1 VÝSTAVBA – Zajistit podporu výstavbě cyklistické infrastruktury.
2 REKONSTRUKCE A NOVOSTAVBA – Realizace opatření ve prospech cyklistiky (cyklistické pruhy, cyklistické stezky, lávky, podjezdy) v rámci novostaveb a rekonstrukcí státních a krajských komunikací a v rámci železničních staveb (spolupráce od zadání projektové dokumentace).
3 INTERMODALITA – Realizace opatření, která pomohou propojit cyklistiku s veřejnou hromadnou dopravou v oblasti jak denního dojíždení do práce a do škol, tak i cykloturistiky,
1.2 VYUŽITÍ STÁVAJÍCÍCH CEST I PRO POTŘEBY CYKLISTŮ
1 OPUŠTENÁ DRÁŽNÍ TELESA – Využívat drážních těles po rušených železničních tratích pro vybudování cyklistických stezek. Obce budou podávat průbežne žádost na SŽDC o bezúplatné
převedení majetku státu na obce ve veřejném zájmu, které bude podmíněno souhlasem vlády ČR.
Bude prověřena možnost zjednodušení převodu opuštených drážních teles za účelem vybudování
cyklostezek, popřípade doporučit vstřícnost a urychlené vyřizování takových žádostí.
2 VODNÍ TOKY A ŘÍCNÍ STEZKY – Podporovat vedení cyklistické infrastruktury podél vodních toků. Pokud se budují protipovodnové hráze, tak již v územním řízení se nesmí zapomenout na definování cyklostezky, na kterou proběhne územní, stavební a kolaudační rízení buď společně anebo následně v přímé koordinaci (cyklostezky je nutné koncipovat jako víceúčelové komunikace – cyklostezka + účelová komunikace).
3 POLNÍ A LESNÍ CESTY – Využívat pozemkových úprav a lesních cest pro vedení cyklotras a výstavby nové cyklistické infrastruktury. Z hlediska budování cyklistické infrastruktury jsou podstatná zejména zařízení pro zpřístupnění pozemku, tedy polní cesty, které zároveň naplňují účel potřebné prostupnosti krajiny z hlediska cyklistiky. Ty se budují ve smyslu zákona č.139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., ve znení pozdejších předpisů.
1.3 PODPORA VÝSTAVBY SÍTĚ DÁLKOVÝCH CYKLOTRAS CR A TRAS EUROVELO
1 VÝSTAVBA PROBLEMATICKÝCH ÚSEKU – V návaznosti na síť TEN-T a Koncepci cestovního ruchu v ČR postupně realizovat úseky cyklostezek a komunikací vhodných pro cyklisty na páteřní síti EuroVelo a dálkových cyklotras ČR, tj. koordinovat jejich výstavbu a zajistit finanční podporu na projektovou přípravu a vlastní výstavbu. V návaznosti na opatření 1.2 Koncepce cestovního ruchu v CR optimalizovat využití lesních a polních cest, využití cest budovaných v rámci pozemkových úprav.
2 ZNAČENÍ EUROVELO a PŘEZNAČENÍ DÁLKOVÉ SÍTĚ – Vyznačit síť EuroVelo tras přes ČR a zajistit
správcovství a údržbu značení této sítě cyklotras. Přeznačit ve spolupráci s kraji dálkovou síť cyklotras ČR.
3 ÚZEMNĚ ANALYTICKÉ PODKLADY – Zapracovat vedení tras do územně analytických podkladů.
Zajistit metodickou podporu obcí a krajů v územním plánování.
2. – ZVYŠOVÁNÍ BEZPECNOSTI CYKLISTICKÉ DOPRAVY
2.1 PREVENCE, ANEB REALIZACE VZDĚLÁVACÍCH, KOMUNIKAČNÍCH A OSVĚTOVÝCH TÉMAT
1 DOPRAVNÍ VÝCHOVA – Podporovat komplexní dopravní výchovu na místní úrovni se začleněním zdravotních a environmentálních prvků výhod cyklistické dopravy. Spolu s aktivní snahou rodičů naučit své děti základním cyklistickým dovednostem s mottem: „Staň se instruktorem svého dítěte“.
2 KOMUNIKAČNÍ TÉMATA – Realizovat komunikační témata prevence dopravních nehod na téma a) vzájemná ohleduplnost, b) zvýšené povědomí o „Cyklolegislativě“, c) předvídatelné chování, d) doporučená a povinná výbava kola a cyklisty.
3 SPOLUPRÁCE – Spolupracovat s dalšími organizacemi, zabývající se problematikou bezpečností na pozemních komunikacích (např. grantový program „Na zelenou“, dopravní soutež „Cesty městy“, atd.)
2.2 KONTROLA DODRŽOVÁNÍ PRAVIDEL SILNIČNÍHO PROVOZU CYKLISTY, MONITORING NEHODOVOSTI CYKLISTŮ A PREVENTIVNÍ OPATŘENÍ PROTI KRÁDEŽÍM KOL
1 KONTROLA – Kontrolovat dodržování pravidel silničního provozu cyklisty.
2 MONITORING – Monitorovat dopravní nehody, jejichž účastníkem byl cyklista a zpracovat získaná data za využití centrální evidence dopravních nehod.
3 PREVENCE KRÁDEŽÍ KOL – Podporovat programy a aktivity směřující ke snížení poctu odcizených jízdních kol (např. dotační programy MV ČR na zabezpečené parkování jízdních kol), zvýšit informovanost obcanu o možnostech zabezpečení jízdních kol a podporovat nové způsoby značení jízdních kol pro jejich snazší identifikaci v případe jejich odcizení, ztráty ci nalezení.
2.3 REALIZACE LEGISLATIVNÍCH OPATŘENÍ S OHLEDEM NA BEZPEČNOST A PLYNULOST CYKLISTICKÉ DOPRAVY
1 DOPRAVNÍ ZÁKONY – Realizovat změny v právních předpisech, které se týkají cyklodopravy v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a vyhlášky č. 30/2001 Sb., Ministerstva dopravy a spoju
2 SOUVISEJÍCÍ ZÁKONY a PŘEDPISY – Při novelizaci potenciálně související legislativy a technické literatury (zákonu, vyhlášek technických norem a podmínek, metodických příruček a pokynu) brát vždy zřetel i na potřeby cyklistické dopravy. Samostatné separátní rešení cyklistické dopravy jako takové je zcela nedostatečné, rešení se musí stát integrální součástí ostatních dokumentů (napr. zákon o SFDI,o lesích, o vodách, o ochraně zemědělského půdního fondu, zákon o Státním pozemkovém úradu).
3 SPECIFICKÁ TECHNICKÁ LITERATURA – Aktualizovat Technické podmínky 179 „Navrhování komunikací pro cyklisty“ a vydat metodický materiál ve forme Technických podmínek k tvorbě, značení a údržbe cyklotras – evropských, národních, regionálních a místních.
3. – REALIZACE PROJEKTU CYKLISTICKÉ AKADEMIE
3.1 ZVYŠOVÁNÍ POVĚDOMÍ O NÁSTROJÍCH OVLIVŇUJÍCÍCH PODPORU CYKLISTICKÉ DOPRAVY,VČETNĚ REALIZACE VÝZKUMNÝCH PROJEKTŮ
1 VÝUKOVÝ PROGRAM a METODIKY – Realizovat vzdělávací programy, školení, exkurze a další doprovodné akce s tématikou cyklistické dopravy pod jednotným názvem „Cyklistická akademie“. Vytvořit metodické (učební) materiály, tzv. „fact sheets“ s klíčovými tématy podpory cyklodopravy.
2 PORADENSKÝ SERVIS – Poskytnout městům metodickou a konzultační činnost (poradenský servis) v oblasti cyklistické dopravy, včetně místních šetření a účasti na strategických jednáních souvisejících s rozvojem
cyklistické dopravy, speciálně zameřená na města, která se přihlásila k Uherskohradištské chartě.
3 VÝZKUM – Podporovat realizaci aplikovaných výzkumných projektu s cyklistickou tématikou. Začlenit výzkum do procesu podpory cyklistické dopravy, provádět přenos zahraničních poznatků a zavést vhodná opatření do praxe. Průbežně informovat o výsledcích výzkumu a podporovat vzdělávací a výchovné programy. Zajistit uplatnění výsledku v praxi. Zajistit vzdělávání a přípravu odborníku na úrovni současných a budoucích úkolů v dopravě.
3.2 ZEFEKTIVNĚNÍ PROPAGACE CYKLISTICKÉ DOPRAVY JAKO SOUČÁSTI ŽIVOTNÍHO STYLU
1 KOMUNIKAČNÍ PLÁN – Ve spolupráci s městy
vytvořit a pravidelně aktualizovat a naplňovat Komunikační plán Cyklostrategie.
2 AKTIVITY MŽP A MZ. – Pokračovat v realizaci stávajících aktivit resortu MŽP a MZ:
• Koordinovat na území ČR propagační akci
EU, Evropský týden mobility, která se koná pravidelne ve dnech 16.–22. září a Evropský den bez aut (22. září).
• Využívat dotační program „Národní program zdraví – projekty podpory zdraví“ (NPZ – PPZ)a další evropské programy zameřené na problematiku zdraví. Podporovat zdravotně výchovné
programy, např. program „Do práce na kole“, který je zaměřen na podporu chytré a zodpovědné firemní mobility a jehož cílem je motivovat co nejvíce lidí, aby se dopravovali do práce a z práce na kole. Na národní úrovni vytvořit manuál programu a ověřit jej v praxi. Podporovat města, regiony a organizace k zapojení do projektu. Návrh plánu komplexní podpory cyklistiky a pohybové aktivity ve mestech a obcích – www.cyklodoprava.cz/marketing/.
3 PODPORA E-MOBILITY – Podporovat nové formy mobility, pedeleky (jízdní kola s podpurným
elektromotorem, který je účinný pouze při šlapání).
3.3 VYTVOŘENÍ NÁRODNÍ SÍTĚ MĚST PŘÁTELSKÝCH PRO CYKLISTY „MĚSTA PRO CYKLISTY“
1 ASOCIACE – Ve spolupráci s městy vytvořit národní síť „Města pro cyklisty“ a zajistit každoroční finanční podporu této Asociaci.
2 STRATEGIE a NÁSTROJE – Strategické plánování a řízení cyklistické dopravy a cyklistiky. Zpracovat,
resp. aktualizovat na úrovni místních orgánu v obcích místní cyklostrategie, včetně jmenování cyklokoordinátora,stanovení konkrétních opatření a návrhu financování a realizace dopravních plánů
bezmotorové dopravy (studie, generely, zapracování vedení tras do územně analytických podkladů).
Provádět pravidelné vyhodnocování indikátorů a opatření jak místní cyklostrategie, tak plánu
cyklistické dopravy.
3 INFRASTRUKTURA – Rozvíjet stávající sít ucelených tras pro bezmotorovou dopravu, zajištující relativně rychlé a hlavně bezpečné propojení důležitých cílů cest, nejen rekreačních, ale predevším z bydliště na pracoviště, které také počítá s rozširováním zón s omezenou rychlostí na 30 km/h a tzv. sdílené komunikace společné pro motorovou a bezmotorovou dopravu. Zajistit, aby měl cyklista možnost bezpecně a snadno zaparkovat své jízdní kolo co nejblíže cíli své cesty (škola, práce, stanice veřejné hromadné dopravy, obchody, sportovní areál, atd.). Plánovat rozvoj a stavbu cyklistické infrastruktury v návaznosti na veřejnou, zejména kolejovou dopravu.
4 KAMPANĚ, PROPAGACE – Propagovat cyklistickou dopravu řadou „měkkých“ opatření dle Komunikačního plánu Cyklostrategie (kampaně, letáky, mapky, atd.). Společný marketing by také obsahoval například leták popisující cíle a aktivity Asociace mest pro cyklisty a jejích členů, vyhlášení Národní
cyklo ceny pro nejlepší cyklodopravní rešení zapojení do mezinárodních aktivit Evropské cyklistické federace (ECF) zejména podpora cyklistiky na evropské úrovni.
4. – REALIZACE NÁRODNÍHO PRODUKTU CESKO JEDE
4.1 MARKETINGOVÁ PODPORA PRODUKTU ČESKO JEDE
1 NÁRODNÍ ÚROVEŇ – Realizovat marketingové aktivity pro domácí i zahraniční cykloturisty
• Tvorba cykloturistických produktů pro dálkové cykloturisty a výběr TOP českých nabídek dle jednotlivých cílových skupin, včetně tématických tras v území (napr. vinařské cyklostezky).
• Provoz portálu produktu Česko jede a jeho propojenost s www.kudyznudy.cz, www.czechtourism.com,
s krajskými portály (ci turistickými regiony). Cílem je nabízet na jednom místě top cykloturistickou
a výhledove i širší (pěší, vodáckou, hipo, bežeckou) nabídku ČR.
• Realizace komunikačních kampaní, ve vazbě na kampaně CzechTourism na téma „aktivní produkt – sport a pohyb“ (napr. vytvoření značky a designu pro celou kampaň, prezentace na mezinárodních veletrzích cestovního ruchu, na zastoupeních ČR v cizině, příprava a distribuce propagačních materiálů jednoduchý leták 1/3 A4, katalog TOP cyklovýletu, mapy, elektronické
výstupy – banner, videoshoty, DVD atd.).
• Spolupracovat na jednotné propagaci s dopravci,kteří nabízejí možnosti převozu a půjčoven kol ve vzdálenějších lokalitách, které jsou z hlediska fyzického či časového cyklistou hůře dosažitelné.
2 REGIONÁLNÍ ÚROVEN – Vytvořit a zkvalitňovat regionální a místní cykloturistické produkty
Tvorba regionálních a místních cykloturistických produktu/cyklobalícku (existence zdrojových dat na místní úrovni – na lokálním webu mesta, mikroregionu nebo turistického regionu – kde se garantuje správnost a aktuálnost všech dostupných základních dat).
• Provoz krajských portálu (nebo turistických) s cyklistickou tématikou.
• Realizace komunikačních kampaní na regionální a místní úrovni (napr. uspořádání akcí typu „Vysočinou
na kole“), prezentace na tuzemských sportovních veletrzích a veletrzích cestovního ruchu.
3 DATA – Získávat marketingové informace
Zpracovat benchmarkingovou studii Cykloturistika v sousedních zemích.
• Vytvořit systém monitoringu pohybu cyklistů a aktivních turistů na všech mezinárodních trasách a v cyklodestinacích jako nezbytnou podmínku pro schválení realizace projektu, predevším z grantu a dotací. Monitoringy regionálně i centrálně vyhodnocovat a výsledky zveřejňovat.
• Realizovat systematický pravidelný průzkum mezi cyklisty a in-line bruslaři v ČR – jejich chování,motivace, způsob, četnost používání kola, prekážky, ekonomické přínosy, atd.
4.2 ZAJISTIT POTŘEBNOU INFRASTRUKTURU PRO CYKLOTURISTIKU
1 DOPROVODNÁ INFRASTRUKTURA – Připravovat a realizovat veřejné neziskové projekty pro rozvoj infrastruktury podle aktuálních trendů a poptávky (například trasy pro terénní bikování se zázemím,centrální cykloturistické body, úschovny, stojany u turistických a přírodních památek, odpočívadla,informační a naučné tabule apod.).
2 ZNAČENÍ – Zajistit správcovství a údržbu značení cyklotras. Opatření zahrnuje:
Provedení revize a pasportu značení spojenou s údržbou cyklotras.
• Stanovení systému údržby značených cyklotras na území jednotlivých krajů.
• Návrh na značení nových cyklotras, případně jejich přeznačení, nebo dokonce rušení nevhodných cyklotras, zejména cyklotras IV. tříd.
4.3 PODPORA SLUŽEB A ROZVOJ LIDSKÝCH ZDROJU V OBLASTI CYKLOTURISTIKY
1 ŠKOLENÍ – Realizovat vzdělávací a školící programy (kurzy) v jednotlivých krajích s cílem definovat cyklistické produkty dle cílových skupin cyklistů a projednat možnosti importu zpracovaných dat přímým vkládáním z destinací a editací z vlastních podkladů. Součástí je vydání národních metodických příruček pro vytvoření rozvoje a správy celého systému.
2 CYKLOPRUVODCOVSTVÍ – Zvyšovat kvalifikaci pracovníků v oblasti cyklopruvodcovství. Zavedení vzdělávacího programu pro pracovníky ve službách cykloturistiky – cykloprůvodce (certifikovaný kurz cykloprůvodců se znalostmi provázení cykloturististů, zdravotním minimem, minimem znalostí
servisu kol, schopnostmi sestavení výletu a programu na míru, orientačních vědomostí, apod.).
3 CERTIFIKACE SLUŽEB – Využít k jednotné propagaci certifikaci služeb „Cyklisté vítáni“ a podporovat specializované služby v ubytování s touto značkou.