| Strategie rozvoje statutárního města Liberec 2021+ (2022) |
1. | Vzdělávání, podnikání a zaměstnanost |
1.1 | Usilujeme o zvýšení praktické uplatnitelnosti absolventů škol a nárůst osob s vyšší kvalifikací na území kraje – podporujeme rozvoj kvality vzdělávání a jsme připraveni reagovat na nové společenské výzvy. Podporujeme rozvoj osobnosti žáků a studentů a zvyšujeme jejich připravenost na společenské a technologické změny. Podporujeme udržení stability sítě škol na území města. |
1.1.1 | Zlepšení stavebně-technického stavu budov škol zřizovaných městem |
1.1.2 | Podpora spolupráce s TUL a dalšími klíčovými subjekty na území města |
1.1.3 | Podpora systému vzdělávání reflektující dynamiku doby a aplikaci inovativních forem a přístupů ve vzdělávání |
1.1.4 | Zklidnění dopravy u škol |
1.1.5 | Zlepšení podmínek pro práci pedagogických pracovníků |
1.1.6 | Větší provázanost mezi jednotlivými stupni školství |
1.1.7 | Posilování preventivních aktivit ve školách (šikana atp.) |
1.1.8 | Vytváření a udržování kvalitních podmínek pro integraci všech dětí a žáků do MŠ a ZŠ |
1.1.9 | Podpora přeshraniční spolupráce vzdělávacích institucí |
1.1.10 | Rozšiřování sítě vysokorychlostního internetu ve školách |
1.1.11 | Podpora Zdravých škol/Škol podporujících zdraví na území města |
1.2 | Usilujeme o nárůst počtu podnikatelských subjektů v segmentech s vyšší přidanou hodnotou, zaměstnávající osoby s vyšší kvalifikací. Podporujeme diverzifikaci soukromého sektoru a klademe důraz na podporu aplikovaného výzkumu. Podporujeme vědu a budování výzkumných týmů. |
1.2.1 | Další rozvoj Liberce jako centra podpory podnikání |
1.2.2 | Podpora podnikatelských aktivit s vyšší přidanou hodnotu |
1.2.3 | Zvýšení kooperace subjektů na území města |
1.2.4 | Koncepční využití území a nemovitého majetku města pro podporu podnikání |
1.2.5 | Větší diverzifikace ekonomiky města s cílem snížit závislost na automotive |
1.2.6 | Podpora tradičního podnikání, malých a středních podniků a rodinných firem |
1.2.7 | Podpora osob na trhu práce |
2. | Sociální oblast, zdravotnictví a bezpečnost |
2.1 | Optimalizujeme kapacity sociálních služeb, podporujeme vyváženost terénních, ambulantních a pobytových služeb, zvyšujeme jejich kvalitu, dostupnost a adresnost. |
2.1.1 | Podpora kapacit, dostupnosti a kvality sociálních služeb |
2.1.2 | Podpora sociálního bydlení |
2.1.3 | Podpora zdravého stárnutí |
2.1.4 | Řešení problematiky sociálně vyloučených lokalit |
2.1.5 | Posílení spolupráce klíčových aktérů v sociální oblasti |
2.1.6 | Aktivní řešení dluhové problematiky a šedé ekonomiky |
2.1.7 | Aktivní řešení dlouhodobé nezaměstnanosti |
2.1.8 | Prevence zaměřená na mládež (sociálně-patologické jevy) |
2.1.9 | Podpora resocializace osob |
2.1.10 | Vytváření podmínek k podpoře všech profesí zainteresovaných v sociálních službách |
2.1.11 | Podpora domácí péče, terénní a komunitní práce |
2.2 | Posilujeme prevenci v oblasti zdraví, pečujeme o zdraví obyvatel a zvyšujeme dostupnost kvalitní zdravotní péče. |
2.2.1 | Posílení spolupráce klíčových aktérů v oblasti zdravotnictví a sociálních služeb |
2.2.2 | Podpora kapacit vybraných oborů a organizací |
2.2.3 | Zlepšení zdravotního stavu obyvatel |
2.2.4 | Podpora duševního zdraví |
2.2.5 | Podpora služeb pro mládež na úrovni zařízení, vč. práce v terénu města |
2.2.6 | Podpora dostupnosti zdravotní péče pro osoby v sociálním vyloučení |
2.3 | Snižujeme kriminalitu, zvyšujeme pocit bezpečí a posilujeme aktivní prvky bezpečnosti na území města. |
2.3.1 | Podpora kroků a opatření narovnávajících podstav policistů a strážníků |
2.3.2 | Podpora prevence kriminality |
2.3.3 | Rozvoj kamerového systému |
2.3.4 | Podpora krizového řízení |
2.3.5 | Vybavenost jednotek sboru dobrovolných hasičů |
2.3.6 | Přeshraniční spolupráce dobrovolných hasičů |
3. | Udržitelný rozvoj města |
3.1 | Zvyšujeme dostupnost bydlení, podporujeme bydlení pro mladé a znevýhodněné na komerčním trhu s bydlením, preferujeme projekty trvale udržitelné architektury a navracíme bydlení do centra města. |
3.1.1 | Zavedení koncepčního přístupu v otázce bydlení |
3.1.2 | Podpora bydlení |
3.1.3 | Oživení centra města – navrácení sídelní funkce |
3.1.4 | Revitalizace brownfields |
3.2 | Budujeme plnohodnotné město pro život. Zvyšujeme atraktivitu města pro bydlení, trávení volného času a práci. Podporujeme život ve veřejném prostoru, zvyšujeme jeho přidanou hodnotu a funkčnost pro veřejnost. Podporujeme vyšší koncentraci obyvatelstva v rámci zastavitelných ploch, usilujeme o zvyšování (architektonické) kvality staveb i hmotného prostředí. |
3.2.1 | Zatraktivnění veřejného prostoru |
3.2.2 | Zvýšení prostupnosti města |
3.2.3 | Ukotvení historické osy města |
3.2.4 | Posílení významu lokálních center v místních částech města |
3.3 | Podporujeme všechny formy dopravy, staráme se o majetek, udržujeme a rozvíjíme kvalitní dopravní infrastrukturu. Podporujeme dostupnost města z vnějšku a prostupnost zevnitř. |
3.3.1 | Dostupná, komfortní a udržitelná městská hromadná doprava |
3.3.2 | Efektivní usměrňování dopravní zátěže |
3.3.3 | Podpora cyklodopravy, cykloturistiky a pěší dopravy |
3.3.4 | Lepší napojení na páteřní železniční síť ČR |
3.3.5 | Řešení tranzitu automobilové dopravy přes území města |
3.3.6 | Doprava v klidu (dostupné, řízené parkování) |
3.3.7 | Efektivní správa místní infrastruktury |
3.3.8 | Bezpečnost dopravy |
3.3.9 | Zvýšená pozornost mostům a propustkům |
3.3.10 | Podpora elektromobility a jiných alternativních pohonů |
3.3.11 | Osvěta v oblasti udržitelné městské mobility |
3.4 | Udržujeme a zvyšujeme kvalitu technické infrastruktury. Rozvíjíme rozsah a pokrytí města technickou infrastrukturou. |
3.4.1 | Efektivní rozvoj vodovodů a kanalizací |
3.4.2 | Podpora rekonstrukce, optimalizace a zajištění efektivnosti soustavy CZT, budování CZT v oddělených lokalitách |
3.4.3 | Zateplování objektů v majetku SML, podpora energeticky úsporných řešení, aplikace energetického managementu budov při zachování zdravého vnitřního prostředí pro uživatele |
3.4.4 | Podpora externí správy a rozvoje sítí (plyn, elektřina, voda, telekomunikace) |
3.4.5 | Podpora budování metropolitní sítě včetně implementace a rozvoje 5G sítí |
3.4.6 | Podpora rozvoje obnovitelných zdrojů energie v rámci lokální energetiky města |
3.4.7 | Efektivní rozvoj a správa veřejného osvětlení včetně světelného signalizačního zařízení |
3.5 | Chráníme a zvyšujeme kvalitu životního prostředí a podporujeme využití obnovitelných zdrojů energie. |
3.5.1 | Uplatňování koncepčního přístupu k problematice životního prostředí |
3.5.2 | Efektivní péče o městský majetek |
3.5.3 | Podpora přirozené retence vody v krajině |
3.5.4 | Podpora zvyšování ochrany území před povodněmi |
3.5.5 | Snižování hluku, prašnosti z dopravy |
3.5.6 | Zlepšení kvality vody ve městě |
3.5.7 | Zlepšování kvality ovzduší |
3.5.8 | Řešení ekologických zátěží, revitalizace brownfields |
3.5.9 | Optimalizace odpadového hospodářství |
3.5.10 | Podpora alternativních zdrojů energie včetně decentralizované výroby energie |
3.5.11 | Respektování chráněných území včetně soustavy NATURA 2000 |
3.5.12 | Rozvoj a zkvalitňování ÚSES |
3.5.13 | Klimaticky odpovědné město Liberec |
3.6 | Zvyšujeme kvalitu, rychlost a dostupnost služeb pro klienty veřejné správy. Zvyšujeme komfort pro zaměstnance, efektivně pečujeme o majetek města a podporujeme spolupráci s partnery města. Strategický rozvoj plánujeme v souladu s možnostmi financování rozvojových potřeb. |
3.6.1 | Rozvoj systému řízení kvality |
3.6.2 | Zavádění inovací a optimalizace procesů v rámci projektů města, zavádění chytrých řešení a principů Smart City |
3.6.3 | Aktivní správa majetku města, efektivní rozšiřování a užívání majetkového portfolia města |
3.6.4 | Podpora spolupráce mezi všemi subjekty ve veřejné správě |
3.6.5 | Podpora rozvoje IS a elektronizace veřejné správy |
3.6.6 | Posílení a větší efektivita při komunikaci s veřejností a její zapojení do plánování rozvoje města |
3.6.7 | Rozvoj spolupráce a partnerství, zvyšování prestiže města |
3.6.8 | Optimalizace prostor pro zaměstnance a úředníky MML a jejich průběžná modernizace |
3.6.9 | Dostupné a efektivní prostory pro výkon veřejné správy |
3.6.10 | Prosazování přítomnosti nadregionálních institucí a organizací ve městě |
4. | Kultura, sport, volnočasové aktivity a cestovní ruch |
4.1 | Podporujeme kulturnost obyvatel města – jejich kulturní a společenské vyžití, a podporujeme realizaci akcí komunitního, lokálního i nadregionálního významu. Zvyšujeme povědomí obyvatel o kultuře a kulturních akcích a aktivně je zapojujeme do plánování kultury ve městě. |
4.1.1 | Zavedení koncepčního řízení kultury a její podpory ze strany města |
4.1.2 | Podpora diverzity a spolufinancování kulturních akcí komunitního, lokálního i nadregionálního významu |
4.1.3 | Zkvalitnění podmínek pro kulturní aktivity |
4.1.4 | Rozvoj potenciálu stávajících atraktivit města a zvýšení propagace kulturního bohatství a tradice města a regionu |
4.1.5 | Liberec jako Evropské hlavní město kultury 2028 |
4.1.6 | Efektivní využívání kulturního fondu a individuálních dotací |
4.1.7 | Prioritizace kultury v podmínkách města |
4.1.8 | Rozvoj potenciálu kulturních a kreativních odvětví pro místní ekonomiku a značku města |
4.2 | Podporujeme dostupnost sportovních aktivit pro všechny generace, podporujeme pravidelnou sportovní činnost dětí a mládeže, včetně sportů okrajových. Sportoviště naplňují moderní standardy na světové úrovni. Město Liberec je vyhledávaným místem pro letní i zimní sporty. |
4.2.1 | Zavedení koncepčního řízení sportu |
4.2.2 | Zkvalitnění podmínek pro sport |
4.2.3 | Podpora sportovních akcí |
4.2.4 | Zlepšení přístupu obyvatel ke sportu a sportovním zařízením |
4.2.5 | Zefektivnění finanční podpory sportu a hledání dalších finančních zdrojů pro jeho rozvoj, spolufinancování pravidelné sportovní činnosti dětí a mládeže |
4.2.6 | Větší využití sportovní tradice města a z toho plynoucí příležitosti |
4.2.7 | Optimalizace výtěžnosti sportovních areálů |
4.3 | Podporujeme obyvatele v aktivním trávení volného času. V rámci města je k dispozici pestrá nabídka volnočasových aktivit. Podporujeme osvětu a spolupráci. |
4.3.1 | Podpora aktivního trávení volného času a zdravého životního stylu všech generací |
4.3.2 | Podpora volnočasových aktivit zejména pro děti, mládež a seniory jako prevence rizikových jevů |
4.4 | Město a jeho okolí je lákavé pro turisty všech generací a sociálních skupin. Nabízíme kvalitní služby a dostatek atraktivit pro dlouhodobější pobyty. Spolupracujeme při propagaci města a jeho okolí a při nabídce služeb. |
4.4.1 | Zavedení koncepčního řízení cestovního ruchu – aktivní podpora turismu jako významného finančního zdroje pro lokální ekonomiku |
4.4.2 | Zavedení řádného marketingu města |
4.4.3 | Modernizace a budování infrastruktury cestovního ruchu |
4.4.4 | Nastavení aktivní spolupráce sLibereckým krajem, podnikatelským sektorem a dalšími klíčovými aktéry |
4.4.5 | Využívání moderních technologií a nástrojů pro podporu cestovního ruchu |
4.4.6 | Podpora aktivit v rámci Euroregionu Nisa |