Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO DOPRAVY
MINISTERSTVO DOPRAVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO DOPRAVY

Názvy hierarchických úrovní
1. "Specifický cíl"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR 2013-2020

Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR 2013-2020
1.– ZAJIŠTENÍ FINANCOVÁNÍ CYKLISTICKÉ INFRASTRUKTURY
1.1VÝSTAVBA A ÚDRŽBA CYKLISTICKÉ INFRASTRUKTURY
1VÝSTAVBA – Zajistit podporu výstavbě cyklistické infrastruktury.
2REKONSTRUKCE A NOVOSTAVBA – Realizace opatření ve prospech cyklistiky (cyklistické pruhy, cyklistické stezky, lávky, podjezdy) v rámci novostaveb a rekonstrukcí státních a krajských komunikací a v rámci železničních staveb (spolupráce od zadání projektové dokumentace).
3INTERMODALITA – Realizace opatření, která pomohou propojit cyklistiku s veřejnou hromadnou dopravou v oblasti jak denního dojíždení do práce a do škol, tak i cykloturistiky,
1.2VYUŽITÍ STÁVAJÍCÍCH CEST I PRO POTŘEBY CYKLISTŮ
1OPUŠTENÁ DRÁŽNÍ TELESA – Využívat drážních těles po rušených železničních tratích pro vybudování cyklistických stezek. Obce budou podávat průbežne žádost na SŽDC o bezúplatné
převedení majetku státu na obce ve veřejném zájmu, které bude podmíněno souhlasem vlády ČR.
Bude prověřena možnost zjednodušení převodu opuštených drážních teles za účelem vybudování
cyklostezek, popřípade doporučit vstřícnost a urychlené vyřizování takových žádostí.
2VODNÍ TOKY A ŘÍCNÍ STEZKY – Podporovat vedení cyklistické infrastruktury podél vodních toků. Pokud se budují protipovodnové hráze, tak již v územním řízení se nesmí zapomenout na definování cyklostezky, na kterou proběhne územní, stavební a kolaudační rízení buď společně anebo následně v přímé koordinaci (cyklostezky je nutné koncipovat jako víceúčelové komunikace – cyklostezka + účelová komunikace).
3POLNÍ A LESNÍ CESTY – Využívat pozemkových úprav a lesních cest pro vedení cyklotras a výstavby nové cyklistické infrastruktury. Z hlediska budování cyklistické infrastruktury jsou podstatná zejména zařízení pro zpřístupnění pozemku, tedy polní cesty, které zároveň naplňují účel potřebné prostupnosti krajiny z hlediska cyklistiky. Ty se budují ve smyslu zákona č.139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., ve znení pozdejších předpisů.
1.3PODPORA VÝSTAVBY SÍTĚ DÁLKOVÝCH CYKLOTRAS CR A TRAS EUROVELO
1VÝSTAVBA PROBLEMATICKÝCH ÚSEKU – V návaznosti na síť TEN-T a Koncepci cestovního ruchu v ČR postupně realizovat úseky cyklostezek a komunikací vhodných pro cyklisty na páteřní síti EuroVelo a dálkových cyklotras ČR, tj. koordinovat jejich výstavbu a zajistit finanční podporu na projektovou přípravu a vlastní výstavbu. V návaznosti na opatření 1.2 Koncepce cestovního ruchu v CR optimalizovat využití lesních a polních cest, využití cest budovaných v rámci pozemkových úprav.
2ZNAČENÍ EUROVELO a PŘEZNAČENÍ DÁLKOVÉ SÍTĚ – Vyznačit síť EuroVelo tras přes ČR a zajistit
správcovství a údržbu značení této sítě cyklotras. Přeznačit ve spolupráci s kraji dálkovou síť cyklotras ČR.
3ÚZEMNĚ ANALYTICKÉ PODKLADY – Zapracovat vedení tras do územně analytických podkladů.
Zajistit metodickou podporu obcí a krajů v územním plánování.
2.– ZVYŠOVÁNÍ BEZPECNOSTI CYKLISTICKÉ DOPRAVY
2.1PREVENCE, ANEB REALIZACE VZDĚLÁVACÍCH, KOMUNIKAČNÍCH A OSVĚTOVÝCH TÉMAT
1DOPRAVNÍ VÝCHOVA – Podporovat komplexní dopravní výchovu na místní úrovni se začleněním zdravotních a environmentálních prvků výhod cyklistické dopravy. Spolu s aktivní snahou rodičů naučit své děti základním cyklistickým dovednostem s mottem: „Staň se instruktorem svého dítěte“.
2KOMUNIKAČNÍ TÉMATA – Realizovat komunikační témata prevence dopravních nehod na téma a) vzájemná ohleduplnost, b) zvýšené povědomí o „Cyklolegislativě“, c) předvídatelné chování, d) doporučená a povinná výbava kola a cyklisty.
3SPOLUPRÁCE – Spolupracovat s dalšími organizacemi, zabývající se problematikou bezpečností na pozemních komunikacích (např. grantový program „Na zelenou“, dopravní soutež „Cesty městy“, atd.)
2.2KONTROLA DODRŽOVÁNÍ PRAVIDEL SILNIČNÍHO PROVOZU CYKLISTY, MONITORING NEHODOVOSTI CYKLISTŮ A PREVENTIVNÍ OPATŘENÍ PROTI KRÁDEŽÍM KOL
1KONTROLA – Kontrolovat dodržování pravidel silničního provozu cyklisty.
2MONITORING – Monitorovat dopravní nehody, jejichž účastníkem byl cyklista a zpracovat získaná data za využití centrální evidence dopravních nehod.
3PREVENCE KRÁDEŽÍ KOL – Podporovat programy a aktivity směřující ke snížení poctu odcizených jízdních kol (např. dotační programy MV ČR na zabezpečené parkování jízdních kol), zvýšit informovanost obcanu o možnostech zabezpečení jízdních kol a podporovat nové způsoby značení jízdních kol pro jejich snazší identifikaci v případe jejich odcizení, ztráty ci nalezení.
2.3REALIZACE LEGISLATIVNÍCH OPATŘENÍ S OHLEDEM NA BEZPEČNOST A PLYNULOST CYKLISTICKÉ DOPRAVY
1DOPRAVNÍ ZÁKONY – Realizovat změny v právních předpisech, které se týkají cyklodopravy v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a vyhlášky č. 30/2001 Sb., Ministerstva dopravy a spoju
2SOUVISEJÍCÍ ZÁKONY a PŘEDPISY – Při novelizaci potenciálně související legislativy a technické literatury (zákonu, vyhlášek technických norem a podmínek, metodických příruček a pokynu) brát vždy zřetel i na potřeby cyklistické dopravy. Samostatné separátní rešení cyklistické dopravy jako takové je zcela nedostatečné, rešení se musí stát integrální součástí ostatních dokumentů (napr. zákon o SFDI,o lesích, o vodách, o ochraně zemědělského půdního fondu, zákon o Státním pozemkovém úradu).
3SPECIFICKÁ TECHNICKÁ LITERATURA – Aktualizovat Technické podmínky 179 „Navrhování komunikací pro cyklisty“ a vydat metodický materiál ve forme Technických podmínek k tvorbě, značení a údržbe cyklotras – evropských, národních, regionálních a místních.
3.– REALIZACE PROJEKTU CYKLISTICKÉ AKADEMIE
3.1ZVYŠOVÁNÍ POVĚDOMÍ O NÁSTROJÍCH OVLIVŇUJÍCÍCH PODPORU CYKLISTICKÉ DOPRAVY,VČETNĚ REALIZACE VÝZKUMNÝCH PROJEKTŮ
1VÝUKOVÝ PROGRAM a METODIKY – Realizovat vzdělávací programy, školení, exkurze a další doprovodné akce s tématikou cyklistické dopravy pod jednotným názvem „Cyklistická akademie“. Vytvořit metodické (učební) materiály, tzv. „fact sheets“ s klíčovými tématy podpory cyklodopravy.
2PORADENSKÝ SERVIS – Poskytnout městům metodickou a konzultační činnost (poradenský servis) v oblasti cyklistické dopravy, včetně místních šetření a účasti na strategických jednáních souvisejících s rozvojem
cyklistické dopravy, speciálně zameřená na města, která se přihlásila k Uherskohradištské chartě.
3VÝZKUM – Podporovat realizaci aplikovaných výzkumných projektu s cyklistickou tématikou. Začlenit výzkum do procesu podpory cyklistické dopravy, provádět přenos zahraničních poznatků a zavést vhodná opatření do praxe. Průbežně informovat o výsledcích výzkumu a podporovat vzdělávací a výchovné programy. Zajistit uplatnění výsledku v praxi. Zajistit vzdělávání a přípravu odborníku na úrovni současných a budoucích úkolů v dopravě.
3.2ZEFEKTIVNĚNÍ PROPAGACE CYKLISTICKÉ DOPRAVY JAKO SOUČÁSTI ŽIVOTNÍHO STYLU
1KOMUNIKAČNÍ PLÁN – Ve spolupráci s městy
vytvořit a pravidelně aktualizovat a naplňovat Komunikační plán Cyklostrategie.
2AKTIVITY MŽP A MZ. – Pokračovat v realizaci stávajících aktivit resortu MŽP a MZ:
• Koordinovat na území ČR propagační akci
EU, Evropský týden mobility, která se koná pravidelne ve dnech 16.–22. září a Evropský den bez aut (22. září).
• Využívat dotační program „Národní program zdraví – projekty podpory zdraví“ (NPZ – PPZ)a další evropské programy zameřené na problematiku zdraví. Podporovat zdravotně výchovné
programy, např. program „Do práce na kole“, který je zaměřen na podporu chytré a zodpovědné firemní mobility a jehož cílem je motivovat co nejvíce lidí, aby se dopravovali do práce a z práce na kole. Na národní úrovni vytvořit manuál programu a ověřit jej v praxi. Podporovat města, regiony a organizace k zapojení do projektu. Návrh plánu komplexní podpory cyklistiky a pohybové aktivity ve mestech a obcích – www.cyklodoprava.cz/marketing/.
3PODPORA E-MOBILITY – Podporovat nové formy mobility, pedeleky (jízdní kola s podpurným
elektromotorem, který je účinný pouze při šlapání).
3.3VYTVOŘENÍ NÁRODNÍ SÍTĚ MĚST PŘÁTELSKÝCH PRO CYKLISTY „MĚSTA PRO CYKLISTY“
1ASOCIACE – Ve spolupráci s městy vytvořit národní síť „Města pro cyklisty“ a zajistit každoroční finanční podporu této Asociaci.
2STRATEGIE a NÁSTROJE – Strategické plánování a řízení cyklistické dopravy a cyklistiky. Zpracovat,
resp. aktualizovat na úrovni místních orgánu v obcích místní cyklostrategie, včetně jmenování cyklokoordinátora,stanovení konkrétních opatření a návrhu financování a realizace dopravních plánů
bezmotorové dopravy (studie, generely, zapracování vedení tras do územně analytických podkladů).
Provádět pravidelné vyhodnocování indikátorů a opatření jak místní cyklostrategie, tak plánu
cyklistické dopravy.
3INFRASTRUKTURA – Rozvíjet stávající sít ucelených tras pro bezmotorovou dopravu, zajištující relativně rychlé a hlavně bezpečné propojení důležitých cílů cest, nejen rekreačních, ale predevším z bydliště na pracoviště, které také počítá s rozširováním zón s omezenou rychlostí na 30 km/h a tzv. sdílené komunikace společné pro motorovou a bezmotorovou dopravu. Zajistit, aby měl cyklista možnost bezpecně a snadno zaparkovat své jízdní kolo co nejblíže cíli své cesty (škola, práce, stanice veřejné hromadné dopravy, obchody, sportovní areál, atd.). Plánovat rozvoj a stavbu cyklistické infrastruktury v návaznosti na veřejnou, zejména kolejovou dopravu.
4KAMPANĚ, PROPAGACE – Propagovat cyklistickou dopravu řadou „měkkých“ opatření dle Komunikačního plánu Cyklostrategie (kampaně, letáky, mapky, atd.). Společný marketing by také obsahoval například leták popisující cíle a aktivity Asociace mest pro cyklisty a jejích členů, vyhlášení Národní
cyklo ceny pro nejlepší cyklodopravní rešení zapojení do mezinárodních aktivit Evropské cyklistické federace (ECF) zejména podpora cyklistiky na evropské úrovni.
4.– REALIZACE NÁRODNÍHO PRODUKTU CESKO JEDE
4.1MARKETINGOVÁ PODPORA PRODUKTU ČESKO JEDE
1NÁRODNÍ ÚROVEŇ – Realizovat marketingové aktivity pro domácí i zahraniční cykloturisty
• Tvorba cykloturistických produktů pro dálkové cykloturisty a výběr TOP českých nabídek dle jednotlivých cílových skupin, včetně tématických tras v území (napr. vinařské cyklostezky).
• Provoz portálu produktu Česko jede a jeho propojenost s www.kudyznudy.cz, www.czechtourism.com,
s krajskými portály (ci turistickými regiony). Cílem je nabízet na jednom místě top cykloturistickou
a výhledove i širší (pěší, vodáckou, hipo, bežeckou) nabídku ČR.
• Realizace komunikačních kampaní, ve vazbě na kampaně CzechTourism na téma „aktivní produkt – sport a pohyb“ (napr. vytvoření značky a designu pro celou kampaň, prezentace na mezinárodních veletrzích cestovního ruchu, na zastoupeních ČR v cizině, příprava a distribuce propagačních materiálů jednoduchý leták 1/3 A4, katalog TOP cyklovýletu, mapy, elektronické
výstupy – banner, videoshoty, DVD atd.).
• Spolupracovat na jednotné propagaci s dopravci,kteří nabízejí možnosti převozu a půjčoven kol ve vzdálenějších lokalitách, které jsou z hlediska fyzického či časového cyklistou hůře dosažitelné.
2REGIONÁLNÍ ÚROVEN – Vytvořit a zkvalitňovat regionální a místní cykloturistické produkty
Tvorba regionálních a místních cykloturistických produktu/cyklobalícku (existence zdrojových dat na místní úrovni – na lokálním webu mesta, mikroregionu nebo turistického regionu – kde se garantuje správnost a aktuálnost všech dostupných základních dat).
• Provoz krajských portálu (nebo turistických) s cyklistickou tématikou.
• Realizace komunikačních kampaní na regionální a místní úrovni (napr. uspořádání akcí typu „Vysočinou
na kole“), prezentace na tuzemských sportovních veletrzích a veletrzích cestovního ruchu.
3DATA – Získávat marketingové informace
Zpracovat benchmarkingovou studii Cykloturistika v sousedních zemích.
• Vytvořit systém monitoringu pohybu cyklistů a aktivních turistů na všech mezinárodních trasách a v cyklodestinacích jako nezbytnou podmínku pro schválení realizace projektu, predevším z grantu a dotací. Monitoringy regionálně i centrálně vyhodnocovat a výsledky zveřejňovat.
• Realizovat systematický pravidelný průzkum mezi cyklisty a in-line bruslaři v ČR – jejich chování,motivace, způsob, četnost používání kola, prekážky, ekonomické přínosy, atd.
4.2ZAJISTIT POTŘEBNOU INFRASTRUKTURU PRO CYKLOTURISTIKU
1DOPROVODNÁ INFRASTRUKTURA – Připravovat a realizovat veřejné neziskové projekty pro rozvoj infrastruktury podle aktuálních trendů a poptávky (například trasy pro terénní bikování se zázemím,centrální cykloturistické body, úschovny, stojany u turistických a přírodních památek, odpočívadla,informační a naučné tabule apod.).
2ZNAČENÍ – Zajistit správcovství a údržbu značení cyklotras. Opatření zahrnuje:
Provedení revize a pasportu značení spojenou s údržbou cyklotras.
• Stanovení systému údržby značených cyklotras na území jednotlivých krajů.
• Návrh na značení nových cyklotras, případně jejich přeznačení, nebo dokonce rušení nevhodných cyklotras, zejména cyklotras IV. tříd.
4.3PODPORA SLUŽEB A ROZVOJ LIDSKÝCH ZDROJU V OBLASTI CYKLOTURISTIKY
1ŠKOLENÍ – Realizovat vzdělávací a školící programy (kurzy) v jednotlivých krajích s cílem definovat cyklistické produkty dle cílových skupin cyklistů a projednat možnosti importu zpracovaných dat přímým vkládáním z destinací a editací z vlastních podkladů. Součástí je vydání národních metodických příruček pro vytvoření rozvoje a správy celého systému.
2CYKLOPRUVODCOVSTVÍ – Zvyšovat kvalifikaci pracovníků v oblasti cyklopruvodcovství. Zavedení vzdělávacího programu pro pracovníky ve službách cykloturistiky – cykloprůvodce (certifikovaný kurz cykloprůvodců se znalostmi provázení cykloturististů, zdravotním minimem, minimem znalostí
servisu kol, schopnostmi sestavení výletu a programu na míru, orientačních vědomostí, apod.).
3CERTIFIKACE SLUŽEB – Využít k jednotné propagaci certifikaci služeb „Cyklisté vítáni“ a podporovat specializované služby v ubytování s touto značkou.