektů dlouhodobé spolupráce SEV a škol, včetně víceletých vzdělávacích cyklů
1.4.4 Motivace škol k realizaci dlouhodobých vzdělávacích programů
1.4.5 Zahrnutí principů EVVO do celé činnosti školy, aktivity z oblasti EVVO realizované v rámci školních družin a volnočasových kroužků
1.4.6 Postupné snižování podílu denních programů EVVO v realizaci EVVO na školách, omezení denních programů EVVO na vybraná témata vyžadující speciální prostředí, pomůcky, kompetence lektorů
1.4.7 Posilování zapojení pedagogů do realizace programů EVVO
|
|
2. KVALITA A AKTUÁLNOST |
2.1 Kvalitní služby využívající aktuální metody
|
2.1.1 Zavedení sdíleného systému vzdělávání v oblasti lektorských i osobnostních kompetencí a posílení komunikace mezi aktéry EVVO
2.1.2 Monitorování aktuálních metod a směrů environmentálního vzdělávání a jejich implementace do nabídky vzdělávání
2.1.3 Podpora implementace nových vzdělávacích směrů, hledání nových cest
2.1.4 Podpora stáží, mentoringu, výměny zkušeností mezi subjekty EVVO
|
2.2 Využívání aktuálních a ověřených dat o stavu životního prostředí a environmentálních problémech v LK, ČR i globálních
|
2.2.1 Využívání aktuálních a ověřených dat o stavu životního prostředí a environmentálních problémech v LK, ČR i globálních ve vzdělávacích aktivitách
2.2.2 Zajištění/zprostředkování přístupu veřejnosti k aktuálním pravdivým informacím o stavu ŽP
|
2.3 Zvyšování kvality vzdělávacích aktivit prostřednictvím evaluace a propagace příkladů dobré praxe
|
2.3.1 Vytváření a publikace regionální databáze příkladů dobré praxe v různých oblastech a na různých úrovních, zprostředkování kontaktů
2.3.2 Cílená propagace a oceňování příkladů dobré praxe ze strany veřejné správy, SEV, sítí atd.
2.3.3 Podpora evaluací účinnosti aktivit environmentální výchovy a následné implementace výsledků
|
|
3. INFRASTRUKTURA |
3.1 EVVO je dostupná v celém území Libereckého kraje
|
3.1.1 Zohledňování vazby na lokální souvislosti při podpoře akcí
3.1.2 Vyhledávání strategických partnerů a podpora jejich klíčových personálních kapacit na celém území Libereckého kraje, zejména v oblastech s podprůměrnou nabídkou EVVO
3.1.3 Snižování potřeby cestování škol za poskytovateli EVVO
|
3.2 Kapacita služeb EVVO odpovídá potřebám obyvatel a institucí
|
3.2.1 Zvyšování kapacity systému EVVO prostřednictvím nástrojů samovzdělávání (naučné stezky, programy, publikace, …)
3.2.2 Podpora prezentace široce uplatnitelných příkladů dobré praxe v oblasti ŽP
3.2.3 Zvyšování podílu pedagogů na realizaci EVVO ve školách a tím zvyšování efektivity poskytovatelů služeb, modifikace práce se školami směrem k vyššímu zapojení pedagogů, podpora jejich samostatné činnosti a vzájemné spolupráce
3.2.4, Zvyšování kapacity systému EVVO prostřednictvím terénních aktivit a učení venku (bez potřeby zázemí)
|
3.3 Rozvoj zázemí nezbytného pro realizaci kvalitních vzdělávacích aktivit
|
3.3.1 Maximální využití stávající infrastruktury poskytovatelů EVVO. Budování nových objektů v případě významných regionálních vazeb a kombinace více účelů (například Domy přírody)
3.3.2 Podpora realizace pobytových vzdělávacích programů
3.3.3 Podpora materiálního zázemí a vybavení poskytovatelů EVVO, včetně škol specifického pro EVVO
3.3.4 Podpora kofinancování národních a evropských projektů EVVO z Dotačního fondu Libereckého kraje
|
3.4 Propojení jednotlivých aktérů v oblasti EVVO do funkčního systému
|
3.4.1 Inovace internetového portálu Ekovychovalk.cz pro splnění účelu komunikace mezi poskytovateli EVVO navzájem a směrem k vnějším subjektům a zajištění jeho rozvoje a aktuálnosti
3.4.2 Využití Geoportálu Libereckého kraje pro prezentaci dat z oblasti životního prostředí
|
|
4. SPOLUPRÁCE |
4.1 Rozvoj regionálních sítí a spolupráce
|
4.1.1 Rozvoj činnosti Poradní skupiny pro EVVO v Libereckém kraji
4.1.2 Podpora a propagace spolupráce mezi školami, obcemi a místní komunitou
4.1.3 Realizace společných projektů poskytovatelů EVVO
4.1.4 Vytvoření platformy pro vzájemnou výměnu zkušeností a inspirací mezi poskytovateli EVVO, včetně těch
do sítí dosud nezapojených (Junák, MOP, DDM, ČSOP)
4.1.5 Mezioborová spolupráce mezi EVVO a hospodářskou sférou (zemědělství, lesnictví, cestovní ruch, podnikatelé) spočívající v zavádění proenvi opatření a jejich propojení s EVVO aktivitami
4.1.6 Spolupráce mezi poskytovateli EVVO a pedagogickým školstvím (zejména TUL) v rámci přípravy studentů
pedagogických oborů i zvyšování kvalifikace poskytovatelů EVVO
4.1.7 Podpora komunitních projektů v oblasti životního prostředí a zemědělství
|
4.2 Rozvoj nadregionálních a mezinárodních sítí a spolupráce
|
4.2.1 Zapojení se do celostátních sítí a organizací, podpora jejich implementace v Libereckém kraji
4.2.2 Zapojení organizací do nadregionálních a mezinárodních projektů a programů
|
4.3 Zapojení veřejného sektoru do EVVO
|
4.3.1 Propojení EVVO se vzdělávacím systémem prostřednictvím odborů školství ORP
4.3.2 Spolupráce s MŽP a MŠMT na rozvoji EVVO prostřednictvím SSEV Pavučina s podporou Libereckého kraje
4.3.3 Zapojení dalších veřejných subjektů do EVVO (muzea, galerie, knihovny a další)
4.3.4 Spolupráce SEV a orgánů ochrany přírody při využití, návrhu a realizaci vzdělávacího obsahu chráněných přírodních fenoménů
4.3.5 Veřejná správa podporuje a využívá kapacitu neziskového sektoru
|
|