| Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Libereckého kraje 2021-2030 |
1. | ÚČINNÉ NÁSTROJE A DOPADY |
1.1 | EVVO oslovuje širokou vrstvu obyvatel a institucí včetně těch s nižší environmentální senzitivitou |
1.1.1 | Analýza cílových skupin a definice klíčových sdělení pro jednotlivé skupiny |
1.1.2 | Realizace osvětových aktivit zapojujících různé přístupy a partnery, např. alternativní sociální projekty, neformální vzdělavatele, mezigenerační propojení |
1.1.3 | Realizace ročních koordinovaných osvětových kampaní |
1.1.4 | Realizace aktivit zaměřených na návštěvníky přírody |
1.1.5 | Podpora aktivit zaměřených na rodiny s dětmi (přímo i skrze mateřská a rodinná centra, ...) |
1.1.6 | Realizace aktivit zaměřených na odbornou veřejnost (především v oblasti životního prostředí a zemědělství) |
1.2 | Zaměření EVVO na praxi, terén, místo |
1.2.1 | Zapojování veřejnosti do praktických projektů v ochraně přírody |
1.2.2.Využívání | principů místně zakotveného učení a učení venku v aktivitách EVVO |
1.2.3 | Využívání interpretace místního dědictví v rozvoji ekologicky šetrného cestovního ruchu |
1.3 | Využití veřejného sektoru jako příkladu dobré praxe |
1.3.1 | Vzdělávání pracovníků veřejného sektoru v oblasti environmentálně šetrného provozu |
1.3.2 | Posilování proenvironmentálních opatření ve veřejném sektoru (veřejná správa, školství, zdravotnictví) |
1.3.3 | Propagace a sdílení environmentálních opatření veřejného sektoru |
1.4 | Podpora integrace principů EVVO do výuky ve školách |
1.4.1 | Podpora škol ze strany SEV při realizaci EVVO v praxi poskytováním metodických materiálů, poradenstvím, publikací příkladů dobré praxe |
1.4.2 | Metodická podpora při aktualizacích ŠVP s ohledem na začlenění EVVO |
1.4.3 | Příprava modelových projektů dlouhodobé spolupráce SEV a škol, včetně víceletých vzdělávacích cyklů |
1.4.4 | Motivace škol k realizaci dlouhodobých vzdělávacích programů |
1.4.5 | Zahrnutí principů EVVO do celé činnosti školy, aktivity z oblasti EVVO realizované v rámci školních družin a volnočasových kroužků |
1.4.6 | Postupné snižování podílu denních programů EVVO v realizaci EVVO na školách, omezení denních programů EVVO na vybraná témata vyžadující speciální prostředí, pomůcky, kompetence lektorů |
1.4.7 | Posilování zapojení pedagogů do realizace programů EVVO |
2. | KVALITA A AKTUÁLNOST |
2.1 | Kvalitní služby využívající aktuální metody |
2.1.1 | Zavedení sdíleného systému vzdělávání v oblasti lektorských i osobnostních kompetencí a posílení komunikace mezi aktéry EVVO |
2.1.2 | Monitorování aktuálních metod a směrů environmentálního vzdělávání a jejich implementace do nabídky vzdělávání |
2.1.3 | Podpora implementace nových vzdělávacích směrů, hledání nových cest |
2.1.4 | Podpora stáží, mentoringu, výměny zkušeností mezi subjekty EVVO |
2.2 | Využívání aktuálních a ověřených dat o stavu životního prostředí a environmentálních problémech v LK, ČR i globálních |
2.2.1 | Využívání aktuálních a ověřených dat o stavu životního prostředí a environmentálních problémech v LK, ČR i globálních ve vzdělávacích aktivitách |
2.2.2 | Zajištění/zprostředkování přístupu veřejnosti k aktuálním pravdivým informacím o stavu ŽP |
2.3 | Zvyšování kvality vzdělávacích aktivit prostřednictvím evaluace a propagace příkladů dobré praxe |
2.3.1 | Vytváření a publikace regionální databáze příkladů dobré praxe v různých oblastech a na různých úrovních, zprostředkování kontaktů |
2.3.2 | Cílená propagace a oceňování příkladů dobré praxe ze strany veřejné správy, SEV, sítí atd. |
2.3.3 | Podpora evaluací účinnosti aktivit environmentální výchovy a následné implementace výsledků |
3. | INFRASTRUKTURA |
3.1 | EVVO je dostupná v celém území Libereckého kraje |
3.1.1 | Zohledňování vazby na lokální souvislosti při podpoře akcí |
3.1.2 | Vyhledávání strategických partnerů a podpora jejich klíčových personálních kapacit na celém území Libereckého kraje, zejména v oblastech s podprůměrnou nabídkou EVVO |
3.1.3 | Snižování potřeby cestování škol za poskytovateli EVVO |
3.2 | Kapacita služeb EVVO odpovídá potřebám obyvatel a institucí |
3.2.1 | Zvyšování kapacity systému EVVO prostřednictvím nástrojů samovzdělávání (naučné stezky, programy, publikace, …) |
3.2.2 | Podpora prezentace široce uplatnitelných příkladů dobré praxe v oblasti ŽP |
3.2.3 | Zvyšování podílu pedagogů na realizaci EVVO ve školách a tím zvyšování efektivity poskytovatelů služeb, modifikace práce se školami směrem k vyššímu zapojení pedagogů, podpora jejich samostatné činnosti a vzájemné spolupráce |
3.2.4, | Zvyšování kapacity systému EVVO prostřednictvím terénních aktivit a učení venku (bez potřeby zázemí) |
3.3 | Rozvoj zázemí nezbytného pro realizaci kvalitních vzdělávacích aktivit |
3.3.1 | Maximální využití stávající infrastruktury poskytovatelů EVVO. Budování nových objektů v případě významných regionálních vazeb a kombinace více účelů (například Domy přírody) |
3.3.2 | Podpora realizace pobytových vzdělávacích programů |
3.3.3 | Podpora materiálního zázemí a vybavení poskytovatelů EVVO, včetně škol specifického pro EVVO |
3.3.4 | Podpora kofinancování národních a evropských projektů EVVO z Dotačního fondu Libereckého kraje |
3.4 | Propojení jednotlivých aktérů v oblasti EVVO do funkčního systému |
3.4.1 | Inovace internetového portálu Ekovychovalk.cz pro splnění účelu komunikace mezi poskytovateli EVVO navzájem a směrem k vnějším subjektům a zajištění jeho rozvoje a aktuálnosti |
3.4.2 | Využití Geoportálu Libereckého kraje pro prezentaci dat z oblasti životního prostředí |
4. | SPOLUPRÁCE |
4.1 | Rozvoj regionálních sítí a spolupráce |
4.1.1 | Rozvoj činnosti Poradní skupiny pro EVVO v Libereckém kraji |
4.1.2 | Podpora a propagace spolupráce mezi školami, obcemi a místní komunitou |
4.1.3 | Realizace společných projektů poskytovatelů EVVO |
4.1.4 | Vytvoření platformy pro vzájemnou výměnu zkušeností a inspirací mezi poskytovateli EVVO, včetně těch
do sítí dosud nezapojených (Junák, MOP, DDM, ČSOP) |
4.1.5 | Mezioborová spolupráce mezi EVVO a hospodářskou sférou (zemědělství, lesnictví, cestovní ruch, podnikatelé) spočívající v zavádění proenvi opatření a jejich propojení s EVVO aktivitami |
4.1.6 | Spolupráce mezi poskytovateli EVVO a pedagogickým školstvím (zejména TUL) v rámci přípravy studentů
pedagogických oborů i zvyšování kvalifikace poskytovatelů EVVO |
4.1.7 | Podpora komunitních projektů v oblasti životního prostředí a zemědělství |
4.2 | Rozvoj nadregionálních a mezinárodních sítí a spolupráce |
4.2.1 | Zapojení se do celostátních sítí a organizací, podpora jejich implementace v Libereckém kraji |
4.2.2 | Zapojení organizací do nadregionálních a mezinárodních projektů a programů |
4.3 | Zapojení veřejného sektoru do EVVO |
4.3.1 | Propojení EVVO se vzdělávacím systémem prostřednictvím odborů školství ORP |
4.3.2 | Spolupráce s MŽP a MŠMT na rozvoji EVVO prostřednictvím SSEV Pavučina s podporou Libereckého kraje |
4.3.3 | Zapojení dalších veřejných subjektů do EVVO (muzea, galerie, knihovny a další) |
4.3.4 | Spolupráce SEV a orgánů ochrany přírody při využití, návrhu a realizaci vzdělávacího obsahu chráněných přírodních fenoménů |
4.3.5 | Veřejná správa podporuje a využívá kapacitu neziskového sektoru |